در تمام طول تاریخ، گفته های افراد بزرگ و خردمند جاودانه مانده است. درواقع نمی-توان برای این جملات، تاریخ انقضایی را متصور شد. در این رابطه بدون شک فیلسوفان یونانی نیز از جمله این افراد محسوب می شوند. اگرچه ممکن است در نگاه اول ارتباطی میان فلاسفه و دنیای تجارت به چشم نخورد، با این حال جالب است بدانید که آنها در رابطه به این مقوله نظرات بسیار ارزشمندی را داشته اند که در ادامه به بررسی پنج مورد منتخب آنها خواهیم پرداخت.
1-بر طبق 7 اصل مهم بازاریابی خود را شکل دهید
ارسطو از جمله نخستین فلاسفه ای محسوب می شود که در رابطه با دانش تجارت، صحبت های دقیقی را مطرح کرده است. به عقیده او قبل از هر اقدامی ضروری است تا به آگاهی کامل از جامعه هدف دست پیدا کنیم. درواقع هر اقدامی از سوی افراد در سراسر جهان از یکی از هفت دلیل زیر سرچشمه می گیرد: شانس، طبیعت، اجبار، عادت، عقل، شور، اشتیاق.
برای موفقیت ضروری است تا از تمامی هفت اصل معرفی شده استفاده کنید. درواقع شما باید در کنار قانع کردن مشتری، شور و اشتیاق کافی را در آنها ایجاد کنید و به دنبال تامین نیاز طبیعی آنها باشید. همچنین توجه به باقی موارد معرفی شده نیز کاملا تعیین کننده خواهد بود. بدون شک ایجاد ارتباط میان تمامی این موارد، نیاز به برنامه-ای مناسب خواهد داشت که هر فردی باید با توجه به امکانات و سطح توانایی های خود در این رابطه تصمیم گیری کند.
مطلب مرتبط: ابزارهای بازاریابی که در تجارت شما ارزش ایجاد می کنند
2-اصول مدیریت پروژه را فرا گیرید
در یکی از بحث های مهم دیگر ارسطو، او به سراغ ضرورت و اصول مدیریت پروژه رفته است. وی برای موفقیت در این امر نیز مراحلی را برشمرده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. در گام نخست لازم است تا ایده و اهداف دقیق و واضحی را داشته باشید. درواقع تا زمانی که دقیقا ندانید که چه کاری را می خواهید انجام دهید، تمامی اقدامات بدون فایده خواهد بود. در گام بعد ضروری است تا بر طبق آنچه که تعیین کرده اید، لوازم و امکانات موردنیاز را تعیین کنید. بدون شک انجام هر اقدامی، امکانات خاص خود را نیاز خواهد داشت. به همین خاطر در این رابطه ابدا یک راهکار کلی وجود نداشته و نباید اقدامات سایرین را به عنوان راهنمای عمل خود قرار دهید. در نهایت نیز ضروری است تا نظارت کافی را داشته باشید. درواقع در هر مرحله امکان انحراف و اشتباه وجود دارد. به همین خاطر آخرین وظیفه شما این است که نظارتی کافی و مداوم را تا اتمام یک پروژه، داشته باشید. برای این امر اگر از تجربه کافی برخوردار نیستید، استفاده از یک مشاور باتجربه کاملا سودمند خواهد بود، با این حال نباید اجازه دهید که این امر، به عادت همیشگی شما تبدیل شود. درواقع شما باید به دنبال تقویت خود باشید در غیر این صورت همواره به فردی دیگر وابسته خواهید بود که ابدا شایسته یک مدیر نیست.
3-امنیت را جدی بگیرید
اگرچه فلسفه اپیکور برمبنای کسب آرامش بنا شده است، با این حال این امر به معنای رها کردن همه چیز نبوده و وی برای کسب آرامش، اقداماتی را کاملا ضروری می داند. برای مثال در زمینه تجارت ضروری است تا اقدامات امنیتی را به صورت کامل و دقیق انجام دهید تا از مشکلات آتی جلوگیری شود. درواقع انجام درست کارها، شما را به بالاترین حد از آرامش خواهد رساند که خود زمینه تمرکز و رشد را فراهم خواهد کرد. برای موفقیت در این رابطه ضروری است تا حریم مشخصی را برای خود داشته باشید که در رابطه با زندگی شخصی نیز کاملا ضروری و سودمند است. همچنین شما باید برای اطلاعات مهم خود چندین لایه محافظتی را داشته باشید تا از نفوذ جلوگیری شود. با توجه به این امر که اقدام مذکور کاملا حیاتی و سخت محسوب می شود، ایجاد یک تیم برای مدیریت درست آن نیز می تواند کاملا سودمند باشد. با این حال لازم است تا نظارت کافی را بر روی عملکرد آنها داشته و افرادی را به استخدام درآورید که کاملا مورد اعتماد محسوب می شوند، با این حال نباید بیش از حد نیز با ترس زندگی کرد. در غیر این صورت تمام زندگی شما صرف محافظت خواهد شد. این امر نباید شما را به فردی محافظه کار تبدیل کند.
4-تغییرات را با آغوش باز بپذیرید
همه با این جمله بسیار مشهور هراکلیتوس آشنا هستیم که می گوید هیچ فردی دوبار در یک رودخانه قدم نمی گذارد، چراکه آن رودخانه یکسان نیست و فرد مذکور نیز همان آدم سابق نخواهد بود. درواقع تنها افرادی می توانند به موفقیت دست پیدا کنند که درک درستی را از این جمله داشته باشند. بدون شک همه چیز در جهان با سرعتی مثال زدنی در حال تغییر است. تحت این شرایط تنها افرادی قادر به رشد خواهند بود که خود را با این تغییرات همگام سازند. در زمینه تجارت نیز رعایت این اصل کاملا ضروری است. درواقع هیچ شرکتی با یک سیاست و اقداماتی ثابت، ابدا قادر نخواهد بود تا برای طولانی مدت در عرصه کاری خود حضور داشته باشد. به همین خاطر نیز ضروری است تا ترس از تغییر را کنار گذاشته و با درک درست از آنها خود را برای تغییرات مداوم جهانی آماده نگه دارید.
5-شهرت خوبی را برای خود به دست آورید
حتی اگر بهترین محصولات جهان را در اختیار داشته باشید، تا زمانی که جامعه هدف از وجود شما باخبر نباشد، تمامی این موارد بدون فایده خواهد بود. به همین خاطر بسیار مهم است که برنامه ای را برای کسب شهرت داشته باشید، با این حال بهترین نوع شهرت، ارزشمندترین آنها محسوب می شود. درواقع در نگاه سقراط بسیار مهم است که بدانید به چه دلیل قرار است در جامعه مطرح شوید. در غیر این صورت هر دلیلی می تواند ارتباط اولیه شما را با جامعه شکل دهد. همچنین به خاطر داشته باشید که ادعاهای شما باید کاملا مطابق با حقیقت باشد. درواقع اگر بخواهید رشدی را با اعمال نادرست به دست آورید، حتی اگر موفقیتی را نیز به دست آورید کاملا موقتی خواهد بود. به همین خاطر در صورتی که هنوز ارزشی را برای خود تعیین نکرده و یا از آن برخوردار نیست، به جای دروغ گفتن به مخاطبان، لازم است تا حداقل یک ارزش را برای خود ایجاد کنید. این امر به بهانه ای برای توجه کردن به شما تبدیل خواهد شد. اگرچه این امر می تواند زمان بر نیز باشد، با این حال موفقیت شما در آینده را تضمین خواهد کرد.
مطلب مرتبط: جلوگیری از اصلی ترین دلیل شکست تجارت ها
6-اطلاعات ارزشمند را به مخاطبان خود انتقال دهید
بدون شک نخستین فردی که در رابطه با اهمیت تولید محتوا صحبت کرده و امروز به عنوان سیاست اول برندهای جهانی نظیر گوگل به شمار می رود، افلاطون است. به عقیده او لازم است تا سطح اطلاعات مردم را افزایش دهید تا به خوبی نسبت به اهمیت اقدامات شما آگاه شوند. در غیر این صورت ممکن است ابدا نیازی را به وجود شما احساس نکنند. با این حال تنها فعالیت در این رابطه کافی نبوده و لازم است به کیفیت کار خود نیز توجه کافی را داشته باشید. درواقع یک محتوای بد و حتی متوسط، تاثیر کاملا معکوسی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر تجارت را نباید صرفا شامل تولید و عرضه محصولات به بازار تلقی کنید.