اگر بخواهیم مهم ترین ترند چند سال اخیر در حوزه شبکه های اجتماعی را انتخاب کنیم، بدون شک قابلیت استوری بالاتر از تمامی گزینه ها قرار خواهد گرفت. در این زمینه تاکنون اینستاگرام بهترین استفاده ممکن را از آن کرده و محبوب ترین قابلیت این شبکه محسوب می شود. بنا بر آمارهای منتشرشده، استوری ها با شانس بازدید 70 درصدی در مقایسه با پست ها مواجه هستند. دلیل این امر نیز به خاطر حالت پخش جذاب آنها است که سهولت بالایی را به همراه دارد. با این حال پست ها ممکن است بعد از چند روز دیده شوند. در این زمینه فراموش نکنید که از زمان شیوع جهانی ویروس کرونا، اهمیت بازاریابی اینترنتی، به مراتب بیشتر شده است. در آمریکا بیش از 70 درصد کسب و کارها در اینستاگرام فعالیت دارند. به همین خاطر فعالیت در این زمینه کاملا حیاتی است. با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می توان از بخش استوری بیشترین نتیجه ممکن را به دست آورد؟ درواقع اشتباه بزرگ بسیاری از افراد این است که تصور می کنند تنها کافی است که محتوایی باکیفیت داشته باشند و قابلیت استوری تنها باعث سرعت بازدید و یادآور پست ها محسوب می شود. این امر در حالی است که شما باید برای این بخش، برنامه ریزی جداگانه ای داشته باشید. در ادامه چهار توصیه ای را بررسی خواهیم کرد که باعث خواهد شد تا استوری های شما درست به مانند برندهای حرفه ای، تاثیرگذار و نتیجه بخش باشد.
1-مخاطب را درگیر نمایید
براساس جدیدترین آمارها روزانه بیش از 500 میلیون نفر حداقل یک استوری را منتشر می کنند. در این رابطه این امر که مخاطب صرفا بازدیدکننده اقدام شما باشد، ابدا جذاب نخواهد بود. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که شما در کنار جذب مخاطبان جدید، لازم است تا به دنبال حفظ آنها هم باشید، در غیر این صورت در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، به سادگی آنها را از دست خواهید داد. در این رابطه لازم است تا شما مخاطب را با استوری های خود همراه سازید. در این رابطه نمونه های ساده، سوال پرسیدن، نظرسنجی و به صورت کلی هر اقدامی است که باعث خواهد شد تا مخاطب اقدامی را انجام دهد. همچنین سوالات چند گزینه ای هم بسیار جذاب بوده و لازم است تا مورد توجه شما قرار گیرد. با این حال اگر بتوانید جوایز متنوع داشته باشید، شانس موفقیت بالاتری هم خواهید داشت. این نکته را فراموش نکنید که از مخاطبان خود بخواهید تا استوری را برای دوستان خود ارسال نمایند. در این زمینه هشتگ گذاری حرفه ای هم کمک می کند تا افرادی را که مخاطب شما نیستند هم جذب نمایید.
مطلب مرتبط: بازاریابی با تکنیک های طلایی در بخش استوری اینستاگرام
2-به بازخوردها توجه نمایید
این امر یک واقعیت است که تصورات شما احتمال دارد که با واقعیت موجود تفاوت هایی را داشته باشد. به همین خاطر شما باید اطمینان پیدا کنید که در بهترین مسیر ممکن هستید. در اینستاگرام با توجه به این امر که بسیاری از برندها حضور فعالی را دارند، اگر به سطح معمولی رضایت دهید، ابدا نتیجه لازم را به دست نخواهید آورد. به همین خاطر است که بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که اگر به دنبال فعالیت مداوم، جدی و حرفه ای نیستید، بهتر است که زمان خود را هدر ندهید. ابدا وارد اینستاگرام نشوید. در زمینه نظرسنجی، شما باید نسبت به روند اقدامات، موضوعات و محصولات جدید خود نظرسنجی داشته باشید. در این رابطه حتی پرسش مستقیم با دایرکت زدن به مخاطبان نیز کاربردی خواهد بود. برای این امر که تمایل افراد برای واکنش نشان دادن به شما افزایش پیدا کند، می توانید جوایزی را تعیین کنید. برای مثال هر هفته به بهترین نظر ارسال شده، جایزه بدهید. این اقدام باعث خواهد شد تا همواره در مسیر رشد قرار داشته باشید. در این زمینه بررسی اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها نیز می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی باشد.
3-صداقت و رفاقت خود را نشان دهید
با توجه به این امر که برندهای تجاری اکثرا به نشان دادن تصویری غیرواقعی از محصولات خود هستند، این موضوع باعث می شود تا تاثیر اقدامات آنها چندان عمیق نباشد. درواقع دلیل رشد فوق العاده افرادی که اقدام به نقد و بررسی محصولات می کنند، این است که آنها صداقت لازم را داشته و بر روی برندی تعصب ندارند. در این رابطه نیز شما باید با مخاطب خود صادق باشید و فراموش نکنید که دروغ در بهترین حالت باعث می شود که سود کوتاه مدت داشته باشید. همچنین یکی دیگر از نکات منفی برندها این است که پس از به دست آوردن مخاطبان بالا، نسبت به پاسخگویی و ارتباط با مخاطبان خود، غافل می شوند. به همین خاطر شما حداقل به یک نفر به صورت تخصصی نیاز خواهید داشت که صرفا پاسخگوی دایرکت ها باشد. این نکته را فراموش نکنید که استوری با توجه به این امر که تنها برای 24 ساعت قابل مشاهده است، اگر سرعت پاسخگویی بالایی را نداشته باشید، عملا از اقدام خود نتیجه ای را به دست نخواهید آورد. در این زمینه توصیه می شود که بانک اطلاعات خوبی را داشته باشید. برای مثال شما باید بدانید که کدام یک از مخاطبان، بیشترین تعامل را با شما دارند و کاملا پیگیر هستند. با این اقدام شما می توانید برای سایرین هم برنامه ریزی خوبی را داشته باشید. درواقع گروهبندی مخاطب، به فعالیت های شما نظم خواهد داد. برای این امر که رفاقت شما با مخاطب افزایش پیدا کند، توصیه می شود که بازنشر اقدامات آنها را مورد توجه قرار دهید. درواقع در قالب مسابقه، می توان مخاطبان را به استوری گذاشتن و منشن کردن خودتان، ترغیب نمایید. این اقدامات باید با بازنشر از سوی شما همراه باشد، در غیر این صورت تداوم نخواهد داشت. در این رابطه فراموش نکنید که شما باید برای اکثر استوری های خود، هایلایت داشته باشید تا مخاطبان جدید نیز بتوانند آنها را مشاهده کنند. برای هایلایت هم توصیه می شود که از کاورهای حرفه ای استفاده نمایید تا جذابیت آنها به مراتب بیشتر شود.
مطلب مرتبط: راهکارهای استفاده تجاری از قابلیت استوری
4-برنامه تولید محتوا داشته باشید
بسیاری از افراد تصور می کنند که چنین برنامه هایی تنها برای پست ها است. با این حال شما باید بدانید که چه موضوعاتی در بخش استوری بهتر دیده خواهد شد و برای آنها برنامه ریزی داشته باشید. به صورت کلی برای برندهای تجاری نیاز است که هر روز حداقل دو استوری منتشر شود که بدون شک اگر برنامه ریزی نداشته باشید، محتواهای جذابی را هم نخواهید داشت و زمان کافی برای آنها به دست نمی آورید که نتیجه آن، کاهش تمایل برای مشاهده اقدامات شما است. در این رابطه فراموش نکنید که برندهای تجاری نباید پرایوت باشند. در صورت عدم توجه به این موضوع، هیچ یک از توصیه ها نتیجه بخش نخواهد بود. یکی از قابلیت های جذاب اینستاگرام این است که شما می توانید محتوای خود را ارتقا دهید تا شانس دیده شدن بالاتری داشته باشد. این امر اگرچه هزینه ای را دربر دارد، با این حال کاملا مقرون به صرفه بوده و در رشد کسب و کار شرکت تاثیر فوق العاده ای را دارد که لازم است هم برای استوری ها و هم برای پست ها مورد استفاده قرار دهید.
تمامی این توصیه ها کمک خواهد کرد تا نتایج بهتری را به دست آورید. با این حال فراموش نکنید که لازم است تا تمامی آنها را مورد توجه قرار دهید، در غیر این صورت به بالاترین حد نتایج دسترسی پیدا نخواهید کرد. از دیگر نکاتی که نباید فراموش کنید، بررسی مداوم اقدامات برندهای مختلف است. با توجه به تعدد برندها، توصیه می شود که فردی را هم برای اقدام حرفه ای در این زمینه استخدام نمایید. درواقع اشتباه بزرگ بسیاری از برندها این است که تصور می کنند با یک ادمین می توانند به تمامی این اهداف دست پیدا کنند. با این حال این موضوع ابدا امکان پذیر نخواهد بود. اگرچه استخدام ها هزینه هایی را برای شرکت به همراه دارد، با این حال فراموش نکنید که امروزه مهم ترین اقدام در زمینه بازاریابی، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. به همین خاطر ابدا نباید از اختصاص بودجه برای آن، واهمه داشته باشید. میزان اهمیت این موضوع به حدی بالا است که شاهد حذف هزینه های جانبی و شیوه های قدیمی بازاریابی از سوی بسیاری از برندها هستیم. بدون شک با چنین اقدامی شما بودجه لازم را در اختیار خواهید داشت. با توجه به توضیحات ارائه شده، در ادامه چند صفحه تجاری موفق در اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد که از قابلیت استوری به خوبی استفاده می کنند.
1-Glossier
این برند که در زمینه فروش لوازم آرایشی و مراقبت از پوست فعالیت دارد در حال حاضر 3 میلیون مخاطب به دست آورده است. آنها ارتباط خوبی را میان صفحه اینستاگرام و سایت خود ایجاد کرده اند و همواره سوالاتی را مطرح می کنند و پس از پاسخ مختصری که می دهند، از مخاطبان خود می خواهند که اطلاعات بیشتر را از سایت خود مشاهده کنند که برای این کار تنها کافی است که لینک را بالا بکشند. نکته دیگر این است که آنها پاسخ های منتخب مخاطبان خود را نیز به نمایش درمی آورند که خود برای مخاطبان جذابیت بالایی را دارد. در این راستا یادآوری سوالات قبلی، از دیگر اقداماتی است که باعث می شود تا در کنار یادآوری برای مخاطبان قدیمی، افراد جدید هم تمایل پیدا کنند که استوری های قبلی را مشاهده کنند.
2-The New York Times
یکی از اقدامات جالب این نشریه مشهور این است که محتواهای پرطرفدار سایت خود را در بخش استوری بازنشر می کنند. درواقع آنها از استوری به عنوان پلی برای مشاهده بیشتر محتواهای اصلی استفاده می کنند. این موضوع ارتباط این سایت و شبکه اجتماعی را هم به همراه دارد. با این حال هنر اصلی آنها خلاصه سازی حرفه ای مقالات است که باعث شده تا افرادی که تمایل به مطالعه کامل ندارند، جذب این بخش شوند.
مطلب مرتبط: چگونه از قابلیت استوری اینستاگرام استفاده بهتری داشته باشیم
3-Starbucks
از جمله اقدامات متفاوت این برند ترکیب محتواهای مخاطبان با موارد موردنظر خود است. درواقع آنها ابتدا تصویری ارسالی از مشتریان خود را به اشتراک می گذارند و یک موضوع را برای بحث ادامه می دهند. روایت های جذاب، داستان وار و کاربردی آنها باعث شده است تا بتوانند به بهترین شکل مخاطبان خود را درگیر نمایند. در آخر تمامی این موضوعات، از مخاطبان خود می خواهند که تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارند.
در آخر توصیه می شود که به گرافیک و جذابیت بصری استوری های خود نیز توجه داشته باشید که این موضوع با اپلیکیشن های مختلف نظیر canva به سادگی قابل انجام ست.