کارآفرینان همیشه پیشگام نوآوری با هدف رفع نیازها و خواسته های مردم هستند. راه اندازی استارت آپ شخصی یکی از راهکارهای شروع فعالیت کسب و کار در مقیاسی کوچک است. بدون تردید یک استارت آپ با هدف رفع نیاز دامنه مشخصی از مشتریان شروع به کار می کند. این امر دشواری های زیادی پیش رو داد. بسیاری از کارآفرینان به دلیل ریسک های ناشی از راه اندازی کسب و کار مستقل در زمینه شروع کسب و کار خود دچار تردید هستند. بسیاری از برندهای بزرگ مانند اپل، گوگل، آمازون و نایک ابتدا استارت آپ هایی کوچک بودند. جالب اینکه اغلب این برندهای بزرگ کارشان را با حداقل امکانات شروع کرده اند، بنابراین ریسک پذیری یکی از ویژگی های اصلی هر کارآفرینی برای دستیابی به موفقیت محسوب می شود.
بدون شک راه اندازی یک کسب و کار تازه به معنای موفقیت قطعی نیست. ما باید ایده های جذاب و تازه ای برای جلب نظر مشتریان داشته باشیم. رمز موفقیت برندهای بزرگ و تحول شان از یک استارت آپ کوچک با غول دنیای کسب و کار در همین نکته نهفته است. فعالیت مشابه دیگر برندها در دنیای کسب و کار ما را نیز شبیه به آنها خواهد کرد. امروزه برندهای کوچک بسیار زیادی در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند. اغلب این برندها برای همیشه دامنه محدودی از فعالیت در اختیار خواهند داشت. توسعه کسب و کار و دستیابی به موفقیت هرگز با فعالیت مشابه دیگر برندهای کلیشه ای امکان پذیر نمی شود، بنابراین ما باید ایده های خاص خود را اجرا کنیم.
اگر روند توسعه برندهای بزرگ را مدنظر قرار دهیم، بسیاری از رقبای اصلی آنها را هنگام شروع کسب و کار مشاهده خواهیم کرد. جالب اینکه در اغلب موارد پس از توسعه برندهای بزرگ رقبای اولیه شان همچنان در همان سطح کوچک باقی مانده اند. این امر به خوبی تفاوت میان ایده پردازی نوآورانه و تلاش برای ساماندهی امور مانند سایر شرکت ها را نشان می دهد. در این مقاله روند توسعه برخی از برندهای بزرگ و نام آشنای دنیا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هدف اصلی در اینجا آشنایی کارآفرینان جوان با ویژگی ها و نحوه توسعه برندهای بزرگ است.
1. اپل
صحبت از استارت آپ های موفق بدون اشاره به اپل امکان ناپذیر است. این برند در سال 1976 از سوی استیو جابز و استیو وزنیاک تاسیس شد. جالب اینکه محل کار اولیه این برند پارکینگ شخصی بود. این دو کارآفرین جوان براساس مهارت شان در زمینه رایانه و IT در اوقات فراغت هدف ساخت رایانه ای کاربردی برای تمام مردم عادی را پیگیری می کردند. این برند در ابتدا فقط رایانه های شخصی و بسیار گران قیمت به فروش می رساند. با این حال در طول زمان دامنه تنوع محصولات اپل به شدت افزایش پیدا کرد. امروزه اپل علاوه بر رایانه های شخصی اقدام به فروش تبلت و گوشی هوشمند نیز می کند. بسیاری از مردم در سراسر جهان از مدت ها قبل از عرضه محصولات تازه این برند اقدام به پیش خریدشان می کنند. مشاهده صف های طولانی در نخستین روز عرضه نسخه های جدید آیفون دیگر امر عجیبی نیست. البته خدمات این برند نوآور فقط به بحث دستگاه های هوشمند خلاصه نمی شود. طراحی سیستم IOS نیز یکی دیگر از نوآوری های منحصر به فرد این برند است. اگرچه اکنون اندروید مهم ترین رقیب IOS محسوب می شود، اما هنوز فاصله زیادی میان این دو سیستم عامل وجود دارد.
مطلب مرتبط: همکاری خلاقیت، نوآوری و تبلیغات و افزایش 265 درصدی ارزش برند
برند اپل با نزدیک به 100 هزار کارمند و تاثیرگذاری انکارناپذیر بر روی زندگی مردم سراسر جهان از سوی فوربس به عنوان باارزش ترین برند دنیا محسوب می شود. اگر رتبه بندی های فوربس را دنبال کنید، حضور یک برند در 9 سال پیاپی به عنوان باارزش ترین برند امری نادر است. اپل با عملکرد حیرت انگیزش در این زمینه به خوبی موفق به ایجاد تمایز آشکار میان خود و دیگر برندها شده است. امروزه صحبت از رقبای اصلی اپل امری عجیب به نظر می رسد. نحوه عملکرد این برند تقریبا هیچ رقیب مستقیمی برای آن باقی نگذاشته است.
2. eBay
پیره امیدیار در سال 1995 نخستین کدهای مربوط به یک سایت حراج آنلاین به نام «AuctionWeb» را نوشت. هدف اصلی پیره در آن زمان مشاهده واکنش مردم نسبت به امکان دسترسی جهانی به یک سایت فروش آنلاین و خرید محصولات دلخواه شان بود. ابتدا محصولات این برند در قالبی بسیار محدود عرضه می شد. همچنین بسیاری از مردم نیز عادت به خرید آنلاین نداشتند. نخستین محصولی که سایت پیره فروخت یک دستگاه لیزر کوچک به قیمت 14.83 دلار بود.
پروژه انقلابی پیره به زودی در سال 1997 نام eBay را انتخاب کرد. این امر با افزایش سطح فعالیت آنها در بازارهای جهانی همراه شد. به این ترتیب دامنه فعالیت این برند بسیار بیشتر از گذشته شد. امروزه eBay در سراسر دنیا مشغول به فعالیت و فروش محصولات مختلف است. تجربه و موفقیت های این خرده فروشی آنلاین مدت ها پیش از ظهور رقبایی نظیر آمازون به دست آمد. نکته جالب اینکه حتی توسعه سریع و حیرت انگیز آمازون نیز موقعیت eBay را با چالش مواجه نکرد. این امر به خوبی اهمیت تجربه اندوزی این برند در طول بیش از دو دهه فعالیت را نشان می دهد. بسیاری از برندها پس از مدت زمانی اندک فعالیت در حوزه کسب و کار از بازار رقابت خارج می شوند، این امر با ظهور آمازون درباره eBay پیش آمد، با این حال مدیران این برند به خوبی عرصه رقابت با یک استارت آپ تازه را مدیریت کردند.
یکی از نکات جالب درباره eBay شروع به کار آنها در قالب فروش محصولات بسیار ساده بود. اگر اکنون نگاهی به فهرست فروش این برند بیندازیم، تقریبا هر نوع محصولی از قبیل کشتی شخصی، اتومبیل و انواع موتورسیکلت در آن به فروش می رسد. این امر به خوبی روند توسعه فعالیت و کسب و کار eBay در طول چند سال اخیر را نشان می دهد. امروزه این پلتفرم دارای 182 میلیون خریدار فعال است. میزان درآمد میانگین این برند برای هر سال رقم حیرت انگیز 10.6 میلیارد دلار است. بدون تردید هر برندی توانایی کسب این مقدار از درآمد سالانه را ندارد.
مطلب مرتبط: ارزش ویژه برند چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟
3. فیلیپ فن هیوستون
شرکت طراحی و فروش پوشاک فیلیپ فن هیوستون یا به اختصار PVH قدمت بسیار زیادی دارد. این برند از سال 1881 در بازار پوشاک مشغول به فعالیت است. امروزه این برند علاوه بر مدیریت خرده فروشی پوشاک در سراسر جهان مالکیت بسیاری از برندهای مشهور طراحی لباس را نیز برعهده دارد. شروع کار این برند در سال 1881 با تولید پیراهن های ارزان قیمت در انباری یک خانه بود. شاید به نظر عجیب برسد، اما در طول بیش از یک قرن گذشته این برند به طور مداوم سطح تولیداتش را توسعه داده است. این فرآیند توسعه گام به گام در نهایت موجب حضور PVH در میان برترین برندهای سراسر جهان شده است. این برند بارها موفق به کسب جایزه اصالت برند از سوی فوربس شده است، بنابراین ما در اینجا با یک برند معتبر در سطح جهانی مواجه هستیم.
امروزه PVH مدیریت برندهای مشهوری نظیر کالوین کلین، تامی هیلیفیگر، فن هیوستون، ایزود، آرو و G.H. BASS را برعهده دارد. اگر فقط به روند توسعه فعالیت این شرکت در زمینه ایجاد برندهای متنوع زیرشاخه یا خرید امتیاز سایر رقبا نگاه کنیم، به خوبی نوآوری و ایده پردازی خلاقانه این برند را متوجه خواهیم شد.
اکنون برند PVH مدیریت بیش از 38 هزار کارمند در 40 کشور جهان را برعهده دارد. این امر بار مسئولیت آنها را به شدت سنگین می کند. نکته جالب درباره این برند موفقیت پایدارش در زمینه تعامل سازنده و تاثیرگذار با مشتریان است. برند PVH در طول مدت زمان فعالیتش کمتر دچار بحران های مالی یا درگیری شدید با مشتریانش شده است. این عامل نقش موثری در توسعه جایگاه این برند داشته است.
4. دِل
برند دل اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نامی شناخته شده محسوب می شود. بسیاری از افراد به هنگام انتخاب دستگاه های دیجیتال مانند رایانه شخصی به سراغ محصولات این برند می روند. ماجرای راه اندازی و توسعه این برند نیز مانند بسیاری از برندهای دیگر بسیار جذاب و شنیدنی است. میشل دل به عنوان یک دانشجو در دانشگاه آستین نخستین تجربه کاری اش را در زمینه فروش لوازم یدکی رایانه های شخصی در سال 1984 تجربه کرد. او هنگامی که فقط 19 سال سن داشت با کمک هزار دلاری خانواده اش شروع به تولید نخستین رایانه های شرکت دل کرد.
نخستین محصول برند دل مشخصات عجیب و غریبی داشت. استفاده از هارد 10 مگابایتی برای رایانه های شخصی امری عجیب به نظر می رسد. نکته مهم توجه به فناوری آن زمان است. به این ترتیب هارد 10 مگابایتی برند دل تحولی عظیم در صنعت تولید رایانه شخصی ایجاد کرد.
امروزه برند دل دامنه وسیعی از فعالیت های مرتبط با حوزه IT را پوشش می دهد. این امر موجب افزایش سطح درآمد این برند در مقیاس جهانی شده است. اکنون 157 هزار کارمند در سراسر جهان مشغول فعالیت برای توسعه کسب و کار برند دل هستند. بی تردید توانایی مدیریت این حجم از کارمندان با ایده ای معمولی امکان پذیر نیست بنابراین رمز موفقیت برند دل استفاده از ایده های خلاق و نوآوری در صنعت IT است.
مطلب مرتبط: گزارش اینتربرند درباره آخرین تحولات ارزش برندها
5. آندر آرمور
کوین پلانک در اوایط دهه 90 میلادی بازیکن تیم فوتبال باشگاه مریلند بود. مشکل اصلی وی در مسابقه های فوتبال کیفیت نامناسب پیراهن تیم و سنگینی بیش از حد لباس پس از عرق کردن بازیکنان بود. شاید در نگاه نخست یافتن راهکاری برای این مشکل در محدوده وظایف یک بازیکن فوتبال در لیگ های محلی نباشد، اما کوین با پس انداز 3 هزار دلاری اش شروع به طراحی پیراهن های تازه کرد.
امروزه برند آندر آرمور به طور تخصصی در زمینه تولید کفش های ورزشی فعالیت دارد. تجربه کوین در زمینه ترکیب انواع مختلف پارچه برای تولید لباس ورزشی مناسب در طول دهه های اخیر ادامه یافته است. بخش قابل توجهی از کارمندان آندر آرمور در بخش توسعه و تحقیقات فعالیت دارند. این امر به خوبی اهمیت توسعه بهینه کسب و کار برای آنها را نشان می دهد. این برند در سال 2018 سود 5.2 میلیارد دلاری به دست آورد. بدون تردید کسب این حجم از سود در نزدیک به دو دهه فعالیت یک برند موفقیت بسیار بزرگی محسوب می شود.
6. میل چیمپ
بن چستناک و مارک آرمسترانگ به طور مشترک پروژه میل چیمپ را راه اندازی کردند. این سرویس به طور تخصصی در زمینه بازاریابی ایمیلی به شرکت ها سرویس دهی می کند. استارت آپ میل چیمپ براساس ایده های بن و مارک در سال 2001 تاسیس شد. نکته جالب اینکه فقط هشت سال زمان برای ورود این استارت آپ به بخش پرسودترین شرکت های فوربس زمان لازم بود. میل چیمپ در ماه ژوئن 2017 بالغ بر 10 میلیارد ایمیل ماه را مدیریت می کرد. این آمار به خوبی بیانگر تاثیرگذاری استارت آپ مذکور بر روی سلیقه و نحوه فعالیت مخاطب هدف است. براساس گزارش فوربس برند میل چیمپ در طول هر روز 14 هزار مشتری تازه پیدا می کند. براساس انتظارات سود شرکت در سال 2019 معادل 700 میلیون دلار خواهد بود. بدون تردید این میزان سود برای یک برند باسابقه 18 سال فعالیت در بازار کسب و کار دیجیتال بسیار مطلوب محسوب می شود.
7. آمازون
جف بزوس در سال 1993 از شغلش به عنوان نایب رئیس یک شرکت سرمایه داری بزرگ در وال استریت به منظور پیگیری کسب و کار شخصی اش استعفا داد. ایده وی در آن زمان تحقق یک فروشگاه آنلاین برای حضور قدرتمند در بازار خرده فروشی آنلاین بود. جف از همان زمان ظهور و توسعه هرچه سریع تر صنعت خرده فروشی آنلاین را پیش بینی می کرد.
کسب و کار جف بزوس در قالب خرده فروشی آنلاین از پارکینگ خانه ای در واشنگتن شروع شد. هدف اولیه وی توسعه نرم افزار پایه موردنیاز برای کسب و کار خرده فروشی آنلاین بود. جف در نهایت سال 1995 سایت آمازون را راه اندازی کرد. نخستین محصولی که وی در قالب آنلاین به فروش رساند، یک جلد کتاب بود. جالب اینکه تا آن زمان هنوز هم پارکینگ خانه اش در واشنگتن دفتر اصلی آمازون بود.
امروزه آمازون تقریبا هر محصولی را می فروشد. مشتریان از سراسر دنیا امکان مشاهده فهرست های گسترده محصولات این برند و سفارش آنلاین را دارند. بدون شک مدیریت 647 هزار نفر در سراسر دنیا به خوبی بیانگر حجم گسترده درآمد و تاثیرگذاری آمازون بر روی زندگی مردم مختلف است. جف بزوس براساس آماز موسسه فوربس یکی از برترین کارآفرینان عصر کنونی محسوب می شود. وی در زمینه مدیریت نیز مورد توجه بسیاری از کارشناس ها قرار دارد. نحوه مدیریت آمازون با دامنه وسیعی از کارمندان جف را بدل به سوژه ای مناسب برای بررسی های مطرح در علم مدیریت کرده است.
مطلب مرتبط: چگونه برندهای جهانی توانایی رقابت در برابر رقبای محلی را دارند؟
8. گوگل
لری پیج و سرگی بری در اواسط دهه 90 میلادی در دانشگاه استنفورد با یکدیگر آشنا شدند. آنها دو سال بعد استارت آپ گوگل را راه اندازی کردند. جالب اینکه دفتر اولیه گوگل یک پارکینگ با اجاره 1700 دلار در ماه بود. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ دنیا از گاراژ و پارکینگ های شخصی کارشان را شروع کرده اند. گوگل در کمتر از یک سال پس از افتتاح موفق به خرید نخستین دفتر مجهز برای کار و استخدام تعدادی از کارمندان شد. از آن زمان تا به حال تعداد کارمندان این برند به شدت افزایش پیدا کرده است. بدون شک زندگی در دنیای کنونی بدون استفاده از خدمات پردامنه گوگل بسیار سخت و حتی امکان ناپذیر خواهد بود.
هلدینگ آلفابت به عنوان صاحب امتیاز گوگل در طول سال های اخیر هزینه های زیادی بر روی توسعه استارت آپ گوگل کرده است. آنها از پروژه های گوگل برای راه اندازی انواع سرویس های ایمیل، نقشه آنلاین و فضای ابری حمایت کرده اند. امروزه گوگل در سراسر دنیا بیش از 100 هزار کارمند دارد. یکی از مزیت های گوگل مدیریت دامنه وسیعی از کارها با نیروی کار اندک است. به همین خاطر همیشه بودجه های فراوانی برای امور تبلیغاتی و توسعه فنی در اختیار این برند قرار دارد.
9. هارلی دیویدسون
ویلیام هارلی در سال 1901 زمانی که فقط 21 سال سن داشت، نخستین طراحی اش برای تولید موتورهای کوچک و کاربردی را انجام داد. ویلیام و دوست دوران کودکی اش آرتور دیویدسون در طول 10 سال آینده موفق به طراحی و ساخت نخستین موتورسیکلت شان شدند. ایده اصلی این موتور از ترکیب دوچرخه با موتورهای بنزینی صورت گرفت.
ویلیام و آرتور به طور رسمی در سال 1903 برند هارلی دیویدسون را تاسیس کردند. از آن زمان تا به حال تقریبا تمام محصولات این برند مدنظر مشتریان قرار گرفته است. امروزه دامنه فعالیت این برند بسیار وسیع تر از یک بازار خاص و محلی است. بسیاری از مردم در سایر کشورهای جهان مدت ها قبل از رونمایی محصولات تازه این برند اقدام به پیش خرید آنها می کنند. این امر به خوبی میزان تاثیرگذاری عجیب و غریب هارلی دیویدسون بر روی علاقه مندان به موتورسیکلت را نشان می دهد.
10. نایک
برند نایک یکی از نام های خوش آوازه در عرصه کسب و کار است. شاید بسیاری از طرفدارهای این برند ماجرای شروع کسب و کار محبوب ترین برند حوزه ورزشی را ندانند. این برند در سال 1964 از سوی بیل باورمن و فیل نایت راه اندازی شد. در ابتدا نام این شرکت بلو رابین اسپورت بود. با این حال در سال 1971 نام نایک برای آن انتخاب شد. آنها مدت ها تا سال 1971 فقط نمایندگی فروش کفش های ژاپنی تایگر را برعهده داشتند. با این حال در سال 1971 و همزمان با تغییر نام شان شروع به تولید کفش های خاص خودشان کردند.
مطلب مرتبط: توسعه برند با ۱۰ گامی که کمک می کند حرفه ای تر باشید
بیل و فیل نام شرکت شان را از افسانه های یونانی گرفته اند. نایک الهه خوش شانسی و پیروزی در یونان باستان بود. همین امر توجه بنیان گذاران نایک را به خود جلب کرد. نایک در طول سال های اخیر به دلیل ایده پردازی خلاقانه در زمینه تولید محصولات و شعارهای بازاریابی جذاب مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. شعار افسانه ای «فقط انجامش بده» یکی از نمونه های موفق از عملکرد نایک در زمینه بازاریابی محسوب می شود. میزان سود خالص سالانه این برند به طور میانگین 39.1 میلیارد دلار است. این سود با توجه به حداقل فروش نایک در سراسر جهان محاسبه شده است.
تمام برندهای بزرگ زمانی کارشان در سطح بسیار کوچکی شروع شده است. نکته مهم در مورد کارآفرینان و بنیان گذاران این برندها تعهدشان نسبت به توسعه کسب و کار با طراحی ایده های جذاب است. این امر آنها را به طور کامل از سایر رقبا متفاوت ساخته است.