آیا تا به حال در تکاپوی کار و فعالیت دچار تعجب پیرامون ماهیت بازاریابی برندتان شده اید؟ بدون تردید هدف هر برندی از فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی کسب موفقیت بیشتر در بازار کسب و کار است، با این حال گاهی اوقات انگار ما بیش از اندازه بر روی فرآیند بازاریابی تمرکز کرده ایم. آیا چنین اتفاقی امکان پذیر است؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش باید اندکی دقت به خرج داد. از نقطه نظر کلی این امر امکان پذیر است. گاهی اوقات شرکت ها در گیر و دار توسعه جایگاه، تبلیغات و بازاریابی به کلی هدف اصلی را فراموش می کنند. هدف اصلی فعالیت هر شرکت ارائه سرویس به مشتریان است.
چارلی رُز در یک مصاحبه اختصاصی با استیو مارتین (یک کمدین مشهور) سوال جالبی را طرح کرد: «شما چگونه اینقدر موفق هستید؟» شاید در نگاه نخست این نوع پرسش ها بسیار کلیشه ای به نظر برسد، با این حال هنوز هم بسیاری از مخاطب های خبرگزاری ها علاقه مند به طرح چنین سوالاتی هستند. نکته جالب پاسخ استیو بود: «به نظرم تا به حال هیچ کس یادداشتی در مورد شیوه موفقیتش ننوشته است، چراکه اغلب مخاطب های مطبوعات علاقه مند به مطالعه مطالب دیگری هستند. در واقع آنها بیشتر به دنبال پاسخ های جنجالی از سلبریتی ها هستند، با این حال به عنوان پاسخی به پرسش شما باید به یک نکته مهم اشاره کنم. آنقدر خوب عمل کنید تا هیچ کس توان نادیده گرفتن تان را نداشته باشد.»
نکته مهم پاسخ استیو به چارلی رُز کاملا مشخص است: «آنقدر خوب عمل کنید تا هیچ کس توان نادیده گرفتن تان را نداشته باشد.» این اظهارنظر شاید بهترین توصیه بازاریابی برای برندها نیز باشد.
من در کتابم به نام برندسازی چسبناک به نکته مشابهی اشاره کرده ام: «مشتریان به دلیل جذابیت های نهفته در کمپین های بازاریابی یک شرکت به سراغش نمی روند. اگرچه امروزه فعالیت بازاریابی به یکی از ضرورت های کسب و کار مدرن بدل شده است، با این حال تاثیر آن بر روی مخاطب چندان پایدار نیست. در حقیقت کمپین های بازاریابی پرهزینه گزینه مطلوب مشتریان نیست. آنها به دنبال برندهای چسبناکند. اگر یک برند چنین ویژگی را داشته باشد، مشتریان بارها و بارها به سراغش خواهند آمد.»
مطلب مرتبط: شیوه های بازاریابی با تمرکز بر دانشجویان
به راستی ویژگی چسبناکی یک برند به چه معناست؟ به عبارتی کوتاه و ساده، چسبناکی برندها مربوط به ارائه مداوم سرویس های باکیفیت است. از این طریق علاوه بر جلب رضایت مشتریان، نوعی تجربه به یادماندنی نیز از برندمان نزد مشتری خلق خواهیم کرد. شاید در نگاه نخست حذف فرآیند بازاریابی و سودآوری بیشتر از طریق تمرکز بر روی کیفیت خدمات عجیب به نظر برسد، با این حال تجربه برندهای بزرگ و کوچک در سراسر دنیا این امر را اثبات کرده است.
لینک تماشای ویدئو: https://youtu.be/teAvv6jnuXY
متاسفانه امروزه هنوز هم بسیاری از اهالی کسب و کار درک درستی از مفهوم برند ندارند. به این ترتیب برای آنها یک برند تقریبا امری برخواسته از دل کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی است. به عنوان یک کارشناس حوزه برندسازی هیچ واقعیتی در چنین تعریف هایی از مفهوم برند مشاهده نمی کنم. در حقیقت، برند محصول کیفیت بالا و باثبات محصولات و خدمات یک شرکت در طول زمان است. در سطح قبل پیرامون حذف فرآیند بازاریابی از چرخه کسب و کار صحبت کردم، با این حال باید پذیرفت چنین کاری امکان پذیر نیست. همچنین از نقطه نظر برندسازی نیز بازاریابی یک ابزار بسیار سودمند تلقی می شود. البته باید کارکرد و وظیفه بازاریابی را به خوبی شناخت. از نظر من، وظیفه اصلی فرآیند بازاریابی کمک به تقویت المان های «به یاد ماندنی» برندمان است.
دوگ لوی، یکی از نویسنده های کتاب «نمی تونی برای من لایک بخری»، توضیح جالبی در مورد موضوع بحث ما دارد: «موسسه پانرا بِرِد در اقدامی شجاعانه نام بخش بازاریابی خود را به بخش تقویت تغییر داد. هدف اصلی بخش تقویت نیز تمرکز بر روی شناخت هرچه بهتر سلیقه مشتریان هدف و تقویت المان های مختلف موسسه در راستای ماندگاری هرچه بیشتر در ذهن مخاطب بود. نتیجه این اقدام برای آنها بسیار هیجان انگیز بود. در نتیجه بازاریابی هوشمندانه میزان هزینه های تبلیغاتی آنها به یک درصد بودجه شان رسید. نکته جالب میزان هزینه برندهای رقیب بود. به طور معمول رقیب های پانرا برد 5درصد از بودجه خود را به فعالیت تبلیغاتی اختصاص می دادند.»
تمرکز بر روی هسته اصلی برندمان و آنچه محصولات یا خدمات ما به زندگی مشتریان اضافه می کند، نتیجه بخشی به مراتب بهتری در مقایسه با فعالیت بازاریابی به شیوه رایج دارد. باید یک نکته مهم را پذیرفت. اینکه مشتریان به خاطر محصولات ما و نه امری دیگر به خرید ترغیب می شوند.
به مانند بسیاری دیگر از بخش های زندگی باید توصیه استیو مارتین را در حوزه کسب و کار عملی سازیم. بدون تردید این امر به هنگام اجرا بسیار دشوار خواهد بود. این امر نیازمند تلاش برای تقویت بخش های مختلف برندمان است. به مراحل ذیل توجه کنید:
• تولید محصولات و خدمات باکیفیت
مطلب مرتبط: روی موارد کاملا ضروری تمرکز کنید
• افزودن ارزشی اضافه بر سازمان به محصولات و خدمات
• تلاش برای ایجاد رابطه ای پایدار با مشتریان
• قیمت گذاری و عرضه هوشمندانه تولیدات برند در بازار
• ارائه خدمات مشتریان و تجربه خرید منحصر به فرد
بی شک ساماندهی به هر کدام از بخش های فوق به تنهایی کار دشواری نیست، با این حال به عنوان یک مجموعه دشواری های زیادی در مسیر تحقق آنها وجود دارد. متاسفانه هیچ فرمول جادویی برای موفقیت یک شبه در عرصه برندسازی نیست، بنابراین همه ما باید آهسته و مرحله به مرحله مسیر موفقیت را طی کنیم. درست به همین خاطر توصیه استیو مارتین بیش از هر زمان دیگری اهمیت می یابد. تکنیک های بازاریابی مرحله ساده موفقیت برندمان محسوب می شود، با این حال در ادامه مسیر ما باید در تلاش برای ارائه کیفیت بالا باشیم، به گونه ای که هیچ کس توانایی نادیده گرفتن ما را نداشته باشد.