فرصت امروز: انسان به علت محدودیت هایی که در حوزه توانایی های خود دارد، نمی تواند همزمان روی چند هدف متمرکز باشد و اگر بخواهد چندین هدف را با هم به جلو سوق دهد، این امکان وجود دارد که از کیفیت کار به شدت کاسته شود. به همین خاطر معمولا مدیران در تلاش برای ترتیب بندی و اولویت بخشی به اهداف خود هستند. چیزی که مسلم است این است که هر هدف نیازمند هزینه هایی است.
در رابطه با هزینه، تنها بحث مالی مطرح نیست و زمانی که صرف آن می شود نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر در صورتی که به نتیجه مطلوب نرسد، ضرر بزرگی را متحمل شرکت خواهد ساخت. تصور غالب افراد این است که انجام چندکار همزمان باعث جلو افتادن نسبت به سایرین خواهد شد، با این حال فراموش نکنید که در ابتدا باید بدانید که به چه کاری مشغول هستید و اهمیت انجام آن تا چه میزان است.
برای مثال ممکن است در برنامه یک ساله خود موارد متعددی را ذکر کنید که ممکن است حجم آن چندین برابر سایر رقبای شما باشد، با این حال در صورتی که در انتخاب آنها دقت عمل کافی را نداشته باشید، بیشتر کار کردن شما منجر به پیشی گرفتن از سایرین نخواهد شد. علت این امر هم به این خاطر است که شما به علت آنکه در عرصه پر سرعت رقابت با محدودیت زمانی مواجه هستید، باید روی مواردی تمرکز کنید که واقعا مهم و حیاتی هستند و از انجام موارد بیهوده جلوگیری کنید. درواقع شما باید وقت و هزینه خود را روی مواردی خرج کنید که نیاز شرکت است.
با نگاهی عمیق به این واقعیت پی خواهید برد که کار تمامی ندارد و زمان به سرعت از مقابل چشمان شما گذر خواهد کرد. به همین خاطر باید در انجام کارهای خود ابتدا به موارد کاملا ضروری و مهم بپردازید. با این کار این توانایی را پیدا خواهید کرد که حتی برخی از کارهای خود را از لیستی که تهیه کرده اید، حذف کنید که این خود امری بسیار سودمند و مفید است.
ایده
استفان کاوی، تعلیم دهنده، نویسنده، تاجر و سخنران انگیزشی آمریکایی است که محبوب ترین کتاب او هفت عادت مردمان مؤثر نام دارد. (کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» بیش از ۲۵ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است و نسخه صوتی آن نخستین کتاب صوتی بود که بیش از یک میلیون نسخه فروخت. بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۴، پس از رایزنی و مشاوره با استیفن کاوی گفت که بهره وری آمریکا بسیار افزون تر خواهد شد اگر افراد راهنمایی های کاوی را پی بگیرند و دنبال کنند.)
اگر می خواهید در زندگی و روابط شخصی تان تغییرات جزیی به وجود آورید، به گرایش ها و رفتارتان توجه کنید، اما اگر دل تان می خواهد قدم های کوانتومی بردارید و تغییرات اساسی در زندگی تان ایجاد کنید، باید نگرش ها و برداشت های تان را عوض کنید. در راستای موفقیت لازم است نگرش خود را تغییر دهید. در رابطه با اهداف نیز همین طور است و باید بتوانید اهدافی را برای خود تعیین کنید که سایرین از درک و انجام آن عاجز هستند. حقیقت این است که به محض تغییر برداشت، همه چیز ناگهان عوض می شود.
استفان کاوی بیان می کند که در راستای موفقیت لازم است اهداف خود را به نهایت سه مورد کاهش دهید. به محض شروع شناسایی سه هدف کاملا ضروری، به ترتیب پی به این امر خواهید برد که برخی دغدغه های شما ابدا مهم نبوده و می توان حتی آنها را نادیده گرفت. بدون شک هر شرکتی برای پیشرفت نیاز به هدفی دارد و این هدف به هر میزان که روشن تر باشد، نتایج مطلوب تری را در پی خواهد داشت.
کارآفرین انگلیسی «مارتا لین فاکس» نیز همواره به اهمیت تمرکز روی اهداف، تأکید دارد. درواقع وی با بیان اینکه جزییات زیاد باعث می شود از اصل دور شویم، به سایرین توصیه می کند تمرکز خود را خرج مواردی کنند که واقعا از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
وی علت اصلی این امر که افراد در پایان روز نمی توانند به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند، شناسایی ناقص آنها که منجر به افزایش تعداد خواسته ها خواهد شد می داند.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- سعی کنید اهداف ضروری و مهم خود را به سه عدد کاهش دهید. این امر بدون شک شما را در موقعیت بهتری قرار خواهد داد و باعث خواهد شد کاری را انجام دهید که واقعاً برای شما سودمند است.