هیچ بازاری بدون مخاطب به حیات خود ادامه نخواهد داد. اگر مخاطب هدف کسب و کار ما دانشجویان دانشگاهی باشند، نیاز اصلی ما تهیه استراتژی کاربردی است. این امر درست مانند نیاز دانشجویان امروزی به بهترین ابزارهای بررسی وضعیت تحصیلی است. چنین ابزارهایی دانشجویان را از وضعیت مناسب تحصیلی و کسب نمرات دلخواه مطمئن می سازد.
هنگام پردازش و تدوین ایده های بازاریابی با هدف تاثیرگذاری بر روی دانشجویان باید یک نکته مهم را به یاد داشت. هدف گذاری بر روی نسل جوان درست مانند یک بازی پیچیده است. در این بازی باید حوصله زیادی به خرج داد. نسل جوان از هیچ چیز به اندازه عجله برندها به منظور فروش محصولات شان متنفر نیست. در اینجا نظریه «کانون بارد» کاربرد بسیار زیادی دارد. براساس این نظریه برندها باید به دنبال ایجاد رابطه ای احساسی به مشتریان شان باشند. به این ترتیب سطح واکنش افراد افزایش چشمگیری خواهد یافت. معنای این امر برای برندها فروش بیشتر محصولات جلب نظر طیف هرچه وسیع تری از مشتریان است.
برند ما توانایی طراحی جلوه ای ایستا از خود را ندارد. در حقیقت هزینه های بازنمایی برندمان در قالب مجموعه ای خشک و تغییرناپذیر بسیار بالاست. به علاوه، محصولات ما باید داستان منحصر به فرد خود را نیز داشته باشند. مردم وقتی با داستانی ویژه مواجه شوند، اندکی تامل خواهند کرد. در غیر این صورت از محصول مورد نظر به سرعت عبور خواهند کرد. این امر به دلیل ساختار مغزی ما روی می دهد. انسان ها تمایل بسیار شدیدی به واکنش در قبال داستان های جذاب و پیچیده دارند. شاید خلق داستانی جذاب برای بازاریابی بهتر بیش از اندازه دشوار به نظر برسد. بسیاری از برندها چالش زیادی با این قضیه دارند. در این صورت مقاله کنونی برای آنها کاربردی خواهد بود.
چرا باید ایده های بازاریابی برای دانشجویان داشته باشیم؟
به عنوان یک بازاریاب، هدف اصلی شما کسب سود به هنگام طراحی کمپین ها و ایده های تبلیغاتی است. از این رو باید به نکاتی چند در امر بازاریابی برای دانشجویان دقت داشته باشید. شاید دلیل این حجم از تاکید بر روی دانشجویان عجیب به نظر برسد. به هر حال آنها نیز مانند سایر مردم بخشی از دامنه وسیع و متنوع مخاطب هدف هستند.
مطلب مرتبط: انواع مدل های بازاریابی
نکته مهم در اینجا دشواری های تعامل با قشر دانشجو است. یکی از دلایل اصلی دشواری بازاریابی برای دانشجویان حجم وسیع محصولات در دسترس آنها و بودجه اغلب اندک شان است. بسیاری از ما تجربه زندگی دانشجویی را داشته ایم. در این مدت اگر کار پاره وقتی نیز داشته باشیم، درآمدش فقط کفاف زندگی روزمره را می دهد. نکته دیگر، عدم احساس وفاداری و دلبستگی عمیق دانشجویان به یک برند است. اگر کیفیت محصول یک برند فقط اندکی بد به نظر برسد، آنها برای همیشه قید تامل پیرامون برند مورد نظر را نیز فراموش خواهند کرد.
شاید در نگاه نخست دانشجویان قشری دمدمی مزاج به نظر برسند، با این حال به محض موفقیت در جلب رضایت آنها ماهیت واقعی شان را متوجه می شویم. میزان وفاداری دانشجویان به عنوان خریدار به برندهای مورد اعتمادشان بسیار زیاد است، بنابراین هدف اصلی یک برند جلب اعتماد مخاطب دانشجوی خود خواهد بود. به منظور کمک به برندها و بازاریاب ها در زمینه بهبود رابطه شان با دانشجویان مقاله کنونی به بررسی برخی از توصیه های کاربردی خواهد پرداخت.
1. هدف گذاری بر روی والدین
شاید دانشجویان در مورد فروشگاه های مورد علاقه شان برای خرید ایده های متنوعی داشته باشند، با این حال در 80درصد مواقع هزینه خرید را والدین پرداخت می کنند. به این ترتیب نوع خرید آنها تا حد زیادی از سوی والدین شکل می پذیرد.
بهترین استراتژی بازاریابی یک برند برای جلب نظر مشتریان دانشجو باید دارای دو بخش موازی باشد: هدف گذاری بر روی والدین و دانشجوها. اگر محصول شما ارزان، جذاب و مرتبط با نیاز دانشجویان است، مخاطب هدف تان شخص دانشجویان خواهد بود، با این حال اگر قیمت محصول بالاتر از حد معمول باشد (اما همچنان مرتبط با نیاز دانشجوها)، به احتمال زیاد از سوی دانشجویان نادیده گرفته می شود. در چنین زمانی هدف اصلی ما باید جلب نظر والدین باشد. اگر والدین در مورد ارزش محصول مورد نظر اقناع شوند، پول بیشتری در اختیار فرزندان شان به منظور خرید آن قرار خواهند داد. به عنوان مثال، اگر استفاده از سیستم های آنلاین برنامه ریزی تحصیلی دیگر رایگان نباشد، شاید بسیاری از دانشجویان دیگر از آنها استفاده نکنند، با این حال والدین آنها حاضر به پرداخت هزینه اشتراک یا خرید برای بهره مندی فرزندان شان خواهند بود.
2. ترندها و گروه همسالان
ترندهای محبوب قشر دانشجو کدام است؟ جدیدترین مد مورد توجه آنها چه ویژگی هایی دارد؟ بازاریابی برای دانشجویان نیازمند پاسخگویی به پرسش هایی از این دست است. در حقیقت توجه به ایده های مورد علاقه، ترندها و مدهای مطرح در میان دانشجویان برای تدوین استراتژی بازاریابی موفق الزامی خواهد بود. همچنین برخی از برندها از یک یا دو دانشجو نیز به عنوان عضو تیم بازاریابی شان استفاده می کنند. این امر به برندها فرصت بهتری در زمینه نزدیکی به دیدگاه دانشجویان می دهد.
استراتژی بازاریابی ما باید حول محور ترندهای مشهور و مورد علاقه دانشجویان بنا شود. همچنین روند تبلیغاتی آن نیز باید مبتنی بر پلتفرم های مورد توجه آنها باشد. به عنوان مثال، اکنون دانشجویان بیشتر از کانال های معمولی تلویزیونی به سوی کانال های آنلاین گرایش دارند. نکته مهم در این میان نتیجه موفقیت در زمینه بازاریابی برای دانشجویان است. نتیجه این امر تبدیل دانشجویان به سفیرهای برندمان است. به این ترتیب در درازمدت هزینه های تبلیغاتی ما به شدت کاهش خواهد یافت.
3. اهمیت المان های رایگان
همه افراد از چیزهای رایگان خوش شان می آید. اعطای هدیه، کاهش سطح قیمت ها و توسعه محصولات در کانال های اجتماعی به عنوان بهترین راهکارهای بازاریابی در عصر کنونی شناخته می شود. خوشبختانه چنین تکنیک هایی بر روی دانشجویان نیز تاثیر قابل توجهی دارد. یکی از بهترین زمان ها برای اجرای کمپین های بازاریابی مبتنی بر اهدای هدیه روزهای آغاز سال تحصیلی است. در چنین زمان هایی دانشجویان نیاز بالایی به خرید دارند. به هر حال سال تحصیلی جدید الزام هایی در زمینه استفاده از لوازم مختلف را به همراه دارد. حضور در محیط خوابگاه ها به هنگام سال تحصیلی تازه حس و حال جالبی دارد. در این زمان همه دانشجویان در تکاپو برای یافتن محصولات مورد نیازشان و خرید آنها هستند.
مطلب مرتبط: تکنیک های قدیمی بازاریابی که هنوز کارآمد هستند
برند ما به سادگی امکان یافتن محصولات مورد نیاز دانشجویان را دارد. هدف اصلی من در این بخش اقناع برندها به منظور اهدای رایگان محصولات شان نیست. بلکه باید بر روی تهیه محصولات ارزان مورد نیاز مشتریان و اعطای شان در قالب هدیه تمرکز کنیم. به این ترتیب نام برند ما تا مدت ها در ذهن مخاطب خواهد ماند. نکته جالب اینکه شانس برندهای فعال در زمینه اهدای هدیه به مخاطب هدف در فروش بیشتر محصولات بیشتر از سایر رقباست. همچنین اگر مخاطب مورد نظر ما به صورت مستقیم اقدام به خرید نکند، دست کم محصولات ما را به دوستانش معرفی می کند. این امر به تنهایی مزیت های قابل توجهی برای برند ما به ارمغان خواهد آورد.
4. ضرورت حفظ صداقت
به عنوان یک بازاریاب متمرکز بر روی طیف دانشجویان بهترین استراتژی و شیوه بازاریابی مان باید همراه با صداقت و راستگویی باشد. در زمینه معرفی محصولات و شرایط تولیدشان کاملا مستقیم و بدون تعارف صحبت کنید. دانشجویان وقتی نسبت به یک محصول اطلاع کامل داشته باشند، علاقه بیشتری به خرید نشان خواهند داد. همچنین میزان وفاداری آنها به برند موردنظر نیز افزایش چشمگیری می یابد. این امر تا حد زیادی در مورد سایر مخاطب های هدف نیز صادق است. به این ترتیب پایبندی به صداقت و روراستی با مشتریان بهترین سرمایه یک برند خواهد بود. وقتی یک برند با عنوان صادق و راستگو شهرت یابد، تقریبا از هرگونه تبلیغات اضافی بی نیاز می شود. چراکه شهرت مطلوب آنها در زمینه راستگویی و صداقت به طور خودکار نظر مخاطب را جلب خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تکنیک های بازاریابی
جمع بندی
بازاریابی برای دانشجویان فرآیند بسیار دشوار و پیچیده ای نیست. اگرچه انجام نامناسب آن مشکلات زنجیره ای را به همراه می آورد. رمز موفقیت یک برند در زمینه جلب نظر دانشجویان استفاده از استراتژی بازاریابی منسجم و تاثیرگذار است. هدف اصلی من در شرح توصیه های فوق نیز همین امر بود. بدون تردید با استفاده از این توصیه ها امکان دستیابی به موفقیت در جذب دانشجویان فراهم خواهد شد.