بازاریابی در یوتیوب برای بسیاری از برندها و بازاریاب ها گزینه ای جذاب و هیجان انگیز به حساب می آید. امروزه بسیاری از کاربران به جای مشاهده محتوای متنی یا عکس های مختلف به سراغ فرمت ویدئو رفته اند. وقتی صحبت از فرمت ویدئو می شود، هیچ پلتفرمی به اندازه یوتیوب توانایی جلب نظر کاربران را ندارد. درست به همین خاطر اغلب کسب و کارها در زمینه تعامل با مخاطب هدف به سراغ این پلتفرم می روند.
بازاریابی در یوتیوب به دلیل حضور گسترده برندها کار ساده ای نیست. بسیاری از کسب و کارها در این میان مشکلات زیادی برای خودشان دارند. این امر اغلب اوقات کیفیت بازاریابی چنین برندهایی را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. یکی از مشکلات رایج در این میان ناتوانی برای استفاده از یک ایده خلاقانه است. اگر شما هم در زمینه بازاریابی با چنین مشکلی رو به رو هستید، راهکار پیشنهادی ما به شما برگزاری مسابقه در یوتیوب است.
بدون تردید برگزاری مسابقه در یوتیوب امر عجیب و حتی غیرمنتظره ای به نظر می رسد، اما شما به سادگی هرچه تمام تر امکان موفقیت در این حوزه را دارید. تنها نکته مهم در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از تکنیک های درست و جذاب است. شما با چنین کاری یکی از مراسم های جذاب و به شدت تعاملی را برای مشتریان تان ایجاد خواهید کرد. نتیجه این امر نیز تعامل هرچه بهتر مشتریان با برندتان خواهد بود. بنابراین بدون هیچ مقدمه ای به سراغ تکنیک های برگزاری چنین مسابقه ای خواهیم رفت.
تعیین اهداف هوشمندانه
هدف گذاری برای برگزاری مسابقه در یوتیوب اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما بدون هیچ برنامه ای وارد این حوزه شوید، هیچ موفقیتی کسب نخواهید کرد. امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای تعیین هدف در دنیای کسب و کار وجود دارد، اما شیوه SMART هنوز هم معتبرترین آنها محسوب می شود. وقتی از این شیوه صحبت می کنیم، در حقیقت با یک عبارت خلاصه شده مواجه هستیم. این شیوه بر طراحی خاص (Specific)، قابلیت اندازه گیری کمپین (Measurable)، قابل دستیابی (Achievable)، مرتبط با موضوع کسب و کار (Relevant) و دقیق از نظر زمانی (Time Based) اشاره دارد. با این حساب شما با شیوه ای حرفه ای در اینجا مواجه هستید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب با تکنیک های جذاب
استفاده از شیوه SMART برای تعیین اهداف مسابقه برند شما را به سوی بهترین هدف ممکن سوق می دهد. این امر موفقیت بسیار گسترده ای برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. بنابراین دیگر نیازی به احساس نگرانی در رابطه با شیوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و مشکلات ناشی از انتخاب یک هدف نادرست نخواهد بود. وقتی شما هدف تان را براساس معیارهای فوق انتخاب کنید، در حقیقت هیچ هدف بهتری را مورد بی توجهی قرار نداده اید.
برخی از برندها در زمینه تعیین اهداف برای مسابقه یوتیوبی برندشان به ماهیت کسب و کار خود توجه نمی کنند. نتیجه این امر برگزاری یک مسابقه هرچند جذاب، مشارکت مشتریان و در نهایت پایان ماجرا بدون هیچ سودی برای شما خواهد بود. اگر مسابقه شما ربطی به کسب و کارتان نداشته باشد، مشتریان برای تعامل با شما جذب نخواهند شد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت.
چرا مشتریان باید در مسابقه شرکت کنند؟
یکی از سوالات مهم در زمینه برگزاری مسابقات آنلاین مربوط به چرایی اش است. واقعا مشتریان چرا باید در مسابقه شما شرکت نمایند. این امر چه سود و مزیتی برای آنها در پی خواهد داشت؟ برخی از برندها اینقدر درگیر هیجان ناشی از برگزاری مسابقه هستند که به طور کامل این امر را فراموش می کنند. بنابراین مشاهده ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان در این میان امر عجیبی نخواهد بود.
مهم ترین مسئله در این میان تلاش برای تعامل با مشتریان براساس بیان دقیق ماهیت و چیستی مسابقه است. یکی از دلایل برای ترغیب کاربران به شرکت در مسابقه یادآوری تجربه های خوش شان در زمینه مسابقه با دوستان شان است. شما به این ترتیب نه تنها مشتری موردنظر، بلکه دوستانش را نیز هدف قرار می دهید. این امر یکی از عالی ترین شیوه های بازاریابی و برگزاری مسابقه های آنلاین محسوب می شود.
هرچه شما جزییات بیشتری در رابطه با مسابقه تان به مشتریان بگویید، آنها انگیزه بالاتری برای شرکت در آن خواهند داشت. بنابراین شما باید از همان ابتدای مسیر در تلاش برای تاثیرگذاری مناسب بر روی آنها باشید. این امر مشتریان را برای شرکت در مسابقه برندتان آماده تر از هر زمان دیگری خواهد کرد.
انتخاب جایزه ای مناسب
برخی از برندها مسابقه شان را بدون تعیین جایزه برگزار می کنند. این امر انگیزه اصلی مشتریان را از بین خواهد برد. چنین امری تاثیرات بسیار منفی بر روی وضعیت برندها به همراه دارد. وقتی مشتریان اطلاعی از جایزه مسابقه نداشته باشند، تمایلی برای شرکت در آن هم نشان نمی دهند. این امر به معنای اتلاف وقت و سرمایه برندتان در زمینه برگزاری مسابقه خواهد بود.
هر کسب و کاری برای انتخاب جایزه مسابقه استدلال خاص خودش را دارد. نکته مهم در این میان انتخاب یک جایزه هیجان انگیز است. اگر شما جایزه ای کاملا معمولی برای شرکتکنندگان در نظر بگیرید، شاید در زمان برگزاری مسابقه کمتر کسی تمایل به حضور داشته باشد. اینطوری تمام برنامه های کسب و کارتان نقش بر آب می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی و جذب مخاطب هدف در یوتیوب
برخی از نکات مهم در رابطه با تعیین یک جایزه هیجان انگیز به شرح ذیل است:
• محصولی که ارزشمند و کاربردی برای مشتریان باشد تا آنها را به بهترین شکل ممکن ترغیب به شرکت در مسابقه نماید.
• قیمت هدیه بیانگر اهمیت مسابقه و همچنین مشتریان از نگاه شماست. بنابراین جایزه های ارزان قیمت را به طور کامل فراموش نمایید.
• تلاش برای تهیه جایزه ها به هزینه هرچه کمتر ایده جذابی است. درست به همین خاطر برخی از برندهای محصولات لوکس خودشان را به عنوان جایزه تعیین می کنند. این امر هزینه بسیار کمتری برای برندها به همراه دارد.
اگر شما نکات فوق در رابطه با تعیین جایزه برای مسابقه برندتان را مدنظر داشته باشید، تجربه ای جذاب و هیجان انگیز از برگزاری آن خواهید داشت.
ساده سازی فرآیند شرکت در مسابقه
یوتیوب پلتفرم بسیار ساده و سرراستی است. بنابراین مسابقه شما نیز باید در این پلتفرم به سادگی هرچه تمام تر برگزار شود، در غیر این صورت شاید انگیزه کاربران برای همکاری با برندتان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند. توصیه ما در این بخش حذف بخش ثبت نام در مسابقه برند است. اینطوری شما شانس بسیار عالی برای تعامل با مشتریان بدون نیاز به تحمل دردسرهای گسترده را خواهید داشت.
امروزه مشتریان تمایل بسیار زیادی برای شرکت در مسابقه های راحت دارند. معنای این امر امکان برنده شدن همه نیست، بلکه بیشتر باید به فکر ساده سازی شرابط شرکت مشتریان در مسابقه بود. اینطوری دامنه وسیعی از کاربران یوتیوب نسبت به حضور در مسابقه تان تمایل نشان خواهند داد.
اگر مسابقه برند شما دارای ماهیت به نسبت تخصصی است، باید پیش از برگزاری رسمی اش اقدام به بیان توضیحات جانبی نمایید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با طراحی یک راهنمای جامع باشید. این امر شما را نسبت به پیشبرد امور در زمینه طراحی مسابقه بسیار حرفه ای خواهد کرد.
ایجاد
شرکت در مسابقه برند همیشه به معنای تولید محتوا در داخل یوتیوب از سوی کاربران نیست. گاهی اوقات برندها اقدام به هدایت کاربران شان به بیرون از یوتیوب برای شرکت در مسابقه شان می کنند. این امر ایده بدی نیست، اما باید لینک جانبی را به ساده ترین شکل ممکن در دسترس کاربران قرار دهید، در غیر این صورت تجربه تعامل با کاربران به طور قابل ملاحظه ای افت خواهد کرد.
مطلب مرتبط: نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها
گاهی اوقات کاربران لینک های مربوط به شرکت در مسابقه برندها را خیلی دیر مشاهده می کنند. این امر دردسرهای زیادی برای برگزارکننده مسابقه به همراه خواهد داشت. چنین امری آمار مشارکت در مسابقه برند را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. بنابراین شاید استفاده از گزینه های تبلیغاتی برای نمایش هرچه بهتر مسابقه برند به مشتریان ایده بدی نباشد.
امروزه امکان همکاری تبلیغاتی با یوتیوب یا به عبارت بهتر گوگل ساده تر از هر زمان دیگری شده است. این امر کمپین شما را به ساده ترین شکل ممکن برای کاربران به نمایش خواهد گذاشت. اینطوری دامنه هرچه وسیع تری از کاربران نسبت به برگزاری مسابقه برندتان توجه نشان خواهند داد. معنای این امر امکان جلب نظر شمار بالاتری از کاربران خواهد بود.
بهترین ایده برای برگزاری مسابقه در یوتیوب در دعوت از کاربران برای دنبال کردن لینک جانبی استفاده از یک ویدئوی رسمی برای مسابقه موردنظر است. شما با چنین کاری به بهترین شکل ممکن کاربران را نسبت به تعامل با برندتان ترغیب خواهید کرد. بسیاری از برندهای بزرگ در ویدئوی رسمی مسابقه شان علاوه بر دعوت از مشتریان به بیان جزییات مسابقه نیز می پردازند. نکته مهم در این میان ضرورت توجه به کوتاهی ویدئوهای موردنظر است، در غیر این صورت شاید کاربران حوصله مشاهده ویدئوی شما را نداشته باشند.
همکاری با اینفلوئنسرها
امروزه اینفلوئنسرها تاثیر بسیار زیادی بر روی سرنوشت بازاریابی برندها دارند. اگر کسب و کار شما در این میان تجربه ای مناسب از تعامل با چنین افرادی داشته باشید، به بهترین شکل ممکن امکان توسعه مسابقه تان را خواهید داشت. مهم ترین مسئله در این میان همکاری با اینفلوئنسرهای درست است. متاسفانه بسیاری از برندها در این زمینه عملکرد خوبی از خودشان نشان نمی دهند. این امر شامل توجه به اینفلوئنسرها فقط براساس تعداد فالوورهای شان است. این امر در بلندمدت موجب تاثیرگذاری هرچه کمتر کمپین های برند بر روی مشتریان خواهد شد.
کسب و کار شما باید همیشه به دنبال تعامل با اینفلوئنسرها براساس مهارت و تخصص شان باشد. تعداد فالوورها هرگز معیار مناسبی برای داوری درباره اینفلوئنسرها نیست. چه بسا یک اینفلوئنسر در مقیاس خُرد با تعداد فالوورهای بسیار کمتر توانایی تاثیرگذاری بالایی بر روی کسب و کار شما داشته باشد. چنین امری کسب و کار شما را به بهترین شکل ممکن به سوی موفقیت هدایت خواهد کرد. بنابراین شما همیشه باید این نکته مهم را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا نکنید.
اندکی خلاقیت بد نیست
استفاده از ایده های خلاقانه برای نوآوری در زمینه برگزاری مسابقه برند همیشه جذابیت خاص خودش را دارد. مشتریان اغلب اوقات به سوی مسابقه های تازه و هیجان انگیز جلب می شوند. بنابراین شما باید همیشه مسابقه تان را برای آنها جذاب و نوآورانه جلوه دهید. بهترین راهکار در این میان تلاش برای ایجاد تغییرات جزئی در مسابقه تان به منظور ایجاد تمایز با رقباست. اینطوری مسابقه شما بهترین گزینه ممکن برای مشتریان خواهد بود.
الگوبرداری از مسابقه برندهای بزرگ در یوتیوب همیشه گزینه مناسبی است. شما با ترکیب مسابقات مختلف برندها شانس ایجاد یک مسابقه نو و جذاب را خواهید داشت. بنابراین پیش از طراحی مسابقه تان اندکی درباره عملکرد رقبای تان تحقیق نمایید. اینطوری شانس بسیار بهترین برای موفقیت در دنیای کسب و کار خواهید داشت.
مطلب مرتبط: 4 نکته بازاریابی مهم که از یوتیوبرهای جوان می توان آموخت
همکاری با دیگر برندها
برگزاری مسابقه در یوتیوب همیشه کار ساده ای نیست. گاهی اوقات برندها به تنهایی فرصت و شانسی برای برگزاری یک مسابقه جذاب ندارند. شاید یک گزینه اولیه در این میان صرف نظر از برگزاری مسابقه باشد، اما نکته مهم امکان همکاری با دیگر برندها برای برگزاری مسابقه موردنظر است. اگر شما این امر را مدنظر قرار دهید، به بهترین شکل ممکن امکان اجرای مسابقه ای جذاب و هیجان انگیز را خواهید داشت.
بسیاری از برندها نسبت به هزینه های برگزاری مسابقه در یوتیوب دغدغه دارند. این امر همیشه نکته مهمی محسوب می شود. اگر کسب و کار شما برای اجرای یک مسابقه در میان مشتریان هزینه بسیار زیادی را متحمل شود، در نهایت شاید با کلی بدهی و بحران مالی مواجه شوید. همچنین مهارت های لازم برای برگزاری یک مسابقه جذاب نیز بسیار مهم است. شما باید همیشه این نکات را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید پس از کلی هزینه و صرف زمان کارتان چندان مناسب از آب درنیاید. همکاری با دیگر برندها بهترین راهکار برای برگزاری یک مسابقه جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. این امر شما را به بهترین شکل ممکن تبدیل به برندی محبوب برای مشتریان خواهد کرد.
ایده هایی برای برگزاری مسابقه در یوتیوب
مسابقه استعدادیابی
امروزه مسابقه های بسیار زیادی در سراسر دنیا برای پیدا کردن استعدادهای تازه و جوان برگزار می شود. اگر برند شما نیز یکی از مسابقات موردنظر را دنبال کند، شانس اش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. نکته مهم در این میان انتخاب حوزه ای مرتبط با کسب و کارتان برای استعدادیابی است، در غیر این صورت شاید هرگز توجه یک کاربر یوتیوب را نیز جلب نکنید.
یکی از نمونه های موفق در زمینه برگزاری مسابقه استعدادیابی برند TMS Productions است. این برند با برگزاری یک چالش مربوط به ویرایش تصاویر موفق به جلب نظر هزاران کاربر یوتیوب در سراسر دنیا شد. اگر شما هم در زمینه عکاسی یا ویرایش ویدئو فعالیت دارید، برگزاری چنین مسابقه ای ایده جذابی خواهد بود. با این کار شما حتی امکان شروع همکاری با افراد برتر در مسابقه تان به منظور تکمیل تیم کاری تان را خواهید داشت.
مسابقه درج کامنت
یکی از مسابقه های ساده در یوتیوب درخواست از کاربران برای درج بهترین کامنت است. شاید این امر به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اما تاثیر بسیار بالایی روی کاربران دارد. به هر حال مگر درج یک کامنت چقدر طول می کشد؟
نکته مهم در زمینه درج کامنت از سوی کاربران بیان دقیق انتظارات تان در مسابقه است. اغلب اوقات انتخاب کامنت به طور تصادفی در مسابقه مدنظر قرار می گیرد. یکی از ایده های دیگر در این میان تعیین جایزه برای خلاقانه ترین کامنت خواهد بود. این امر کاربران را برای نوآوری در زمینه درج کامنت تشویق خواهد کرد. اغلب اوقات افرادی که کامنت های جذابی در چنین مسابقاتی می گذارند، به طور طبیعی استعداد لازم برای تبدیل شدن به بازاریابی ماهر را نیز دارند. بنابراین شاید شما مایل به همکاری با چنین افرادی در ادامه مسیر برندتان باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی بهتر با کمک یوتیوب
هدیه دادن به مشتریان
مسابقات همیشه دلیل خاصی برای هدیه دادن به مشتریان ندارند. شما می توانید یک ویدئوی لایو در یوتیوب اجرا کرده و در طول آن به برخی از کاربران به طور تصادفی هدیه دهید. همچنین امکان انتخاب برخی از کاربران و برگزاری لایو به طور مشترک با آنها را خواهید داشت. اگر در این میان برخی از سوالات مرتبط با برند یا حوزه فعالیت تان را مطرح کرده و در نهایت به کاربران پرشماری هدیه دهید، تاثیر بسیار مثبتی بر روی مشتریان بر جای خواهید گذاشت.
مهم ترین مسئله در زمینه اجرای مسابقه توجه به برگزاری ساده مسابقه است. شما قرار نیست کلی دردسر برای مشتریان ایجاد کنید، بلکه باید فقط اندکی هیجان مسیر اعطای هدیه به آنها را بالا ببرید. در نهایت مشتریان باید نسبت به دریافت هدیه از برند شما در صورت مشارکت مناسب در مسابقه مطمئن باشند، در غیر این صورت شاید هیچ توجهی به شما و مسابقه تان نشان ندهند.
امروزه بازاریابی در یوتیوب ایده بسیار جذابی است. یکی از نکات مهم در این میان توجه به برگزاری مسابقات هیجان انگیز است. اگر شما هم در تلاش برای برگزاری چنین مسابقه ای هستید، امکان استفاده از توصیه های این مقاله را خواهید داشت.