اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین پلتفرم های اجتماعی در میان کاربران مختلف در سراسر دنیا محسوب می شود. امروزه برخی از شبکه های اجتماعی فقط موردپسند برخی از کاربران قرار دارد، اما اینستاگرام با ارائه خدمات نوآورانه موفق به جلب نظر افراد گوناگون با شرایط سنی و سلیقه های مختلف شده است. همین امر توجه شمار بالایی از برندها را به خود جلب کرده است. درآمد اصلی اینستاگرام مانند سایر شبکه های اجتماعی از طریق تبلیغات کسب می شود. با این حال اینستاگرام نسبت به سایر شبکه های اجتماعی مزیت های بیشتری برای کسب درآمد بالاتر دارد.
اغلب برندها دارای اکانت رسمی در اینستاگرام هستند. آنها با هدف توسعه کسب و کار در این فضا فعالیت می کنند. وقتی ما در تلاش برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستیم، امکانات در دسترس اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. خوشبختانه اینستاگرام امکانات جذابی برای کاربران به منظور تولید محتوا فراهم کرده است. یکی از بخش های کاربردی آن IGTV است. تا پیش از این اینستاگرام فقط بارگذاری ویدئوهای 60 ثانیه ای را پشتیبانی می کرد. سپس امکان بارگذاری حداکثر10 ویدئوی 60 ثانیه ای کنار هم را فراهم کرد. در آخرین نوآوری ویدئویی نیز امکان بارگذاری ویدئوهای حداکثر 60 دقیقه ای در بخش IGTV مورد ارزیابی قرار گرفت. این امر با هدف توسعه فعالیت بلاگرها و اینفلوئنسرها در اینستاگرام روی داده است. بدون تردید برندها نیز امکان بهرهمندی از مزیت های IGTV را خواهند داشت.
برخی از اهداف مهم برای فعالیت بازاریابی در بخش IGTV به شرح ذیل است:
• ایجاد رابطه پایدار با مخاطب هدف
• همکاری با اینفلوئنسرها برای تولید محتوا
• ارتقای سطح کیفی استراتژی بازاریابی آنلاین
بیتردید امکان بهرهمندی از مزیت های مختلف در اینستاگرام وجود دارد. توجه ما در این مقاله بر روی تولید محتوای ویدئویی برای بازاریابی بهتر قرار دارد. امروزه کاربران واکنش بسیار بهتری در قبال محتوای بازاریابی ویدئویی دارند. این امر ناشی از سهولت دسترسی به محتوای ویدئویی و همچنین کاهش انگیزه کاربران برای مطالعه محتوای متنی است بنابراین برندها در راستای تعامل هرچه بهتر با مخاطب هدف باید به سوی استفاده از محتوای ویدئویی برای کمپین های شان حرکت کنند.
مطلب مرتبط: IGTV اینستاگرام پولساز خواهد شد
وقتی ما قصد بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام را داریم، باید به دو پرسش متفاوت پاسخ دهیم. نخست اینکه چگونه باید با ابزار IGTV کار کرد و سپس شیوه های مناسب برای استفاده از محتوای ویدئویی در حوزه بازاریابی اینستاگرامی. در ادامه ما هر دو پرسش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
IGTV چیست؟
وقتی از IGTV صحبت می کنیم، منظور پلتفرم جانبی اینستاگرام برای بارگذاری ویدئوهای طولانی است. تیم فنی اینستاگرام در سال 2018 از قابلیت مورد بحث رونمایی کرد. از آن زمان تا به حال تعداد بسیار زیادی از برندها اقدام به تولید محتوای ویدئویی طولانی کرده اند. نوآوری جانبی اینستاگرام درباره IGTV یکسال بعد در ژوئن 2019 روی داد. بر این اساس کاربران امکان بارگذاری خلاصه ای کوتاه از ویدئوهای بخش IGTV در صفحه اصلی شان را پیدا کردند. این امر نقش مهمی در افزایش انگیزه کاربران برای مشاهده ویدئوها طولانی داشت. اغلب ما حوصله مشاده ویدئوهای طولانی را نداریم بنابراین بخش IGTV در جلب نظر مخاطب هدف با دشواری های مهمی رو به رو است. نکته مهم استفاده از قابلیت پیش نمایش کوتاه ویدئو برای جلب نظر کاربران است.
آخرین آپدیت اینستاگرام در بخش IGTV چند ماه پیش با هدف تولید مجموعه ویدئوهای سریالی روی داد. به این ترتیب برندها امکان تولید مجموعه ویدئوها و بارگذاری آنها تحت نام یکسان را پیدا کرده اند. بدون تردید بخش IGTV بیش از هر چیز دیگری کاربران را به یاد یوتیوب می اندازد. در حقیقت هدف اصلی فیسبوک از توسعه اینستاگرام تبدیل آن به نوعی تلویزیون آنلاین است. به این ترتیب شاید سلطه یوتیوب بر دنیای پخش آنلاین ویدئو در سال های آینده به چالش کشیده شود.
برندهای مختلف در سراسر دنیا به تدریج در حال انطباق با ویژگی های IGTV هستند. برخی از چالش های اصلی در زمینه پرهیز برندها از تولید محتوای ویدئویی طولانی شامل هزینه بالا و همچنین فقدان دانش کافی است. ما در این مقاله به دنبال یافتن راهکارهایی برای کاهش هزینه های تولید و تقویت مهارت شما برای بازاریابی در بخش IGTV خواهیم بود.
چگونه از بخش IGTV استفاده کنیم؟
نخستین گام در راستای استفاده مناسب از بخش IGTV ایجاد کانال است. به این ترتیب ما امکان بارگذاری ویدئوهای طولانی را خواهیم داشت. نکته مهم در این میان استفاده از اکانت رسمی برندمان به عنوان حساب پشتیبان کانال IGTV است.
بارگذاری ویدئو در بخش IGTV کار چندان دشواری نیست. مراحل ابتدایی درست مانند بارگذاری پست عادی است. سپس در بخش انتخاب ویدئو یک فایل 60 ثانیه ای یا بیشتر را انتخاب کنید. سپس گزینه «به اشتراکگذاری ویدئوی طولانی» را انتخاب کنید. به این ترتیب فرآیند بارگذاری ویدئوی موردنظر در بخش IGTV دنبال خواهد شد. در نهایت نیز باید تصویر کاور ویدئوی مان را انتخاب کنیم. این امر از طریق انتخاب یک فریم خاص از ویدئو یا عکسی دیگر امکانپذیر خواهد بود. اکنون اکانت ها امکان ایجاد پیشنمایش برای ویدئوهای طولانی شان را دارند. توصیه ما در این بخش استفاده از گزینه پیشنمایش برای جلب نظر مخاطب هدف به مشاهده ویدئوی کامل است. اگر قصد همکاری تبلیغاتی با دیگر اکانت ها را دارید، استفاده از پیشنمایش ویدئوهای طولانی به عنوان گزینه تبلیغاتی منطقی خواهد بود.
ایجاد مجموعه ویدئوهای تلویزیونی در بخش IGTV نیز با ایجاد یک نام مشترک برای مجموعه ویدئوها امکانپذیر خواهد بود. به این ترتیب پیش از بارگذاری هر ویدئو از شما درباره افزودن فایل موردنظر به مجموعه های قبلی سوال خواهد شد.
بدون تردید درج کپشن در ذیل پست ها برای اغلب بازاریاب ها فرصت تعاملی مطلوبی فراهم می کند. این امر در بخش IGTV نیز مدنظر قرار گرفته است. نکته مهم در اینجا ارائه توضیحات تکمیلی و کوتاه به مخاطب هدف درباره ویدئوی موردنظر است. اگر کپشن ما بیش از اندازه طولانی باشد، شانس مان برای جلب نظر مخاطب هدف کاهش خواهد یافت بنابراین پیش از هر نکته دیگری به رعایت اختصار توجه داشته باشید.
بیتردید هر شبکه اجتماعی از فرمت های ویدئویی خاصی پشتیبانی می کند. امروزه اغلب ویدئوها در قالب فرمت MP4 تولید می شود. به همین خاطر اینستاگرام نیز از چنین فرمتی پشتیبانی میکند. اگر ویدئوی شما در فرمت دیگری تهیه شده است، به سادگی امکان تغییر فرمت اش را خواهید داشت. همچنین حداقل مدت زمان ویدئوی تان باید یک دقیقه باشد. در غیر این صورت اینستاگرام اجازه بارگذاری IGTV را نخواهد داد. حداقل نرخ فریم نیز باید بر روی 30 فریم بر ثانیه باشد. کیفیت ویدئوها نیز حداقل 720 پیکسل خواهد بود. این امر به معنای جهتگیری اینستاگرام برای ارائه ویدئوهای باکیفیت در این بخش است. ویدئوهای ما حجمی بین 650 مگابایت تا 3.6 گیگ خواهند داشت. این امر امکان استفاده از کیفیت های بالا برای تولید ویدئو را فراهم می کند. نکته مهم در اینجا توجه به سرعت اینترنت کاربران مختل است بنابراین از بارگذاری ویدئوهای دارای حجم بالا پرهیز کنید. این امر حوصله کاربران را سر می برد. در نتیجه بازدید ویدئوی ما به شدت کاهش خواهد یافت.
اکنون ما اطلاعات پایه ای درباره نحوه کار با بخش IGTV را داریم. گام بعدی استفاده از اطلاعات موردنظر برای توسعه کمپین های بازاریابی است. بیتردید تکنیک ها و استراتژی های بازاریابی بسیار زیادی برای بهره مندی از بخش IGTV وجود دارد. نکته مهم در این میان توجه به الگوهای مطمئن و مورد استفاده برندهای بزرگ است. به این ترتیب ما از ریسک های احتمالی در زمینه شکست کمپین مان جلوگیری خواهیم کرد. برخی از برندها به دنبال راهکارهای نوآورانه هستند. استفاده از چنین الگوهایی فقط در صورت اطمینان بالا از نتیجه کار منطقی خواهد بود. در غیر این صورت همیشه احتمال مواجهه با شکست های سنگین وجود خواهد داشت.
راهکارهای استفاده بازاریابی از IGTV
در ادامه ما پنج راهکار اصلی برای بازاریابی تاثیرگذار در اینستاگرام با استفاده از بخش IGTV را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. تولید ویدئوهای آموزشی
اغلب کاربران برای یادگیری نکات تازه در زمینه های مختلف به سراغ اینستاگرام می روند بنابراین ما باید به تولید ویدئوهای آموزشی به عنوان گزینه ای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف توجه کنیم. هیچ ایده مشخصی برای تولید گونه ای خاص از ویدئوهای آموزشی وجود ندارد. ما با ارزیابی وضعیت برندمان و برندهای برتر در حوزه کسب و کار امکان یافتن ایده های جذاب در زمینه تولید محتوای ویدئویی جذاب را خواهیم داشت.
کسب و کارهای مختلف همیشه دارای اصطلاحات مختلفی هستند. این امر ایجاد ارتباط با کاربران را بسیار دشوار می کند. یکی از گزینه های جذاب و عمومی در میان برندها استفاده از ویدئوهای آموزشی برای تشریح اصطلاحات کاربردی است. به این ترتیب کاربران علاقهمند به برندمان امکان آگاهی بهتر از شیوه فعالیت مان را خواهند داشت. چنین امری درباره آموزش نحوه کار با محصولات برند نیز صحت دارد. اغلب محصولات تازه نیازمند توضیحات کاربردی در مورد شیوه کارشان هستند. استفاده از بخش IGTV بهترین گزینه برای افزایش انگیزه مخاطب هدف به منظور خرید از برندمان خواهد بود.
اگر شما در زمینه تهیه تمرین های ورزشی یا حتی تولید لوازم ورزشی فعالیت دارید، تولید ویدئوهای آموزشی در رشته های پرطرفدار ورزشی گزینه مناسبی برای جلب نظر مخاطب هدف خواهد بود. این امر در رابطه با دیگر برندها نیز براساس ماهیت کسب و کارشان صورت می گیرد. نکته مهم در اینجا توجه کلی به سلیقه مخاطب هدف است.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین استفاده را از IGTV داشته باشیم
2. برگزاری جلسات پرسش و پاسخ
بیتردید مشتریان در رابطه با محصولات و برندها پرسشهای بسیار زیادی دارند. این امر موجب افزایش تمایل برندها به منظور پاسخگویی به مشتریان در قالب های تعاملی شده است. یکی از گزینه های جذاب برای تعامل بهتر با مشتریان استفاده از بخش IGTV برای پاسخ دقیق به پرسش های اصلی مشتریان است. این امر شامل جمعآوری پرسش های مختلف کاربران و سپس پاسخگویی به پرتکرارترین آنهاست. مزیت اصلی این شیوه جلب نظر بیشتر مخاطب هدف است. همچنین در صورت تمایل برای افزایش جذابیت های مدل مذکور امکان استفاده از گزینه پخش ویدئوی آنلاین نیز وجود دارد. به این ترتیب شما به پرسش های کاربران به صورت آنلاین پاسخ خواهید داد.
نکته مهم در رابطه با ایجاد جلسات پرسش و پاسخ در بخش IGTV اطلاعرسانی به مخاطب هدف است. فقط در این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی آنها فراهم می شود. اگر ما اطلاعرسانی قبلی به مخاطب هدف نداشته باشیم، فرآیند جمعآوری پرسش های کاربردی آنها بسیار دشوار خواهد شد. همچنین در نهایت نیز در صورت استفاده از گزینه لایو باید ویدئوی موردنظر برای 24 ساعت ذخیره شود. در غیر این صورت دیگر کاربران فرصت مشاهده ویدئوی ما را نخواهند داشت.
3. نمایش پشت صحنه کسب و کار
یکی دیگر از ایده های جذاب برای تعامل با مخاطب هدف در فضای شبکه های آنلاین نمایش پشت صحنه کسب و کار است. اغلب برندها فرآیند تولید محصولات جذابی دارند. استفاده از این امر به عنوان مزیت بازاریابی شاید در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما از سوی بسیاری از برندها به صورت موفقیتآمیز دنبال می شود. توصیه من در این بخش جستوجو برای مشاهده تجربه دیگر برندها در زمینه نمایش پشت صحنه کسب و کار است. به این ترتیب ما شناخت نسبی از حوزه موردنظر خواهیم داشت. سپس امکان تولید محتوای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف فراهم می شود.
اگر به دنبال نمایش جذاب ترین صحنه های مربوط به برندتان هستید، پیش از تولید محتوا اقدام به مصاحبه با برخی از مشتریان تان کنید. این امر امکان دستیابی به ایده های مناسبی درباره نکات جذاب درباره برندمان را فراهم می کند. برخی از برندها به منظور آگاهی از سلیقه مخاطب هدف تعدادی از مشتریان را در زمانی مشخص به شرکت دعوت می کنند. این امر در قالب یک تور بازدید کوتاه از خط تولید و سایر بخش های شرکت صورت می گیرد. در نهایت نیز از آنها پیرامون جذاب ترین بخش شرکت سوال پرسیده می شود. به این ترتیب امکان یافتن نکات جذاب درباره برند فراهم خواهد شد.
4. پوشش یک رویداد
برگزاری کنفرانس خبری یا سمینار گزینه جذابی برای افزایش توجه مطبوعات و مشتریان به برندمان محسوب می شود. امروزه استفاده از بخش IGTV برای برگزاری سمینارهای آنلاین یا حتی پوشش شان کاربردهای زیادی دارد. این امر امکان تعامل با کاربران مختلف از کشورهای گوناگون را فراهم می کند. مزیت اصلی سمینارهای آنلاین در کاهش هزینه های جاری است. به این ترتیب توصیه اصلی ما در این بخش استفاده از سمینارهای آنلاین خواهد بود.
برخی از برندها در زمینه برگزاری رویدادهای مهم کسب و کار سابقه طولانی دارند. این امر همیشه موجب افزایش شهرت برندها و جلب نظر رسانه ها می شود. اگر ما در ابتدای مسیر کسب و کار هستیم، تلاش برای پوشش رویداد موردنظر در بخش IGTV گزینه جذابی خواهد بود. این امر شامل فرآیند تحلیل بخش های مختلف مراسم نیز می شود بنابراین فقط به پوشش زنده رویداد مورد نظر اکتفا نکنید. مزیت اصلی این شیوه امکان توسعه شهرت برندمان به عنوان کارشناس و مشاور مورد اطمینان مشتریان است بنابراین از فرصت موردنظر باید حداکثر بهره برداری را کرد.
5. میزبانی از برنامه گفتوگو
گفتوگو پیرامون موضوعات مختلف کسب و کار ایده جذابی است. اغلب مشتریان علاقهمند به استفاده از نظرات کارشناسی دقیق پیرامون محصولات مختلف و وضعیت بازار هستند. میزبانی از گفتوگوهای آنلاین در میان کمهزینه ترین گزینه های تبلیغاتی محسوب می شود. به این ترتیب ما فرصت کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از اطلاعات دقیق و کاربردی را خواهیم داشت. ما در این بخش باید پیش از برگزاری برنامه اقدام به شناسایی ترندها و مسائل مهم برای مشتریان کنیم. گام بعد تلاش برای پاسخگویی به دغدغه های موردنظر در فرآیند برنامه مان است. برنامه های مختلف در زمینه کسب و کار با استفاده از توصیه های فوق حالت استانداردی خواهند داشت. اشتباه برخی از برندها در زمینه بازاریابی و میزبانی از برنامه های گفتوگو عدم همکاری با کارشناس های حرفه ای و همچنین انتخاب موضوعات سطحی است بنابراین مشاهده عدم علاقه مخاطب هدف برای مشاهده برنامه های مختلف برندها جای تعجب نخواهد داشت.
توصیه های کاربردی برای افزایش کیفیت کمپین های بازاریابی در اینستاگرام
هر زمان که شروع به تولید ویدئو در بخش IGTV کنید، امکان بهرهمندی از مزیت های آن را خواهید داشت. نکته مهم تلاش برای استفاده از توصیه های حرفه ای به منظور افزایش کیفیت کمپین تان است. برخی از برندها بدون هیچگونه آگاهی قبلی اقدام به تولید محتوا در این فضا می کنند. بیتردید هیچ امری مهم تر از اعتبار برندها در فضای آنلاین نیست بنابراین بدون مطالعه دقیق پیرامون شیوه های کاربردی بازاریابی در بخش IGTV اعتبار برندتان را خدشهدار نکنید. ما در ادامه برخی از توصیه های بازاریابی مناسب در اینستاگرام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. استفاده از گزینه تبلیغاتی در اینستاگرام
پرداخت هزینه تبلیغات به تیم فنی اینستاگرام برای توسعه هرچه بهتر کمپین ایده تازه ای محسوب نمی شود. این امر در رابطه با ویدئوهای بخش IGTV بیشتر شامل سرمایه گذاری بر روی پیشنمایش هاست. همانطور که در بخش های قبل بیان شد، امروزه کاربران حوصله مشاهده ویدئوهای طولانی را ندارند. بنابراین ما با ارائه یک پیشنمایش کوتاه امکان جلب نظر آنها را خواهیم داشت.
نکته مهم در این میان انتخاب پیشنمایش جذاب از ویدئوی طولانی مان است. در غیر این صورت هزینه های ما بیتاثیر خواهد ماند. همچنین تاکید بیش از حد بر روی گزینه تبلیغاتی نیز موجب دلسردی مخاطب هدف می شود. ما باید از گزینه تبلیغاتی برای افزایش تمایل کاربران به دنبال کردن برندمان استفاده کنیم. کاربرد بیش از حد بخش تبلیغات فقط موجب رنجش خاطر کاربران خواهد شد.
بدون تردید تلاش برای توسعه محتوای بازاریابی در اینستاگرام فقط محدود به این پلتفرم نیست. استفاده از توییتر یا فیسبوک برای تبلیغ ویدئوهای مان در بخش IGTV نیز منطقی به نظر می رسد. به این ترتیب ما کمپین بازاریابی مان را میان شبکه های اجتماعی مختلف توسعه خواهیم داد.
2. سازگاری با حالت بیصدا
امروزه اغلب کاربران علاقه ای به مشاهده ویدئوها با هندزفری یا به طور کلی افزایش میزان صدا ندارند. نتیجه این امر شکست برندها در زمینه تولید محتوای ویدئویی بدون زیرنویس است. ما همیشه باید به فکر کاربران در شرایط مختلف باشیم بنابراین توجه به تجربه مشاهده ویدئوی مان در حالت بیصدا ضروری است.
خوشبختانه اینستاگرام توصیه های مفیدی برای بازاریاب ها و اکانت های تجاری دارد. استفاده از توصیه های موردنظر شانس ما برای بازاریابی بهینه را افزایش می دهد. دسترسی به این توصیه ها با مراجعه به بخش توضیحات بیشتر در ذیل آمارهای تفصیلی هر بخش امکانپذیر خواهد بود.
3. ابتدا به فکر اطلاعات مهم باشید
جذابیت ویدئوها در همان چند ثانیه نخست نمایان می شود. بسیاری از برندها در زمینه شروع ویدئوهای شان را بسیار ملایم طراحی می کنند. این امر شاید در حوزه سینما زیبایی های زیادی داشته باشد، اما در حوزه بازاریابی و تبلیغات موجب صرف نظر مخاطب از مشاهده ادامه محتوا خواهد شد بنابراین ما باید جذاب ترین اطلاعات در دسترس برندمان را در ابتدای ویدئو نمایش دهیم. فقط در این صورت امکان جلب توجه پایدار مخاطب هدف فراهم می شود.
اشتباه اصلی برخی از برندها تلاش برای مقدمهچینی طولانی پیش از ارائه راهکارها یا اطلاعات کاربردی شان است. این امر نیز موجب دلسردی و صرف نظر مخاطب هدف خواهد شد. یکی از بهترین راهکارها برای افزایش جذابیت ویدئوهای برندمان در بخش IGTV توجه به مهارت های وبلاگنویسی است. اغلب وبلاگ های مرتبط با برندها برای بارگذاری محتوای طولانی و تخصصی تر مورد استفاده قرار می گیرند. تمام فرآیند تولید ویدئو در بخش IGTV مشابه وبلاگنویسی است، با این حال باید اطلاعات تخصصی را به زبانی ساده ترجمه کرد. در غیر این صورت مخاطب هدف فهم درستی از محتوای ما نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: استراتژی اینستاگرام برای کسب درآمد بیشتر از IGTV
4. استفاده از هشتگ های مرتبط با ویدئو
امروزه هشتگ ها نقش مهمی در افزایش بازدید محتوای آنلاین دارند. این امر در صورت استفاده از هشتگ های درست موجب افزایش شهرت و بازدید کاربران از ویدئوهای ما در بخش IGTV خواهد شد. اشتباه برخی از برندها در این بخش استفاده از حجم بالایی از هشتگ هاست. ما برای هر پست در نهایت 3 یا 4 هشتگ نیاز داریم. هرچه شمار هشتگ های ما بیشتر شود، میزان توجه مخاطب هدف کاهش می یابد. همچنین انتخاب هشتگ های مناسب و کاربردی نیز اهمیت دارد. هشتگ های موردنظر باید پیوند دقیقی با کسب و کار ما داشته باشند. اینستاگرام در صورت استفاده از هشتگ های بیش از اندازه اقدام به اعمال محدودیت هایی بر روی فعالیت اکانت ها می کند.
5. استفاده از تم، فونت و رنگ برندمان در ویدئوها
اغلب برندها دارای رنگ، فونت و تم منحصر به فردی برای خود هستند. به عنوان مثال، برند نایک همیشه از تم مشکی برای تولید محتوای بازاریابی استفاده می کند. این امر یادآوری نایک از سوی مخاطب هدف را بسیار ساده می سازد. توصیه اصلی ما در این بخش استفاده از المان های مشخص برای برندمان در ویدئوهای بخش IGTV است. به این ترتیب تاثیرگذاری آنها بر روی مخاطب هدف به شدت افزایش خواهد یافت.