اینستاگرام در طول یک دهه اخیر به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی عکسمحور فعالیت داشته است. ایده جذاب اینستاگرام پس از اندکی توسعه از سوی فیسبوک خریداری شد. فیسبوک از آن زمان تا به حال نوآوری های قابل توجهی در وضعیت استارتآپ اینستاگرام ایجاد کرده است. به عنوان مثال، افزودن امکان بارگذاری ویدئوهای کوتاه یکی از این نوآوری های جذاب محسوب می شود. پس از اینکه تیم فنی اینستاگرام در سال 2018 امکان بارگذاری محتوای ویدئویی طولانی در قالب IGTV را فراهم کرد، نگاه بسیاری از کارشناس ها نسبت به این پلتفرم تغییر کرد. بر این اساس طبق اخبار به دست آمده از سوی وال استریت ژورنال تیم بازاریابی فیسبوک در تلاش برای همکاری با چندین تولیدکننده حرفه ای ویدئو به منظور افزایش امکانات و جذابیت های بخش IGTV است. استراتژی اصلی فیسبوک افزایش درآمد ناشی از تبلیغات در بخش IGTV است. این امر با توجه به افزایش روزافزون تمایل برندها برای فعالیت در این حوزه محتمل به نظر می رسد.
نوآوری تیم فیسبوک در بخش IGTV شامل آزمایش راهکارهای مختلف برای تولیدکنندگان حرفه ای ویدئو به منظور درآمدزایی است. محورهای اصلی این استراتژی امکان بارگذاری ویدئوهای تبلیغاتی شخصیسازی شده تر و همچنین مجموعه ویدئوهای تخصصی مانند آنچه در سایر پلتفرم های مشهور قابل دسترسی است، خواهد بود. بر این اساس سازندگان ویدئوهای حرفه ای امکان همکاری با برندهای مختلف برای نمایش تبلیغات شان در قالب ویدئوهای خود را خواهند داشت. سود نهایی نیز میان برند موردنظر و تیم سازنده ویدئو تقسیم خواهد شد.
سرویس IGTV نخستین بار در سال 2018 برای افزایش مدتزمان بارگذاری ویدئو در پلتفرم اینستاگرام رونمایی شد. هدف اصلی اینستاگرام ترغیب سازندگان ویدئو به صورت حرفه ای و آماتور برای حضور در پلتفرم اش بود. با توجه به افزایش بازدید کاربران از محتوای IGTV باید استراتژی کلی اینستاگرام را موفق ارزیابی کرد. این بخش برای اینستاگرام اهمیت بسیار ویژه ای دارد. امروزه اینستاگرام رقبای سرسختی مانند تیک تاک نیز دارد بنابراین سرمایه گذاری هرچه بیشتر بر روی نمایش محتوای ویدئویی آنلاین ضروری خواهد بود. نکته مهم در این میان ضرورت یافتن راهکاری از سوی اینستاگرام برای درآمدزایی تولیدکنندگان ویدئو در بخش IGTV است. در غیر این صورت انگیزه آنها برای حضور در این بخش به شدت کاهش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: IGTV اینستاگرام پولساز خواهد شد
نکته مهم در بخش IGTV فعالیت برخی از فیلمسازهای نسبتا حرفه ای در آن است. بسیاری از برندها برای ساخت ویدئوی تبلیغاتی از همین تولیدکنندگان استفاده می کنند. به این ترتیب تیم بازاریابی برخی از برندهای بزرگ نیز در زمینه تولید ویدئو برای بخش IGTV کاملا منفعلانه عمل می کند. این امر تا حدودی ناشی از تخصص بالای تولیدکنندگان ویدئو در اینستاگرام است، اما بخش قابل توجهی از آن نیز به بیتوجهی برندها نسبت به اهمیت این بخش مربوط می شود بنابراین فیسبوک در زمینه افزایش محبوبیت بخش IGTV باید انگیزه برندها را نیز تقویت کند.
اینستاگرام از سال گذشته اقدام به همکاری با برخی از سازندگان ویدئوهای حرفه ای، اینفلوئنسرها و سلبریتی ها برای تولید مجموعه محتوای ویدئویی در بخش IGTV کرده است. اگرچه این پروژه تازه در ابتدای راه است، اما نوید نمایش آثار جذابی در این بخش را می دهد. هدف اصلی اینستاگرام پرهیز از دریافت حق اشتراک برای مشاهده ویدئوهای خاص در IGTV است بنابراین باید زمینه همکاری تبلیغاتی سازندگان ویدئو و برندهای علاقهمند تقویت شود. به این ترتیب کاربران امکان مشاهده محتوای جذاب به صورت رایگان را خواهند داشت.
بدون تردید میزان درآمد اینستاگرام از تبلیغات بسیار زیاد است. این امر به طور کامل مربوط به انگیزه برندها برای صرف دلارهای بیشتر در این پلتفرم است بنابراین اینستاگرام فرصت مناسبی در راستای بهبود وضعیت پلتفرم اش با بهبود رابطه میان تولیدکنندگان محتوا و اسپانسرها خواهد داشت. این امر موقعیت بهتری برای آنها در رقابت با تیک تاک ایجاد می کند.
یکی از مقامات ارشد فیسبوک در مصاحبه با وال استریت ژورنال پیرامون استراتژی تازه این برند برای اینستاگرام اینگونه اظهارنظر کرده است: «هیچ چیز در طول زمان ثابت نخواهد ماند. ما نیز در تلاش برای ارتقای کیفیت اینستاگرام برای نمایش ویدئوهای حرفه ای هستیم. هدف اصلی ما ایجاد شرایط بهتر برای فعالیت تولیدکنندگان حرفه ای ویدئو و اسپانسرهای شان به طور همزمان است.» بدون تردید برنامه فیسبوک تاثیر مثبتی بر روی آینده اینستاگرام خواهد داشت. نکته مهم در این میان ضرورت تسریع فرآیند افزایش امکانات بخش IGTV است. رقبای سرسخت فیس بوک، به ویژه تیک تاک، در طول چند سال اخیر شهرت و محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده اند. یکی از نمودهای اصلی این بحث مشاهده ویدئوهای تولیدشده در تیک تاک در صفحه های مختلف اینستاگرام است. این امر برای مدیران ارشد فیسبوک زنگ خطر را به صدا درآورده است. به همین خاطر استراتژی اصلی مسئولان فیسبوک افزایش سریع و به موقع امکانات تبلیغاتی، به ویژه در بخش IGTV است.
براساس اعلام رسمی فیسبوک در سال جاری شاهد سرمایهگذاری 1.4 میلیارد دلاری این برند بر روی بخش نمایش ویدئوهای آنلاین خواهیم بود. بخش قابل توجهی از این هزینه ها شامل پشتیبانی از پخش رویدادهای مهم دنیای هنر و ورزش به صورت زنده خواهد بود. به این ترتیب بخشی از استراتژی فیسبوک برای مقابله با رقبا استفاده از حق پخش رویدادهای مهم خواهد بود. تیک تاک در این زمینه برنامه خاصی ندارد. به همین خاطر اقدام به موقع فیسبوک به عنوان مزیتی رقابتی محسوب می شود.
بدون تردید فیسبوک دیگر مانند گذشته تنها پلتفرم بزرگ در دنیای شبکه های اجتماعی نیست. این امر ضرورت نوآوری سریع و همه جانبه را مطرح می کند. اگر مدیران ارشد فیسبوک و اینستاگرام به سرعت در پی بهبود وضعیت تبلیغاتی پلتفرم های شان نباشند، به زودی شاهد کاهش درآمدشان و حضور رقبای سرسرخت بیشتری مانند تیک تاک خواهند بود.
بخش اصلی درآمد اینستاگرام از تبلیغات برندها حاصل می شود. مدیران این پلتفرم به خوبی از شکست احتمالی در صورت دریافت حق پخش از کاربران برای مشاهده محتوای ویدئویی آگاه هستند بنابراین استراتژی اصلی آنها حضور به عنوان اسپانسر اصلی برخی از مجموعه ویدئوهای جذاب و تقسیم سود نهایی با سازندگان از طریق جلب تبلیغات جانبی است. این امر با توجه به دامنه وسیع روابط اینستاگرام با برندهای مختلف منطقی ترین شیوه ممکن به نظر می رسد. بسیاری از تولیدکنندگان ویدئو، مانند اینفلوئنسرها، ارتباط گسترده ای با برندهای مختلف در سراسر جهان ندارند. همین امر فرآیند همکاری تبلیغاتی برای آنها را دشوار خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین استفاده را از IGTV داشته باشیم
نکته مهم درخصوص استراتژی تازه اینستاگرام پرهیز تیم فیسبوک از ارائه هر زمان مشخصی برای رونمایی از تغییرات تازه است، با این حال به احتمال زیاد تا پایان سال جاری شاهد به روز رسانی های مهمی در این پلتفرم خواهیم بود. این امر آینده فعالیت تبلیغاتی برندها در شبکه های اجتماعی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.