بسیاری از مردم علاقه زیادی به فصل پاییز دارند. این فصل با شروع سال تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان شروع می شود. بدون تردید مشاهده زیبایی های این فصل تاثیر انکارناپذیری بر روی روحیه افراد مختلف دارد. در این میان فصل پاییز برای بازاریاب ها معنای متفاوتی دارد. این فصل به معنای پایان سال کاری و شروع سال جدید است. اهمیت برگزاری کمپین های بازاریابی تاثیرگذار برای پایان سال انکارناپذیر است. در بسیاری از کشورها کریسمس مهم ترین مناسبت در طول سال محسوب می شود. به همین خاطر برندها باید برنامه دقیقی برای جلب نظر مخاطب هدف شان داشته باشند. مشتریان آمریکایی سال 2018 نزدیک به 707.5 میلیارد دلار در تعطیلات کریسمس خرید کردند. بی شک این رقم بسیار وسوسه انگیز است. هر برندی آرزوی کسب سهمی هرچند کوچک از این مقدار فروش گسترده را دارد، بنابراین کریسمس و سایر مناسبت های مهم در کشورهای دیگر پرسودترین بازه زمانی برای برندها محسوب می شود.
برندها از چند روز مانده به کریسمس اقدام به برگزاری کمپین های مختلف می کنند. هدف تمام این کمپین ها مشخص است: جلب توجه مخاطب برای فروش محصولات مختلف. نکته مهم در این میان دشواری دسترسی به مخاطب در کریسمس است. بسیاری از برندهای دیگر نیز مانند ما در پی جلب توجه مخاطب در این روزها هستند بنابراین مخاطب با بمباران اطلاعاتی مواجه خواهد شد. ترند جمعه سیاه کار را برای جلب توجه مخاطب بسیار دشوارتر کرده است. در این روز محصولات بسیار زیادی با تخفیف های باورنکردنی عرضه می شود. دشواری جلب توجه مخاطب در چنین زمانی به هیچ وجه دور از ذهن نخواهد بود. مدیریت تیم بازاریابی یک برند به معنای ضرورت موفقیت در جلب توجه مخاطب میان شمار بالایی از برندهاست. اگر به دنبال موفقیت هستیم، نباید از شرایط دشوار کسب و کار و جلب نظر مخاطب شکایت کنیم.
امروزه به لطف توسعه فناوری ابزارهای ارتباطی رشد بسیار زیادی کرده است. ایمیل به عنوان قدیمی ترین ابزار ارتباط دیجیتال در طول چند دهه اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است. اگرچه بسیاری از کارشناس ها از مرگ سرویس های ایمیل صحبت می کنند، اما در عمل هنوز هم ایمیل یکی از سرویس های مهم در حوزه کسب و کار و ارتباطات میان افراد است. استفاده از ایمیل برای توسعه کمپین های بازاریابی امر تازه ای نیست. نکته مهم از نظر من شیوه استفاده از سرویس های ایمیلی برای بازاریابی در ایام کریسمس است، بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی شیوه های بازاریابی ایمیلی در دوران کریسمس خواهد بود.
1. تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف
راهکارهای زیادی برای جلب نظر مخاطب به محصولات برندمان وجود دارد. نکته مهم در بازاریابی ایمیلی شروع فرآیند جلب نظر مخاطب پیش از روزهای کریسمس است. هدف اصلی در اینجا جمع آوری آدرس ایمیل مخاطب هدف است. بهترین تکنیک ترغیب مخاطب به ثبت نام در خبرنامه برندمان است. به این ترتیب در تمام دوران تعطیلات کریسمس امکان ارسال ایمیل برای آنها وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و نکاتی برای موفقیت کمپین ها
هرچه مخاطب هدف نسبت به ثبت نام در خبرنامه برند ما انگیزه بیشتری داشته باشد، احتمال توجه وی به ایمیل های ما بیشتر خواهد شد. یکی از مشکلات اصلی برندها بی توجهی فزاینده مخاطب به ایمیل های مربوط به برندهاست. اگر تعداد قابل توجهی از کاربران ایمیل برند ما را اسپم یا آزاردهنده ارزیابی کنند، سرویس موردنظر دیگر ایمیل ما را در بخش صندوق دریافت کاربران نمایش نمی دهد. این امر به معنای انتقال خودکار ایمیل های برند ما به بخش پیام های تبلیغاتی است.
بدون تردید برندها باید برنامه ای جامع برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشند. گام اول در این راستا ترغیب کاربران به ثبت نام در خبرنامه برندمان است. توصیه من در این زمینه تعیین هدیه و جایزه های جذاب برای ثبت نام است. به این ترتیب کاربران دست کم برای استفاده از هدیه موردنظر اقدام به ثبت نام در خبرنامه ما خواهند کرد.
نکته مهم در اینجا شروع فرآیند جلب نظر مخاطب دست کم یک ماه پیش از مناسبت مورد نظر است. به این ترتیب کاربران تمایل بیشتری برای ثبت نام در خبرنامه ما خواهند داشت. هرچه به مناسب موردنظر نزدیک تر شویم، حوصله مخاطب برای مطالعه ایمیل های ناآشنا کمتر خواهد شد، بنابراین با جلب نظر به موقع مخاطب امکان افزایش بازدید کلی ایمیل های مان فراهم می شود.
یکی از شیوه های جالب برای جلب نظر کاربران برگزاری قرعه کشی است. بسیاری از برندهای بزرگ به منظور تقویت انگیزه کاربران ثبت نام از طریق اکانت شبکه های اجتماعی را نیز امکانپذیر می کنند. به این ترتیب فرآیند ثبت نام در خبرنامه سرعت بیشتری می یابد. نکته مهم در زمینه تعیین جایزه ضرورت هماهنگی آن با ماهیت برندمان است. توصیه من در این بخش ارائه تخفیف های گسترده به عنوان جایزه است. امروزه هیچ چیز به اندازه تخفیف های مختلف و گسترده نظر مخاطب را جلب نمی کند.
2. ارزیابی فهرست ایمیل های مخاطب هدف
اکنون با جلب نظر مخاطب هدف دسترسی به فهرستی از ایمیل ها تحقق یافته است. گام بعدی ارزیابی وضعیت مخاطب هدف است. این مرحله شباهت اساسی به شناخت سلیقه مخاطب دارد. به هر حال محتوای کمپین ما باید مطابق با سلیقه مخاطب هدف باشد. شناخت درست سلیقه مخاطب هدف بخش مهمی از موفقیت ما را تضمین خواهد کرد. تحلیل و ارزیابی وضعیت ترافیک سایت رسمی برند، نحوه فعالیت مخاطب هدف برندمان در شبکه های اجتماعی و در صورت نیاز گفت وگوی آنلاین با آنها به منظور جمع آوری اطلاعات شیوه های مناسب برای این بخش محسوب می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی؛ خطرات و فرصت ها
امروزه کاربران علاقه مند به مشاهده فهرست طبقه بندی شده محصولات یک برند هستند. بنابراین سایت رسمی ما باید طبقه بندی دقیقی از محصولات ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر در زمینه فروش محصولات الکتریکی فعالیت دارید، باید بخش های مختلفی از قبیل محصولات حوزه روشنایی، سرگرمی و محافظت از لوازم برقی تعریف کنید. این امر به شما در راستای جلب نظر مخاطب به صورت ساده تر کمک خواهد کرد. بی تردید تخفیف گسترده ما بر روی محصولات حوزه سرگرمی فقط برای علاقه مندان به آن جذاب خواهد بود بنابراین ما باید سلیقه مخاطب هدف مان را مورد ارزیابی قرار دهیم. این امر کمک شایانی به ما در راستای جلب نظر مخاطب هدف خواهد کرد. به هر حال اطمینان از علاقه مخاطب به حوزه فعالیت مان نقش اساسی در پیشبرد موفق کمپین بازاریابی ایمیلی دارد.
3. استفاده از حال و هوای مناسبتی در ایمیل ها
بازاریابی ایمیلی در مناسبت های خاص باید تفاوتی معنادار با شیوه عادی بازاریابی ما داشته باشد. پیام ما باید به طور مشخص حال و هوای این زمان را زنده کند. ایراد اصلی بسیاری از برندها بی توجهی به طراحی قالب ظاهری و متن ایمیل شان به صورت هماهنگ با مناسبت موردنظر است. به عنوان مثال، اگر مناسبت موردنظر شما هالووین است، باید از تصاویر مرتبط با این مناسبت استفاده کنید. ترسیم خانه ای قدیمی همراه با درخت های کج و ناهماهنگ ایده اصلی هالووین محسوب می شود. این کار کمک شایانی به ما در راستای القای حس و حال هالووین خواهد کرد.
توصیه بعدی من در این بخش ایجاد هماهنگی میان کمپین ایمیلی و وضعیت سایت رسمی مان است. به این ترتیب مخاطب با مراجعه به سایت مان از طریق ایمیل موردنظر دچار سردرگمی نخواهد شد. انتخاب قالبی یکسان برای سایت و ایمیل مان تاثیر انکارناپذیری در جلب نظر مخاطب دارد. ما در راستای ایجاد تمایز میان برندمان و رقبا باید از الگوهای هیجان انگیز استفاده کنیم. در غیر این صورت مانند اغلب برندهای ناکارآمد دیگر به نظر خواهیم آمد.
4. اهمیت توجه به کاربران گوشی های هوشمند
امروزه اغلب کاربران از گوشی های هوشمند برای جست وجو در فضای اینترنت و مشاهده ایمیل های شان استفاده می کنند. محتوای بازاریابی برندها در صورت سازگاری با صفحه نمایش گوشی های هوشمند شانس جلب نظر آنها را خواهد داشت. در غیر این صورت بخت ما برای جلب نظر آنها از بین می رود. امروزه برندهای بزرگ به خوبی این نکته را مدنظر دارند. به همین خاطر کمپین های آنها در جلب نظر مخاطب موفق عمل می کند. توصیه من در این بخش عدم استفاده از قالب های سنگین و دارای حجم زیاد است. کاربران گوشی های همراه در مشاهده این نوع ایمیل ها مشکلات زیادی خواهند داشت. همچنین سایت رسمی برند ما باید سازگاری مطلوبی با تجربه کاربری در گوشی های هوشمند داشته باشد. به این ترتیب شانس ما برای جلب نظر مخاطب هدف افزایش می یابد.
مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟
یکی از راهکارهای مناسب برای اطمینان از هماهنگی سایت برندمان با تجربه کاربری در گوشی های هوشمند برگزاری آزمایش های متعدد پیش از اجرای کمپین مان است. به این ترتیب هرگونه عیب و ایراد موجود در سایت مان پیش از شروع کمپین مشخص خواهد شد.
جمع بندی
بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از شیوه های تاثیرگذار برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. اگر شما به دنبال کسب بهترین نتیجه ممکن در سال جاری هستید، باید نسبت به استفاده درست از این الگوی بازاریابی اطمینان حاصل کنید. استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله شروع مناسبی برای طراحی کمپین بازاریابی ایمیلی بهینه خواهد بود.