بازاریاب ها همیشه دوست دارند با کسانی در ارتباط باشند که شانسی برای فروش محصول داشته باشند. مثلا اگر در شبکه های اجتماعی قصد تولید محتوا داشته باشند، نیم نگاهی هم به فروش محصولات خواهند داشت. خب هر برندی در این دنیا با فروش محصولات زنده می ماند. پس اگر دور این نکته کلیدی را خط بکشید، به مرور زمان دیگر شانسی برای تعامل با مخاطب تان نخواهید داشت. آن وقت اوضاع تان حسابی به هم می ریزد.
فروش بالا در بازارهای دیجیتال اتفاقی نیست که به این سادگی ها روی دهد. بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف دنبال بهانه های گوناگونی هستند. در این میان شما باید دنبال روش هایی موثر برای تعامل با مخاطب تان باشید. خب شما نمی تواند از کاربران عادی در اینستاگرام یا یوتیوب انتظار خرید محصولات تان را داشته باشید. در عوض اول باید آنها را بدل به مخاطب هدف تان کرده و پس از اندکی تعامل این خواسته را دنبال کنید. این نکته ای است که بسیاری از بازاریاب ها اصلا بدان توجه ندارند. در حالی که برخی از برندها برای تعامل با مخاطب دائما نیاز به صرف هزینه گزاف دارند، برخی دیگر با رعایت برخی تکنیک های کاربردی خیال خود را راحت کرده اند. این دقیقا همان تفاوتی است که میان برخی برندهای موفق و شکست خورده وجود دارد.
اگر شما هم بارها و بارها موفقیت برندهای مختلف در زمینه فروش آنلاین را مشاهده کرده اید، شاید نوبت تحول در استراتژی بازاریابی تان رسیده باشد. امروزه بسیاری از برندها درک متفاوتی از حوزه بازاریابی در مقایسه با دیگر برندها دارند. همین امر نیز موجب موفقیت آنها می شود.
ما در این مقاله قصد داریم مثل یک مربی وفادار به شما فوت کوزه گری در زمینه تبدیل فالوور به مشتری را یاد دهیم. اگر دوست دارید در شبکه های اجتماعی علاوه بر توسعه اسم و رسم برندتان، کمی هم فروش داشته باشید، بد نیست تا انتها با ما همراه شوید.
مطلب مرتبط: اصول تبدیل مخاطب به مشتری در اینستاگرام
شما در این مقاله نکات کلیدی درباره تبدیل فالوورها به مشتریان را یاد می گیرید. ما در این میان سعی خواهیم کرد نکات مربوط به تبدیل فالوورها به مشتریان وفادار را نیز مرور کنیم. این امر به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک شایانی خواهد کرد. پس با ما همراه باشید تا نکات کلیدی در این راستا را یاد بگیرید.
هدف گذاری بر روی مخاطب درست
شما نمی توانید سراغ افراد بی ارتباط با برندتان رفته و انتظار داشته باشید از کسب و کارتان خرید کنند. خب این هدف نه تنها محقق نمی شود، بلکه شما را با چالش های اساسی نیز رو به رو خواهد کرد. این کار مثل آن است که یک مربی پرورش اندام به جای اینکه سراغ کارکشته های این رشته برود، بخواهد از یک بازیکن گلف قهرمان مستر المپیا بسازد.
بازاریاب ها قبل از ورود به دنیای تولید محتوا و آپلود آن در شبکه های اجتماعی باید شناخت درستی از مخاطب شان پیدا کنند. این نکته ای است که شما باید به طور مداوم بدان توجه کرده و براساس آن کسب و کارتان را توسعه دهید. خب وقتی محتوای شما برای مخاطب غیرمرتبط نمایش داده می شود، به مرور زمان دیگر توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب را به طور کامل از دست می دهید. این در حالی است که گاهی اوقات در این میان شما نیاز به تعامل بهتر با مخاطب تان پیدا می کنید.
یک ایده خوب در این میان تلاش برای استفاده از تجربه قبلی برند در تعامل با مخاطب است. به علاوه، شما همیشه امکان الگوبرداری از رقبای تان را نیز دارید. خب مشتریان ثابت رقبای شما در واقع مشتریان شما نیز محسوب می شود. پس اصلا لازم نیست به خودتان سخت بگیرید.
یادتان باشد، در بازار عملکرد شما فقط بر مدار تولید محتوا سنجیده نمی شود. اینکه شما چقدر در زمینه شخصی سازی محتوا و همچنین درک نیازهای مخاطب خوب عمل می کنید نیز معیار مهمی خواهد بود. درست به همین خاطر برخی از برندها هر چقدر هم در زمینه تولید محتوا ولخرجی می کنند، بازهم توانی برای اثرگذاری بر روی مخاطب شان نخواهند داشت.
استفاده از هشتگ ها برای آگاهی بخشی
گاهی اوقات مشتریان نسبت به عرضه یک محصول به بازار اصلا خبردار نمی شوند. این نقطه ضعفی بزرگ در تیم های بازاریابی است که باید هرچه سریع تر حل شود. خب وقتی مخاطب شما اصلا روحش هم از محصولات شما خبردار نیست، دیگر نمی توانید روی تعامل با او حساب ویژه ای باز کنید. این دقیقا همان مسئله ای است که در بلندمدت شما را بدل به برندی بی نهایت آسیب پذیر در دنیای کسب و کار خواهد کرد.
یک تیم بازاریابی حرفه ای باید در زمینه آگاهی بخشی به مخاطبش نیز فعالیت مناسبی داشته باشد. خب پلتفرم های اجتماعی منبع خوبی برای تعامل با مخاطب محسوب می شود. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده درست از آنهاست. توصیه طلایی ما در این میان استفاده از هشتگ ها برای اطلاع رسانی بهتر است. خب شما وقتی با هشتگ ها دست و پنچه نرم می کنید، در واقع همان جایی که مخاطب انتظارتان را می کشد، سراغ او می روید. درست به همین خاطر می توانید کارتان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
یادتان باشد، هشتگ ها همیشه ساختار یکسانی ندارند. درست به همین خاطر شاید گاهی اوقات نیاز به استفاده از تکنیک های کاربردی تر به منظور تعامل با مخاطب تان داشته باشید. این دقیقا همان مسئله ای است که برای بازاریاب ها ترسناک به نظر می رسد. ماجرا از این قرار است که شما برای تعامل با مخاطب می توانید روی ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس حساب کنید. چنین ابزارهایی همیشه هشتگ های داغ و پرطرفدار را به شما معرفی می کنند. اینطوری فرآیند آگاهی بخشی به مخاطب سریع تر روی می دهد.
مطلب مرتبط: اصول تبدیل مخاطب به مشتری در اینستاگرام
ترغیب مخاطب با تخفیف
همه مردم دنیا میانه بی نهایت خوبی با تخفیف دارند. وقتی آدم با استفاده از تخفیف های مختلف اقدام به خرید محصول می کند، در واقع حس پیروزی خواهد داشت. برنده شدن، حتی در چنین موقعیت های کوچکی نیز برای آدم ها بی نهایت جذاب به نظر می رسد. پس چرا بازاریاب ها این حس را به مشتری شان القا نکنند؟
اگر دقت کرده باشید، حتی بزرگ ترین برندهای دنیا نیز در طول زمان های مختلف اقدام به طراحی کمپین های تخفیفی می کنند. این امر نه تنها به دلیل جذابیت چنین کمپین هایی، بلکه ساختار بی نهایت رقابتی بازار در طول سال های اخیر است. به طوری که شما بدون اتکا بر روی چنین نکات کلیدی هرگز فرصت تعامل با مخاطب تان را نخواهید داشت. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان باید همیشه خودشان را برای تعامل با مخاطب بر مدار نکات سنجیده آماده نگه دارند، وگرنه خیلی زود کلاه شان پس معرکه خواهد بود. یک راه مناسب در این میان استفاده از تخفیف است.
وقتی شما در شبکه های اجتماعی همیشه تخفیف های خوبی برای مخاطب دم دست داشته باشید، به مرور زمان اسم تان در ذهن آنها ثبت خواهد کرد. آن وقت دیگر به این سادگی ها شما را فراموش نخواهند کرد. این امر اغلب اوقات موجب توانایی شما برای فروش مناسب محصولات می شود.
شما را نمی دانم، ولی من که برای خرید یک محصول همیشه به اسم های آشنا در دنیای کسب و کار بیشتر توجه نشان می دهم. این مسئله باید برای شما بدل به یک نکته کاملا کلیدی شود. درست به همین خاطر بد نیست سعی و تلاش تان در مسیر حک کردن اسم برندتان در ذهن مخاطب بدل به یک رویکرد همیشگی شود. اینطوری شانس بی نهایت بهتری برای تعامل با مخاطب پیدا می کنید.
استفاده از محتوای تعاملی
خرید از یک برند در واقع اوج تعامل با آن کسب و کار محسوب می شود. یکی از نکاتی که انگیزه افراد برای تعامل با برندها را بی نهایت افزایش می دهد، مشاهده محتوای تعاملی است. منظور ما از محتوای تعاملی آن دسته از ایده ها یا محتوای بازاریابی است که مخاطب را به مثابه دریافت کننده منفعل محتوا در نظر نمی گیرد. مثلا در برخی از کمپین های بازاریابی مخاطب در صورت خرید دو یا سه محصول، کد تخفیف یا حتی هدیه ای جالب دریافت می کند. این در حالی است که گاهی اوقات کسب و کارها برای تعامل با مخاطب نیاز به استفاده از رویکردهای تعاملی بیشتر دارند. مثلا شما می توانید از مخاطب برای عضویت در خبرنامه برندتان دعوت کنید. البته در این میان باید مزایای چنین عضویتی را نیز برای آنها توضیح دهید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
خب کاربران در شبکه های اجتماعی به این سادگی ها دم به تله نمی دهند. درست به همین خاطر اگر دوست دارید آنها را در کنار خودتان داشته باشید، باید دلایل تعامل شان با برندتان را نیز توضیح دهید. تجربه نشان داده کاربری که در شبکه های اجتماعی اقدام به تعامل با یک برند می کند، دیر یا زود دست به جیب شده و خرید نیز انجام خواهد داد.
مطلب مرتبط: تبدیل مخاطب هدف به مشتری برند
استفاده از محتوای تولیدی کاربران
یک برند خوب وقتی محصولاتش فروش می رود، به طور معمول تعامل زیادی از سوی مخاطب هدفش خواهد گرفت. این در حالی است که وضعیت عادی یک برند شاید این مسئله را به خوبی نشان ندهد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم کمی درباره اهمیت این مسئله صحبت کنیم.
اگر شما به اندازه کافی خوش شانس باشید که کاربران در شبکه های اجتماعی درباره برندتان صحبت کنند، آن وقت دیگر فاصله زیادی تا دسترسی به محتوای تولیدی کاربران نخواهید داشت. این مسئله ای است که به شما برای تعامل سازنده با مخاطب فرصتی طلایی خواهد داد.
قبول دارم محتوای تولیدی مخاطب به انداره محتوایی که یک بازاریاب حرفه ای تولید می کند، جذاب نیست. با این حال چنین مسئله ای نباید شما را بدل به یک برند دورافتاده کند؛ چراکه کاربران در شبکه های اجتماعی به حرف های خودشان بیشتر از برندهای دیگر توجه نشان می دهند. این مسئله ای است که در تعامل با مخاطب هدف بی نهایت به چشم می آید. بنابراین اگر شما در محتوای اکانت تان از تجربه یا نظرات مشتریان قبلی بگویید، بی نهایت جذاب تر به نظر می رسید. این مسئله برای بسیاری از برندها اهمیت روزافزونی دارد. پس بهتر است هرگز آن را فراموش نکنید.
محتوای تولیدی کاربران انواع مختلفی دارد. ما در روزنامه فرصت امروز این محتواها را براساس کیفیت شان دسته بندی می کنیم. بر این اساس وقتی محتوای تولیدی کاربران کیفیت بی نهایت زیادی دارد، شما می توانید حتی بدون ادیت اولیه آن را منتشر کنید. این در حالی است که گاهی اوقات محتوای مورد نظر نیاز به ویرایش سنگین دارد. بنابراین باید خودتان را برای هر نوع محتوایی آماده کنید. البته در این میان اصلا لازم نیست به طور مداوم روی محتوای تولیدی کاربران حساب کنید؛ چراکه در این صورت خلاقیت خودتان گم خواهد شد.
استفاده متنوع از شبکه های اجتماعی
چه کسی گفته شما باید در یک پلتفرم خاص فعالیت بازاریابی داشته باشید؟ قبول دارم این روزها مردم در برخی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار حضور فعالی دارند، اما شما نمی توانید خودتان را به یک گزینه خاص محدود کنید. این امر در بلندمدت خطرهای زیادی برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت.
ما در روزنامه فرصت امروز تنوع در زمینه استفاده از شبکه های اجتماعی را یک امر اساسی می دانیم؛ چراکه هر شبکه اجتماعی فرصت های تازه ای به شما برای تعامل با کاربران می دهد. اگر دقت کرده باشید، اصلا حال و هوای هر شبکه اجتماعی با نسخه های دیگر تفاوت معناداری دارد. درست به همین خاطر استفاده متعادل از همه گزینه ها ایده چندان بدی نخواهد بود. شما در این حالت به خوبی فرصت تعامل سازنده با مخاطب تان را پیدا کرده و دیگر لازم نیست خیلی نگرانی به خودتان راه دهید.
یادتان باشد، شما نمی توانید از همه پلتفرم های اجتماعی به طور یکسان استفاده کنید؛ چراکه امروزه بی نهایت پلتفرم اجتماعی در دنیا وجود دارد. یک ایده هوشمندانه در این میان تمرکز بر روی 3 یا 4 گزینه محبوب است. اینطوری هم تنوع را به خوبی رعایت کرده اید، هم دیگر لازم نیست خیلی نگران تمرکز بی دلیل روی یگ گزینه خاص باشید. البته در این میان سنخ محتوای تولیدی در هر پلتفرم نیز باید کمی متفاوت باشد. خب شما نمی توانید برای همه پلتفرم های اجتماعی یک محتوای تکراری تولید کنید. این امر به مرور زمان کسب و کارتان را حسابی با چالش رو به رو خواهد کرد.
یکی از گزینه هایی که به شما برای فروش محصولات کمک شایانی خواهد کرد، تلاش برای نمایش جلوه های متفاوت از محصولات است. در این زمینه هر شبکه اجتماعی کمک خاصی به شما می کند. مثلا در حالی که اینستاگرام بیشتر بر روی جلوه های عکس محور تمرکز دارد، شما با یوتیوب دست بازتری برای استفاده از ویدئو خواهید داشت. همین امر شما را به سوی موفقیت و تعامل بهتر با مخاطب سوق می دهد.
مطلب مرتبط: بازاریابی محتوایی و تبدیل مخاطب هدف به مشتریان وفادار
صحبت درباره موضوعات داغ
چه کسی گفته برندها اصلا نباید با مخاطب شان گپ بزنند؟ برخی از بازاریاب ها فکر می کنند یک برند وجهه بی نهایت رسمی دارد و اصلا نباید با مخاطبش درباره نکات گوناگون حرف بزند. این در حالی است که واقعیت ماجرا اصلا این شکلی نیست. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز ایده های به کلی متفاوتی در این رابطه داریم.
صحبت درباره موضوعات مختلف شاید ایدهای بیشتر مربوط به جمع های دوستانه باشد، با این حال شما می توانید با مشتریان تان کمی درباره موضوعات داغ این روزها گپ بزنید. مثلا مسئله تغییرات اقلیمی یا حتی افزایش قیمت پایه محصولات ایده های خوبی برای گپ و گفت خواهد بود. این امر به شما کمک می کند تا راهکاری بی نهایت بهتر برای تعامل با مخاطب تان پیدا کنید. در بسیاری از زمینه ها، بازاریاب ها نیاز به بهانه ای برای باز کردن سر صحبت با مخاطب شان دارند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه دنبال ایده هایی سازنده و تعامل برانگیز با مخاطب هستیم.
وقتی شما تعامل خوبی با مخاطب داشته باشید، انگیزه آنها برای اعتماد به شما دوچندان می شود. در این صورت به خوبی می توانید روند تعامل و گفت وگو با مخاطب را توسعه دهید. چه بسا شما به عنوان یک برند محصولات متنوعی داشته باشید و مشتریان هنوز به برخی از آنها اعتماد نداشته باشند. در این صورت تعامل تان با مخاطب به طور نزدیک اوضاع را به طور کامل تغییر خواهد داد. این دقیقا همان ایده ای است که باید به طور درست و اصولی رعایت کنید. اینطوری اوضاع تان بی نهایت بهتر خواهد شد.
یادتان باشد، خرید آنلاین برای مشتریان همیشه دردسرساز است. این امر استرس زیادی به همراه دارد و گاهی اوقات برای مشتریان دلهره آور نیز هست. به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز فکر می کنیم بهتر است با گپ و گفت های دوستانه این فرآیند را ساده تر سازید. این امر به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و اوضاع تان را به مرور زمان بهتر می کند.
بازنشر نقدها درباره محصولات
آیا یک برند به تنهایی می تواند نظرات منصفانه ای درباره محصولاتش بدهد؟ این سوالی است که بسیاری از بازاریاب ها درباره اش تردید ندارند. خب وقتی یک برند محصولش را زیر ذره بین می برد، اوضاع خیلی بهتر از هر زمان دیگری خواهد بود. البته این ماجرا فقط از نظر خودِ بازاریاب ها عالی است؛ چراکه مشتریان اصلا این دیدگاه را ندارند.
اگر دقت کرده باشید، این روزها بازار اینفلوئنسرهایی که به بررسی و مقایسه محصولات می پردازند، بی نهایت داغ است. درست به همین خاطر شما می توانید روی همکاری با آنها برای معرفی محصولات تان حساب باز کنید. اینطوری محصولات تان با جلوه ای بی نهایت جذاب برای مخاطب روانه بازار می شود. ماجرا جالب شد، نه؟
نقد محصولات برای برندهایی که تازه وارد این عرصه شده اند، به مثابه یک امر بی نهایت زجرآور خواهد بود. این در حالی است که برندهای بزرگ این روزها اصلا به این موضوع چنین نگاه منفی ندارند. پس اگر فکر می کنید نوع نگاه به کسب و کارها در این میان بی نهایت سخت یا غیرمنتظره است، باید بگوییم در اشتباه کامل هستید؛ چراکه اوضاع تان در دنیای کسب و کار حسابی با این محاسبات فرق خواهد کرد.
نقد منصفانه محصولات میزان تمایل کاربران در شبکه های اجتماعی برای خرید را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد، بنابراین شما باید در این مسیر تمام تلاش تان را انجام دهید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این نکته ای است که بسیاری از بازاریاب ها به طور جدی بدان فکر نمی کنند.
یادتان باشد، هیچ کس درباره محصول خودش داستان های بدی سرهم نمی کند. به همین خاطر وقتی یک شخص ثالث وارد ماجرا شده و محصول را ارزیابی کند، صحبت های او اعتمادبرانگیز خواهد بود. این دقیقا همان مسئله ای است که ما در روزنامه فرصت امروز به طور قابل ملاحظه ای بر روی آن تاکید داریم؛ چراکه بدون یک نقد درست و منصفانه میزان فروش شما به طور آنلاین هیچ تغییر مثبتی نخواهد کرد.
قبول دارم گاهی اوقات صحبت درباره نقاط ضعف محصولات سخت به نظر می رسد، اما شما می توانید قول بهبود اوضاع در سریع ترین زمان ممکن را بدهید. اینطوری هم انصاف را در بررسی محصول تان رعایت کرده اید، هم دیگر لازم نیست خیلی خودتان را به آب و آتش بزنید. خب مگر یک کارآفرین به غیر از این نکته دیگر به چه چیزی برای موفقیت در دنیای کسب و کار نیاز دارد؟
سخن پایانی
تبدیل فالوورهای برند به مشتریانی که از خریدشان راضی باشند، کاری نیست که به این سادگی روی دهد. بسیاری از بازاریاب ها خیال می کنند فروش آنلاین یک پدیده شانسی است که هیچ حساب و کتاب درستی ندارد. به همین خاطر پلتفرم های اجتماعی را بیشتر فضایی برای تعامل با مخاطب بر مدار آگاهی بخشی می دانند. این در حالی است که ما در این مقاله سعی کردیم خلاف این نکته را به شما نشان دهیم. بر این اساس شبکه های اجتماعی یکی از فضاهای بی نهایت تعامل برانگیز و جذاب برای کسب و کارها محسوب می شود شما در این میان می توانید به سادهترین شکل ممکن تعامل تان با مخاطب هدف را حفظ کرده و در این مسیر گام بردارید.
یادتان باشد، توصیه های مورد بحث در این مقاله فقط گامی برای شروع ماجراست. درست به همین خاطر باید در ادامه نسبت به تعامل بیشتر با مخاطب تان واکنش نشان دهید. به علاوه، جستوجو برای ایده های تازه نیز هرگز متوقف نمی شود. پس خودتان را تا ابد به ایده های مورد بحث در این مقاله محدود نکنید.
مطلب مرتبط: 3 راهکار تاثیرگذار برای تبدیل مخاطب های هدف به مشتریان وفادار برندمان
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای تبدیل فالوورهای تان به مشتریان ثابت کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه دارید، کارشناس های ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند.
منابع: