تولید محتوا در عرصه بازاریابی یکی از ابزارهای اساسی برای جلب نظر مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در راستای تولید محتوای جذاب و تعاملی برای مخاطب هدف هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شوند. امروزه با جهت گیری هرچه بیشتر برندها به سوی حوزه آنلاین و خرده فروشی در این فضا به دلیل گسترش ویروس کرونا شاهد کمپین های بازاریابی هرچه بیشتری هستیم. حضور فروشگاه های تازه در فضای شبکههای اجتماعی برای جلب نظر مخاطب هدف همراه با توسعه فعالیت برندهای معتبر مانند آمازون در این زمینه است بنابراین رقابت تنگاتنگی میان برندهای قدیمی و تازه این حوزه در جریان است.
بازاریاب ها در زمینه تولید محتوا در طول سالهای اخیر بر روی موضوعات متفاوتی تاکید داشتهاند. این امر نوعی پراکندگی در موضوعات و بحثهای جاری ایجاد کرده است. شاید در نگاه نخست این تنوع موضوعات موجب جلب نظر هرچه بیشتر مخاطب هدف شود، اما در عمل تاثیر چندانی بر روی عملکرد برندها نداشته است. ما در این مقاله به دنبال یافتن راهکارهایی برای بهبود فرآیند بازاریابی برندها در حوزه خرده فروشی آنلاین هستیم. بر همین اساس در ادامه به بررسی 9 تکنیک کاربردی برای نگارش محتوا خواهیم پرداخت.
1. شناخت مخاطب هدف
شناخت مخاطب هدف گام نخست برای تولید محتوای جذاب است. ما همیشه باید مخاطب محتوایمان را به خوبی بشناسیم. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی آنها فراهم نخواهد شد. استفاده از نمودارهای ترکیبی شامل سن، وضعیت مالی، سلیقه شخصی و همچنین محل سکونت برای ارزیابی وضعیت مخاطب هدف ضروری است. هدف اصلی در این بخش شناخت هرچه بهتر از مخاطب هدف به منظور تولید محتوای کاربردی است.
مطلب مرتبط: 4 چالش بازاریابی خرده فروشی های آنلاین
امروزه یکی از مشکلات اصلی برندها در زمینه خردهفروشی ناتوانی برای جلب نظر مخاطب هدف است. دلیل این امر تولید محتوای بیارتباط با سلیقه یا نیازهای اساسی مشتریان محسوب میشود. اگر ما به دنبال موفقیت در زمینه خرده فروشی آنلاین هستیم، باید عملکرد بینقصی از خودمان ارائه دهیم. ماهیت خردهفروشی آنلاین به دلیل تفاوت با فعالیت حضوری دارای حساسیتهای بسیار زیادی است بنابراین ما باید به دنبال کاهش حساسیتهای جاری به حداقل باشیم. تولید محتوا براساس نیاز و سلیقه مخاطب هدف نقش مهمی در ایجاد پیوندهای عمیق میان برند ما و مخاطب هدف دارد. به این ترتیب ما امکان پیشبرد سایر طرحها و برنامههای برندمان به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهیم یافت.
2. ایجاد هماهنگی میان سبک نگارشی و سلیقه مخاطب هدف
تولید محتوا همیشه همراه با سبک نگارشی خاصی است. این امر فقط مخصوص محتوای متنی نیست. ما در حوزه محتوای ویدئویی نیز با یک متن اولیه مواجه هستیم. هرچه شناخت ما از سلیقه مخاطب هدف بیشتر باشد، امکان انتخاب سبک نگارشی هماهنگتر با اولویتهای آنها افزایش خواهد یافت. یکی از ایرادات اصلی محتوای بازاریابی در حوزه خردهفروشی عدم رعایت الزامات اساسی این حوزه است. ما به هنگام تولید محتوای بازاریابی باید لحن بیش از اندازه جدی را کنار بگذاریم. در غیر این صورت مخاطب هدف احساس راحتی با ما نخواهد داشت.
برخی از خرده فروشی ها در زمینه عرضه محصولات از اصطلاحات بسیار حرفهای آن صنایع استفاده میکنند. شاید در نگاه نخست این امر جلوه ویژهای به کسب و کار ما بدهد، اما در بلندمدت تاثیر بسیار منفی بر روی عملکرد ما خواهد داشت. ایراد بسیاری از خردهفروشیهای آنلاین عدم تلاش برای ترجمه اصطلاحات پیچیده کسب و کارها به عبارتهای ساده است. مزیت اصلی خردهفروشیهایی نظیر آمازون در همین نکته نهفته است. کارشناسهای حرفهای چنین فروشگاههایی عبارتهای پیچیده و تخصصی محصولات مختلف را به زبانی ساده در اختیار مشتریان قرار میدهند. همین امر تداوم حضور آنها در عرصه رقابت را تضمین میکنند.
چالش اصلی در زمینه کاربرد زبان مناسب برای مخاطب هدف ایجاد تعادل میان استفاده از عبارتهای تخصصی و سادهسازی بیش از اندازه متن است. همانطور که متن بسیار تخصصی کمتر مورد پسند مخاطب هدف قرار میگیرد، متنهای بسیار ساده نیز جذابیت چندانی برای مخاطب هدف ندارد بنابراین ما در عمل باید تعادلی میان سبک نگارشی برندمان ایجاد کنیم. این امر به طور گستردهای وابسته به برداشتمان از سلیقه مخاطب هدف است بنابراین ابتدا باید به توصیههای بخش نخست مقاله کنونی، در راستای موفقیت در این بخش، توجه کنیم.
3. افزودن جذابیت به محتوا
تولید محتوا به طور محض امکان جلب نظر مخاطب هدف را فراهم نمیسازد. امروزه برخی از خردهفروشیها صرفا به دنبال تولید محتوا برای حضور در میان دیگر برندها هستند. این امر آنها را بدل به خردهفروشیهایی کلیشهای خواهد کرد. همه ما تجربه تعامل با برندهایی بیکیفیت و فاقد جدیت لازم برای جلب نظر مشتریان را داشتهایم. اگر ما به دنبال سرنوشتی بهتر از این مورد هستیم، باید نسبت به افزایش جذابیت محتوایمان اقدام کنیم.
مهمترین نکته در مورد افزایش جذابیت محتوای بازاریابی خردهفروشیمان توجه به ماهیت شلوغ و پر از گرفتاری زندگیهای مدرن است بنابراین زمانی برای مردم در راستای توجه به محتوای بازاریابی بیکیفیت باقی نخواهد ماند. ما باید همیشه به دنبال استفاده از بهترین گزینههای بازاریابی و یافتن ایدههای مناسب با نیازهای جاری مشتریان باشیم. در غیر این صورت کمپین مان کمترین توجهی در مخاطب هدف ایجاد نخواهد کرد.
یکی از نکات اصلی در زمینه کاهش جذابیت محتوای بازاریابی مربوط به ماهیت طولانی آنهاست. امروزه کمتر کسی حوصله مشاهده محتوای طولانی را دارد بنابراین ما باید محتوای بازاریابیمان را در کوتاهترین حالت ممکن در اختیار مخاطب هدف قرار دهیم. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی برای تعامل با آنها خواهیم داشت. هنوز هم برخی از خردهفروشیها در کمپین های بازاریابی در تلاش برای بیان نکات متعدد و مختلف در زمانی طولانی هستند. توصیه ما در این بخش تقسیم بندی تبلیغات و تولید محتوا برای محصولات مختلف است. به این ترتیب زمان کافی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون بازنمایی جلوهای کسلکننده از برندمان را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن / همه چیز درباره خلق یک محتوای جذاب
4. تمرکز بر روی یک هدف مشخص
بسیاری از بازاریابها در زمینه تولید محتوا در تلاش برای صرفهجویی در هزینههای جاری هستند. این امر نکته بسیار مثبتی در فرآیند بازاریابی محسوب میشود، اما امروزه برداشت منفی از آن غالب شده است. بر این اساس اهداف مرتبط با چندین کمپین بازاریابی در یک کمپین دنبال میشود. بدون شک وقتی ما به دنبال اهداف متکثر هستیم، کیفیت نهایی کمپین کاهش خواهد یافت بنابراین باید به جای چندین هدف بر روی یک یا دستکم دو هدف متمرکز شویم.
تمرکز بر روی یک هدف برای بازاریابهایی با سابقه طولانی برای پیگیری اهداف مختلف در کمپینهای واحد دشوار است. بسیاری از بازاریابها در عمل از اجرای این طرح چشم پوشی میکنند بنابراین وظیفه اصلی شما تقویت انگیزههای مرتبط با تمرکز بر روی یک موضوع واحد در زمینه تولید محتواست. اگر در شرکت شما بازاریابها تمایلی به این موضوع ندارند، باید به دنبال راهکارهایی برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی آنها باشید. بسیاری از خردهفروشیها در عمل دارای ایدههای بازاریابی بسیار جذابی هستند، اما توانایی اجرای آن را ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی در مسیر فعالیت برندها ایجاد خواهد کرد. هرچه هماهنگی میان تیم مرکزی خردهفروشی و تیم بازاریابی بیشتر باشد، احتمال بروز خطاهای فرعی کاهش خواهد یافت.
5. استفاده از تیترها و توضیحات جذاب
تیتر محتوای بازاریابی اهمیت بسیار زیادی در جلب نظر مخاطب هدف دارد. بسیاری از بازاریابها در عمل توانایی انتخاب تیتر مناسب را ندارند. این امر در پیوند با سلیقه مخاطب هدف برای مشاهده تیترهای جذاب بدل به چالشی گسترده برای خردهفروشیها میشود. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه مخاطب هدف برای انتخاب تیترهای جذاب است. برخی از خردهفروشیهای بزرگ در زمینه انتخاب تیتر محتوای بازاریابی اقدام به نظرسنجی از مخاطب هدف میکنند. به این ترتیب امکان پی بردن به سلیقه اساسی آنها فراهم میشود.
هرچه تعامل ما با مخاطب هدف در فرآیند تولید محتوای بازاریابی بیشتر باشد، نتیجه نهایی کار کیفیت بهتری خواهد داشت. امروزه برندهای بزرگ دارای بخش خدمات مشتریان و روابط عمومی گستردهای هستند. بخش قابل توجهی از وظیفه بخشهای موردنظر شامل هماهنگی برای رابطه هرچه عمیقتر با مشتریان است. مزیتهای تعامل عمیق با مشتریان بر هیچ بازاریابی پوشیده نیست. نکته جالب اینکه اغلب مشتریان وفادار یک برند از دل عمیق تعاملهای نزدیک به وجود میآیند.
امروزه بسیاری از محتواهای بازاریابی بدون اینکه از سوی مخاطب هدف خوانده شود، مورد بیتوجهی قرار میگیرد. دلیل این امر انتخاب تیترهای نامناسب و غیرجذاب برای محتواست. ویژگیهای یک تیتر مناسب کوتاهی و استفاده از کلیدواژههای جذاب است. این امر در جستوجوی آنلاین کاربران تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچه توانایی ما برای استفاده از کلیدواژهها بیشتر باشد، نتیجه نهایی کارمان بهتر خواهد بود. مطالعه سلیقه مشتریان یکی از راهکارهای ایجاد تیترهای جذاب است. همچنین الگوبرداری از عملکرد برندهای بزرگ را نیز باید در نظر داشت. این شیوه امکان بهرهمندی از دستاوردهای برندهای بزرگ بدون نیاز به صرف هزینه قابل توجه را فراهم میسازد.
6. استفاده از تصاویر، صدا و ویدئو
استفاده از محتوای بازاریابی در قالب متنی تنها گزینههای در دسترس برندها نیست. بسیاری از بازاریابها در طول سالهای اخیر به سوی استفاده از محتوای بصری و ویدئو گرایش پیدا کردهاند. دلیل این امر تمایل بالای مخاطب هدف نسبت به مشاهده محتوای بصری در مقایسه با فرمت متنی است. بازاریابها باید همیشه به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوههای تازه باشند. استفاده از محتوای بصری امر تازهای محسوب نمیشود، اما نیاز کنونی خرده فروشیهای آنلاین است.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی جذاب با 4 راهکار غیرسنتی
بسیاری از برندها برای تعامل با مخاطب هدف نیازمند محتوای کوتاه و تاثیرگذار هستند. استفاده از محتوای بصری به بهترین شکل نیاز برندها را پاسخ میدهد. مهمترین عامل در این میان توجه به کیفیت محتوای نهایی برندمان است. در غیر این صورت برند ما فقط مشغول تولید محتوا، بدون جلب نظر عمیق مخاطب هدف، خواهد بود. امروزه برخی از برندها به دنبال جلب نظر مخاطب هدف حتی فراتر از بحث تولید محتوا هستند. این امر شامل ترتیب دادن مسابقات و کمپینهای تعاملی است. ویژگی اصلی کمپینهای تعاملی امکان مشارکت مخاطب هدف در فرآیند تولید محتوا و بازاریابی برندهاست. بیتردید محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف در مقایسه با محتوای تولیدی برندها دارد. همین امر اغلب بازاریابها را به سوی استفاده از محتوای تولیدی کاربران سوق داده است.
امروزه امکانات بسیار زیادی برای تولید محتوا در اختیار بازاریابها قرار دارد. نکته مهم در این میان ایجاد هماهنگی میان فرآیند تولید محتوای برندمان با سلیقه مخاطب هدف است. در این میان استفاده از فرمت صوتی نیز باید مدنظر قرار گیرد. یکی از عادتهای رایج اغلب ما در دهه اخیر گوش دادن به پادکست است. پادکستها گزینههای بسیار جذابی برای بازاریابی برندها محسوب میشود. شما امکان راهاندازی یک پادکست یا فعالیت به عنوان اسپانسر یکی از پادکستهای محبوب مشتریان را دارید.
7. استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده
تلاش برای تولید داده و تحلیل آنها همیشه بهترین گزینه پیش روی برندها نیست. گاهی اوقات ما باید از دستاورد دیگر برندها و آژانسهای بازاریابی نیز استفاده کنیم. این امر شامل استفاده از اطلاعات طبقهبندیشده چنین موسسههایی برای تولید محتوای جذاب است. تمام برندها در زمینه تولید محتوا دارای محدودیتهای مشخصی هستند. این امر گاهی اوقات به دلیل فقدان منابع کافی برای تولید داده تشدید میشود. کسب اطلاع از وضعیت مشتریان همیشه در اولویتهای اصلی برندها قرار دارد. با این حساب ما باید به دنبال راهکارهایی برای استفاده از دادههایی معتبر در فرآیند بازاریابی برندمان باشیم.
خوشبختانه امروزه موسسههای بسیار زیادی در زمینه تولید داده و اطلاعات موردنیاز برندها برای بازاریابی فعالیت دارند. شما به عنوان یک خردهفروشی آنلاین باید از اطلاعات دقیق دیگر برندها در راستای بهبود وضعیت کسب و کارتان نهایت استفاده را ببرید. در غیر این صورت محدودیتهای تولید داده در خردهفروشیتان بدل به مانعی جدی بر سر مسیر توسعه کسب و کارتان خواهد شد.
8. توجه به مدیریت سئو
مدیریت سئو در تمام کسب و کارها دارای اهمیت بالایی است. بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در مدیریت سئو محتوای خود در عمل با شکست در حوزه بازاریابی مواجه میشوند. شما به عنوان یک خردهفروشی آنلاین، علاوه بر حوزه تولید محتوا، باید به مدیریت سئو برای فروشتان نیز توجه داشته باشید. استفاده از کلیدواژههای اساسی برای مخاطب هدف یکی از گامهای اساسی در مسیر موفقیت بازاریابی است. این امر رتبه سایت شما در گوگل را به شدت افزایش خواهد داد. هرچه رتبه سایت شما در نتایج جستوجوی گوگل بهتر باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب هدف و تبدیل آنها به مشتریان برندتان خواهید داشت.
9. مطالعه دوباره محتوا پیش از انتشار
پیش از انتشار نهایی محتوای بازاریابی باید یک بار آن را مورد بررسی دوباره قرار داد. بسیاری از برندها در فرآیند تولید محتوا در عمل مرتکب اشتباههای ناخواسته میشوند. اگرچه چنین اشتباهاتی با قصد قبلی صورت نمیگیرد، اما تاثیر مخربی بر روی ذهنیت مخاطب هدف نسبت به فروشگاه شما خواهد داشت. مطالعه قبلی محتوای پیش از انتشار بهترین ایده برای بهبود کیفیت نهایی کار خواهد بود. استفاده از کمکهای کارمندان، دوستان یا حتی اعضای خانواده در این مسیر بهترین گزینه خواهد بود. به این ترتیب شما فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با محتوایی بی عیب و نقص خواهید داشت.
مطلب مرتبط: تولید محتوای جذاب با 5 الگوی کاربردی
جمع بندی
تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار امر دشواری نیست. امروزه امکانات بسیار زیادی برای تولید محتوای جذاب در اختیار ما قرار دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از ابزارهای در دسترس برندمان به منظور تاثیرگذاری حداکثری بر روی مخاطب هدف است. تکنیکهای مورد بحث در این مقاله در راستای نیل به این هدف مطرح شدند. توصیه اساسی ما در بخش پایانی استفاده از تمام توصیهها به صورت یکجاست. به این ترتیب تاثیرگذاری آنها به شدت افزایش خواهد یافت.