دنیای شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر تغییر و تحول زیادی پیدا کرده است. امروزه بسیاری از سلبریتی ها و برندها در کنار کاربران عادی در پلتفرم های مختلف مشغول فعالیت هستند. این امر نوعی رقابت میان برندها و سلبریتی ها درباره عملکرد بهتر هر کدام ایجاد کرده است. به منظور پاسخگویی به این پرسش باید نگاهی واقع گرایانه به عرصه بازاریابی در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. صادقانه بگویم، در شبکه های اجتماعی سلبریتی ها جایگاه انکارناپذیری دارند. این امر تا حد زیادی ناشی از شهرت بالای آنهاست. یک فرد مشهور به عنوان بازیگر یا ستاره عرصه ورزش بسیار بیشتر از یک برند توانایی جلب نظر مردم و به طور طبیعی کاربران شبکه های اجتماعی را دارد.
یکی از نکات مهم در زمینه سلبریتی ها توانایی همذات پنداری بیشتر کاربران با آنهاست. در حقیقت امروزه بسیاری از مردم تمایل به سلبریتی ها را به دلیل شباهت آنها با خودشان توجیه می کنند. به این ترتیب سلبریتی ها از مزیت شخصیت حقیقی در برابر شخصیت حقوقی برندها برخوردار هستند. بحث برخورد صمیمانه و خودمانی با کاربران در شبکه های اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر برند ما در این زمینه موفق به ارائه عملکردی مثبت نباشد، احتمال کسب موفقیت در زمینه بازاریابی کاهش خواهد یافت.
نکته جالب درباره سلبریتی ها توانایی تاثیرگذاری بالای آنها برای تبلیغ محصولات مختلف است. بدون تردید هیچ کدام از آنها در یک عرصه کسب و کار تخصص بالا ندارند. به همین خاطر در نگاه نخست اعتماد کاربران به آنها نباید چندان فراگیر باشد. نکته جالب اینکه آنها امروزه تقریبا هر نوع محصولی، از کفش های ورزشی پوما گرفته تا انواع خوراکی های مختلف، را تبلیغ می کنند. نکته مهم در اینجا بازخورد مناسب کاربران نسبت به این نوع تبلیغات است، بنابراین در آینده همچنان شاهد حضور پررنگ سلبریتی ها در عرصه تبلیغات خواهیم بود.
بدون تردید بررسی نحوه فعالیت موفق سلبریتی ها در عرصه بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای هر فردی جذاب خواهد بود. در این مقاله هدف اصلی من واکاوی دلایل موفقیت سلبریتی ها در عرصه کسب و کار و جلب نظر بیشترشان در مقایسه با برندهاست. در ادامه این بحث در 10 موضوع جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1. توانایی استفاده درست از اینترنت
فعالیت خنده دار و کمدی در فضای آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه بسیاری از برندها در این عرصه با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند. به این ترتیب در عمل اغلب آنها توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را ندارند. دلیل اصلی شکست بسیاری از کمپین های بازاریابی و تبلیغات نیز همین امر است. وقتی ما با هدف سرگرم سازی مخاطب وارد میدان می شویم، باید تکنیک های آن را نیز به خوبی بدانیم. در غیر این صورت موفقیت چندانی به دست نخواهیم آورد. سلبریتی ها به طور طبیعی یا به دلیل ماهیت فعالیت شان به خوبی با شوخی های تاثیرگذار بر روی مخاطب آشنایی دارند. این امر آنها را چندین گام جلوتر از برندها قرار می دهد. امروزه کمتر کمپینی با حضور سلبریتی ها بدل به یک فاجعه تمام عیار می شود. این امر اعتماد به نفس زیادی برای تمام افراد درگیر کمپین موردنظر ایجاد خواهد کرد.
مطلب مرتبط: تبلیغاتی سلبریتی محور
یکی از نکات جالب در این میان آشنایی کامل سلبریتی ها با نوع شخصیت مخاطب هدف است. بسیاری از بازاریاب ها برای شناخت مخاطب هدف درست به آزمایش و پژوهش های گسترده می زنند، با این حال سلبریتی ها توانایی بالایی در زمینه شناخت درست مخاطب بدون نیاز به این فرآیندها دارند. این امر تا حدی ناشی از نوع فعالیت آنهاست. وقتی شما در زندگی حرفه ای تان به طور مداوم با شمار بالایی از مردم سر و کار داشته باشید، به تدریج نوع برخورد آنها شما را از شخصیت و روحیات شان آگاه خواهد کرد.
نکته مهم در تولید ویدئوهای طنز و شوخی با کاربران زمان بندی مناسب است. شاید هیچ کس در دنیای هنر به اندازه رایان رینولدز اهمیت زمان بندی را درک نکرده باشد. وی همیشه شوخی های تاثیرگذارش را در زمان های مناسب انجام می دهد. به این ترتیب هر سال بخش قابل توجهی از درخواست برندها معطوف به همکاری با وی در کمپین های بازاریابی است.
وقتی شما به عنوان یک سلبریتی در فضای آنلاین مشغول به فعالیت هستید، جلب نظر سایر همکاران تان طبیعی خواهد بود. به این ترتیب ما با یکی دیگر از مزیت های سلبریتی ها در دنیای آنلاین مواجه خواهیم شد. این امر به آنها فرصت کافی برای فعالیت مناسب در راستای تاثیرگذاری بیشتر را می دهد. فرض کنید شما طرفدار یک خواننده مشهور هستید. اگر وی در یک کمپین بازاریابی حضور پیدا کند، احتمال واکنش سایر ستاره های عرصه موسیقی به آن افزایش خواهد یافت. این امر به طور طبیعی میزان جذابیت کمپین موردنظر را افزایش می دهد.
استفاده از عنصر طنز و شوخی در عرصه بازاریابی آنلاین نه تنها یک امر ضروری، بلکه تاثیرگذار است. برندهای موفق در این عرصه نگرانی چندانی نسبت به نحوه واکنش مخاطب نسبت به حوزه های مختلف فعالیت شان ندارند. دلیل این امر اطمینان از بازخورد مثبت و علاقه مخاطب به محتوای کمپین هاست.
2. نگارش حرفه ای کپشن
اگر شوخی و طنز در اینستاگرام تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد، بنابراین باید نگاه ویژه ای به نگارش کپشن نیز داشته باشیم. هیچ برندی بدون نگارش کپشن مناسب توانایی جلب نظر مخاطب هدف را نخواهد داشت. اگرچه اینستاگرام یک پلتفرم عکس محور است، اما این امر به معنای عدم نیاز به کپشن های جذاب نیست. برخی از برندها به اشتباه تصاویر یا ویدئوهای بدون کپشن بارگذاری می کنند. این امر برای مخاطب بسیار گیج کننده خواهد بود. ما باید پیش از بارگذاری محتوای موردنظرمان به درستی از تاثیرگذاری کپشن اطمینان حاصل کنیم. امروزه اغلب کاربران پیش از مشاهده محتوای اصلی به سراغ کپشن می روند. به این ترتیب فقط در صورت جذابیت کپشن مان امکان جلب نظر مخاطب به محتوا فراهم خواهد شد.
در این زمینه اغلب سلبریتی ها توانایی بسیار بالایی دارند. شاید این امر به طور مشخص درباره بازیگران بیشتر صحت داشته باشد. آنها به دلیل حضور در عرصه تولید فیلم و سریال های مختلف با نحوه نگارش متن های جذاب آشنایی بیشتری دارند. به همین خاطر سلبریتی های عرصه فیلم و سینما همیشه در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی فالوورهای بسیار زیادی دارند.
تام هنکس به عنوان یک بازیگر مشهور در اینستاگرام بهترین کپشن ها را می نویسد. وی حتی از دل عکس های ساده و بسیار معمولی نیز جلوه ویژه ای خارج می کند. این امر تا حد زیادی از توانایی وی برای نگارش کپشن های جذاب و افزودن ویژگی قابل ملاحظه ای به آنها ناشی می شود.
گاهی اوقات نگارش کپشن های طولانی برای پست ها ایده چندان جذابی نیست. در این زمینه اغلب ستارگان دنیای هنر توانایی بالایی در زمینه نگارش کپشن های کوتاه دارند. بنابراین شما نیز باید به عنوان یک برند بر روی توانایی نگارش کپشن های کوتاه کار کنید. در غیر این صورت احتمال موفقیت تان به شدت کاهش خواهد یافت.
3. آگاهی از نحوه تولید ویدئوی مناسب
بسیاری از ستاره های دنیای هنر و ورزش درست به همان اندازه که جلوی دوربین مشهور هستند، در پشت صحنه نیز موفق عمل می کنند. بسیاری از سلبریتی ها در زندگی شخصی شان مانند نقش هایی که در فیلم های بازی می کنند نیستند. نگرانی اصلی اغلب برندها در زمینه همکاری با سلبریتی ها نیز همین امر است. اگر آنها موفق به نمایش جلوه تاثیرگذارشان در کمپین نشوند، سرنوشت کمپین به شدت با خطر مواجه خواهد شد.
مطلب مرتبط: چکش بصری ستارگان
خبر خوش برای سرمایه گذارهای عرصه بازاریابی سلبریتی محور توانایی بالای اغلب سلبریتی ها در زمینه درخشش در ویدئوهای بازاریابی است. این امر در مورد جنیفر گارنر، بازیگر مشهور آمریکایی، قابل مشاهده است. وی علاوه بر فعالیت جذاب در مقابل دوربین توانایی بسیار بالایی در زمینه جلب نظر مخاطب در ویدئوهای بازاریابی و حتی محتوای صفحه شخصی اش دارد.
بی تردید وقتی از توان تاثیرگذاری در زمینه ویدئوهای عادی صحبت می کنیم، باید ویل اسمیت را نیز مدنظر داشته باشیم. وی توانایی بسیار حیرت انگیزی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف دارد. اغلب مردم در سراسر جهان علاقه بسیار زیادی به کارهای ویل اسمیت دارند. این امر تا حد زیادی ناشی از نحوه رفتار وی در حوزه عمومی نیز هست. به این ترتیب همزمان با حضور وی در اینستاگرام به سرعت تعداد فالوورهای وی افزایش چشمگیری یافت. وی اکنون 41.5 میلیون فالوور در اینستاگرام دارد.
4. تجربه سفر به پشت صحنه
اغلب ما سلبریتی ها را در موقعیت های رسمی و آثار هنری مشاهده می کنیم. در حوزه کسب و کار مشاهده پشت صحنه یک برند برای کاربران جذابیت بسیار زیادی دارد. در عرصه فعالیت سلبریتی ها نیز چنین وضعیتی حاکم است. مزیت اصلی سلبریتی ها توانایی نمایش جلوه های جذاب از زندگی شخصی یا پشت صحنه مراسم های مشهور است. به این ترتیب اغلب کاربران شبکه های اجتماعی به سراغ پست های آنها می روند.
مراسم هایی نظیر گلدن گلوب یا اسکار برای تمام افراد جذابیت های خاصی دارد. این امر موجب تمایل فزاینده کاربران به مشاهده پشت صحنه چنین رویدادهایی می شود. اغلب بازیگران و سلبریتی ها نیز از این موقعیت به خوبی استفاده می کنند. تلاش برای نمایش پشت صحنه مراسم های بزرگ یا فیلم ها در میان اغلب سلبریتی ها رایج است. موفقیت در این زمینه تا حد زیادی بستگی به میزان شهرت سلبریتی موردنظر نیز دارد، بنابراین هرچه سلبریتی موردنظر مشهورتر باشد، احتمال کسب موفقیت در فرآیند تعامل با وی افزایش خواهد یافت.
نکته مهم در این بخش توانایی بسیار بیشتر بازیگران عرصه طنز در زمینه تولید محتوای جذاب از پشت صحنه کسب و کار است. به این ترتیب همکاری با آنها برای برندها بسیار سودمند خواهد بود. در یک نگاه کلی ما باید توانایی برندمان در زمینه نمایش پشت صحنه کسب و کار را با عنصر جذابیت ترکیب کنیم. این امر نیازمند توجه بیشتر به خواست مخاطب هدف است. در غیر این صورت برند ما توانایی تاثیرگذاری اش را از دست خواهد داد.
ایده من در این بخش راه اندازی تور بازدید از پشت صحنه کسب و کار برند است. در این میان از برخی سلبریتی ها نیز دعوت کنید. نحوه پوشش آنها از این سفر جذابیت های بسیار زیادی خواهد داشت.
5. توجه به اهمیت چهره ها
اینستاگرام محلی برای نمایش بهترین تصویر از سوی کاربران است. در این میان تفاوتی میان برندها و سلبریتی ها وجود ندارد. سلبریتی های مشهور در اینستاگرام همیشه تصاویر جذاب و زیبایی از خود به اشتراک می گذارند. این امر تا حد زیادی شهرت آنها را افزایش می دهد. درک اهمیت تصاویر در شبکه های اجتماعی برای هر برندی ضروری است. خوشبختانه سلبریتی ها به خوبی از این موضوع آگاهی دارند.
وقتی از اهمیت چهره ها صحبت می کنیم، فقط ظاهر آراسته و مرتب مدنظرمان نیست. در حقیقت اینستاگرام عرصه ای برای به اشتراک گذاری نمای کلی شخصیت هاست. به این ترتیب سلبریتی ها در تلاش برای ارائه تصویری جذاب از خود هستند. باورپذیری این امر تا حد زیادی به میزان موفقیت آنها در زمینه تعامل مناسب با مخاطب هدف است. در غیر این صورت تمام برنامه های آنها نقش بر آب خواهد شد. وقتی ما تعامل نزدیک و مناسبی با مخاطب هدف داشته باشیم، امکان جلب نظر آنها به صورت تاثیرگذارتر افزایش خواهد یافت. یکی از ایرادهای اصلی برندها عدم تعامل نزدیک و بالطبع شناخت دقیق از مخاطب هدف است. به این ترتیب مخاطب اغلب رابطه ای عمیق با محتوا و چهره آنلاین برند ما برقرار نخواهد کرد.
مطلب مرتبط:تأثیر اینستاگرام در تبلیغات و بازاریابی
6. آنها به پرسش کاربران پاسخ می دهند
پاسخگویی به مخاطب یکی از نکات مهم برای فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی است. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به این نکته حساسیت بالایی دارند. این امر در مورد برندها دوچندان است، بنابراین اگر برند شما توانایی پاسخگویی مناسب به مخاطب را نداشته باشد، به سرعت از شهرتش کاسته خواهد شد.
سلبریتی ها به عنوان افرادی حرفه ای و تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی همیشه توجه ویژه ای به پاسخگویی سریع به مخاطب دارند. این امر در اغلب ویدئوهای لایو آنها قابل مشاهده است. همچنین در بخش کامنت پست های شان اغلب به برخی از پرسش ها پاسخ می دهند. این امر تمایل کاربران به دنبال کردن صفحه سلبریتی ها را افزایش می دهد. در سوی مقابل بسیاری از برندها نسبت به پاسخگویی مناسب به کاربران توجه چندانی ندارند. به این ترتیب برخی از آنها حتی پس از گذشت مدت زمانی طولانی از درج کامنت یا پرسش نیز نسبت به پاسخگویی واکنشی نشان نمی دهند. این امر در عرصه کسب و کار نتیجه بسیار وحشتناکی خواهد داشت. وقتی ما برای پرسش کاربران اهمیت چندان قائل نیستیم، آنها نیز به تدریج علاقه شان به برندمان را از دست می دهند. عرصه بازاریابی در شبکه های اجتماعی یک رابطه دوطرفه است، بنابراین اگر ما به فکر مخاطب هدف نباشیم، به سرعت جذابیت مان برای آنها از بین خواهد رفت.
7. استفاده فوق العاده از میم ها
میم (Meme) یکی از انواع جذاب محتوا برای تولید محتوای طنز است. سلبریتی ها به دلیل شهرت بالای شان همیشه موضوع بسیاری از میم ها قرار می گیرند. این امر در ترکیب با جنبه بالای آنها برای استفاده از چنین میم هایی در صفحه رسمی شان موجب افزایش توجه کاربران می شود. یکی از بهترین سلبریتی ها در زمینه استفاده از میم های خنده دار مربوط به خود ریس ویترسپون است. وی در صفحه رسمی اش در اینستاگرام میم های جالب و خنده داری در مورد خودش منتشر می کند. نکته جالب اینکه اغلب میم های مورد نظر از سوی دیگر کاربران تولید می شود. به این ترتیب ریس گاهی اوقات کاربر سازنده میم ها را نیز تگ می کند.
برخی از برندها در زمینه پذیرش شوخی های صورت گرفته با خود عملکرد مناسبی ندارند. ما باید تفاوت میان شوخی و توهین را متوجه شویم. بدون شک هیچ نیازی به استقبال از توهین به برندمان وجود ندارد، با این حال گاهی اوقات کاربران در شبکه های اجتماعی فقط در تلاش برای شوخی با ما هستند. در این صورت استقبال از آنها ایده چندان بدی نخواهد بود. این امر جایگاه برند ما را به عنوان یک شرکت با اعتماد به نفس و مایل به تعامل نزدیک با کاربران توسعه خواهد داد.
8. پیش بینی های جذاب و درست
سلبریتی ها در زمینه پیش بینی های جذاب استعداد بسیار بالایی دارند. اغلب ستاره های دنیای هنر در زمینه انتشار یا پوشش اخبار مربوط به کارهای تازه شان از اینستاگرام استفاده می کنند. این امر به دلیل پیش بینی درست آنها از تاثیرگذاری این پلتفرم بر روی مخاطب است. به این ترتیب کاربران با مشاهده محتوای ستارگان دنیای هنر در زمینه تولید محتوای آنلاین تمایل بسیار بیشتری در زمینه پیگیری آنها خواهند داشت. این امر تقریبا در هیچ پلتفرم یا رسانه جمعی دیگری قابل مشاهده نیست.
برندها در زمینه پوشش اخبار مربوط به خود یا رونمایی از محصولات تازه به شبکه های اجتماعی توجه چندانی ندارند. از نظر من این استراتژی باید به سرعت تغییر کند. اگر ما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستیم، باید عرصه های مورد علاقه وی را به خوبی مورد شناسایی قرار دهیم. شبکه های اجتماعی و به طور ویژه اینستاگرام یکی از عرصه های مورد علاقه کاربران محسوب می شود، بنابراین برند ما باید فعالیت قابل توجهی در این عرصه داشته باشد. در غیر این صورت رقابت را به سایر برندها واگذار خواهد کرد.
9. درک ماهیت هویت برند و اهمیت اصالت
دو مقوله مهم برای برندها شامل هویت برند و اصالت است. هر برندی در عرصه کسب و کار در تلاش برای نمایش این دو مقوله به صورت منحصر به فرد است. اگر هویت ما با دیگر برندها شباهت داشته باشد، به تدریج تاثیرگذاری مان نیز کاهش خواهد یافت. به این ترتیب ما باید به دنبال راهکارهایی برای پرهیز از شباهت بیش از حد برندمان به رقبا باشیم. در غیر این صورت اصالت و اعتبار برندمان نیز به خطر خواهد افتاد. در این زمینه سلبریتی ها عملکرد بسیار جذابی دارند. در دنیای هنر و ورزش یافتن دو سلبریتی شبیه به هم از نظر نحوه رفتار و فعالیت در فضای عمومی غیرممکن است. این افراد همیشه سبک و شیوه خاص خودشان برای فعالیت در عرصه آنلاین را دارند. به همین خاطر همیشه به طور ویژه و منحصر به فردی در شبکه های آنلاین فعالیت دارند.
یکی از نشانه های موفقیت برندها در زمینه ایجاد هویت و اصالت منحصر به فرد میزان ماندگاری شان در ذهن مخاطب است. برندهای بزرگ نظیر نایک با کوچک ترین اشاره ای به یاد مخاطب می آیند. این امر درباره سلبریتی ها به طور ویژه جریان دارد. متاسفانه برخی از برندها در زمینه توسعه هویت منحصر به فرد خود با مشکل مواجه هستند. این امر ناشی از ناتوانی آنها در زمینه توسعه درست برندشان است. به این ترتیب به جای تمرکز بر روی ویژگی های مخصوص به خودشان به سراغ تقلید از دیگران می روند. این امر سرنوشت هر برندی را به خطر خواهد انداخت، بنابراین توصیه اصلی در این بخش تلاش برای ارتقای هویت منحصر به فرد و تاکید بر اصالت برندتان خواهد بود.
مطلب مرتبط: 7 گام برای بازاریابی تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی
10. خودتان را زیادی جدی نگیرید
در پایان روز مردم برای اندکی سرگرمی به سراغ شبکه های اجتماعی می روند. تلاش اصلی سلبریتی ها و برندها در این عرصه باید جلب نظر آنها و ایجاد اوقات خوش باشد. در غیر این صورت مورد توجه و حمایت کاربران قرار نخواهند گرفت.
مشکل اصلی بسیاری از برندها جدی گرفتن بیش از حد خودشان و کسب و کارشان است. به این ترتیب کمتر مخاطبی حوصله تعامل با آنها را خواهد داشت. این امر تاثیر منفی بر روی تمام وجود فعالیت آنها بر جای می گذارد. به این ترتیب در نهایت برندهای مورد نظر بدون هیچ گونه موفقیتی در عرصه بازاریابی آنلاین از آن کنار خواهند رفت.
حضور در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی همراه با چالش های بسیار زیادی است. اگر برند ما در تلاش برای موفقیت در این عرصه است، باید نکات مثبت درباره نحوه عملکرد سلبریتی ها را اخذ کند. در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهد یافت. پرهیز از نمایش جلوه ای بیش از حد جدی از برندمان یکی از نکات ضروری برای موفقیت در عرصه بازاریابی آنلاین و به ویژه در اینستاگرام است.