شبکه های اجتماعی در حال حاضر بستر اصلی فعالیت های هر کسب و کاری محسوب می شود. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به حضور رقبای متعدد، حتی یک اشتباه می تواند فرصتهای موجود را نابود نماید. در این راستا بسیاری از اشتباهات رایج وجود دارد که مدیران صفحات مختلف نسبت به آن کم توجه بوده و نتایج فاجعه آمیزی را در کوتاه مدت و یا بلندمدت به همراه خواهد داشت. درواقع نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که طی کردن یک مسیر درست حتی اگر زمانبر نیز باشد، ضامن بقای کسب و کار شما خواهد بود. در ادامه چند نمونه از اشتباهات رایج را بررسی خواهیم کرد.
1-خرید دنبال کنندگان
خرید دنبال کنندگان تقلبی به اقدامی بسیار رایج برندهای مختلف تبدیل شده است. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این اقدام باعث می شود تا شما نتوانید بررسی های مداومی را نسبت به روند رشد خود انجام داده و به آمارهای درستی دست پیدا کنید. درواقع بسیار عجیب است که بسیاری از صفحات در این زمینه مبالغ زیادی را نیز خرج می کنند که می توان با نیمی از آن، اقدامات بازاریابی اصولی را انجام داد. در نهایت فراموش نکنید که شما برای موفقیت، به دنبال کنندگانی علاقهمند به حوزه کاری خود نیاز دارید. همچنین اگر محتوای مناسبی نداشته باشید، عملا هر فردی می تواند تشخیص دهند که تعداد دنبال کنندگان شما تقلبی هستند که این امر در اعتماد آنها نیز تاثیر منفی را به همراه خواهد داشت. به صورت کلی برای این امر که به دنبال کنندگان چند هزار تایی دست پیدا کنید، به زمانی بیشتر از یک سال نیاز خواهد بود. با این حال شما با تنوع بخشیدن به اقدامات و حرفه ای کردن سطح محتواها، می توانید سرعت آن را افزایش دهید.
مطلب مرتبط: مدیریت شبکه های اجتماعی در 18 دقیقه
2-استفاده از هشتگ های غیرمرتبط
یک باور غلط در بین بسیاری از افراد وجود دارد که هرچه از هشتگ های بیشتری استفاده کنند، شانس دیده شدن بالاتری را نیز خواهند داشت، با این حال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چه دلیلی برای دنبال کردن شما به واسطه یک هشتگ غیرمرتبط وجود دارد؟ برای مثال افرادی که یک هشتگ را دنبال می کنند تنها علاقه دارند تا در آن حوزه محتواها را مشاهده کنند. تحت این شرایط حضور پست شما نه تنها جذابیتی را نخواهد داشت، بلکه یک ضدتبلیغ محسوب می شود. این امر باعث خواهد شد تا افراد گزینه عدم علاقه مندی را فعال کنند که به معنای شانس تبدیل این افراد به مشتری خواهد بود. این امر در حالی است که اگر بر روی محتواهای مرتبط تمرکز نمایید، جلوهای کاملا حرفه ای را خواهید داشت. در نهایت فراموش نکنید که اعلام نارضایتی از رفتار شما می تواند باعث شود تا اینستاگرام مجوز ادامه فعالیت را بگیرد که این امر به معنای از دست رفتن همه چیز خواهد بود.
3-عدم توجه به نظرات
مخاطب باید خود را در مرکز توجهات حس نماید. در این راستا ممکن است تعداد دایرکت و نظرات زیر پست زیادی را داشته باشید، با این حال هیچ بهانه ای نباید باعث نادیده گرفتن آنها شود. درواقع تمامی نظرات حتی موارد منفی باید به بهترین شکل پاسخ داده شود. بنا بر آمارها بیش از 50 درصد افراد انتظار دارند که واکنشی نسبت به پیام آنها در زمانی کمتر از یک ساعت داشته باشید. در این رابطه توصیه می شود که در تلاش برای ارجاع دادن به دایرکت باشید. این امر کمک خواهد کرد تا زمینه ارتباط بهتر مهیا شود. در کنار این مسئله تکنیک دیگری نیز وجود دارد. درواقع در کنار یک پاسخ کوتاه می توانید به دایرکت افراد رفته و مسئله را پیگیری نمایید. به صورت کلی نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی در بدترین شرایط نیز باید سرعت پاسخگویی اولویت شما باشد. خوشبختانه امروزه شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام، امکان تعیین پیام های پیشفرض را مهیا کرده اند که باعث خواهد شد تا سرعت پاسخگویی به مراتب بیشتر شود.
4-عدم ثبات در اقدامات
این امر بسیار رایج است که برخی از صفحات بدون نظم رفتار می کنند. درواقع این امر یک مزیت نیست که در برخی از روزهای هفته بسیار فعال باشید و در برخی از روزها عملا فعالیتی را انجام ندهید. در این راستا شما باید یک برنامه ایجاد نموده و براساس آن اقدام نمایید. برای مثال ممکن است هر روز یک استوری از مهمترین اخبار حوزه کسب و کار خود را داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا افراد بتوانند با شما هماهنگ شده و اگر صرفا به یک یا چند مورد از فعالیت های شما علاقه مند هستند، بتوانند برنامه ریزی نمایند. در نهایت وجود نظم، از نشانه های حرفه ای بودن برند شما نیز خواهد بود. درواقع مهمترین عامل ریزش شدید مخاطب، بی نظمی در ارسال محتواها است.
5-کم توجهی به محتواهای تولیدشده توسط کاربران
اگر برنامه ای برای درگیر کردن مخاطبان خود نداشته باشید، بدون شک بازنده خواهید بود. در این راستا ایجاد تمایل برای تولید محتوا، یکی از اقدامات بسیار ضروری محسوب می شود. در این راستا شما باید به خوبی از آنها حمایت کرده و اجازه دهید تا پیوندی عمیق میان شما و مخاطبان شکل گیرد. در این راستا تنها موضوع را مشخص نمایید و اجازه دهید هر کاربر با توجه به ذوق و خلاقیت خود اقدام کند. در این زمینه ارسال عکس از محصول، یکی از رایج ترین اقدامات محسوب می شود، با این حال برای این امر که بالاترین حد نتایج را داشته باشید، لازم است تا به موارد نوآورانه فکر کنید.
مطلب مرتبط: 9 راهکار حرفه ای مدیریت شبکه های اجتماعی
6-عدم استفاده از قابلیت لایو
چند سالی است که بسیاری از شبکه های اجتماعی به قابلیت پخش زنده مجهز شده اند. این امر باعث خواهد شد تا فاصله میان شما و مخاطب در بستر اینترنت به کمترین میزان ممکن برسد. به همین خاطر نیز شما باید از آن استفاده مداوم داشته باشید. پرسش و پاسخ، یکی از رایج ترین سناریوها محسوب می شود. با این حال فراموش نکنید که نباید اجازه دهید که زمان آن بیش از حد طولانی شود. به صورت کلی 15 دقیقه کاملا مناسب است، با این حال اگر به زمان بیشتری نیاز دارید، توصیه می شود که در چند قسمت، یک لایو را برگزار نمایید.