امروزه آمازون یکی از غول های مهم در عرصه خرده فروشی و بازاریابی محسوب می شود. سطح گستردگی ترافیک این سایت در سال گذشته موجب شروع ارائه خدمات تبلیغاتی از سوی آنها شد. به این ترتیب برندها برای تبلیغ محصولات شان امکان همکاری تبلیغاتی با آمازون را دارند. بی تردید انتقادها و نارضایتی های بسیار زیادی از شیوه فعالیت آمازون وجود دارد. برخی از انتقادها مربوط به سطح فعالیت آمازون و ضربه به کسب و کارهای کوچک است. برخی دیگر نیز مربوط به تعامل نامناسب تیم مدیریتی آمازون با کارمندانش است. صرف نظر از انتقادهای مورد بحث، وضعیت برند آمازون در طول سال های متمادی بیانگر ثبات آنها در عرصه خرده فروشی آنلاین است. هدف اصلی ما در مقاله کنونی بررسی درس های تجربه آمازون برای کسب و کارهای B2B است.
1. ارائه خدمات مشتریان باکیفیت
یکی از نکات مهم برای موفقیت در زمینه کسب و کارهای B2B ارائه خدمات مشتریان باکیفیت است. وقتی ما در این سطح مشغول به فعالیت هستیم، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت دشوار خواهد بود. دامنه وسیع گزینه های در دسترس برای مشتریان در حوزه B2B ریسک ها بسیار زیادی برای ما ایجاد خواهد کرد. ما با ارائه خدمات مشتریان باکیفیت امکان پرهیز از ریزش مشتریان را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: چگونه در حوزه B2B فروشنده خوبی باشیم؟
تجربه آمازون در این زمینه بیانگر موفقیت آنها در زمینه حفظ مشتریان شان است. امروزه آمازون دارای دامنه وسیعی از مشتریان وفادار است. بخش قابل توجهی از سود این شرکت نیز معطوف به همین مشتریان وفادار است. هر برندی که قصد موفقیت در زمینه خرده فروشی را داشته باشد، باید به جلب مداوم رضایت مشتریان از طریق خدمات جانبی توجه کند. در غیر این صورت امکان فعالیت مناسب را از دست می دهد.
2. ساده سازی فرآیند دسترسی مخاطب به برندمان
هر برندی با ارائه راهکاری منحصر به فرد پا به عرصه کسب و کار می گذارد. نکته مهم در این میان تاکید بر روی دسترسی ساده مخاطب به برندمان است. این امر از طریق بازاریابی و تبلیغات مناسب در شبکه های اجتماعی و موتورهای جست وجو صورت می گیرد. امروزه کمتر کسب و کاری بدون استفاده از الگوهای تبلیغاتی امکان موفقیت در عرصه کسب و کار را دارد.
یکی از تجربه های منفی در زمینه کسب و کارهای B2B مربوط به واگذاری مشتریان به رقبا به خاطر ناتوانی در زمینه ارائه اطلاعات مناسب است. ما همیشه باید اطلاعات موردنیاز مشتریان را در اختیار داشته باشیم، بنابراین پیش از شروع فعالیت در حوزه کسب و کار نسبت به گردآوری اطلاعات موردنیاز مطمئن شوید.
3. ارائه اطلاعات عمیق درباره محصولات
معرفی محصولات برای خرده فروشی اهمیت بالایی دارد. بسیاری از کاربران فقط به خاطر مشاهده محتوای جذاب آمازون درباره محصولات مختلف به سایت آن سر می زنند. هرچه توضیحات ما درباره محصولات مختلف بیشتر باشد، شانس بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهیم داشت.
همکاری با برندهای تولیدکننده محصولات برای ارائه اطلاعات مناسب به مشتریان گزینه منطقی محسوب می شود. بسیاری از برندها در این زمینه همکاری نزدیکی با خرده فروشی ها دارند. تنها نکته مهم در این میان ضرورت برقراری برخی تماس ها با مشتریان است. به این ترتیب ما امکان کسب موفقیت بهینه در تعامل با مشتریان از طریق ارائه اطلاعات کاربردی را خواهیم داشت.
4. همکاری با رقبا در صورت نیاز
گاهی اوقات ورود به یک بازار تازه دشواری های بسیار زیادی دارد. آمازون برای توسعه جهانی کسب و کارش اقدام به همکاری با بسیاری از شرکت های مختلف کرده است. این امر شامل همکاری با برخی از رقبای مستقیم نیز هست. ما باید در همکاری با دیگر برندها منافع بلندمدت مان را مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف به صورت کاربردی فراهم نخواهد شد.
برندهایی نظیر آمازون از ابتدا در بازارهای جهانی حضور نداشته اند. این فرآیند به صورت خرد و اندک در طول زمان شکل گرفته است بنابراین عجله بیش از اندازه برای ورود به بازارهای مختلف نامناسب خواهد بود.
مطلب مرتبط: شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای B2B
5. تمرین برای ادامه نوآوری
بازاریابی و خرده فروشی همیشه پیوند تنگاتنگی با هم داشته اند. این نکته مربوط به ارائه خدمات مختلف و متنوع برای سهولت خرید مشتریان نیز می شود. نکته مهم در این میان توجه به تداوم نوآوری های برندمان است. بسیاری از کسب و کارها در ابتدای ورود به یک بازار نوآوری های بسیار جالبی دارند، با این حال پس از گذشت اندک زمانی دیگر خبری از نوآوری های موردنظر نیست. این امر تاثیر بسیار منفی بر روی ذهنیت مشتریان از برندها خواهد داشت. توصیه ما در این بخش تقلید از فرآیند توسعه آمازون است. آنها در طول زمان به صورت تدریجی خدمات هرچه بیشتر و نوآورانه تری به مشتریان ارائه کردند. این امر امکان تداوم حضور آنها در بازارهای مختلف را فراهم کرد. اگر چنین نوآوری هایی نبود، آمازون هرگز امکان تداوم فعالیت در بازارهای مختلف را پیدا نمی کرد.