محتوای متنی نقش بسیار عمده در توسعه دنیای بازاریابی داشته است. از زمانی که اینترنت اولین گام های خود را به سوی زندگی مردم برداشت، محتوای متنی به عنوان یگانه راهکار تعامل با مردم با هم معرفی شد. پس از آن هم به ترتیب محتوای صوتی، تصویری و سپس ویدئویی جایگاه مهمی در بازاریابی پیدا کردند. امروزه شاید محتوای متنی دیگر به اندازه چند دهه پیش محبوبیت نداشته باشد، اما این امر الزاما به معنای مرگ محتوای متنی در عرصه بازاریابی نیست.
بسیاری از بازاریاب های جوان مایل به نادیده گرفتن کامل محتوای متنی هستند. این امر شاید در ابتدای امر منطقی به نظر برسد و خیلی ایرادی نداشته باشد، اما در صورتی که بدل به واقعیت شود، برندها را از یک شیوه موثر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محروم خواهد کرد.
هدف اصلی در این مقاله مروری بر وضعیت محتوای متنی در عرصه بازاریابی و داوری درباره پایان راه این فرمت در عرصه بازاریابی یا ادامه کارایی اش است. اگر شما هم نسبت به استفاده از محتوای متنی در عرصه بازاریابی تردید دارید، نکات مورد بحث در این مقاله برای شما کاربردی خواهد بود.
مطلب مرتبط: بهبود محتوای متنی با 13 ابزار رایگان
مشکلات محتوای متنی
محتوای متنی در طول سال های اخیر با محبوبیت فزاینده فرمت ویدئو و اوج گیری دوباره فرمت صوتی در میان کاربران به حاشیه رانده شده است. یکی از دلایل اصلی این امر فرآیند زمانبر مطالعه یک متن در مقایسه با مشاهده تصاویر چشم نواز یا ویدئوهای جذاب است. درست به همین دلیل بسیاری از بازاریاب ها در عمل دیگر تمایلی برای استفاده از متن ندارند.
یک دهه اخیر به طور کامل تحت تاثیر توسعه گوشی های هوشمند قرار داشته است. کاربران این گوشی ها به جای اینکه مایل به استفاده از فرمت متن در تعامل با هم باشند، فرمت عکس و ویدئو را ترجیح می دهند. توسعه شبکه های اجتماعی در این میان به خوبی اهمیت نکته فوق را نشان می دهد. امروزه پلتفرم های اجتماعی روز به روز به سوی تعامل ویدئویی کاربران با هم پیش می روند. در این میان جایگاه مشخصی برای متن به مثابه عاملی مهم در تعامل میان کاربران باقی نخواهد ماند.
رقبای اصلی محتوای متنی
وقتی از رقبای فرمت متن صحبت می شود، نیازی به توضیح اضافه نیست. نگاهی به سیر توسعه شبکه های اجتماعی و سهم هر فرمت از ترافیک کلی فضای اینترنت این امر را به خوبی نشان خواهد داد. در صدر فهرست رقبای فرمت متنی، باید به ویدئو اشاره کرد. محبوبیت پلتفرمی مانند یوتیوب در طول نزدیک به دو دهه اخیر این امر را به خوبی نشان می دهد. درست به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نسبت به این رقیب مهم توجه نشان دهید.
در جایگاه بعدی رقبای متن، مشاهده پادکست ها و همچنین تصاویر اهمیت زیادی دارد. پادکست ها در طول دو سال اخیر دوباره محبوبیت فراوانی در میان کاربران پیدا کرده اند. بنابراین شما باید حواس تان به این فرمت مهم نیز باشد. امروزه پلتفرم هایی مثل کلاب هاوس و همچنین انواع سرویس های انتشار پادکست جذابیت زیادی برای کاربران پیدا کرده است.
آیا فرمت متن هنوز هم مزایایی دارد؟
صحبت از مزایای فرمت متن در شرایط کنونی امر عجیبی به نظر می رسد، اما نکته اساسی ماجرا امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های کاربردی است. این امر شما را از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در شرایط بسیار مناسبی قرار خواهد داد. بنابراین باید نیم نگاهی به باقیمانده مزایای فرمت متن در دوره کنونی داشته باشید.
مهمترین مزیت فرمت متن اتکای کامل موتورهای جست و جو به آن است. به عبارت ساده تر، گوگل هنوز هم براساس کلیدواژه های متنی اقدام به نمایش نتایج برای کاربران می کند. این امر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت توسعه داده و امکان جلب نظر کاربران را به همراه دارد.
یکی دیگر از مزایای فرمت متن امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دلیل دسترسی ساده به آن است. این نکته باید همیشه مدنظر شما برای استفاده از این فرمت مهم قرار داشته باشد. به عنوان مثال، هنوز هم در شبکه های اجتماعی نقش کپشن بسیار پررنگ است. با این حساب شما باید برای بازاریابی مناسب هنوز هم از فرمت متن سود ببرید.
مطلب مرتبط: چالش تولید محتوای مداوم
بدون تردید فرمت متن دیگر مثل گذشته سلطه بی رقیبی بر دنیای بازاریابی ندارد. با این حال این امر به معنای بی توجهی گسترده به این فرمت نیست. بنابراین شما باید در عین توجه به فرمت های دیگر، متن را نیز در کانون بازاریابی تان قرار دهید.