هر محصولی که با ورود به بازار همه را انگشت به دهان می گذارد، یک روزی بالاخره کهنه خواهد شد. آن وقت حتی یک نفر هم حاضر نیست پای آن پول داده یا حتی نگاهش کند. مثلا اولین سری از گوشی های آیفون را در نظر بگیرید؛ این گوشی ها اگرچه در زمان خودشان حسابی طرفدار داشتند، اما حالا دیگر به جز در دنیای قصه ها جایی به چشم نمی خورند. در عوض این نسل های جدیدتر آیفون و دیگر گوشی های هوشمند است که هوش از سر هر مشتری می برد. چنین وضعیتی یکی از ساده ترین مثال ها درباره بازسازی برند یا همان ری برندینگ محسوب می شود.
کارآفرینان مختلف درباره بازسازی برند نظرات مختلفی دارند، اما اگر بخواهیم دور کلیشه های رایج را خط بکشید، نهایتا به یک تعریف ساده می رسیم. بر این اساس منظور از ری برندیگ در واقع تغییر تصویر یک شرکت یا محصول در چشم مشتریان است. البته این تغییر خود به خود روی نمی دهد. در عوض این مدیران ارشد یک برند هستند که باید آستین ها را بالا زده و وارد گود شوند. خب انتظار ندارید که مشتریان جورِ شما را بکشند؟
بازسازی برند هم مثل هر اقدام دیگری با کلی نظرات مثبت و منفی در دنیای کسب و کار رو به رو است. خیلی از کارآفرینان اصلا توجهی به این استراتژی نداشته و بعد از 10 یا 20 سال نیز هنوز به روش قدیم خودشان کار را جلو می برند. در سوی دیگر میدان کارآفرینانی به چشم می خورند که طرفدار دوآتیشه ری برندینگ هستند. ما برای اینکه درگیری میان این دو دسته از کارآفرینان یکبار برای همیشه تمام شود، نگاهی به دلایل اهمیت ری برندینگ و تاثیر آن بر روی توسعه کسب و کار داشته ایم. اگر شما هم کنجکاو هستید تا جواب نهایی این جدال قدیمی را متوجه شوید، کوله پشتی تان را آماده کنید تا سفرمان شروع گردد.
مطلب مرتبط: پیش از بازسازی برند خود به این 4 نکته توجه کنید
ری برندینگ و توسعه کسب و کار
همانطور که در مقدمه گفتیم، هدف ما بررسی اهمیت ری برندینگ از منظر توسعه کسب و کار است. بنابراین ما در ادامه خیلی رُک و پوست کنده به شما نشان می دهیم چطور با بازسازی تصویر برندتان بدون هیچ زحمت خاصی در دل مشتریان جا باز خواهید کرد. خب این شما و این هم ری برندینگ در دنیای کسب و کار.
رشد و توسعه به تغییر نیاز دارد
آیا تا حالا برندی را دیده اید که در طول زمان به یک شیوه فعالیت داشته باشد؟ حتی برندهای خودروسازی هم که همیشه به خاطر ثبات عملکردشان مشهور بوده اند، در طول زمان مدل های تازه و به روزی را روانه بازار کرده اند. این طبیعت فعالیت یک برند است؛ چراکه بدون تغییر خبری از رشد و توسعه نخواهد بود.
وقتی شما تغییری در کارتان ایجاد می کنید، یک پیام بی نهایت مهم به مشتریان خواهید فرستاد. این پیام بیانگر سعی و تلاش شما برای تحقق انتظارات مشتریان است. اگر یادتان باشد، ما در روزنامه فرصت امروز بارها و بارها درباره افزایش انتظارات مشتریان در طول سال های اخیر حرف زده ایم. واکنش مناسب برندها به این اتفاق چیزی به غیر از تغییر در روند فعالیت یا حتی ارزش های کاری نیست. اینطوری کسب و کارتان به مرور زمان از دور رقابت حذف نشده و همیشه یکه تاز میدان باقی می ماند.
وقتی کسب و کار شما برای سال های طولانی یک تصویر ثابت از خودش نشان دهد، کم کم جذابیت خود را از دست می دهد. ماجرا در این میان شبیه وضعیت فیلم سینمایی است که بعد از چند هفته نمایش در سالن های سطح شهر دیگر بیننده ای نخواهد داشت. آن وقت کارگردان قصه ما یا باید اثر جدیدی روانه بازار کند یا اینکه قید فروش بیشتر را بزند.
اگر فکر می کنید برندتان برای مشتریان تکراری شده و دیگر کسی به آن توجه نمی کند، یک راه بیشتر جلوی پای تان نیست: باید همین امروز بازسازی برند را در دستور کار قرار دهید. اینطوری دوباره تبدیل به یک کسب و کار سرحال می شود که تک تک مشتریان در بازار عاشقش بودند.
استفاده از طرحی جدید
وقتی سرمربی یک تیم فوتبال عوض می شود، نه تنها تغییرات زیادی در کادر فنی، بلکه در شیوه بازی تیم هم مشاهده خواهد شد. این یکی از نکات طبیعی در زمینه فعالیت تیم های کسب و کار است که هیچ راه فراری هم ندارد. اغلب کارآفرینان محافظه کار با هر نوع تغییری مخالف هستند؛ چراکه دستاوردهای قدیمی همیشه برای آنها اطمینان بخش بوده و اصلا دوست ندارد با خاطرات خوش گذشته وداع کنند. به همین خاطر هم دیر یا زود چنین مدیرانی به تاریخ خواهند پیوست. خب انتظار ندارید که بازار خودش را با شما تطبیق دهد؟
مطلب مرتبط: ری برندینگ مناسب: الزامات حیاتی
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم وقتی مدیران یک شرکت دست به ری برندینگ می زنند، در واقع کاری شبیه عوض کردن کادر فنی در تیم های ورزشی انجام خواهند داد. بنابراین شما می توانید دوباره به آن شرکت امیدوار شده و با انگیزه بیشتری کارتان را دنبال کنید.
یادتان باشد، استفاده از طرح های جدید در دنیای کسب و کار با روش های کلاسیک سازگار نیست. بنابراین گاهی اوقات باید زاویه دید یا برخی از مقامات شرکت را عوض کنید تا اوضاع کمی بهتر شود. در این میان دستکاری ارزش ها و به طور کلی تصویر برند از نگاه مشتریان هم خالی از لطف نخواهد بود؛ چراکه مخاطب هدف را برای مشاهده تغییرات تازه آماده می سازد. شما با این دست فرمان دیگر مشکلی بابت به روز رسانی تصویر کسب و کارتان در نگاه مشتریان نخواهید داشت. به علاوه، در بازار همه از طرح های تازه استقبال می کنند؛ به ویژه اگر از قبل آمادگی ذهنی موردنیاز را در میان مشتریان ایجاد کرده باشید.
هماهنگی با تغییرات بازار
دنیای کسب و کار همیشه حالتی ایستا ندارد. چه بسا کارآفرینانی که حسابی به کارشان دلخوش کرده بودند، اما یک تغییر کوچک تمام حساب و کتاب شان را به هم ریخت. این وسط فقط برندهایی که خیلی زود گلیم شان را از آب بیرون کشیده و با تغییرات تازه همسو شوند، شانسی برای بقا خواهند داشت؛ به همین سادگی!
بعضی از کارآفرینان دوست دارند سال های سال در برابر تغییرات مقاومت کنند. به همین خاطر انواع و اقسام استدلال های توخالی برای کارشان می تراشند. این وسط هم قربانی نهایی فقط و فقط برندشان خواهد بود؛ چراکه به این تمرکز بر روی موفقیت هرچه بیشتر برند به گذشته پرافتخارشان دل خوش کرده اند.
یکی از بهترین مثال ها درباره اهمیت بازسازی برند برای هماهنگی با تغییرات بازار مربوط به اپل است. این شرکت به طور سنتی در زمینه تولید رایانه های شخصی مهارت داشته است. به همین خاطر وقتی استیو جابز تصمیم گرفت وارد دنیای گوشی های هوشمند و تبلت شود، تقریبا مسیر دشواری پیش رویش بود؛ چراکه هیچ کس اپل را به عنوان یک تولیدکننده گوشی هوشمند نمی شناخت. به همین خاطر استیو جابز از مدتی قبل شروع به بازسازی برند اپل کرد. نتیجه این امر جذابیت هرچه بیشتر تغییرات اپل برای کاربران بود. به طوری که وقتی استیو جابز سری نخست آیفون را رونمایی کرد، همه مشتاقانه منتظر این مدل بودند.
اگر برندی به بزرگی اپل برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان از ری برندینگ استفاده می کند، پس چرا شما نباید همین دست فرمان را طی کنید؟ یادتان باشد این روزها تغییرات بازار با کسی شوخی ندارد. پس اگر یک لحظه هم که شده دیر بجنبید، حسابی کار دست کسب و کارتان خواهید داد.
توسعه مداوم تکنولوژی
صرف نظر از تغییرات ظاهری در بازار، برخی از تحولات عمیق نیز بازسازی برند را اجتناب ناپذیر می کند. زمانی نه چندان دور اگر درباره اهمیت بازاریابی با کمک صنعت گیم صحبت می کردیم، احتمالا چیزی به غیر از یک خنده توخالی از سوی دیگران نصیب مان نمی شد. با این حال اکنون استفاده از ظرفیت های دنیای سرگرمی و به ویژه گیم در تبلیغات امری اجتناب ناپذیر است.
فرض کنید با توسعه دنیای گیم هیچ برندی حاضر به قبول این توسعه فناورانه نمی شد. احتمالا آن وقت کارآفرینان یکی از بهترین فرصت های تاثیرگذاری بر روی مشتریان را دودستی دور می انداختند.
شما دوست داشته باشید یا نه، تکنولوژی مسیر خودش را می رود و اصلا کاری به کارتان ندارد. پس این شما هستید که باید نوآوری های تازه را دنبال کنید. هر وقت هم یکی از نوآوری ها به درد کارتان خورد، اصلا نباید از تغییر بترسید. البته این تغییر گاهی اوقات تا مغز استخوان برندتان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر بازسازی برند براساس این تغییر فناورانه امری اجتناب ناپذیر خواهد بود. نتیجه کار توانایی فعالیت هرچه بهتر برندتان در خلال تغییرات تازه است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید این روش بیش از اندازه جذاب و هیجان انگیز به نظر می رسد، مگر نه؟
سبقت از رقبا
یکی از ترس های همیشگی کارآفرینان عقب افتادن از رقباست. انگار که حتی یک سانتی متر عقب بودن از رقبا هم اشتباهی نابخشودنی در ماراتن کارآفرینی است. اگر شما هم اینطور رفتارهایی از خودتان نشان می دهید، خب کاملا حق دارید؛ چراکه در بازار پای کلی پول و سود کلان در میان است. پس کارآفرینان باید تمام تلاش شان را انجام دهند!
بی شک هیچ کس دوست ندارد حسابی از رقبای بازار عقب بیفتد. البته این هدف فقط با حرف زدن محقق نمی شود. در عوض شما باید هرچند وقت یک بار ارزش ها و اهداف برندتان را مناسب با اقدامات رقبا به روز رسانی کنید. اینطوری همیشه محبوبیت تان در بازار حفظ خواهد شد.
مطلب مرتبط: 4 مرحله اساسی برای ری برندینگ / راهکارهای برندسازی مجدد برای کسب و کارمان
گاهی اوقات کارآفرینان فکر می کنند شنا کردن برخلاف جهت رودخانه حسابی به دردشان خواهد خورد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه این روزها اصلا در بازار از این خبرها نیست. در عوض شما باید یک چشم تان به رقبا باشد تا کوچک ترین تغییر رفتارشان را روی هوا متوجه شوید. اینطوری به تناسب تغییر رفتار رقبا شما هم تغییری در اوضاع برندتان ایجاد می کنید. این تغییر همان چیزی است که ما در این مقاله اسمش را ری برندینگ گذاشته ایم.
سر و کار داشتن با رقبا هیچ وقت کار ساده ای نیست. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان زودتر از آنچه فکرش را بکنید، دست از رقابت می کشند. اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که به این راحتی ها تسلیم نمی شوند، بازسازی برند همان ابزاری است که بدان احتیاج دارید. اینطوری بدون اینکه کارتان خیلی سخت شود، حسابی از رقبا جلو می زنید.
منابع: