راه اندازی فروشگاه آنلاین برای بسیاری از کارآفرینان گامی مهم رو به روی تجارت الکترونیک محسوب می شود. برخی از کارآفرینان انتظار دارند به محض اینکه فروشگاه شان را راه اندازی کردند، مشتریان بدون هیچ تأملی شروع به خرید کنند. چنین رویایی معمولا با مقایسه ترافیک ورودی و مقدار خرید نهایی شده، بر باد می رود. خب هرچه باشد کاربران که فقط شما را در فهرست گزینه های خود ندارند. چه بسا در رقابت با برندهای بزرگی مثل آمازون حتی یک درصد هم شانس نداشته باشید. اینجاست که بهینه سازی صفحه محصول (Product Page Optimization) اهمیت خودش را نشان خواهد داد.
وقتی درباره صفحه محصول حرف می زنیم، منظورمان تا حد زیادی روشن است. شما برای فروش محصول تان به طور آنلاین باید قبل از هر کاری یک صفحه دقیق برای آن طراحی کنید. در این صفحه مشخصات مختلف مثل عکس، توضیحات و باکس سفارش قرار خواهد داد.
همانطور که بازاریاب ها برای بهبود کیفیت کمپین شان اقدام به بهینه سازی از طریق سئو می کنند، شما هم به عنوان یک فروشنده آنلاین راهکارهایی دارید تا دست تان از این بازار جذاب کوتاه نماند.
ما در این مقاله قصد داریم برخی از راهکارها برای فروش بیشتر در دنیای آنلاین را بررسی کنیم. البته این راهکارها از مسیر بهینه سازی صفحه محصول می گذرد. به همین خاطر ما در این مقاله اول از همه سراغ این مفهوم خواهیم رفت و آن را به طور کامل تعریف می کنیم. بعد هم برخی از المان های اساسی چنین صفحاتی را زیر ذره بین خواهیم برد. اینطوری شما با چشم اندازی گسترده امکان تصمیم گیری و انتخاب از میان گزینه های مختلف را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: تکنیک های بهینه سازی صفحات محصولات سایت برای فروش بیشتر
یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف صرفا به تبلیغات پرهزینه اتکا دارند. در این میان اگر کیفیت خدمات و تعامل شما با مخاطب جایگزین چنین رویکردهایی شود، کارتان خیلی بهتر پیش می رود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. ما در ادامه همراه تان هستیم تا این تغییر خیلی اذیت تان نکند.
بهینه سازی صفحه محصول چیست؟
همانطور که گفتیم، صفحه محصول در واقع همان آدرسی است که محصول شما در سایت به خود اختصاص می دهد. اگر بخواهیم خیلی ساده حرف بزنیم، باید گفت صفحه محصول دقیقا مثل هر بخش از ویترین یک فروشگاه حضوری است که محصولی خاص در آن قرار می گیرد. حالا اگر شما بخواهید محصولات تان در ویترین نمای بهتری داشته باشند، چه کارهایی خواهید کرد؟
شاید برخی از کارآفرینان دست به تغییر دکور ویترین زده و المان هایی با رنگ های تند را به آن اضافه کنند. در این میان شما می توانید خیلی راحت تر عمل کرده و سراغ کارهایی مثل نصب برچسب های تخفیف هم بروید. اینطوری مشتریان احساس نیاز فوری برای استفاده از تخفیف شما را خواهند داشت. در کنار این مسائل همیشه امکان استفاده از گزینه هایی مثل نورپردازی متفاوت نیز دم دست شما قرار دارد. متاسفانه چنین امکاناتی درباره فروش آنلاین کمتر به چشم می خورد. بنابراین بهینه سازی صفحه محصول این روش ها در قالب فروش آنلاین را کند و کاو می کند.
شما با کارهایی مثل افزودن دعوت به عمل (CTA)، تغییر فونت تیترها، افزودن عکس و ویدئوهای باکیفیت از محصولات و هزاران کار دیگر می توانید به راحتی هرچه تمام تر روی مخاطب تان اثر گذاشته و نظر آنها را جلب کنید. این امر شاید در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما خیلی زود مرز میان کسب و کار شما و رقبا را ترسیم خواهد کرد. آن وقت شما می مانید و یک عالمه مشتری که برند شما را با هیچ چیزی عوض نخواهند کرد.
المان های اساسی در بهینه سازی صفحه محصول
حالا که با یک تعریف ساده از بهینه سازی صفحه محصول آشنا شدیم، باید کمی هم به راه و رسم انجام این کار دقت کنیم. این امر به شما کمک می کند تا کارتان را خیلی سریع یاد بگیرید. هرچه باشد، حرف زدن درباره یک استراتژی بی نهایت ساده تر از اجرای آن است، مگر نه؟
شما در این بخش یاد می گیرید چطور صفحه محصول تان را بهینه سازی کرده و ایرادات آن را بدل به نقاط قوت کنید. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید اینطوری دیگر هیچ عذر و بهانه ای برای مشتریان باقی نمی ماند تا دور خرید از شما را خط بکشند، مگر نه؟
دعوت به عمل واضح: شروع پرقدرت کار
اگر دقت کرده باشید، خیلی از صفحات مربوط به محصولات در سایت های بزرگ و کوچک دعوت به عمل مشخصی ندارد. خب مشتریان اغلب اوقات دوست دارند یک تلنگر کوچک از سوی فروشنده برای خرید محصول دریافت کنند. این امر به آنها کمک می کند تا خیلی سریع تر تصمیم شان را گرفته و دیگر تعلل نکنند.
فروشنده ها معمولا دوست دارند مشتریان با تصمیم قاطع پیش آنها آمده و تصمیم شان را کاملا جدی بگیرند. این ایده شاید در نگاه اول جذاب باشد، اما در دنیای واقعی کمتر به واقعیت بدل می شود. این روزها خیلی از کارآفرینان برای اینکه حتی یک محصول شان را بفروشند، باید دست کم چند دقیقه ای با خریدار صحبت کنند. این اتفاق در دنیای آنلاین خیلی کم روی می دهد؛ چراکه مشتریان اصلا حوصله تماس تلفنی یا حتی ارسال ایمیل برای فروشندگان را ندارند. به همین خاطر دعوت به عمل حرف اول و آخر را در این میان خواهد زد.
مطلب مرتبط: تکنیک های بهینه سازی صفحات محصولات سایت برای فروش بیشتر
آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید یک دعوت به عمل استاندارد چه بخش هایی دارد؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان برای اثرگذاری بر روی مخاطب نیاز به جوابش دارند، اما اصلا بدان توجه نمی کنند. اگر نظر ما را بخواهید، این روزها دعوت به عمل باید کوتاه و تحریک کننده باشد.
اشتباه نکنید، منظور ما از تحریک کننده، بازی با احساسات یا خُرد کردن اعصاب مشتریان نیست. در عوض بد نیست کمی اوضاع را هیجان انگیز کرده و انگیزه مشتریان برای سرک کشیدن در فهرست محصولات تان را بالا ببرید. اینطوری خود به خود انگیزه آنها برای خرید چند برابر می شود.
یادتان باشد، دعوت به عمل لازم نیست همیشه در بخش پایانی صفحه قرار گیرد. تنها نکته کلیدی در این میان درج این بخش مهم در بخش میانی تا پایانی است؛ چراکه استفاده از آن درست در ابتدای صفحه فرصت تصمیم گیری را از مخاطب می گیرد. خب کاربران باید یک چیزی را مشاهده کنند تا آماده پذیرش دعوت به عمل شما باشند، مگر نه؟
عکاسی حرفه ای: با مشتریان حرف بزنید!
به نظر شما مهمترین ایراد یا نقطه ضعف خرید آنلاین چیست؟ فکر می کنم همه قبول داشته باشیم سفارش محصولی که هنوز هیچ چیزی از آن را ندیده ایم، خیلی سخت است. خب آدم ها تا قبل از ظهور اینترنت عادت داشتند به طور حضوری و پس از تست اولیه یک محصول دست به خریدش بزنند. این اتفاقی است که حالا اوضاع را به کلی برای کسب و کارها عوض کرده است؛ چراکه خرید آنلاین روز به روز جذاب تر می شود، اما چالش های آن نیز رشد می کند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مهمترین راه حل شما برای غلبه بر مشکلات مربوط به خرید آنلاین استفاده از فرآیند عکاسی حرفه ای است. اینطوری شما فرصت کافی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا کرده و دیگر لازم نیست نگران نگاه یا داوری مشتریان درباره محصولات تان باشید.
فراموش نکنید، مشتریان به جای اینکه با توجه به توضیحات شما خرید کنند، یک راست سراغ چشم شان می روند. اگر محصول شما ظاهر جذاب و هماهنگ با توضیحات پر آب و تاب تان داشته باشد، شانس تان برای فروش آنها بیشتر خواهد شد. وگرنه خیلی زود اوضاع تان به هم می ریزد.
عکاسی حرفه ای عبارتی است که خیلی ها را همان اول کاری می ترساند. اگر شما هم فورا به یاد سختی های عکاسی افتاده اید، اصلا لازم نیست نگران شوید؛ چراکه ما در روزنامه فرصت امروز فرمول طلایی برای حل این مسئله داریم. اولین کاری که شما باید به خوبی انجام دهید، استفاده از یک دوربین باکیفیت است.
این روزها دوربین های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که هزینه چند میلیونی روی دست کارآفرینان خواهد گذاشت. به همین خاطر ما در این بخش سراغ یک گزینه جذاب تر رفته ایم. گوشی های هوشمند چند سالی هست راه شان را به سوی زندگی همه ما باز کرده اند. شاید تا چند سال قبل این گوشی ها دوربین زیاد جالبی نداشتند، اما حالا همه چیز فرق کرده است. امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند دوربین هایی در حد و اندازه برندهای بزرگ عکاسی مثل نیکون دارند. بنابراین شما می توانید از این دوربین ها برای ثبت آثار هنری به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.
نکته کلیدی که در این بخش باید مدنظر شما قرار گیرد، اهمیت استفاده از نورپردازی و پس زمینه مناسب در کنار دوربین خوب است. خب شما حتی اگر بهترین دوربین دنیا را هم داشته باشید، بدون یک پس زمینه و نورپردازی حرفه ای، نظر کسی را جلب نخواهید کرد.
بسیاری از کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به محتوای بصری چشم نواز دارند. این در حالی است که همکاری با آژانس های بازاریابی و تولید محتوا همیشه گزینه ارزانی نیست. بنابراین اگر خودتان دست به کار شده و در این حوزه کارتان را پیش ببرید، مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد. به ویژه اینکه این روزها کلی محتوای آموزشی درباره عکاسی نیز دم دست قرار دارد.
مطلب مرتبط: 5 روش برای بهینه سازی بازاریابی کسب و کارهای کوچک
لینک کردن محصولات به هم: راهی برای فروش بیشتر
آیا تا حالا فکر کرده اید چرا برخی از محصولات فروش بیشتری در مقایسه با برخی دیگر دارند؟ انگار که برخی از محصولات در دنیای کسب و کار همیشه به عنوان گزینه های جذاب برای مشتریان مطرح می شود. این در حالی است که برخی دیگر گوشه فروشگاه خاک خورده و هیچ کس سراغ شان را نمی گیرد.
ما در روزنامه فرصت امروز لینک کردن محصولات به هم را یکی از مهمترین نکات برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف می دانیم. این امر به شما کمک می کند تا بدون هیچ دردسری تمام محصولات مشابه را جلوی روی مشتریان قرار دهید.
شما را نمی دانم، ولی من که وقتی کلی محصول رو به رویم باشد، انگیزه بیشتری برای خرید خواهم داشت. این در حالی است که خیلی وقت ها مشتریان برای بهبود تجربه خریدشان نیاز به مشاهده محصولات متنوع دارند. اگر شما نتوانید این تنوع محصولات را برای مشتریان فراهم کنید، خیلی زود آنها سراغ گزینه های دیگر خواهند رفت. درست به همین خاطر برخی از کارآفرینان فکر می کنند هیچ وقت نباید تعداد محدودی از محصولات را به مشتریان معرفی کنند.
استراتژی اساسی ما در این بخش لینک کردن محصولات به هم است. مثلا برند نایک را در نظر بگیرید؛ وقتی شما وارد سایت این برند می شوید، کافی است یکی از محصولاتش را مشاهده کنید تا کلی محصول مشابه و مرتبط برای تان به عنوان گزینه های پیشنهادی پشت سرهم ردیف شود. آن وقت شما می مانید و کلی محصول که جذابیتی کمتر از مسابقه فینال جام جهانی فوتبال برای تان ندارند.
یادتان باشد، لینک کردن محصولات به هم باید یک منطق دقیق داشته باشد. شما نمی توانید محصولات کاملا بی ربط به هم را لینک کنید. این کار نه تنها کیفیت نهایی کارتان را به شدت کاهش می دهد، بلکه شما را در معرض انتقادات جدی نیز قرار خواهد داد. به همین خاطر بهتر است قبل از هر کاری تکلیف تان را با چند نکته اساسی روشن سازید.
اول از همه فهرست دقیق محصولات تان را تهیه کنید. این فهرست به شما کمک می کند تا محصولات تان را با دقت نظر بیشتری فهرست بندی کنید. خیلی وقت ها کارآفرینان کاملا سر به هوا در این مورد عمل می کنند. نکته کلیدی دیگر اینکه شما نیاز دارید محصولات تان را طوری متمایز از هم طراحی کنید که هر کدام مشتری خاص خودش را پیدا کند. وگرنه خیلی زود مشتریان دچار سردرگمی خواهند شد.
اگر تمام نکات بالا را رعایت کنید، خیلی زود فروش محصولات تان به طور آنلاین افزایش خواهد یافت. این در حالی است که برخی از کارآفرینان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به ماه ها یا حتی سال ها زمان دارند!
برندینگ باثبات: نکته ای فراموش شده
بهینه سازی صفحه محصول فقط شامل کارهایی مثل عکاسی حرفه ای یا اضافه کردن یکی دو تا فیلم نیست. شما نیاز دارید تا برندتان برای مشتریان هم جذاب باشد. وگرنه کسی سراغ خرید از برندتان نمی آید. این روزها خیلی از مشتریان برای اینکه از یک برند خرید کنند، نیاز به دلیلی بیشتر از قیمت مناسب دارند. خب اگر قرار بود قیمت ارزان مشتریان را جذب کند، ارزان سراها باید این روزها حسابی روی بورس می بودند. این در حالی است که این روزها برندهای لوکس بیشتر دل مشتریان را می برند.
برندینگ عاملی است که تمایز اساسی میان کسب و کارها را ایجاد می کند. شاید شما در طول سال های اخیر دائما وجهه ای جذاب برای مشتریان ایجاد کرده باشید، اما تا وقتی که برندتان بدل به یک هویت جذاب و انکارناپذیر برای مشتریان نشود، کارتان جلو نمی رود.
مهمترین گام در برندسازی انتخاب شعارهایی است که همیشه در ذهن مشتریان باقی بماند. اینطوری شما فرصت این را خواهید داشت تا خیلی راحت تر از آنچه فکرش را می کنید، در ذهن تک تک مشتریان باقی بمانید. خب آدم ها که وقت شان را از سر راه نیاورده اند تا پای کسب و کارهای ناشناس هدر دهند. بنابراین باید ثابت کنید برندتان ارزشش را دارد.
مهمترین دشمن کسب و کارها در این بخش برندینگ بی ثبات است. مدیری را در نظر بگیرید که یک روز برنامه های متعدد برای برندینگ دارد و روز دیگر همه چیز را فراموش می کند. بی شک چنین مدیری هیچ شانسی برای موفقیت در بازار نخواهد داشت؛ چراکه مشتریان خیلی زود از او دلسرد شده و سراغ گزینه های دیگر خواهند رفت. این در حالی است که برخی از کارآفرینان با پیگیری مداوم برنامه های شان طوری اوضاع را به سود خود تغییر می دهند که هیچ کس باورش نمی شود.
مطلب مرتبط: 3 راه بهینه سازی سایت در رسانه های اجتماعی
محتوای الهام بخش: شروع ماجرای اصلی!
چند بار تا حالا یک محتوای تجاری دیده اید که حسابی میخکوب تان کرده باشد؟ معمولا چنین محتواهایی خیلی کم تعداد هستند. در عوض تا دل تان بخواهد، محتوای کلیشه ای به پست آدم می خورد. اگر دوست دارید صفحه محصول تان جذابیت زیادی برای مخاطب داشته باشد، باید آن را با محتوای الهام بخش پر کنید.
منظور ما از محتوای الهام بخش آن دسته از محتوایی است که به شما برای روحیه دادن و تقویت انگیزه مشتریان به سوی زندگی بهتر کمک می کند. این روزها مشتریان از دل برندها به دنبال سبک زندگی های تازه هستند. بنابراین اگر سبک زندگی جذابی برای مشتریان رو نکنید، خیلی زود مورد بی توجهی آنها قرار خواهید گرفت. آن وقت هر چقدر هم که تلاش کنید، دیگر نمی توانید کارتان را بهبود بخشیده یا نظر آنها را به خود جلب کنید. این یکی از منطق های سخت و غیر قابل باور در دنیای کسب و کار محسوب می شود. درست به همین خاطر خیلی وقت ها کارآفرینان ترجیح می دهند دور این ماجرا را خط بکشند.
نکته کلیدی در این میان تمایز میان سبک زندگی ترویجی برند با زندگی شخصی خودتان است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید مدیران برندهایی مثل مایکروسافت یا تسلا خودشان الزاما مصرف کننده پر و پاقرص محصولات شان نیستند. این اصلا مشکل بزرگی نیست. در عوض شما باید خودتان را به عنوان فردی معرفی کنید که در تلاش برای توسعه یک سبک زندگی متمایز است. ماجرا در این بخش فراتر از مجموعه افراد است و باید نوعی چشم انداز بلندمدت برای برند را مدنظر داشته باشیم. اینطوری کار شما بسیار بهتر جلو رفته و دیگر لازم نیست نگران بی توجهی مشتریان به صفحات محصول تان باشید.
آخرین نکته اینکه شما باید دائما صفحات محصول تان را با توجه به تجربه مشتریان به روز رسانی کنید. آپدیت مداوم به شما کمک می کند همیشه در مقابل مشتریان حرفی برای گفتن داشته باشید. خب وقتی شما تمام توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مشتریان را از دست بدهید، دیگر دلیلی برای توجه مشتریان باقی نمی ماند. بنابراین شما باید کمی متمایزتر در این رابطه عمل کنید وگرنه هیچ سودی نصیب تان نخواهد شد.
تعامل با مخاطب: یک جاده دوطرفه
آیا تا حالا به سرتان زده به جای اینکه سراغ طراحی و مدیریت صفحات تان مثل یک شی بی جان بروید، کمی به آن حس و حال زنده تر بدهید؟ این ایده ای است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان عجیب به نظر می رسد. اجازه دهید قبل از اینکه کلی پیش داوری درباره ایده مان داشته باشید، کمی کمک تان کنیم. گاهی اوقات مشتریان در صفحات محصول یک نظر ساده درج می کنند. اگر شما خیلی زود به این نظر جواب داده و مشتریان را راهنمایی کنید، انگیزه کاربران برای تعامل با شما به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال اگر خیلی راحت از کنار نظرات کاربران عبور کنید، روز به روز شرایط سخت تری را تجربه خواهید کرد. این اتفاقی است که خیلی وقت ها برای کارآفرینان روی می دهد. به همین دلیل شما باید تکلیف تان را از همان ابتدا روشن کنید.
تعامل با مخاطب کاری نیست که شما یک روز به خوبی انجام دهید و روز دیگر دور آن را خط بکشید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تعامل با مخاطب هدف جاده دوطرفه ای است که بعد از ورود به آن دیگر راه برگشتی ندارد؛ چراکه آن وقت ماجرا فقط محدود به شما نیست و مخاطب هدف نیز در این میان نقش آفرینی مهمی دارد.
این روزها خیلی از برندها باشگاه مشتریان یا حتی فروم های بزرگی دارند که فضای مناسبی برای تعامل میان آنها و مشتریان ایجاد می کند. در کنار این گزینه ها شما باید همیشه نیم نگاهی هم به صفحات محصول داشته باشید. اینطوری دامنه تعاملات شما با مشتریان به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و از هر فرصتی برای اثرگذاری بر روی آنها استفاده خواهید کرد.
متاسفانه بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند صفحه محصول فقط یکبار ایجاد و سپس به طور کامل فراموش می شود. این در حالی است که شما دقیقا مثل کمپین بازاریابی باید این صفحه را نیز دائما آپدیت کنید. وگرنه خیلی زود کارتان به جاهای باریک کشیده و دیگر شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: تأثیر بهینه سازی موتور جست وجو در مدیریت اعتبار
نمایش وضعیت سفارش: آخرین گام برای موفقیت
وقتی مشتریان خریدشان را نهایی می کنند، انتظار دارند وضعیت سفارش شان را به طور دقیق تماشا کنند. این صفحه به آنها نشان می دهد سفارش شان در چه وضعیتی است و چقدر تا تحویلش فاصله مانده است. شاید این ایده خیلی ساده باشد، اما برای مشتریان جذابیت زیادی دارد.
اگر شما بتوانید این گزارش را دقیقا بعد از ثبت سفارش در صفحه محصول به مشتری نشان دهید، کارتان خیلی ساده تر می شود؛ چراکه مشتریان معمولا انتظار تماشای این صفحه را با کمی تاخیر دارند. حالا اگر شما پیش دستی کرده و کارتان را سریع تر سازماندهی کنید، اوضاع تان خیلی بهتر خواهد شد. این روزها بسیاری از کارآفرینان برای اینکه نظر مشتریان را جلب کنند، دست به هر کاری می زنند، خب حالا که شما فرصتش را دارید، چرا به راحت ترین شکل ممکن دل مشتریان را به دست نمی آورید. این کار نه تنها بهینه سازی صفحه محصول محسوب می شود، بلکه به شما برای اثرگذاری بر روی مشتریان نیز کمک ویژه ای خواهد کرد.
این روزها شما برای اینکه سطح تعامل تان با مشتریان را بالا نگه دارید، باید از تمام فرصت ها سود ببرید. به علاوه، بهینه سازی صفحه محصول هم شوخی سرش نمی شود. بنابراین اگر حواس تان نباشد، خیلی زود اوضاع تان به هم ریخته و دیگر هیچ فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نخواهید داشت. آن وقت شما می مانید و کلی دردسر که باید یکی پس از دیگری آنها را رفع کنید.
سخن پایانی
بهینه سازی صفحه محصول کاری است که خیلی از کسب و کارها بدان نیاز دارند. اگر دقت کرده باشید وضعیت اغلب فروشگاه های آنلاین طوری است که اصلا آدم را به خرید ترغیب نمی کند. به همین خاطر شما برای اینکه بر روی مخاطب تان اثرگذاری خوبی داشته باشید، چاره ای به غیر از استفاده از این استراتژی ندارید.
مطلب مرتبط: چطور وارد دنیای فروش آنلاین شویم؟ یک راهنمای قدم به قدم
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات و المان های مربوط به یک صفحه محصول استاندارد را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. مثل همیشه اگر سوال یا نکته اضافی درباره مقاله داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده پاسخگویی و کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: