کارآفرینانی که به طور تخصصی در زمینه فروش فعالیت دارند، معمولا روزشان را با عجله شروع می کنند تا یک وقت دیر به محل کار نرسند. بعد هم با حالتی خواب آلود پشت میز کارشان نشسته و تا عصر مشغول رسیدگی به کارهای مربوط به فروش محصولات مختلف خواهند بود. این سناریو هر روز بدون کم و کاست تکرار می شود. حالا شاید این وسط گاهی اوقات خبری از موفقیت های دلگرم کننده یا شکست های سنگین باشد اما حتی در این حالت هم کارآفرینان باید هر روز در محل کارشان حاضر شوند. اگر تجربه عضویت در تیم های فروش را داشته باشید، احتمالا بارها و بارها پیش خودتان فکر کرده اید که ای کاش فروشگاه شما همیشه در کوله پشتی تان بود و 24 ساعته به آن دسترسی داشتید.
قبول دارم جا به جا کردن فروشگاه برند در کوله پشتی مثال خیلی عجیبی به نظر می رسد و اگر آن را با آدم های کارکشته این حوزه در میان بگذارید، احتمالا چیزی به جز یک خنده سرد تحویل تان نخواهند داد. با این حال دنیای امروز پر از شگفتی های حیرت انگیز است. شما لازم نیست حتما یک چوب جادوی متعلق به دنیای هری پاتر دم دست تان باشد تا رویاهای دور و درازتان را برآورده کنید؛ چراکه اینترنت نزدیک به دو دهه ای هست این مسئولیت مهم را برعهده گرفته است. ماجرا جالب شد، نه؟
فروش آنلاین فرآیندی است که از زمان توسعه اینترنت بیشتر و بیشتر مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته است. این روند با شروع به کار آمازون و دیگر فروشگاه های آنلاین جان تازه ای گرفته و حالا تقریبا همه مردم خرید آنلاین را به نمونه آفلاینش ترجیح می دهند. ماجرا در این میان دقیقا مثل ظهور کنسول های بازی ویدئویی است که آن اوایل کسی زیاد تحویل شان نمی گرفت، اما حالا جایگزین تمام بازی ها شده اند. از آنجایی که کارآفرینان هیچ وقت نباید از جریان توسعه دنیای فروش جا بمانند، شروع فعالیت در عرصه فروش آنلاین بدل به نوعی نیاز فوری برای آنها شده است. پس اگر دوست ندارید از این جریان مهم جا بمانید، باید همین امروز دست به کار شوید. ما در این مقاله کنارتان هستیم تا اولین قدم ها در عرصه فروش آنلاین را برداشته و فروشگاه تان را همیشه در کوله پشتی تان این طرف و آن طرف کنید.
مطلب مرتبط: 5 اقدام مهم برای فروش آنلاین موفق در سال 2022
فروش آنلاین چیست؟
قبل از اینکه با عجله سراغ اصل مطلب برویم، بد نیست کمی درباره فروش آنلاین بیشتر فکر کنیم. اصلا فرق بین فروش آنلاین و شیوه های کلاسیک در چیست؟ چرا بعضی از کارآفرینان برای این الگو خودشان را به آب و آتش می زنند؟ ما در این بخش سعی می کنیم به چنین سوالاتی جواب قانع کننده بدهیم.
اگر از مخاطب های قدیمی روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه کارمان را با تعریف دقیق یک اصطلاح شروع می کنیم. فروش آنلاین، همانطور که از اسمش می شود حدس زد، الگوی فروش مبتنی بر اینترنت است. به زبان خودمانی، هر محصولی که شما در اینترنت به فروش برسانید، در قالب فروش آنلاین طبقه بندی می شود. اصلا هم فرقی ندارد در فروشگاه آنلاین خودتان این کار را انجام دهید یا شبکه های اجتماعی یا حتی خرده فروشی های بزرگی مثل علی بابا.
نکته دیگری که اینجا باید بدان اشاره کنیم، علاقه بالای کارآفرینان برای حضور در این عرصه است. انگار که هیچ کار مهم دیگری در این دنیا به غیر از فروش آنلاین وجود ندارد. راستش را بخواهید چنین تکنیکی هزینه های کارآفرینان را طوری کاهش می دهد که نگو و نپرس. هرچه باشد در این الگو شما نیازی به اجاره یک فروشگاه و استخدام کلی نیروی کار ندارید. در عوض با خیال راحت در خانه تان نشسته و آب هم در دل تان تکان نمی خورد.
تکنیک های فروش آنلاین: پیش به سوی الگویی جدید!
حالا که با مفهوم فروش آنلاین آشنا شدید، کم کم باید مسیرمان به سوی موفقیت در این عرصه را پیدا کنیم. هرچه باشد خیلی از کارآفرینان کمابیش اسم فروش آنلاین به گوش شان خورده، اما هیچ وقت وارد گودِ این حوزه نشده اند. ما در ادامه سعی می کنیم با توصیه های بی نهایت ساده و به دور از اصطلاحات پیچیده شما را وارد زمین بازی فروش آنلاین کنیم. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا قلم و کاغذتان را آماده کنید تا نکات کنکوری را با هم مرور کنیم.
پیدا کردن حوزه کاری و مزیت رقابتی: گام اول یعنی همه چیز
خانواده ای را در نظر بگیرید که بعد از ماه ها برای دور هم جمع شدن راهی سینما می شوند و یکی از فیلم های روی پرده را انتخاب می کنند. احتمالا انتظار خانواده مورد نظر مواجهه با اثری شاد و لذت بخش خواهد بود. حالا اگر شروع فیلم آنقدر کسل کننده باشد که همه حاضران خواب شان بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بی شک خیلی زود تهیه کننده چنین اثری ورشکست شده یا دست کم شکستی تمام عیار در گیشه را تجربه خواهد کرد. وضعیت شما در دنیای فروش آنلاین هم تقریبا همینطور است. اگر حواس تان نباشد و شروع نامناسبی داشته باشید، تا آخر عمر این آغاز ناامیدکننده دنبال تان خواهد کرد.
مطلب مرتبط: معمای اولین فروش آنلاین و راهکارهای آن
فرمول طلایی ما برای رهایی از شر شروع های ناامیدکننده پیدا کردن یک حوزه کاری مناسب است. کافی است کمی درباره اینکه «چه چیزی می خواهید بفروشید؟» فکر کنید. اینطوری حساب تان از 90 درصد کارآفرینان دنیای آنلاین جدا خواهد شد. باور کنید یا نه، خیلی از آدم هایی که در به در دنبال راه اندازی فروشگاه آنلاین هستند حتی یک دقیقه هم درباره اینکه قصد فروش چه چیزی را دارند، فکر نکرده اند.
بعد از اینکه درباره حوزه فروش تان حسابی فکر کردید، باید بدون معطلی وارد مرحله بعد شوید؛ درست مانند بازی های کامپیوتری که حتی یک دقیقه هم به گیمرها استراحت نمی دهند! در مرحله جدید ماموریت ویژه شما تعیین مزیت رقابتی تان است. خب تا وقتی فروشگاه هایی مثل آمازون یا eBay در بازار وجود دارد، اصلا چرا مردم باید سراغی از شما بگیرند؟ قبول دارم چنین سوالی به این راحتی ها جواب داده نمی شود، اما دست روی دست گذاشتن هم دردی از شما دوا نخواهد کرد.
یادتان باشد مزیت شما باید واقعا زندگی مشتریان را راحت تر کند. مثلا اگر شما یک فروشگاه آنلاین محلی هستید، مزیت تان می تواند ارسال هرچه سریع تر مرسولات برای مشتریان باشد. اینطوری دیگر لازم نیست مردم روزهای متمادی در صف انتظار خرده فروشی های بزرگ معطل شوند.
انتخاب مشتریان هدف: قدم به قدم تا فروش واقعی!
هیچ کس در دنیا نمی تواند ادعا کند همه مردم مشتریان هدفش هستند؛ چراکه اصولا مردم نیازهای بی نهایت متنوعی دارند. به همین خاطر اگر کسی پیدا شود و در عین ناباوری شروع به بازاریابی برای تک تک مشتریان دنیا کند، قطعا فقط بودجه در دسترسش را دودِ هوا خواهد کرد. بنابراین به جای ولخرجی های عجیب درباره بودجه تان یک راست سر اصل مطلب بروید. اینکه دقیقا محصولات شما به درد چه کسانی می خورد، اولین قدم برای شناخت مشتریان هدف خواهد بود.
اجازه دهید به جای توضیحات نظری کمی از مثال های کاربردی استفاده کنیم. فرض کنید شما یک فست فود خانگی دارید و فروشگاه تان هم بر مدار عرضه همین خوراکی ها شکل گرفته است. در این صورت احتمالا شرکت های بزرگ و کسانی که وقت آشپزی ندارند، مشتریان هدف تان خواهند بود. بنابراین اصلا نباید سراغ بقیه مشتریان بروید. وگرنه فقط خودتان را خسته خواهید کرد؛ همین و بس.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم یکی از راهکارهای ساده برای شناسایی مشتریان هدف استفاده از انواع نظرسنجی های کاربردی است. وقتی شما نظرات مشتریان را به واضح ترین شکل ممکن متوجه شوید، خیلی خوب آنها را ارزیابی خواهید کرد. نتیجه کار هم تمرکز بر روی آن دسته از مشتریانی است که اندک علاقه یا نیازی به محصولات فروشگاه تان دارند. البته اگر حوصله چنین کاری را ندارید، می توانید مثل آب خوردن اوضاع رقبای تان را زیر نظر بگیرید. هرچه باشد مشتریان رقبای اصلی تان احتمالا استقبال خوبی از محصولات شما هم خواهند کرد. پس هیچ دلیلی ندارد دست روی دست گذاشته و فقط موفقیت رقبا را تماشا کنید.
قیمت گذاری رقابتی: وقتی همه چیز به قیمت ها ختم می شود
آیا کسی را سراغ دارید که خرید گران قیمت را دوست داشته باشد؟ مردم حتی وقتی کالاهای لوکس هم می خرند، دنبال تخفیف های بیشتر هستند. بنابراین تعجبی ندارد هزاران نفر برای خریدهای روز جمعه سیاه (Black Friday) از مدت ها قبل جلوی فروشگاه ها صف می کشند. شاید فکر کنید چنین اتفاق هایی فقط سالی یکبار روی می دهد، اما راستش را بخواهید فروشگاه های آنلاین با قیمت گذاری رقابتی به راحتی هرچه تمام تر فرصت استفاده از چنین شرایطی را پیدا می کنند. خب وقتی شما هزینه هایی مثل اجاره دفتر کار یا حتی حقوق بالای کارکنان را ندارید، دیگر دلیلی ندارد قیمت محصولات تان را خیلی زیاد تعیین کنید.
یادتان باشد این روزها مردم با چشم شان خرید می کنند. این یعنی محصولاتی که عرضه می کنید باید ظاهر بی نهایت زیبایی داشته باشد. وگرنه هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان پیدا نخواهید کرد. البته این تمام ماجرا نیست. قیمت محصولات تان هم باید منطقی و نسبتا ارزان تر از بازار باشد؛ چراکه مردم برای خرید آنلاین همیشه دنبال بهانه هایی به منظور صرف نظر از ثبت نهایی سفارش هستند. به علاوه، وقتی پای ارزیابی حضوری محصولات وسط نباشد، خیلی ها برای خرید فقط به قیمت نهایی چشم خواهند دوخت. آن وقت این شما هستید که باید انتخاب قیمت های دقیق و منطقی را در دستور کار قرار دهید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم می ریزد.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به کارآفرینانی که دنبال فروش آنلاین هستند توصیه می کنیم اول حسابی اوضاع بازار را زیر نظر بگیرند؛ چراکه اوضاع بازار هیچ وقت شوخی بردار نیست. پس اگر فکر کرده اید همینطور الکی با تعیین یک قیمت تصادفی شانسی برای موفقیت در دنیای آنلاین دارید، باید کاملا ناامیدتان کنیم. در عوض تمام مزیت شما ارزیابی قیمت خرده فروشی های مختلف و پیشنهاد یک قیمت پایین تر برای محصولات تان خواهد بود. شاید اینطوری حاشیه سودتان خیلی کم شود، اما در عوض شانس رقابت بلندمدت در بازار را به دست می آورید.
مطلب مرتبط: 10 راهکار ساده برای افزایش فروش آنلاین
انتخاب کانال های فروش: مهمترین بخش ماجرا
حالا که با کلی از مشکلات در مسیر شروع مسیرتان در عرصه فروش آنلاین دست و پنجه نرم کرده اید، نوبتی هم باشد باید کانال فروش خود را مشخص سازید. همانطور که تهیه کنندگان سریال های تلویزیونی باید از بین پیشنهاد مالی شبکه های مختلف فقط یکی را انتخاب کنند، شما هم باید از بین گزینه های مختلف بهترین را روی هوا انتخاب کنید. البته در این مسیر معیارهای بسیار زیادی به شما کمک می کنند. مثل اینکه مشتریان تان با چه پلتفرم هایی بیشتر سر و کار دارند، چراغ راهنمای بی نهایت جذابی خواهد بود.
این روزها بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی شب و روزشان را سپری می کنند. به همین خاطر هم کلی از برندها نه تنها اکانت رسمی در پلتفرم های مختلف دارند، بلکه در صف طولانی دریافت تیک آبی هم هستند. این وسط شما باید خیلی زود تکلیف خودتان را روشن کنید. آیا دوست دارید در شبکه های اجتماعی فروش تان را دنبال کنید یا یک سایت فول امکانات را ترجیح می دهید؟ جواب این سوال علاوه بر سلیقه مشتریان به وضعیت کسب و کارتان هم بستگی دارد. این روزها معمولا فروشنده های بزرگ که اسم و رسمی برای خودشان به هم زده اند سراغ طراحی سایت می روند. پس اگر هنوز اول راه هستید، باید این گزینه را کاملا فراموش کنید. وگرنه هیچ مزیتی برای تان به همراه نخواهد داشت.
از بین شبکه های اجتماعی هم نباید همینطور الکی دست به انتخاب بزنید. شاید اینستاگرام یا توییتر کاربران بی نهایت زیادی در سراسر دنیا داشته باشند، اما نکته مهم سلیقه مشتریان هدف تان است، نه کل مردم دنیا!
ما در روزنامه فرصت امروز نظرخواهی از مشتریان هدف درباره شبکه های اجتماعی مورد علاقه شان را بهترین راه برای انتخاب از بین انبوه پلتفرم های مختلف می دانیم. اگر حواس تان به این نکته مهم نباشد، در هزارتوی بی پایان شبکه های اجتماعی گیر افتاده و چه بسا هیچ وقت راه نجات را پیدا نکنید.
تعیین روش های پرداخت: سادگی و دیگر هیچ!
خریدهای آنلاین معمولا روش های پرداخت متفاوتی هم دارند. بی شک اغلب مردم دست کم یکبار هم که شده تجربه پرداخت هزینه سفارشات با درگاه های بانکی را داشته اند. البته این تنها روش پرداخت برای فروشگاه های آنلاین نیست. این روزها انواع رمزارزها نیز به کمک مردم دنیا آمده تا به ساده ترین شکل ممکن پول موردنیازشان را حساب به حساب کنند. از آنجایی که نحوه پرداخت هزینه بابت خریدهای آنلاین ارتباط تنگاتنگی با مسئله امنیت سایبری دارد، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه همکاری با درگاه های پرداخت مشهور را توصیه می کنیم. اینطوری دست کم خیال مشتریان تان بابت امنیت اطلاعات بانکی شان راحت خواهد بود.
شما را نمی دانم، ولی من که وقتی مشغول خرید آنلاین هستم، اگر به درگاه های عجیب و غریب برسم، خیلی زود قید خریدم را خواهم زد. هرچه باشد آدم پولش را از سر راه نیاورده که همینطور الکی به باد دهد!
مطلب مرتبط: 12 راهکار خلاقانه برای افزایش فروش آنلاین
اگر دوست دارید خیلی زود در دنیای فروش آنلاین مشهور شوید، استفاده از روش های پرداخت قسطی همیشه جواب می دهد؛ چراکه مشتریان عاشق خرید در لحظه و پرداخت هزینه اش در بلندمدت هستند. به علاوه، اگر پرداخت در محل را هم به کارتان اضافه کنید، دیگر مو لای درز شیوه های پرداختی تان نخواهد رفت. اینطوری بدون اینکه خیلی کارتان را سخت کنید، کلی مشتری پر و پاقرص پیدا خواهید کرد.
منابع: