در دنیای رقابتی امروز، جذب مشتری جدید کار آسانی نیست. با این حال ماجرا می تواند از این هم سخت تر شود؛ چراکه حفظ مشتریان فعلی و تبدیل آنها به مشتریان وفادار کار بسیار دشوارتری است. اگرچه جذب مشتریان وفادار چالش های زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد، با این حال، وفاداری مشتری فواید زیادی برای کسب و کار شما دارد. مشتریان وفادار بیشتر خرید می کنند، کمتر به دنبال قیمت های پایین تر می روند و احتمال اینکه شما را به دیگران معرفی کنند بیشتر است. با این حساب سختی های مسیر تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار کاملا ارزشش را دارد.
در زمانی که یک خریدار عادی شاید در طول عمرش فقط یکبار از شما خرید کند، مشتریان وفادار به طور مداوم محصولات تان را تهیه خواهند کرد. درست به همین خاطر برندهای بزرگ از همان اول سال خیال شان بابت حاشیه فروش شان به مشتریان وفادار راحت است. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید در این شرایط فرصت بهتری برای برنامه ریزی در بازار فراهم می شود، مگر نه؟
ما در این مقاله قصد داریم برخی روش های تضمین شده برای تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم دوست دارید دور و اطراف برندتان پر از مشتریان وفادار شود، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید.
خلق تجربه ای لذت بخش برای خریداران
اولین قدم برای ایجاد وفاداری، ارائه تجربه ای عالی به مشتری در هر مرحله از تعامل با برند شماست. این به معنای ارائه خدمات مشتری بی نقص نیست. خب هر برندی در بازار نقاط ضعفی دارد. اگر قرار بود یک برند هیچ ایرادی در فعالیتش نداشته باشد، دیگر رقابت در بازار معنا پیدا نمی کرد. بنابراین شما باید هدف گذاری تان را به طور دیگری سامان دهید.
مطلب مرتبط: نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه واقع بینی را چاشنی مهمی برای موفقیت کارآفرینان می دانیم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا به دور از هیاهوهای بی مورد کارتان را جلو ببرید.
یادتان باشد، در دنیای امروز مشتریان مطابق انتظار شما رفتار نمی کنند. در عوض این شما هستید که باید همیشه خودتان را با انتظارات آنها هماهنگ کنید. بنابراین خلق تجربه مشتری بر مدار رویاپردازی های شخصی کمکی به شما نخواهد کرد.
کاری که شما در این بخش باید انجام دهید، آشنا ساختن خریداران با هویت منحصر به فرد و ویژگی های خاص برندتان است. اینطوری خریداران وسوسه ای اجتناب ناپذیر برای تعامل بیشتر با برند شما پیدا خواهند کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
ایجاد برنامه وفاداری
برنامه های وفاداری راهی عالی برای پاداش دادن به مشتریان برای وفاداری و تشویق آنها به خرید بیشتر محسوب می شود. این برنامه ها می توانند شامل تخفیف، امتیاز ویژه، هدیه و مزایای انحصاری باشند. خب شما باید یک طوری تمایز میان برند خود و دیگران را نشان دهید، مگر نه؟
یک برنامه وفاداری باید ماهیت روشنی داشته باشد. مثلا اگر شما قصد دارید در ازای خرید بیشتر به مشتریان تخفیف دهید باید ماهیت تخفیف ها را نیز روشن کنید. یک ایده خوب در این میان ارائه تخفیف برای خریدها به طور سلسله مراتبی است. اینطوری مشتریان هرچه بیشتر خرید کنند، تخفیف بالاتری دریافت خواهند کرد. شما را نمی دانم ولی من که با این برنامه تمایل بیشتری برای خرید پیدا خواهم کرد.
اگر شما نتوانید با برنامه تان اعتماد خریدار را جلب کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. پس نباید سراغ ایده های عجیب یا باورنکردنی بروید؛ چراکه با این مدل از توسعه کسب و کار هیچ کس به شما اعتماد لازم را نخواهد کرد.
نکته دیگر اینکه تبلیغات شما درباره برنامه وفاداری باید در سطح مطلوبی باشد. وگرنه مشتریان اصلا روح شان هم از برنامه شما خبردار نخواهد شد. بنابراین باید کمی از بودجه بازاریابی تان را به تبلیغ مورد نظر اختصاص دهید.
برقراری ارتباط آنلاین با مشتریان
آیا تا حالا برندی را دیده اید که حسابی میان مشتریان محبوب باشد و در عین حال هیچ ردی از آن در دنیای آنلاین پیدا نشود؟
باور کنید یا نه، این روزها همه مردم در شبکه های اجتماعی حضوری حتی پررنگ تر از زندگی واقعی دارند. بنابراین انتظار اصلی شان تعامل با شما در همین فضا خواهد بود. حالا اگر شما اصلا سراغ دنیای آنلاین نروید، خیلی زود فراموش خواهید شد.
مطلب مرتبط: 4 راه تبدیل مشتریان مردد به حامیان بانفوذ
مشتریان دوست دارند دائما از برندهایی خرید کنند که در فضای آنلاین حضور خوبی دارند. این امر به آنها کمک خواهد کرد تا کمی هم که شده از اعتبار و شهرت برند مورد نظر لذت ببرند. با این حساب شما باید هر طور شده این حس خوب را به خریداران تان منتقل کنید. اینطوری خرید مجددشان از شما تضمین شده خواهد بود.
یادتان باشد، شما باید به طور مرتب با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و آنها را از اخبار، محصولات و خدمات جدید خود آگاه کنید. این کار را می توان از طریق ایمیل، پلتفرم های اجتماعی یا حتی تماس تلفنی انجام داد. بنابراین اگر هنوز دنبال عذر و بهانه در این حوزه هستید، هیچ وقت مشتری وفادار کنار برندتان نخواهید دید.
گوش دادن به نظرات مشتریان
به نظرات و بازخورد مشتریان خود توجه کنید و از آنها برای بهبود محصولات و خدمات خود استفاده کنید. این نشان می دهد که شما به آنها اهمیت می دهید و به دنبال جلب رضایت آنها هستید.
خیلی وقت ها کارآفرینان به ساده ترین شکل ممکن از کنار دیدگاه ها و درخواست های مشتریان عبور می کنند. انگار که در بازار فقط آنها باید استراتژی ها را طراحی و پیاده کنند. سپس مشتریان نیز با چشم و گوش بسته شروع به خرید نمایند. خب اگر شما اینطور نسبت به بازار نگاه می کنید، حسابی در اشتباه هستید؛ چراکه دیگر هیچ کس در دنیای کسب و کار با چنین زاویه دیدی اوضاع را تحلیل نمی کند.
توصیه ما به شما تلاش برای قرار دادن خودتان به جای مشتریان است. بی تردید هر مشتری دوست دارد یک برند به نظراتش گوش داده و حتی از آن برای تولید محصول یا آپدیت خدماتش استفاده کند. چنین امری به مشتریان حس ارزشمندی داده و اوضاع را برای شما نیز بی نهایت بهتر خواهد کرد. پس منتظر جه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمی به نظرات و حرف های مشتریان گوش دهید. این امر در جلب رضایت و وفاداری بلندمدت آنها نقشی اساسی ایفا می کند.
ارائه خدمات پس از فروش عالی
خدمات پس از فروش خوب به اندازه خدمات قبل از فروش مهم است. اگر مشکلی پیش آمد، به سرعت و به طور کارآمد آن را حل کنید. این کار به مشتریان شما نشان می دهد که شما به آنها اهمیت می دهید و می خواهید تجربه ای مثبت داشته باشند.
گاهی اوقات کارآفرینان مدت ها بعد از اینکه مشکلی برای مشتریان پیش می آید، تازه به فکر حل مسئله می افتند. این درست زمانی است که دیگر کار از کار گذشته و کسی نمی تواند به شما کمک کند. اوج هنر شما در این میان تلاش برای کمک به مشتریان به منظور رفع نیازهای شان پیش از تبدیل شدن هر کدام به یک بحران بزرگ است. بنابراین باید حواس تان را در این رابطه حسابی جمع کنید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
آیا تا حالا خدمات برندتان را از نقطه نظر انتقادی بررسی کرده اید؟ این امر اطلاعات بسیار خوبی درباره ماهیت کسب و کارتان به شما خواهد داد. به علاوه، نوع نگاه دیگران نسبت به کسب و کارتان را نیز روشن می سازد. به همین خاطر ضروری است همیشه کمی با عینک بدبینی اوضاع را بررسی کنید. اینطوری انگیزه بیشتری برای کار سخت و همراه با پشتکار خواهید داشت.
مطلب مرتبط: تغییر نگرش منفی مشتریان به نگرش مثبت
مشتریان را شگفت زده کنید
هر از گاهی، مشتریان خود را با هدیه یا تخفیف غیرمنتظره شگفت زده کنید. این کار نشان می دهد که شما به آنها اهمیت می دهید و قدردان وفاداری شان هستید. خب مشتریان که همیشه نیاز به محبت به طور مستقیم یا کلامی ندارند. گاهی اوقات بد نیست کمی بیشتر به مشتریان وفادارتان تخفیف بدهید. این طوری سایر خریداران نیز برای تبدیل شدن به مشتری وفادار انگیزه ای دوچندان پیدا خواهند کرد. ماجرا از این قرار است که بسیاری از مشتریان فقط و فقط دنبال بهانه ای برای وفاداری بیشتر به یک برند هستند. بنابراین اگر شما بهانه موردنظر را به آنها بدهید، کارتان بی نهایت ساده تر می شود.
تبدیل خریداران عادی به مشتریان وفادار کار آسانی نیست، اما با تلاش و پشتکار می توان به آن دست یافت. با ارائه تجربه ای عالی به مشتری، ایجاد برنامه های وفاداری، برقراری ارتباط با مشتریان، گوش دادن به نظرات آنها، ارائه خدمات پس از فروش عالی و شگفت زده کردن آنها، می توانید مشتریانی وفادار بسازید که برای سال های آینده به شما وفادار خواهند ماند. یادتان باشد، اگر مشتریان در ارتباط با شما غافلگیر نشوند، مرز مشخصی بین شما و دیگران رسم نخواهند کرد. این یعنی باید همیشه در تکاپوی تمام نشدنی برای جلب نظر مساعد آنها باشید. این همان مسئله ای است که ما در روزنامه فرصت امروز به دنبال تغییرش بودیم. خب برندهای بزرگ همیشه به ساده ترین شکل ممکن حساب خود را از دیگران جدا می کنند.
برندهای بزرگ دنیا مثل سونی که مشتریان پر و پاقرص خاص خودشان را دارند، لزوما بیشتر از کسب و کارهای کوچک کار نمی کنند. حتی کیفیت خدمات آنها نیز شاید تغییر زیادی نداشته باشد. با این حال همین که خودشان را از دیگران متمایز کرده اند، نقطه قوت بی نهایت مهمی برای شان محسوب می شود. اینطوری آنها این فرصت طلایی را دارند تا با مشتریان بر مدار چشم انداز متفاوت تعامل داشته باشند.
سخن پایانی
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان باید همه تلاش شان برای تبدیل خریداران ساده به مشتریان وفادار را انجام دهند. این امر به آنها کمک می کند تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب شان داشته و کارشان را نیز بهتر جلو ببرند. خب برندی که کلی مشتری وفادار دارد، بی شک با اعتماد به نفس بالاتری در دنیای کسب و کار جلو خواهد رفت. این امر باید همیشه در کانون توجه شما قرار گیرد.
مطلب مرتبط: راهکارهای نوین بازاریابی و جذب مشتریان تازه
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای تبدیل مشتریان عادی به وفادار را بررسی کنیم. حالا شما اطلاعات اولیه مناسب برای شروع به کار در این حوزه را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. هرجا هم نیاز به کمک داشتید، می توانید روی ما حساب کنید.
منابع: