یکی از دغدغه های اصلی هر بازاریابی هماهنگی با جریان تغییراتی است که سال به سال سرعتش بیشتر می شود. اگر زمانی یادگیری یکی دو تا استراتژی بازاریابی تا آخر عمر آینده شغلی یک مارکتر را تضمین می کرد، حالا همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. اجازه دهید با هم روراست باشیم، گاهی اوقات سرعت تغییرات در عرصه بازاریابی آنقدر زیاد است که تقریبا همه از آن جا می مانند. در چنین شرایطی هر بازاریابی که زودتر تحولات تازه را درک کند، شانس بیشتری برای یکه تازی در بازار خواهد داشت.
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به برخی از مهمترین تغییرات احتمالی حوزه بازاریابی در سال آینده بیندازیم. شاید فکر کنید چنین عجله ای اصلا جای توجیه ندارد. خب در این صورت احتمالا هنوز تجربه عقب افتادن از جریان تغییرات و از همه مهمتر رقبا را پشت سر نگذاشته اید.
ما در این مقاله دنبال جواب هایی ساده و کاربردی برای یک سوال کلیدی هستیم، اینکه دنیای بازاریابی در سال 2024 چه شکلی خواهد بود. اگر شما هم دوست دارید از همین حالا برای سال آینده خودتان را آماده کنید، بد نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
مطلب مرتبط: تغییر و تحولات صنعت بازاریابی در سال 2023
بلندپروازی به سبک بازاریاب ها: به وقت ریسک کردن!
اولین نکته ای که درباره تغییرات مارکتینگ باید مد نظرتان قرار بگیرد، مسئله بلندپروازی است. شما قرار نیست به عنوان یک بازاریاب دائما خود را در حاشیه امن قرار داده و انتظار موفقیت های بزرگ هم داشته باشید. خب اگر قرار بود بازاریاب ها با چنین دست فرمانی به موفقیت های بزرگ برسند، احتمالا خیلی ها قبل از شما این فرمول طلایی را کشف کرده بودند.
ماموریت شما در این بخش شاید مثل روز روشن باشد، اما اصلا ساده نیست. اگر شما جزو آن دسته از بازاریاب هایی هستید که همیشه در یک چارچوب مشخص کار کرده اند، حالا باید کمی «تفکر خارج از چارچوب» را تمرین کنید. این یعنی منطقه امن تان را کنار گذاشته و وارد بازی پرریسک بازاریابی شوید.
ما همیشه در روزنامه فرصت امروز طرفدار بازاریابی منطقی و کاهش ریسک تا جای ممکن بودیم. نکته کلیدی درباره تغییر و تحولات دنیای بازاریابی ضرورت افزایش دوزِ ریسک پذیری من و شماست. افزایش انتظارات مشتریان از یکسو و رقابت نفسگیر میان کسب و کارها از سوی دیگر مشکلات را دوچندان کرده است. این یعنی شما چاره ای به غیر از کمی ریسک پذیری در جریان کسب و کارتان نداید. بنابراین انتخاب با شماست؛ یا کمی از محدوده امن تان فاصله می گیرید، یا برای همیشه راهی خانه تان خواهید شد!
درک مخاطب: ترکیب اولویت مشتریان و نوآوری
از قدیم در دنیای بازاریابی اصل بر درک مخاطب و تولید محتوا مطابق سلیقه آنها بوده است. با این حال در طول سال های اخیر اهمیت نوآوری روز به روز بیشتر شده است. وقتی درباره نوآوری حرف می زنیم، در واقع غافلگیری مشتریان با ایده های تازه را مد نظر داریم. چه بسا این ایده های تازه اصلا با سلیقه مشتریان هم سازگار نباشد. درست همینجاست که اوج هنر بازاریابی به چشم می خورد.
برخی از بازاریاب ها خودشان را با نظر و سلیقه مشتریان محدود می کنند. به طوری که عملا خود را در یک زندان قرار داده و صدای هیچ کس را هم برای نجات نمی شنوند. بی شک توجه به سلیقه مشتریان اهمیت زیادی دارد، اما شما نباید خودتان را در این مسیر زندانی کنید. این تجربه ای است که برای خیلی ها حسابی دردناک محسوب می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم آینده دنیای بازاریابی بستگی به میزان خلاقیت هر بازاریابی برای نوآوری دارد. در این میان کمی جسارت هم لازم است. خب هرچه باشد شما نمی توانید تا ابد خودتان را درگیر سلیقه و رضایت مشتریان کرده و ادعای نوآوری در بازار را هم داشته باشید. درست در چنین شرایطی است که همه چیز به مشکل می خورد!
ماموریت شما در این بخش کمی عجیب اما کاملا قابل اجرا به نظر می رسد. شما باید در عین توجه به سلیقه مشتریان تان کمی جسارت برای فراتر رفتن از این موضوع و امتحان ایده هایی که الزاما موردپسند آنها نیست را داشته باشید. این طوری آنها را غافلگیر کرده و ایده تان را هم بر کرسی خواهید نشاند. این نکته ای است که خیلی از کارآفرینان اصلا بدان توجه ندارند. پس شما باید کمی هم که شده این قفس را برای خودتان باز کرده و پای تان را از آن بیرون بگذارید.
قدرت داستان سرایی: داستان و دیگر هیچ
مردم در سراسر دنیا داستان های خوب را روی هوا می زنند. کافی است به کمپین های بازاریابی موفق در طول تاریخ نگاه کنید تا منظور ما را به خوبی متوجه شوید. محبوبیت صنعت سینما و تئاتر دقیقا به خاطر همین ساختار داستانی است. فکر می کنم حالا خیلی از نکات برای شما معنادار شده باشد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: برترین شیوه های بازاریابی در سال 2023
بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب چاره ای به غیر از داستان سرایی ندارند. البته شما قرار نیست هر چرت و پرتی را سرهم کرده و به اسم داستان به خورد مخاطب دهید. در عوض جریان کارتان باید کاملا روشن باشد. در این میان یکی از مهمترین نکات استفاده از فناوری های تازه برای داستان سرایی است. اجازه دهید کمی جزئی تر به ماجرا نگاه کنیم.
یکی از فناوری هایی که در طول سال های اخیر جذابیت زیادی برای کاربران داشته، واقعیت مجازی است. احتمالا شما هم دوربین های جالبی که آدم را به دنیایی تازه پرتاب می کند، دیده اید. خب این دوربین ها از نظر داستان سرایی برای بازاریاب ها اهمیت زیادی دارند؛ چراکه فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب با تم داستانی تعاملی و کاملا تازه ای را می دهد.
ماجرای بالا درباره واقعیت افزوده نیز مصداق دارد. فکر می کنم هنوز هم اغلب شما موج محبوبیت بازی پوکمن گو را به یاد دارید. نوآوری اصلی این بازی در واقعیت افزوده خلاصه می شد. این دقیقا همان کاری است که شما هم باید در کمپین های بازاریابی تان امتحان کنید. اینطوری تخته گاز به سوی موفقیت پیش رفته و دیگر لازم نیست نگران هیچ نکته جزئی باشید.
یادتان نرود، در دنیای امروز خیلی ها دنبال موفقیت های یک شبه در عرصه بازاریابی هستند. با این حال اگر شما داستان های جذاب را به عنوان تنها مزیت بازاریابی تان تقویت کنید، شاید در عرض چند شب و خیلی زودتر از رقبا به موفقیت های بزرگ برسید. یادتان باشد، در این میان الگوبرداری از بقیه اصلا ایرادی ندارد. خب شما که ماشین تولید ایده های تازه نیستید. در عوض بد نیست ایده های موفق دیگران را با هم ترکیب کرده و یک ایده تازه برای خودتان استخراج کنید. این کار تا جایی که وضعیت تان به کپی برداری صرف تبدیل نشود، اصلا ایرادی ندارد.
محتوای ویدئویی: یکه تاز بازار!
ویدئو فرمتی نیست که به سادگی آن را با متن یا صوت مقایسه کنیم. محبوبیت این فرمت محتوا در بین کاربران به قدری زیاد است که تقریبا قبل از هر مقایسه ای تکلیفش را از رقبا مشخص می کند. این وسط برخی از بازاریاب ها به خوبی قدرت ویدئو را درک کرده اند. به طوری که از مدت ها قبل روی بازاریابی ویدئویی سرمایه گذاری کرده و حالا نتیجه اش را می بینند.
فکر می کنم لازم به گفتن نباشد که ویدئو محبوب ترین فرمت محتوا در دنیا محسوب می شود. بنابراین کارآفرینان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف چاره ای به غیر از استفاده از این فرمت ندارند. البته شما لازم نیست خیلی کار را سخت کنید. در عوض فقط به جای اینکه مثل قدیم ها روی محتوای متنی تمرکز کنید، نیم نگاهی به ویدئو هم داشته باشید.
اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها در استفاده از ویدئو انجام می دهند، فراموشی کامل بقیه فرمت هاست. اگر آینده برندتان را دوست دارید، اصلا نباید خودتان را درگیر این اشتباه کنید؛ چراکه تمام فرمت های محتوا در دنیا طرفدارهای پر و پاقرص خودش را دارد. در عوض بهتر است با شناختی که از مخاطب تان دارید، دست به تولید محتوا بزنید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم فرمت محتوا در طول سال آینده جذابیت و محبوبیت بیشتری هم پیدا می کند. در این میان بازاریاب هایی که دور این فرمت را به طور کامل خط کشیده باشند، سرانجام خوبی نخواهند داشت. درست به همین خاطر شما باید از همین حالا برنامه تان برای استفاده از این فرمت را توسعه دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
اثبات ادعا: حرف های بی سر و ته ممنوع
برخی از بازاریاب ها عادت دارند ادعاهای عجیب و غریبی در فضای آنلاین مطرح کرده و بعد هم سراغ کارشان بروند. اینطور وقت ها اغلب کاربران دوست دارند اثبات دقیقی درباره ادعاهای مطرح شده بشنوند. اینطوری دست کم تا حدی خیال شان از بابت روراستی برندها راحت می شود.
شما را نمی دانم، ولی من که یک فهرست بلند بالا از برندهایی که هیچ نوع اعتمادی به آنها ندارم، تهیه کرده ام. خب آدم که پول و وقتش را از سر راه نیاورده که همین طور الکی پای ادعاهای بی سر و ته برخی از بازاریاب ها هدر دهد.
شما به عنوان بازاریاب باید خودتان را برای اثبات تک تک ادعاهای تان آماده کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. در این مسیر هم فقط حرف آدم های حرفه ای یا به زبان خودمانی، کارشناس ها برو خواهد داشت.
یادتان باشد، اگر شما از آدم های کاملا ناآشنا و یا فاقد تخصص برای اثبات ادعای تان استفاده کنید، نتیجه اش عکس را مشاهده خواهید کرد. خب مشتریان که بچه های دبستانی نیستند که به این سادگی گول بخورند. در عوض آنها خیلی خوب با برندهای مختلف آشنا شده اند و می دانند چطور باید کسب و کارهای برتر را از بقیه تشخیص داد.
مطلب مرتبط: بهترین استراتژی های بازاریابی در سال 2023
خوشبختانه این روزها کلی کارشناس در دنیای کسب و کار حضور دارند که علاقه زیادی برای همکاری با برندها دارند. کافی است شما هم برای بهبود کارتان از یک کارشناس حرفه ای استفاده کنید. اشتباه نکنید، شما قرار نیست این کارشناس را استخدام کنید، در عوض هروقت ادعایی بزرگ در بازار مطرح کردید، باید از او و چند کارشناس دیگر برای اثبات ادعای تان استفاده کنید.
فراموش نکنید که ادعاهای عجیب یا غیرواقعی به هیچ وجه توجیه پذیر نیستند. پس الکی خودتان را گول نزنید؛ چراکه در نهایت هم خودتان، هم دیگران به بی سر و ته بودن آنها پی خواهید برد. این درست همان جایی است که کارتان با کلی مشکل رو به رو شده و دیگر نمی توانید اوضاع را مدیریت نمایید.
تصمیم گیری داده محور: داده ها دروغ نمی گویند!
دیر یا زود زمان هایی از راه می رسد که بازاریاب ها درباره خیلی از نکات تولید محتوا یا مارکتینگ دچار شک و تردید خواهند شد. در چنین شرایطی تصمیم گیری بدل به سخت ترین کار دنیا می شود. فکر می کنم حالا دیگر فهمیده باشید چرا اغلب بازاریاب ها از تصمیم گیری فراری هستند، مگر نه؟
بازاریابی در طول سال های اخیر وابستگی فزاینده ای به اطلاعات و داده ها پیدا کرده است. به طوری که این روزها بدون دسترسی به داده های دست اول تقریبا تولید محتوا امری غیرممکن است. خب شما عملا با کاربرانی رو به رو هستید که هزاران سلیقه متفاوت دارند. پس طبیعی است که استفاده از داده های معتبر ضرورتی انکارناپذیر باشد.
نکته ای که در اینجا حیاتی است، شناسایی منابع معتبر برای استفاده از داده هاست. شما نمی توانید همینطور سر به هوا در اینترنت دنبال اطلاعات بگردید و به اولین منبعی که پیدا کردید، اعتماد کنید. توصیه ما در روزنامه فرصت امروز اعتماد به نام هایی مثل گوگل است. بی شک اطلاعاتی که گوگل در قالب ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد، اعتبار بی چون و چرایی دارند. پس اگر بین یک نام باسابقه و ابزاری تازه وارد شک کردید، حتما گزینه مطمئن تر، همان نام مشهور و معتبر، را انتخاب کنید. اینطوری خیال تان تا حد زیادی راحت خواهد بود.
بازاریابی چند کاناله: به وقت حضور همه جانبه
مردم این روزها در شبکه های اجتماعی متفاوتی عضو می شوند. اگر زمانی تنها از بین توییتر و فیس بوک حق انتخاب وجود داشت، حالا ده ها پلتفرم دیگر به میدان آمده اند. این امر نیازمند حضور همه جانبه شما در کنار مخاطب تان است. پس اگر فکر می کنید با تولید محتوا در اینستاگرام یا فیس بوک دیگر مو لای درز کارتان نمی رود، سخت در اشتباهید.
فرمول ما در این بخش کاملا واضح است. شما قرار نیست خودتان را به آن راه زده و فقط در یکی دو تا پلتفرم عضو شوید. در عوض هرجا که مخاطب تان آنجا حضور دارد، فعالیت کنید. اینطوری دست کم فرصت اولیه برای اثرگذاری بر روی مخاطب را به دست می آورید. از این مرحله به بعد هم کیفیت محتوای تان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
برخی از بازاریاب ها فکر می کنند هنوز در عصر حجر زندگی می کنند و اصلا نیازی به شبکه های اجتماعی ندارند. تجربه پاندمی کرونا نشان داد استفاده از شبکه های اجتماعی جایگزین خوبی برای تعاملات واقعی است. بنابراین دست کم در این دوره و زمانه دیگر نمی شود دور شبکه های اجتماعی را خط کشید. این جریانی است که احتمالا تا سال های سال در دنیای بازاریابی توسعه خواهد یافت.
تعامل واقعی با مخاطب: جایی برای تقلب نیست
این روزها مشتریان بیشتر از هر زمان دیگری به ابزارهای تخصصی برای تشخیص دروغ ها و ادعاهای نادرست برندها دسترسی دارند. این امر موجب شده نه تنها کار کسب و کارها راحت نشود، بلکه برای تعاملات ساده با مشتریان هم به کلی مشکل ریز و درشت بر بخورند.
مشتریان دیگر به تعاملات الکی و ساختگی از طریق ربات های چت یا متن های از قبل آماده شده راضی نیستند. در عوض شما باید خودتان را به طور کامل جای مشتریان قرار دهید تا بلکه نیازها و انتظارات شان را درک کنید. این مشکلی است که خیلی از کارآفرینان به طور کامل با آن رو به رو هستند. اگر شما هم چنین تجربیاتی را پشت سر گذاشته اید، بد نیست کمی دقیق تر اوضاع را زیر ذره بین ببرید.
اگر یادتان باشد، در دهه گذشته میلادی همه جا صحبت از شخصی سازی محتوا بود. حالا این جریان توسعه یافته و به شخصی سازی ارتباط با مشتریان رسیده است. به زبان خودمانی، شما دیگر نمی توانید با خیال راحت سراغ مشتریان رفته و تر و خشک را باهم بسوزانید. در عوض شناخت دقیق خصوصیات گروه های مختلف مشتریان و طراحی پرسونا از آنها اهمیت بی نهایت بالایی پیدا کرده است. این نکته ای است که معمولا خیلی از کارآفرینان بدان توجه لازم را نشان نمی دهند. پس بهتر است قبل از اینکه همه حواس شان را جمع کنند، شما به خوبی از این نکته به سود خودتان استفاده کنید.
مطلب مرتبط: طراحی استراتژی بازاریابی برای سال 2023
سخن پایانی
بازاریابی در دنیای امروز تغییرات بسیار زیادی را پشت سر می گذارد. از بسیاری جهات بازاریاب ها تحت فشارهای فزاینده ای قرار دارند. همین امر آگاهی از حال و هوای احتمالی این صنعت بزرگ در سال آینده را هیجان انگیز می سازد. اگر نظر ما را بخواهید، کسب و کارهایی در آینده گوی سبقت را از رقبا می ربایند که بهتر از بقیه اتفاقات پیش روی را پیش بینی کرده و برای آن آماده شوند.
هدف ما در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات در رابطه با چشم انداز صنعت بازاریابی در سال پیش روی بود. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم شما استفاده لازم از نکات این مقاله را برده باشید. مثل همیشه اگر سوال یا نکته جانبی درباره موضوع مقاله داشتید، ما همیشه آماده پاسخگویی هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: