آدم ها از کله سحر که بیدار می شوند تا پاسی از شب گوشی از دست شان جدا نمی شود. وقتی هم ته توی ماجرا را دربیاورید، متوجه نقش اساسی شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره مردم چهارگوشه دنیا خواهید شد. شاد فکر کنید چنین آمارهایی خیلی بدبینانه است. در این صورت کمی تأمل در زندگی روزمره تان همه چیز را مشخص خواهد کرد؛ چراکه این روزها یافتن کسی که 24 ساعته در شبکه های اجتماعی نیست، دست کمی از شعبده بازی ندارد.
اگرچه بیشتر مردم دنیا صرفا برای سرگرمی و ارتباط با دوستان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند اما کم نیستند افرادی که در همین فضا دنبال کار می گردند. مثلا بازاریابی را در نظر بگیرید که با دیجیتالی شدن همه امور حالا برای شرکتی کار می کند که اولویت اصلی اش تولید محتوا در اینستاگرام است. البته ماجرا همینقدر خطی و یکطرفه نیست؛ چراکه کار در دنیای شبکه های اجتماعی نیاز به مهارت های خاص خودش دارد.
ما در این مقاله قصد داریم مروری بر فرصت های شغلی در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. اگر شما هم دنبال فرصت های شغلی تازه برای خودتان هستید، این مقاله مخصوص تان است. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر فرصت های شغلی با مهارت های مورد نیاز در این حوزه نیز آشنا شوید.
مطلب مرتبط: فرصت های شغلی در شبکه های اجتماعی: راهنمایی برای شروع کار
مهارت های لازم برای کار در شبکه های اجتماعی
محبوبیت شبکه های اجتماعی در بین نسل های مختلف جای اما و اگر ندارد. شاید فکر کنید اینستاگرام یا تیک تاک بیشتر در بین جوان ها رواج دارد، اما گزارش سالانه موسسه اسپروت سوشیال (Sprout Social) خلاف این امر را ثابت می کند. بر این اساس مردم از هر سنی در پلتفرم های آنلاین حضور دارند. دقیقا به همین خاطر بازار کسب و کار در شبکه های اجتماعی حسابی داغ است. خب وقتی برندها هر مدل مشتری در این فضا پیدا می کنند، چرا نباید حسابی بر روی آن سرمایه گذاری کنند؟
ما در این بخش سراغ برخی از مهارت های اساسی برای کار در شبکه های اجتماعی خواهیم رفت. همانطور که یک بازیکن بسکتبال باید قد بلند، توانایی حمل توپ و پرتاب های سه امتیازی داشته باشد، کارآفرینان هم در شبکه های اجتماعی به برخی از مهارت های کلیدی نیاز دارند. ما در ادامه بعضی از این مهارت ها را با هم مرور خواهیم کرد.
تبلیغ نویسی
تبلیغات بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت کسب و کارها در بازار است. به طوری که حتی غول های دنیای کسب و کار هم بدون کمپین های تبلیغاتی در بازار دوام نمی آورند. البته کم نیستند برندهایی که به خاطر تبلیغات ضعیف در عرض چند ماه از عرش به فرش افتاده اند. به همین خاطر هم همکاری با کسانی که مهارت بالایی در تبلیغ نویسی دارند، امری ضروری محسوب می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تبلیغات نوعی زبان ترجمه است. در این فرآیند شما اهداف و پیام های شرکت را در قالبی جذاب و ترجیحا کمدی به مخاطب تحویل می دهید. حالا هر کسی مهارت بیشتری در این ترجمه داشته باشد، موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد؛ به همین سادگی.
یکی از نکات کلیدی برای تبلیغ نویسی، درک ارزش های مرکزی یک برند است. بی شک برندی مثل هارلی دیویدسون ارزش ها و حتی فرهنگ متفاوتی در مقایسه با فورد یا مایکروسافت دارد. پس اگر فکر کرده اید با یک دست فرمان امکان تبلیغ نویسی برای همه برندها را دارید، سخت دراشتباهید.
مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای مدیریت شبکه های اجتماعی
تحلیل داده
کار بی حساب و کتاب همیشه محکوم به شکست است. این فکت همیشه درست از آب درمی آید، اما گاهی اوقات کارآفرینان طوری آن را پشت گوش می اندازند که نگو. انگار استفاده از داده های معتبر فقط برای بقیه برندها امری ضروری محسوب می شود و آنها تافته جدابافته هستند.
عرضه کلی ابزار حرفه ای برای تحلیل داده و محتوا در دنیای دیجیتال به تنهایی نشانه محکمی مبنی بر اهمیت استفاده از چنین فناوری است. البته داده های خام به درد هیچ کس نمی خورد. بنابراین باید آنها را تبدیل به اطلاعاتی کاربردی کرد. اینجاست که در کنار ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس نقش کارشناس های خبره هم مطرح می شود. اگر شما توانایی تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاسی وسیع را دارید، دیگر کاری در این دنیا نیست که از پس آن برنیایید (امیدوارم خیلی این تعریف و تمجید را جدی نگیرید!).
از قدیم گفته اند هر شکستی نقشه راه موفقیت های بعدی است. این امر درباره استفاده از داده های معتبر و تبدیل شان به اطلاعات کاربردی مصداق دارد. بنابراین یکی از مهارت هایی که برای کار در شبکه های اجتماعی بدان نیاز خواهید داشت، تحلیل داده خواهد بود.
خدمات مشتری
سر و کار داشتن با کلی مشتری در طول روز کار ساده ای نیست. خیلی ها فکر می کنند شبکه های اجتماعی از نظر تجاری فقط در تولید محتوا خلاصه می شود. به همین خاطر هم همیشه فرصت های طلایی برای تعامل با مشتریان را مثل آب خوردن از دست می دهند. انگار که چنین حوزه ای اصلا وجود خارجی ندارد.
ما در روزنامه فرصت امروز توانایی افراد برای ارائه خدمات مشتری در دنیای دیجیتال را نه یک مهارت کاربردی، بلکه امری ضروری می دانیم؛ چراکه مشتریان وقت و اعصاب شان را از سر راه نیاورده اند تا در کنار کسب و کارهای کلیشه ای تلف کنند.
ما قبلا درباره خدمات مشتری و روش های مختلف آن حسابی با شما گپ زده ایم. بد نیست دوباره نگاهی به محتوای قدیمی مان در این رابطه داشته باشید تا حساب کار دست تان بیاید. با این حال فعلا مطلب اصلی مان فقط درباره اهمیت کسب این مهارت است. پس بد نیست در وقت های خالی تان کمی با دوستانی که در این حوزه کار می کنند، گپ بزنید. اینطوری به مرور زمان مهارت تان در خدمات مشتری بیشتر و بیشتر خواهد شد. به طوری که بعد از چند ماه برای خودتان یک پا کارشناس همه فن حریف می شوید.
یادتان باشد، خدمات مشتری فقط در جواب دادن به پیام ها خلاصه نمی شود. شما باید در خلال این پرسش و پاسخ توانایی جلب نظر کاربران به برند و محصولات تان را هم داشته باشید. آن وقت هر برندی برای کار در شبکه های اجتماعی خواهان همکاری با شما خواهد بود.
فرصت های شغلی در شبکه های اجتماعی
حالا که بعضی از مهارت های کلیدی برای کار در حوزه شبکه های اجتماعی را مرور کردیم، نوبتی هم باشد باید سراغ فرصت های شغلی برویم. خب اصلا ما از اول هم برای بررسی این بخش ماجراجویی مان را شروع کردیم. پس اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی کلیشه ای یک راست برویم سراغ اصل مطلب.
مطلب مرتبط: چطور تبدیل به مشاوری موفق در دنیای شبکه های اجتماعی شوید؟
کارشناس شبکه های اجتماعی: نقطه ای مناسب برای شروع
کارشناس شبکه های اجتماعی در واقع مجموعه ای کلی از مهارت های ویژه در زمینه بازاریابی، تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف را دارد. همین امر او را به گزینه ای جذاب برای برندهای فعال در شبکه های اجتماعی تبدیل می کند. نکته مهم در این میان ضرورت آشنایی فرد موردنظر با حوزه تخصصی اش است. به زبان خودمانی، کارشناس شبکه های اجتماعی نباید در هر حوزه ای سرک بکشد. در عوض باید فقط در یک بخش مشص مهارت کسب کند. مثلا این روزها کسانی هستند که در حوزه املاک و مستغلات کار می کنند. این دسته از کارشناس ها به جای اینکه با همه کسب و کارها و صنایع همکاری کنند، شش دانگ حواس شان را روی همکاری با موسسات ملکی می گذارند. اینطوری هم نتیجه بهتری می گیرند، هم اینکه کارشان خیلی بهتر پیش می رود.
کسانی که برای کار در قالب کارشناس شبکه های اجتماعی مناسب هستند، به طور کلی باید ویژگی های زیر را داشته باشند:
• توانایی مدیریت تقویم محتوا در طول ماه و آپدیت در لحظه آن
• علاقه به تعامل در فرآیند ایده پردازی و اجرای کمپین های بازاریابی (از صفر تا صد!)
• توانایی و حوصله طراحی استراتژی های بازاریابی برای اجرا در بخش های مختلف شرکت
مدیر شبکه های اجتماعی: به وقت حرفه ای تر شدن
کسانی که چند سالی به عنوان کارشناس شبکه های اجتماعی کار کرده باشند، امکان فعالیت به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی را هم دارند. این مسئولیت بیشتر از اینکه مهارت های متنوع لازم داشته باشد، متکی به تجربه افراد است. همانطور که از اسم این مسئولیت می شود حدس زد، شما در قالب یک مدیر با تعیین استراتژی های کلی و همچنین تحلیل بازخورد مخاطب سر و کار خواهید داشت. بنابراین باید توانایی تحلیل داده بالایی داشته باشید.
افرادی که حوصله حساب و کتاب یا تحلیل داده ها را ندارند، معمولا خیلی زود از کوره در می روند. به همین خاطر ما بر روی توانایی تحلیل داده یا دست کم کار با ابزارهای اساسی در این رابطه تاکید داریم. پس یک لطفی به خودتان کرده و در صورتی که چنین توانایی در خودتان نمی بینید، وقت تان را تلف نکنید.
از آنجایی که مدیران شبکه های اجتماعی باید ارتباط نزدیکی با سایر اعضای شرکت داشته باشند، روابط عمومی بالا هم یکی از پیش نیازهای اصلی در این کار است. البته لازم نیست شما در به در دنبال یادگیری این مهارت ها باشید؛ چراکه بعد از چند سال کار به عنوان کارشناس خود به خود روابط عمومی تان بهتر و بهتر می شود.
ما در روزنامه فرصت امروز تعریف ساده ای از مدیر شبکه های اجتماعی داریم. بر این اساس فردی که در این جایگاه قرار می گیرد، باید توانایی ارزیابی کلی استراتژی های شرکت و مدیریت ارتباطات با مشتریان را داشته باشد. نکته مهم اینکه مسئولیت شکست در حوزه بازاریابی یا ارتباط با مشتریان به طور مستقیم متوجه او خواهد بود. پس اگر فکر می کنید کارتان هنوز آنقدر خوب نیست که چنین مسئولیتی را به دوش بکشید، باید کمی بیشتر صبر کنید.
مطلب مرتبط: شبکه های اجتماعی جدید برای بازاریابی بهتر
مدیریت انجمن های اجتماعی: تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه
همه ما برندهایی را می شناسیم که به سادگی آب خوردن کاربران عادی را تبدیل به مشتریان پر و پاقرص شان می کنند. شاید فکر کنید مدیران این برندها خیلی خوش شانس هستند اما به غیر از شانس پای مهارت های دیگری هم وسط است. معمولا برندهای بزرگ یک پست سازمانی تحت عنوان «مدیر انجمن های اجتماعی» دارند. احتمالا تا حالا اسم این پست به گوش تان نخورده است؛ چراکه خیلی از کارآفرینان عملا توجهی به انجمن های آنلاین ندارند. پس اجازه دهید کمی درباره این موقعیت شغلی بیشتر گپ بزنیم.
اگر سری به فیس بوک زده باشید، کلی گروه مختلف در آن به چشم می خورد که کاربران مختلف را دور هم جمع می کند. معمولا در این گروه ها درباره یک موضوع مشخص بحث و گفت وگو شکل می گیرد. در این میان برندهایی هستند که با فرصت طلبی مثال زدنی گروه هایی برای خودشان طراحی می کنند. به طوری که در این گروه ها مشتریان با هم تبادل نظر کرده و حتی سوالات شان را از مسئولان برند می پرسند. مدیر انجمن در این میان حلقه ارتباطی میان کاربران و برند محسوب می شود. با این حساب هر خطایی از او سر بزند، به حساب کل برند نوشته خواهد شد.
اینفلوئنسر مارکتینگ: شغلی آشنا و پرطرفدار
اینفلوئنسرها زندگی جذابی دارند. دست کم از بیرون که اینطور به نظر می رسد؛ چراکه اغلب اینفلوئنسرها فقط و فقط با تولید محتوا پول به دست می آورند. در این میان هر چقدر توانایی شما برای تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد بیشتر باشد، برندهای بیشتری را به سوی خودتان جذب خواهید کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
اینفلوئنسر مارکتینگ به خاطر استقلالی که از برندها دارد، حوزه کاری جذابی محسوب می شود. با این حال نیازمند مجموعه متنوعی از مهارت های کارآفرینی هم هست. این امر نوعی وضعیت دوگانه برای افراد ایجاد می کند. به طوری که از بیرون تصویری بی نهایت ساده از این کار در ذهن شان شکل می گیرد. با این حال به محض اینکه وارد گود می شوند، با ذهنیتی تازه رو به رو می شوند که اتفاقا اصلا هم ساده نیست!
اگر شما میانه خوبی با کار با یک تیم جمع و جور دارید، اینفلوئنسر مارکتینگ کاملا مخصوص شماست. البته باید کمی برونگرا هم باشید؛ چراکه آدم های درونگرا معمولا جایگاهی در بازار نخواهند داشت. به علاوه باید فقط در یک حوزه مشخص کار کنید. مثلا تولید محتوا در صنعت خوراکی یا اتومبیل.
تولید محتوا: رایج ترین کار در شبکه های اجتماعی
تولید محتوا از آن دست کارهایی است که تقریبا همه دوست دارند واردش شوند. البته در این بین شاخ و برگ های زیادی به تولید محتوا داده می شود. به طوری که گاهی اوقات آدم فکر می کند با شغلی بی نهایت پیچیده و حساس رو به روست. نکته ای که در این شرایط باید همیشه مدنظر داشته باشید، چارچوب اصلی کارتان است. بی شک تعریف های بی نهایت متنوعی از تولید محتوا دم دست قرار دارد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز تولید محتوا را مرتبط با افزایش ترافیک سایت و همچنین تبدیل کاربران عادی به مشتریان برند می دانیم. این امر نقش موثری در جلب نظر کاربران به برند و همچنین تعامل نزدیک با آنها خواهد داشت.
مطلب مرتبط: انواع شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن برای برندها
معمولا کسانی که میانه خوبی با دنیای دیجیتال دارند، در زمینه تولید محتوا نیز خوب عمل خواهند کرد. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه مخاطب هدف است. گاهی اوقات آدم نه براساس نیاز بازار یا خواسته کاربران، بلکه سلیقه شخصی خودش دست به تولید محتوا می زند. در چنین شرایطی احتمال رویارویی با شکست های سنگین بیش از هر زمان دیگری خواهد بود. هرچه باشد کاربران که چیزی به آدم بدهکار نیستند. پس دلیلی ندارد صد درصد محتوای تولیدی شما را قبول کنند!
سخن پایانی
شبکه های اجتماعی به عنوان یک فناوری نسبتا تازه سال هاست که در تار و پود زندگی روزمره نفوذ کرده اند. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، کمتر کسی در دنیا شب و روز در شبکه های اجتماعی چرخ نمی زند. به همین خاطر برندها هم علاقه زیادی برای حضور در این فضا دارند. وقتی هم پای برندها در میان باشد، حتما خبری از بازاریابی، تولید محتوا، خدمات مشتری و ده ها موضوع کاری دیگر خواهد بود. به طوری که در مدت زمانی کوتاه فرصت های شغلی بی نهایت متنوعی در زمینه شبکه های اجتماعی در دسترس قرار می گیرد.
هدف ما در این مقاله مرور برخی از مهارت های اساسی برای ورود به بازار کار در شبکه های اجتماعی بود. در کنار این مسئله فرصت های شغلی اساسی را نیز زیر ذره بین بردیم. حالا شما یک نقشه راه کاملا مطمئن دم دست دارید. به طوری که هم مسیر پیش رو و هم مهارت های موردنیازتان کاملا مشخص است. از اینجا به بعد همه چیز به مهارت و توانایی خودتان برای مدیریت امور بستگی خواهد داشت. یادتان نرود، هرچه مهارت های متنوع تری داشته باشید، شانس بیشتری برای یافتن شغل دلخواه تان خواهید داشت.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای ورود به بازار کار در پلتفرم های آنلاین کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته ای درباره موضوع بحث داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس خجالت را کنار گذاشته و از طریق پُل های ارتباطی با ما در تماس باشید.
منابع: