بروز بحران و منازعه در تیم های کاری امری طبیعی محسوب می شود. اغلب اوقات وقتی صحبت از منازعه می شود، بسیاری از کارشناس ها و کارآفرینان مشکلات میان برندها و مشتریان را در نظر دارند. با این حال چنین امری در رابطه میان برندها با ساختارهای درونی شان نیز رخ می دهد. معنای این نکته بروز چالش ها و منازعه های عمیق در تیم های کاری است. اگر فردی حتی سابقه یک ماه حضور در دنیای کسب و کار را هم داشته باشد، خیلی زود از وضعیت کسب و کارها و مشکلات درونی شان اطلاع دارد. این امر می تواند فرصت های پیش روی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش دهد. بنابراین مدیریت درست این دست از منازعه ها اهمیت زیادی خواهد داشت.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارها و شیوه های مناسب برای حل منازعه ها در درون شرکت است. اگر شما هم در کسب و کارتان به طور مداوم با چنین مشکلاتی رو به رو هستید، نکات مورد بحث در این مقاله جذابیت فراوانی برای تان خواهد داشت.
مطلب مرتبط: مدیریت تعارض (Conflict Management) چیست؟ 5 الگوی حل تعارض سازمانی برای کارآفرینان حرفه ای
گفت و گو با طرف های منازعه به طور جداگانه
شما در اولین گام باید نسبت به دلیل بروز منازعه در میان تیم های کاری آگاهی پیدا کنید. این امر فقط از طریق گفت و گوی مستقیم با افراد صورت می پذیرد. اگر شما در این میان نسبت به دریافت شکایت ها یا نظرات اعضای تیم توجه لازم را نشان ندهید، خیلی راحت اعتبارتان از دست می رود.
گفت و گو با اعضای تیم به معنای دعوت تمام افراد به طور یکجا نیست. بدون تردید اعضایی از تیم که با هم چالش دارند، نباید در کنار هم هدف تعامل شما قرار گیرند. درست به همین خاطر توصیه ما گفت و گوی جداگانه با هر کدام از اعضای تیم شرکت است. شما با این کار چشم اندازی جداگانه نسبت به وضعیت شرکت پیدا خواهید کرد. نکته مهم اینکه شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و جلب نظر آنها باید همیشه مشکلات درونی شرکت تان را خیلی زود حل کنید. بدون شک یک تیم کاری با چالش های درونی به سختی توانایی جلب نظر هر مشتری در بازار را خواهد داشت. به همین خاطر گوش دادن به دغدغه ها و شکایت های اعضای مختلف تیم همیشه اهمیت دارد.
اقدام به مثابه حل کننده مشکل
هر مشکلی باید از سوی فردی خارج از تیم حل شود. شما به عنوان یک مدیر باید همیشه به طور بی طرفانه و براساس منافع شرکت اقدام به حل و فصل مشکلات کنید. این امر توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی اعضای شرکت را به شدت افزایش می دهد. متاسفانه برخی از مدیران به دلیل اقدامات نادرست به طور مداوم میزان مقبولیت شان در تیم های کاری کاهش پیدا می کند. این امر می تواند در نهایت به طور کامل تاثیرگذاری آنها در تیم های کاری را از بین ببرد.
توصیه ما در این بخش تلاش شما برای محدودسازی سطح انتظارات کارمندان و جست و جو برای راهکاری مناسب است. این امر به معنای تمایل به گفت و گوی نزدیک با اعضای شرکت و توضیح دقیق مسائل است. در این حالت شما امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف تان را پیدا کرده و تمام مشکلات در مدت زمانی کوتاه حل می شود.
یادتان باشد شما باید در حل مشکلات به مثابه یک فرد باتجربه عمل کنید. در این میان اگر نیاز به راهنمایی های حرفه ای داشتید، موسسه های مشاوره یا دیگر مدیران همیشه در دسترس هستند. بنابراین نباید خودتان را بیش از اندازه به زحمت اندازید.
ایجاد تغییرات در تیم
هر منازعه و چالشی فقط با اعمال برخی تغییرات در نحوه فعالیت تیم های کاری حل می شود. درست به همین خاطر شما به عنوان مدیر باید قول اعمال برخی از تغییرات را بدهید. این امر می تواند تغییراتی بسیار کوچک هم باشد. بی تردید هیچ کارمندی انتظار تغییرات گسترده در دنیای کسب و کار را ندارد. با این حساب شما باید با اعمال برخی از تغییرات کوچک میزان توجه تان به وضعیت کارمندان تان را به خوبی نشان دهید. این امر می تواند از بروز بسیاری مشکلات دیگر جلوگیری نماید.
مطلب مرتبط: معرفی سبک های مدیریت تعارض در سازمان
پرهیز از مشکلات آتی
هر چالشی امکان دارد دوباره نیز روی دهد. بنابراین شما در دنیای کسب و کار باید پس از حل منازعه اعضای شرکت اقدام به حل و فصل دقیق آن نیز نمایید. منظور ما در این بخش توجه به آینده کسب و کارتان است. پس از راهکارهای کوتاه مدت پرهیز کرده و تلاش تان را به حل منازعه ها با راهکاری بلندمدت اختصاص دهید. در این صورت دیگر خبری از مشکلات تکراری در تیم تان نخواهد بود.