همکاری با اینفلوئنسرها همیشه یکی از گزینه های جذاب برای بازاریاب ها محسوب می شود. درست در زمانی که دیگر هیچ ایده تازه ای برای تولید محتوا یا تعامل با مخاطب وجود ندارد، اینفلوئنسرها با کوله باری از تجربه و صدالبته اعتبار در میان کاربران از راه می رسند. انگار که آنها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به حرفه ای ترین شکل ممکن آموزش دیده اند. برخلاف تیم های بازاریابی و به طور کلی برندها که محبوبیت زیادی در میان کاربران شبکه های اجتماعی ندارند، اینفلوئنسرها از نظر شهرت و اعتبار یک سر و گردن بالاتر از بقیه هستند. درست به همین خاطر تقریبا تمام برندها در دنیا به دنبال همکاری با این افراد هستند.
شاید شما هم تا حالا چند باری با انواع اینفلوئنسرها همکاری کرده باشید. خب در این صورت به خوبی توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب هدف از سوی آنها را به چشم دیده اید. البته همکاری مورد نظر همیشه بی عیب و نقص پیش نمی رود. خیلی وقت ها این مسئله مشکلات زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته و حتی توانایی آنها برای اثرگذاری بر روی مخاطب را نیز به شدت کاهش می دهد. درست به همین خاطر برخی از تیم های بازاریابی حتی قبل از اینکه صحبتی از همکاری در این میان باشد، نسبت به شروع این فرآیند گارد سفت و محکمی دارند. این در حالی است که برخی از تیم های بازاریابی به سادگی هرچه تمام تر از این فرصت استفاده می کنند.
ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از هر فرصت بازاریابی را ضروری می دانیم. خب در عرصه کسب و کار که کسی با شما شوخی ندارد بنابراین اگر حواس تان نباشد، به راحتی سرتان کلاه خواهد رفت. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم بازنگری اساسی در نحوه ارتباط میان کسب و کارها با اینفلوئنسرها داشته باشیم. اگر شما هم تجربه های منفی در این زمینه داشته اید، بد نیست در ادامه با ما همراه شده و کم و کیف ماجرا را جویا شوید. اینطوری اوضاع تان خیلی بهتر جلو خواهد رفت. پس منتظر چه هستید؟ قلم و کاغذتان را بردارید تا ماجرای تازه مان را شروع کنیم.
آیا به یاد دارید اولین بار چه برندی سراغ اینفلوئنسرها رفت یا اصلا چه زمانی اینفلوئنسرها برای اولین بار به عنوان یک گروه مهم در دنیای کسب و کار معرفی شدند؟ این سوالی است که بسیاری از کارآفرینان حتی درباره اش فکر هم نمی کنند. با این حال از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه اصولی هستیم، این سوال را با دقت فراوان بررسی می کنیم. خب شما برای شروع باید بدانید سرو کله اینفلوئنسرها از کجا پیدا شد.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر یا تولیدکننده محتوا، کدام به درد برند شما می خورد؟
اگر سال های زیادی در دنیای بازاریابی فعالیت داشته اید، به خوبی می دانید اینفلوئنسرها قدمت زیادی ندارند. قبل از اینکه آنها حسابی سر و صدا به پا کنند، همه درباره سلبریتی ها حرف می زدند. منظور ما کسانی هستند که شهرت شان آنقدر زیاد بود که همکاری تجاری با آنها را توجیه پذیر می کرد. مثلا بازیگران هالیوود را در نظر بگیرید؛ این دسته از افراد شهرت بی نهایت زیادی دارند. به همین خاطر برندها هنوز هم به دنبال همکاری با این دسته از افراد هستند.
نکته ای که درباره اینفلوئنسرها حسابی ذوق آدم را کور می کرد، عدم مهارت شان در زمینه کسب و کار بود. مثلا لبران جیمز وقتی تبلیغ برند اپل یا تسلا را می کند، درک زیادی از نحوه کارکرد این ابزارها ندارد. درست به همین خاطر امروزه اینفلوئنسرها وارد میدان شده اند تا اوضاع را به سود شما تغییر دهند.
اینفلوئنسرها در واقع تولیدکنندگان محتوایی هستند که در یک حوزه خاص مهارت بالایی دارند. مثلا برخی از اینفلوئنسرها به طور تخصصی در زمینه گوشی های هوشمند مهارت کسب کرده و در این زمینه دست به تولید محتوا می زنند. نکته جالب اینکه تخصص آنها موجب جلب اعتماد شمار بالایی از کاربران شده است. به همین خاطر بسیاری از آنها به حرف های اینفلوئنسرها گوش داده و به آن توجه می کنند. این در حالی است که برخی از سلبریتی ها اصلا این مقدار از حرف شنوی در میان مخاطب را ایجاد نمی کنند.
با گذشت زمان کم کم بازاریاب ها به این نتیجه رسیده اند که در کنار همکاری با سلبریتی ها نیاز به اینفلوئنسرها هم دارند؛ چراکه گروه اخیر از نظر مهارت تخصصی بی نهایت حرفه ای تر از دیگران هستند. به همین خاطر همکاری با آنها امری ضروری محسوب می شود. اگر شما حواس تان به این نکته نباشد، شاید خیلی راحت کسب و کارتان در معرض خطر قرار گیرد.
در حالی که همکاری میان برندها و اینفلوئنسرها شکل های بسیار زیادی دارد، اما در حالت کلی این همکاری مبتنی بر تولید محتوا از سوی اینفلوئنسرها درباره یک برند است. اینطوری همکاری میان دو طرف شکل گرفته و تا جای ممکن ادامه پیدا می کند. البته اگر دقت کرده باشید، بسیاری از همکاری های این حوزه کوتاه مدت است؛ چراکه نه برندها انگیزه کافی برای ادامه این همکاری را دارند، نه اینفلوئنسرها.
یکی از مسائل اصلی که سرمایه گذاری تیم های بازاریابی در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ را بی نتیجه می کند، همین مسئله مربوط به بی توجهی مداوم طرفین ماجراست. خب شما نمی توانید به این سادگی قید همکاری های بلندمدت را زده و انتظار نتایج مناسب داشته باشید. این امر خیلی زود توانایی شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب را به طور اساسی هدف قرار خواهد داد.
مسئله بالا در کنار برخی از تردیدها درباره همکاری با اینفلوئنسرها یا سلبریتی ها موجب شده بسیاری از تیم های بازاریابی قید این فرآیند کلیدی را بزنند. شاید فکر کنید این مسئله دیگر پایان ماجراست و راه چاره ای برای آن وجود ندارد. خب در این صورت شما هنوز خوب ما را نشناخته اید. ما در روزنامه فرصت امروز همیشه برای یک مشکل دست کم یک راه حل داریم. به همین خاطر در این مقاله سراغ بازنگری در رابطه میان برندها و اینفلوئنسرها رفته ایم. اگر شما هم مشکلات زیادی در این راستا دارید، بد نیست با ما همراه شده و نکات مختلف در این زمینه را مدنظر قرار دهید.
وقتی صحبت از بازنگری در یک رابطه می شود، شما باید جنبه های مختلف ماجرا را مد نظر قرار دهید. این مسئله به شما کمک می کند تا ایرادات رابطه مورد نظر را شناسایی کرده و آنها را حذف کنید. خب حتما یک مشکلی در رابطه اولیه میان برندها و اینفلوئنسرها بوده که شما را به اینجا کشانده است. بی شک بازاریاب ها درک دقیقی درباره مشکلات این حوزه دارند. اگر دقت کرده باشید، خیلی وقت ها آن را در قالب گله یا غُرهای بی سر و ته با دوستان شان در میان می گذارند. نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای تبدیل این ایرادات به راهکاری برای ادامه همکاری موردنظر است وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
خب حالا که با نقشه راه ما در این مقاله آشنا شدید، نوبتی هم باشد باید سراغ بازنگری اساسی در رابطه میان برندها و اینفلوئنسرها برویم. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این راستا را زیر ذره بین ببریم.
مطلب مرتبط: چالش های همکاری با اینفلوئنسرها: نکاتی برای احتیاط بیشتر!
محوریت اصالت محتوا
اینفلوئنسرها گاهی اوقات برای تمام برندهای همکارشان به یک شیوه تولید محتوا می کنند. شاید این امر برای اینفلوئنسرها بی ایراد به نظر برسد، اما اگر کمی دقیق تر ماجرا را زیر ذره بین قرار دهیم، آن وقت ایرادات مختلف ماجرا یکی پس از دیگری نمایان خواهد شد. مسئله اصلی در این میان مربوط به تکراری شدن همکاری برای مخاطب است. خب خودتان را جای کسی قرار دهید که در طول روز بارها و بارها محتوای تکراری درباره برندهای مختلف تماشا می کند. بی شک پس از مدت زمانی کوتاه ماهیت همکاری موردنظر برای شما بی معنا خواهد شد. آن وقت برندها هر چقدر هم در این حوزه هزینه کرده باشند، برای شما اهمیتی نخواهد داشت.
یادتان باشد، شما نمی توانید اصالت محتوا را مورد بی توجهی قرار داده و انتظار موفقیت های بزرگ داشته باشید. متاسفانه خیلی از بازاریاب ها برای اینکه کارشان در زمینه بازاریابی بی ایراد به نظر برسد، همه کارها را به بقیه واگذار می کنند.
اگر هنوز در ابتدای مسیر همکاری با اینفلوئنسرها هستید، بد نیست مسئله اصالت محتوا را پیش بکشید. خب شما در ازای پرداخت هزینه انتظار دارید ایده های تازه ای در رابطه با بازاریابی خلق شود. اگر قرار باشد کلیشه های رایج یکی پس از دیگری تکرار شوند، دیگر این همکاری به درد نخواهد خورد.
فرمول طلایی ما در این بخش ارزیابی عملکرد اینفلوئنسرها قبل از شروع همکاری است. اگر یک اینفلوئنسر دائما محتوای تکراری با اسم برندهای مختلف را به خورد مخاطب می دهد، زنگ خطر برای شما به صدا درآمده است. پس همین امروز کارتان را به شیوه ای تازه شروع کرده و جلوی خسارات بیشتر را بگیرید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
بد نیست گاهی اوقات تیم های بازاریابی در فرآیند تولید محتوا از سوی اینفلوئنسرها نظارت داشته باشند. اصلا چه بسا ایده های خوبی به ذهن شما برسد که در میان گذاشتنش با اینفلوئنسرها در نهایت به سود برندتان تمام شود. در این صورت شما نباید خودتان را از ایده های موردنظر محروم کنید؛ چراکه این کار عواقب جبران ناپذیری برای برندتان به همراه داشته و اوضاع تان را به طور جدی به خطر خواهد انداخت.
استفاده از داده های معتبر برای ارزیابی اینفلوئنسرها
این روزها کلی اینفلوئنسر در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند. بسیاری از این افراد برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب دست به تولید محتوای متمایز و نوآورانه می زنند. به علاوه، سطح بالای رقابت میان افراد در این حوزه عملا انتخاب را برای اینفلوئنسرها بی نهایت دشوار کرده است. این در حالی است که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب نیاز به همکاری با بهترین های بازار دارید.
مطلب مرتبط: مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها؛ درس هایی برای همه
توصیه ما در این بخش مقایسه افراد با یکدیگر قبل از انتخاب نهایی است. این امر شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما در بلندمدت به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمکی جدی خواهد کرد. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما قبل از اینکه همکاری تان را باعجله شروع کنید، باید اینفلوئنسرهای مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید.
بی شک فرآیند مقایسه برای همه بازاریاب ها ساده نیست. شاید شما شخصا یک اینفلوئنسر را بیشتر از بقیه دوست داشته باشید. خب در این صورت باید راهی پیدا کنیم که جلوی سلیقه شخصی شما را بگیرد. از قدیم گفته اند «آمارها دروغ نمی گویند» و این نکته درباره انتخاب اینفلوئنسرها هم مصداق دارد. بد نیست قبل از اینکه کارتان را با عجله بی نهایت زیاد شروع کنید، نگاهی به اینفلوئنسرها و آمارهای هر کدام داشته باشید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو می رود.
نکته ای که در اینجا باید پس ذهن شما باشد، تفاوت عملکرد اینفلوئنسرهای مختلف به زبان آمار و ارقام است. این امر به شما کمک می کند تا بدون دردسر انتخاب نهایی تان را انجام دهید. مثلا نرخ تعامل میان یک اینفلوئنسر با مخاطبش معیار خوبی خواهد بود. اگر این معیار در سطح بالایی قرار داشته باشد، می توانید بدون هیچ مشکلی به اینفلوئنسر موردنظر اعتماد کنید. همچنین نکاتی مثل بازخوردهای دریافتی نیز در انتخاب نهایی شما موثر خواهد بود؛ چراکه معمولا تیم های بازاریابی دنبال اینفلوئنسرهایی هستند که بازخورد و تعامل بالایی از سوی کاربران دریافت می کنند.
یادتان باشد، شما هیچ وقت نباید به حرف های خودِ اینفلوئنسرها اعتماد کنید. در عوض معیارهایی برای خودتان داشته و براساس آنها دست به مقایسه یا حتی انتخاب افراد بزنید. اینطوری خیال تان بی نهایت راحت تر خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
درگیر ساختن اینفلوئنسر در تجربه خریدار
وقی یک اینفلوئنسر قرار است دست به تولید محتوا بزند، باید جنبه های مختلف ماجرا را بررسی کنید. خب شما که نمی خواهید صرفا محتوایی جذاب برای مخاطب آماده کنید. در عوض باید به فکر جلب همکاری افراد موردنظر برای تعامل بهتر نیز باشید. این امر به شما کمک می کند فرآیند خرید را با سرعت بیشتری سازماندهی کرده و به نتیجه برسانید.
ایده ما در این بخش درگیر کردن ایفلوئنسرها در فرآیند تجربه مشتریان از برند است. اینطوری اینفلوئنسرها زیر و بم روابط شما با مشتریان را درک کرده و فرصت تولید محتوا دربارهاش را خواهند داشت. خب اینفلوئنسرها تا وقتی از دل تجربه خرید مشتریان خبر نداشته باشند، محتوای شان آنطور که باید و شاید مورد پسند مخاطب قرار نمی گیرد.
شما این روزها نیاز دارید محتوایی به شدت شخصی سازی شده در اختیار مخاطب تان قرار دهید. درست به همین دلیل اگر حواس تان به این نکته کلیدی نباشد، خیلی زود همکاری تان به بن بست خواهد رسید. اصلا بد نیست در این فرآیند گاهی اوقات نظرات مشتریان تان را هم جویا شوید. اگر آنقدر خوش شانس هستید که مشتریان ثابتی دارید، همفکری با آنها در فرآیند همکاری با اینفلوئنسرها گزینه خوبی خواهد بود. اصلا می توانید فهرستی از اینفلوئنسرهای محبوب از نظر آنها را شناسایی کرده و مورد بررسی دقیق قرار دهید.
تمرکز بر روی همکاری بلندمدت
وقت اسم شما در کنار یک اینفلوئنسر دیده می شود، باید این همکاری کمی دوام داشته باشد تا مشتریان به آن عادت کنند. متاسفانه این روزها بسیاری از همکاری ها بی نهایت کوتاه مدت بوده و اصلا به مخاطب اجازه عادت کردن به آن داده نمی شود. اگر شما در بخش های قبلی عملکرد خوبی در زمینه ارزیابی اینفلوئنسرها و مقایسه شان با هم داشته اید، حالا به یک همکاری ایده آل و احتمالا بلندمدت رسیده اید. این چیزی است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب تان کمک خواهد کرد. نکته کلیدی اینکه شما باید همکاری بلندمدت را به مثابه نوعی سرمایه گذاری نگاه کنید. خب یافتن اینفلوئنسرهای تازه همیشه امر سختی محسوب می شود. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه کارتان به جاهای حساس بکشد، خیال تان را با یک سرمایه گذاری مطمئن راحت کنید.
مطلب مرتبط: چگونه با اینفلوئنسرها همکاری داشته باشیم؟
گاهی اوقات بازاریاب ها فکر می کنند صرفا با یک اینفلوئنسر باید وارد همکاری شوند. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه هیچ ایرادی ندارد به طور همزمان با چند اینفلوئنسر همکاری داشته باشید. نکته مهم در این میان تلاش برای تبدیل این فرآیند به نوعی همکاری بلندمدت است. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم هزینه کمتری برای همکاری پرداخت می کنید، هم اینکه اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا آستین ها را بالا زده و همکاری بلندمدتی برای خودتان ایجاد کنید.
همکاری بلندمدت در دنیای کسب و کار همیشه مزایای زیادی به همراه دارد. خب وقتی شما دنبال یک فرد تازه برای همکاری می گردید، عملا کلی از وقت تان هدر می رود. این در حالی است که می توانید از همین زمان برای تولید محتوا و یک همکاری ایده آل بهره ببرید. اگر نظر ما را بخواهید، در ابتدای راه باید خیال تان را از همکاری با آدم درست راحت کنید. در این صورت به خوبی فرصت همکاری با فرد مورد نظر و بهبود ارتباط تان را خواهید داشت. این نکته ای است که معمولا بسیاری از کارآفرینان به طور جدی به آن فکر نمی کنند. به همین خاطر دائما از نظر هزینه همکاری در شرایط دشوار قرار می گیرند.
سخن پایانی
رابطه میان برندها و اینفلوئنسرها همیشه با خوشی همراه نیست. اگر حواس تان نباشد، همین رابطه جذاب بدل به جهنمی می شود که نگو و نپرس. درست به همین خاطر ما در این مقاله سراغ بررسی برخی از مهمترین نکات برای بازسازی رابطه میان این دو طرف رفتیم. اگر شما هم در طول سال های اخیر برای همکاری با اینفلوئنسرها مشکلات زیادی داشته اید، حالا دیگر کمی از بار سختی های تان کم شده است، البته به شرط اینکه به توصیه های این مقاله گوش کنید!
شما الان آمادگی لازم برای بازسازی رابطه تان با اینفلوئنسرها را دارید. این امر به شما کمک می کند تا در بلندمدت کارتان را بهتر مدیریت کرده و نیازی به تغییر مداوم اینفلوئنسرها برای برندتان نداشته باشید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و تخته گاز به سوی موفقیت بروید. هرجا هم به مشکل خوردید، می توانید روی ما حساب کنید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده پاسخگویی به مشکلات شما هستند.
منابع: