زندگی مردم در دوره و زمانه کنونی بدون اینترنت مثل فیلم های سیاه و سفید مصنوعی و غیرواقعی به نظر می رسد. اگر چند صد سال قبل کابوی های آمریکایی در به در دنبال پیدا کردن معادن طلا بودند، حالا این کارآفرینان هستند که جای کابوی ها را گرفته اند؛ البته نه برای کشف طلا، بلکه حضور قدرتمندانه در فضای اینترنت. وقتی صحبت از ترکیب کارآفرینی و فضای اینترنت می شود، بی شک همه سرنخ ها به موتورهای جست وجو ختم خواهد شد. شما را نمی دانم، ولی برای من یکی که گوگل و یاهو با آن لوگوهای جذاب شان بخش جداییناپذیری از نوستالژی های بچگی ام است. خب اگر کسی را سراغ دارید که اولین خاطره اش از اینترنت لوگو موتورهای جست وجو نیست، ما را هم بی خبر نگذارید.
فرقی ندارد شما یک فروشگاه آنلاین بزرگ داشته باشید یا اینکه همین چند روز قبل سایت رسمی برندتان راه افتاده باشد، در هر صورت توسعه کسب و کار هدف اول تان خواهد بود. یکی از ساده ترین روش ها برای توسعه کسب و کار دیده شدن برندتان در موتورهای جست وجو است. این یعنی وقتی کاربران کلیدواژه های مرتبط با کسب و کارتان را سرچ می کنند، اول از همه اسم شما جلوی چشم شان قرار گیرد. بی شک برای شما هم بارها و بارها پیش آمده که به محض مواجه شدن با یک سوال کلیدی سراغ موتورهای جست وجو رفته و راه حل را از آنها سوال کنید. البته وقتی پای برندها وسط باشد، ماجرا دیگر به این سادگی ها نیست. اگر شما نتوانید برندتان را در صفحه اول نتایج مرورگرها جا دهید، دیر یا زود موقعیت شغلی تان را از دست خواهید داد. خب انتظار ندارید که سرمایه گذارها یا مدیران ارشد تا ابد منتظر موفقیت تان باقی بمانند؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم استفاده از تکنیک های سئو حرف اول و آخر را در موتورهای جست وجو می زند. شاید فکر کنید چنین دست فرمانی یعنی فقط تخته گاز دنبال تکنیک های سئو بودن، اما راستش را بخواهید هنوز یک مرحله قبل از این ماراتن طولانی باقی مانده است. اصلا بر فرض که شما بهترین تکنیک های سئو دنیا را هم بلد باشید، آیا ایده ای درباره بهترین موتورهای جست وجو دارید؟ شاید دل تان خواست کنار مدیریت سئو چند تا کمپین بازاریابی در موتورهای جست وجو هم داشته باشید. آن وقت بد نیست ته توی این دنیای پیچ در پیچ را درآورده تا یک وقت بودجه تان را هدر ندهید.
هدف ما در این مقاله گشت و گذاری در دنیای موتورهای جست وجو است. اگر شما هم دوست دارید برای کمپین تبلیغاتی تان یک موتور جست وجوی مطمئن پیدا کنید، این مقاله نقشه گنج تان خواهد بود. پس قطب نمای تان را بردارید تا کار با این نقشه گنج را شروع کنیم.
مطلب مرتبط: گوگل شاپینگ (Google Shopping)
گوگل: اسمی کاملا قابل انتظار
گوگل از آن دست اسم هایی است که حتی بچه های کلاس اولی هم خیلی خوب آن را حفظ هستند. سابقه نسبتا طولانی این برند در دنیای آنلاین همراه با سرویس های مختلفش دل هر کاربری را می برد. اگر هنوز هم به قدرت گوگل شک دارید، کافی است به این فکر کنید که اسم چندتا موتور جست وجوی دیگر به جز آن را حفظ هستید؟
بی شک خیلی از کاربران اصلا جوابی برای سوال بالا ندارند؛ چراکه خیلی از مرورگرها به طور پیشفرض جست وجوی کاربران را در گوگل انجام داده و حتی اجازه نمی دهند آدم به گزینه دیگری فکر هم بکند. داستان این موتور حیرت انگیز از سال 1996 با رویاپردازی های سرگی برین و لری پیج شروع شد. آن زمان این دو تا جوان تازه نفس حتی خواب موفقیتی در حد و اندازه حالا را نمی دیدند. نکته کمدی ماجرا اینکه آنها یک بار در سال 1999 کسب و کارشان را به قیمت 750 هزار دلار ناقابل به سرمایه گذارها پیشنهاد کردند. شاید فکر کنید این مبلغ اندک برای یک استارت آپ پیشرو خیلی کم است، اما آن زمان حتی یک نفر هم خیال خرید گوگل را نداشت. به همین خاطر رسانه ها حسابی از خجالت سرگی و لری درآمدند؛ تا جایی که لقب بدترین تلاش برای فروش استارت آپ به آنها رسید!
بی شک از زمان عرضه گوگل فقط به قیمت 750 هزار دلار خیلی چیزها در دنیا عوض شده است. مثلا آلفابت به عنوان شرکت مادر گوگل حالا 1.1 تریلیون دلار ارزش دارد؛ درست شنیدید، رقمی که حتی خیلی ها صفرهای آن را هم نمی توانند بشمرند!
اجازه دهید به جای اینکه بیشتر از این درباره تاریخچه گوگل حرف بزنیم، سراغ مزایای آن برای کارآفرینان برویم. هرچه باشد شما برای شنیدن داستان گوگل اینجا نیستید، مگر نه؟ اولین و احتمالا مهمترین مزیت گوگل به عنوان یک موتور جست وجو حجم بالای کاربرانش است. از این نظر گوگل با در اختیار داشتن 86 درصد بازار موتورهای جست وجو سه هیچ از بقیه جلو است.
شاید فکر کنید گوگل با این همه محبوبیت بین کاربران خیلی زود سراغ گزینه های پولی برای به هم زدن ترافیک ارگانیکش برود. در این صورت باید بگوییم کاملا در اشتباهید؛ چراکه گوگل همیشه رضایت کاربرانش را در اولویت قرار داده است. به همین خاطر حتی کسب و کارهای محلی هم با استفاده درست از سئو می توانند غول های بازار را حسابی به چالش بکشند.
اگر شما از آن دست بازاریاب هایی هستید که تا همکاری تبلیغاتی با یک موتور جست وجو نداشته باشید دل تان راضی نمی شود، گوگل کمی هم به فکر شما بوده است. الگوریتم تبلیغاتی گوگل در ترکیب با هوش مصنوعی به سادگی هرچه تمام تر شما را با مبلغی اندک به مخاطب هدف تان می رساند. ماجرا از این قرار است که شما در گوگل ادز با چانه زنی بر سر موقعیت های تبلیغاتی در گوگل شانس این را دارید با مبلغی منصفانه کمپین تان را پیش پای کاربران قرار دهید؛ آن هم نه هر کاربری، بلکه فقط آنهایی که علاقه ای هرچند نصفه و نیمه به حوزه کاری تان دارند.
همانطور که عاشقان فوتبال وقتی با هیجان خاصی سراغ تماشای بازی تیم مورد علاقه شان در تلویزیون رفته و یکهو با سریالی تکراری به جای مسابقه محبوب شان کل اعصاب شان به هم می ریزد، کاربران هم در گوگل اصلا دوست ندارند محتوای بی ربط مشاهده کنند. از آنجایی که گوگل همیشه هوای کاربرانش را دارد، الگوریتم گوگل حتی اگر میلیون ها دلار هم پیشنهاد دهید، حاضر به نمایش کمپین تان برای کاربران بی علاقه به کارتان نخواهد شد. البته این خیلی هم به ضررتان تمام نمی شود؛ چراکه دیگر خبری از شکایت های بی پایان کاربران از دست کمپین تان نخواهد بود.
از آنجایی که گوگل این روزها حرف اول و آخر را در دنیای اینترنت می زند، حضور برندها در آن امری کاملا طبیعی محسوب می شود. خب همین سرویس گوگل بیزینس را در نظر بگیرید. این روزها پیدا کردن برندهای بزرگی که هنوز در این سرویس عضو نیستند، حتی از یافتن سوزن در انبار کاه هم سخت تر است. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز استراتژی بازاریابی تان را در گوگل پیاده کنید و تخته گاز به سمت موفقیت بروید.
مطلب مرتبط: مزایای گوگل بیزینس (Google Business)
یوتیوب: گزینه ای کاملا مدرن
کسانی که از همان اول سیر تکامل اینترنت را به یاد دارند، احتمالا انتظار مشاهده یوتیوب در مقاله ای درباره موتورهای جست وجو را نخواهند داشت. هرچه باشد یوتیوب به معنای کلاسیک کلمه اصلا موتور جست وجو نیست، مگر نه؟
اگر از ما می شنوید، نباید برای جواب دادن به سوال بالا خیلی عجله کرد؛ چراکه یوتیوب هم دقیقا مثل گوگل یک الگوریتم همه فن حریف برای جست وجوی محتوا دارد. مگر نه اینکه هر موتور جست وجو باید از بین انبوهی از محتوا گزینه های مناسب برای کاربران را پیدا کند؟ با این حساب یوتیوب شاید نه به معنای کلاسیک، اما قطعا یک نوع موتور جست وجو محسوب می شود. داستان جالب شد، نه؟
صحبت کردن درباره مزایای یوتیوب برای برندها مثل این است که درباره فواید شوت های پرقدرت با مهاجم های فوتبال حرف بزنیم. مسئله اینجا آنقدر واضح است که حتی نیاز به توضیح اضافه هم ندارد. پس به جای اینکه الکی خودتان را خسته کنید، قبل از اینکه دیر شود از مزایای یوتیوب نهایت استفاده را ببرید. حالا که حرف از مزایای یوتیوب شد، بد نیست به آمار موسسه Search Engine Journal هم اشاره کنیم. بر این اساس یوتیوب ماهانه بیش از 2میلیارد کاربر فعال و رکورد یک میلیارد ساعت تماشای ویدئو در روز را دارد. فکر می کنم همین توضیح مختصر برای آنهایی که سرشان حسابی در دنیای آمار است، کافی باشد!
بازاریاب های حرفه ای خیلی خوب می دانند این روزها فرمت ویدئو حسابی روی بورس است. مردم ترجیح می دهند به جای اینکه متن های طولانی را تحمل کنند، با چندتا کلیک ساده سراغ ویدئوهای کاربردی رفته و خیال خودشان را راحت کنند. این وسط یوتیوب هم همیشه گزینه اول کاربران برای مشاهده ویدئوهای جذاب است.
این روزها شما برای اینکه در یوتیوب حضور داشته باشید، لازم نیست حتما یک برند درجه یک باشید؛ چراکه اینفلوئنسرها هم با تولید محتوا در این فضا سهمی از درآمد تبلیغاتی یوتیوب خواهند داشت. خب با این حساب مگر دلیلی برای خط کشیدن دور اسم یوتیوب باقی می ماند؟
اگر شما دنبال اجرای یک کمپین تبلیغاتی هستید، یوتیوب گزینه های بی نهایت متنوعی پیش پای تان قرار می دهد. از تبلیغات وسط نمایش ویدئوها گرفته تا معرفی ویدئوهای اختصاصی شما جلوتر از نمونه هایی با چندین میلیون بازدید، همه و همه فقط با یک اشاره در اختیارتان خواهد بود.
یاهو: خاطره ای قدیمی و در حاشیه!
یاهو اوایل هزاره جدید بازار موتورهای جست وجو را زیر سلطه خودش داشت، اما حالا بیشتر شبیه بازیکن بسکتبالی هستند که سال هاست پای شان به زمین مسابقه باز نشده است. بی شک مرور این نکته که یاهو دیگر حتی نزدیک دوران اوجش هم نیست، نکته جدید یا غافلگیرکننده ای نیست. این روند نزولی به ویژه بعد از اینکه گوگل مرورگر اختصاصی کروم را روانه بازار کرد، شدت بیشتری گرفت. از آن زمان تا حالا یاهو در بهترین حالت فقط 3 درصد ترافیک جهانی اینترنت را به خودش اختصاص داده است.
شاید فکر کنید ترافیک 3 درصدی برای یاهو به معنای مرگ آن است، اما ماجرا اصلا اینطور نیست. هنوز هم سرویس ایمیل یاهو یکی از پرطرفدارترین گزینه ها در بین مردم محسوب می شود. به علاوه، 600 میلیون کاربر فعال در ماه چیزی نیست که به همین سادگی کارآفرینان قیدش را بزنند.
همانطور که بازیکنان قدیمی فوتبال یا بقیه ورزش ها با گذشت دهه ها هنوز هم طرفدارهای دو آتیشه خودشان را دارند، یاهو هم همچنان اندک محبوبیتی در بازار دارد. به علاوه، تبلیغات با کمک یاهو خیلی ارزان تر از نمونه مشابه در گوگل آب می خورد. پس اگر بودجه تان کفاف همکاری با گوگل را نمی دهد، مراجعه به رقیب سنتی اش خیلی هم فکر بدی نیست. البته یادتان باشد هر چقدر پول دهید، آش گیرتان می آید. پس انتظار بازگشت سرمایه شگفت انگیز یا معجزه ای تمام عیار در این فضا را نداشته باشید.
مطلب مرتبط: گوگل ادز (Google Ads) چیست؟
بینگ: حضور مایکروسافت در بین بزرگان
موتور جست وجوی بینگ در نگاه اول بی نهایت شبیه گوگل است. از طراحی صفحات گرفته تا نمایش نتایج، همه و همه آدم را پاک گیج می کند. به همین خاطر خیلی از طرفداران برند مایکروسافت ترجیح می دهند به جای گوگل از بینگ استفاده کنند. اینطوری هم نتایج تقریبا یکسانی جلوی چشم شان ظاهر می شود، هم اینکه حمایتی کلیدی از برند محبوب شان کرده اند.
نکته جالب درباره سرویس بینگ نقش پررنگ طراح های آن در ساماندهی موتور یاهو است. به زبان خودمانی، الگوریتم یاهو از طرف مهندسان مایکروسافت طراحی شده است. به همین خاطر خیلی ها یاهو را نسخهای ضعیف شده از بینگ قلمداد می کنند. شاهکار مایکروسافت در دنیای موتورهای جست وجو با سهم 15 درصدی از بازار آمریکا مهمترین رقیب گوگل محسوب می شود. البته سهم بینگ آنقدرها زیاد نیست که گوگل را نگران کند، اما یکپارچگی محصولات مختلف مایکروسافت با بینگ از چند سال قبل زنگ خطر را برای گوگل به صدا درآورده است.
همانطور که مایکروسافت با طراحی مرورگر ادج (Edge) خیلی زود تبدیل به رقیبی جدی برای کروم شد، حالا هم قصد دارد موتور جست وجوی گوگل را زمین بزند. با این حساب اگر از همین امروز روی بینگ سرمایه گذاری کنید، خیلی ضرر نخواهید کرد.
بایدو: گزینه ای محبوب در بازار چین
آخرین گزینه ما در این مقاله مربوط به کشور چین است. از آنجایی که بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا در چین زندگی می کنند، محبوب ترین موتور جست وجوی آنها باید برای کارآفرینان سراسر دنیا مهم باشد. هرچه باشد بازار گسترده چین برای خیلی از برندها حیاتی است و اتفاقا اغلب برندهای بزرگ دنیا در این کشور خط تولید هم دارند.
مطلب مرتبط: تبلیغات کلیکی گوگل
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریابی آنلاین در شرق آسیا به طور اجتناب ناپذیری با بایدو گره خورده است. پس اگر دوست دارید جایی در بین گزینه های خرید مشتریان این منطقه داشته باشید، به غیر از گوگل و دوستان آمریکایی باید نیم نگاهی به بایدو هم داشته باشید. از آنجایی که بایدو به طور اختصاصی برای کاربران چینی طراحی شده، الگوریتمش به طور خیره کننده ای محتوا را برای کاربران این کشور شخصی سازی می کند. این یعنی شما قرار نیست برای کسی به جز مشتریان چینی در این موتور بازاریابی کنید. پس فقط اگر دنبال مشتریان شرق آسیا هستید سراغ بایدو بروید. وگرنه فقط پول تان را دور ریخته اید؛ آن هم بدون اینکه حتی یک دلار بازگشت سرمایه داشته باشید.
منابع: