مدیران نقش مهمی در هر کسب و کار ایفا می کنند. هرگونه تغییر و نوآوری در برندها باید ابتدا مورد تایید آنها قرار گیرد. همچنین وظیفه حساس ایجاد هماهنگی در میان تیم های مختلف برند نیز برعهده این افراد است بنابراین اگر یک مدیر در این میان عملکرد ضعیفی داشته باشد، تمام بخش های برند با مشکل مواجه خواهد شد. این امر اغلب اوقات در زمینه بیان نکات به دیگران قابل ملاحظه است.
اگر مدیران توانایی بیان نکات مدنظرشان به بهترین و شفاف ترین شکل ممکن را نداشته باشند، در عمل مشکلات بسیار زیادی پیش روی شان قرار می گیرد. یکی از مشکلات مهم در این میان ناتوانی برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف شان در حوزه کسب و کار است. بسیاری از مدیران پس از پایان یک جلسه کاری بارها و بارها با خودشان نکاتی که بد بیان کرده اند، مرور می کنند. بدون تردید چنین تکرارهایی هیچ تاثیری بر روی تغییر نتیجه جلسات گذشته ندارد بنابراین شما باید فکری به حال جلسات پیش روی تان کنید.
هدف اصلی در این مقاله کوتاه بررسی برخی از نکات مهم برای بیان هرچه شفافتر نکات در جلسات کاری از سوی مدیران است. اگر شما به این نکات توجهی نداشته باشید، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان و همچنین مشتریان تان پیدا نخواهید کرد. در ادامه برخی از نکات مهم در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: مدیریت بهتر کسب و کار با ایجاد ارتباط صمیمانه در محیط کار
1. اهمیت شناخت مخاطب: مخاطب در بحث های یک مدیر مهمترین نقش را دارد. اگر شما به خوبی مخاطب تان را مشخص نکنید، شاید مطالب مهم تان را برای افراد بی علاقه به کسب و کارتان بیان کنید. همچنین همیشه با شناسایی مخاطب هدف امکان استفاده از برخی نکات جانبی افزایش خواهد یافت. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. اگر تا به حال نسبت به مخاطب هدف تان فکر نکرده اید، به احتمال زیاد سخنرانی یا گفت وگوی مناسبی هم در جلسات کاری نداشته اید بنابراین برای سخنرانی بعدی تان باید حتما به این نکته توجه نمایید.
2. هدف سخنرانی: هر سخنرانی یا صحبتی باید هدفی داشته باشد. بدون هدف مشخص شما فقط در حال سر هم کردن حرفه ای بی ربط هستید. این امر هر مخاطبی را ناامید خواهد کرد بنابراین شما باید به بهترین شکل ممکن هدف صحبت های تان را مشخص کنید. اگر جلسه کاری در مورد دلایل افت فروش برند است، همین امر بهترین هدف سخنرانی شما خواهد بود. نیازی نیست در این رابطه بیش از اندازه وسواس به خرج دهید. مهمترین مسئله جذابیت هدف سخنرانی برای مخاطب هدف است. این امر تاثیرگذاری بر روی وی را به بهترین شکل ممکن ایجاد می کند.
3. بیان واضح دلایل گفت وگو: هدف صحبت های شما باید به بهترین شکل ممکن بیان شود، اما اگر همراه با دلایل گفت وگو نباشد، هیچ تاثیری نخواهد داشت. کارمندان برای شرکت و توجه به یک جلسه باید از مدتی قبل دلایل تشکیلش را بدانند. در غیر این صورت بدون هرگونه آمادگی در آن حاضر خواهند شد. وقتی کارمندان برای گفت وگو آماده باشند، تاثیرگذاری بر روی آنها به بهترین شکل ممکن ایجاد می شود. همچنین با آمادگی کارمندان فرآیند پرسش و پاسخ در طول گفت وگو نیز تقویت می شود. این امر به بیان هرچه واضح تر نکات از سوی شما کمک شایانی خواهد کرد.
4. بیان استدلال های روشن: شما برای تایید یک نکته نیاز به استدلال های روشن و قابل فهم دارید. اینجا کلاس درس نیست، پس هرگونه بیان نکات پیچیده را فراموش کنید. این امر کمترین تاثیری بر روی وضعیت کسب و کار شما نخواهد داشت بنابراین باید راهکار دیگری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را امتحان نمایید که این راهکار بیان هرچه ساده تر صحبت های تان است.
مطلب مرتبط: چگونه مدیر بهتری باشید
5. جمع بندی نهایی: سخنرانی های خوب و روشن همیشه با جمع بندی نهایی همراه است بنابراین شما باید جمع بندی نهایی در سخنرانی تان را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. بی شک هیچ داستانی بدون پایانبندی رها نمی شود بنابراین سخنرانی شما نیز باید چنین ویژگی ای داشته باشد، در غیر این صورت همیشه برای مخاطب هدف مثل یک معما باقی خواهد ماند.