فرصت امروز: در عصر جدید شرکت ها برای کسب سهم فروش بیشتر در بازار از انواع شیوه های بازاریابی استفاده می کنند تا بتوانند جایگاه خود را در بین رقبا حفظ کنند و به اهداف خود دست یابند.
یکی از شیوه های مهم بازاریابی که می تواند فروش را تا چندین برابر افزایش دهد، بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ است. بازاریابی شبکه ای همواره موضوعی هیجان انگیز است به خصوص برای جوانانی که می خواهند مسیر طولانی چند ساله را در یک مدت کوتاه طی کنند و به آرزوهای خود برسند. این نوشته درباره بازاریابی شبکه ای است.
بازاریابی شبکه ای چیست؟
بازاریابی شبکه ای نوعی از بازاریابی است که شاکله ویژه خود را دارد. در بازاریابی شبکه ای بازاریاب برای فروش آسان تر و دریافت سود بیشتر، افرادی را به عنوان زیرمجموعه به شرکت معرفی می کند. بازاریاب جدید، با هر فروش خود سودی نیز به سرشاخه خود می رساند. هرچه افراد زیرمجموعه فعالیت بیشتری داشته باشند، طبعا سود بیشتری نصیب کسانی که آنها را وارد این کار کرده اند، می شود. این روش با ساختار خاص خود، شبکه ای از نیروهای انسانی را به وجود می آورد که به صورت تصاعدی افزایش می یابند و باعث رشد و رونق فروش می شود.
مطلب مرتبط: شروع بازاریابی شبکه ای با 10 توصیه کاربردی
بازاریابی شبکه ای گرچه شباهت هایی با بازاریابی هرمی دارد، اما در بنیان با شرکت های هرمی فرق دارد. تفاوت این دو شیوه بازاریابی در این است که در شرکت های هرمی هیچ کالا یا خدمات ملموسی خریداری نمی شود. اعضا باید در شرکت سرمایه گذاری کنند و متعهدند که افرادی را نیز به شرکت معرفی کرده و آن افراد نیز باید در شرکت سرمایه گذاری کنند، اما در بازاریابی شبکه ای فروش خیلی مهم است یعنی در اولویت اول، بازاریاب باید محصول خود را بفروشد و در اولویت دوم زیرمجموعه هایی را برای خودش پیدا کند که آنها هم بتوانند بفروشند.
اساس بازاریابی شبکه ای همان بازاریابی دهان به دهان است که شاید مؤثرترین نوع بازاریابی رایج است. در این شیوه از بازاریابی شبکه ای، بازاریاب که خودش خریدار محصول است با بازاریابی دهان به دهان موجب خرید فرد دیگری می شود و با خرید فرد دوم و به تبع آن افراد دیگر، به ازای میزان فروش از شرکت سود دریافت می کند.
تفاوت اصلی این گونه شرکت ها با شرکت های هرمی این است که انباشت پول صورت نمی گیرد و ثروت در جهت تولید استفاده می شود. البته برخی شرکت های هرمی نیز کالاهایی را ارائه می دادند، اما این کالاها قابلیت فروش نداشتند یا با قیمتی بیش از قیمت واقعی عرضه می شدند. این امر باعث شده بود که کالاها تنها در میان اعضا دست به دست شود و جنبه عمومی نداشته باشد.
تفاوت بازاریابی شبکه ای با ویزیتوری معمولی این است که بازاریاب می تواند چند نفر را به عنوان زیرمجموعه انتخاب کند تا آنها هم تعدادی از محصولات آن شرکت را بفروشند. بازاریاب با این شیوه بابت فروش زیرمجموعه های خود، به صورت جداگانه پورسانت دریافت می کند.
به طور کلی سیستم شبکه ای تنها روش بازاریابی دهان به دهان است که می تواند طیف وسیعی از افراد را در پوشش خود قرار دهد. طی سالیان اخیر و با اتفاقاتی که برای شرکت های هرمی در کشور افتاد، افراد فعالیت در این شرکت ها را با تحقیق و تدبیر آغاز می کنند.
پایداری شرکت جزو مواردی است که باید بدان توجه داشت و پارامترهای قابل بررسی دارد. وجود شرکت های هرمی در سال های گذشته و گسترش آموزش های مرتبط باعث شده است داوطلبان آموزش های بیشتری ببینند و سعی در فراگیری روش های مختلف بازاریابی کنند.
وجود اینترنت، شبکه های اجتماعی و سایت ها کمک عمده ای به بازاریابی شبکه ای کرده است که این روزها رواج دارد.
راهکارهای عملی موفقیت در بازاریابی شبکه ای
اگر می خواهیم در بازاریابی شبکه ای موفق باشیم باید به چند نکته توجه کنیم:
کیفیت کالا: نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای برمبنای بازاریابی دهان به دهان است. یعنی فرد به خاطر کیفیت یا یک ویژگی خاص یک محصول، آن را به فرد یا افراد دور و بر خود معرفی می کند. طبعا پایین بودن کیفیت کالا در کم فروش شدن کالا موثر است.
اگر کیفیت محصول تان پایین است یا به طور کلی هیچ خاصیت به خصوصی ندارد که مشتری را برای پول دادن و خرید کردن قانع کند، شاید نتوانید موفق شوید.
قدرت تیم سازی و رهبری
در بازاریابی شبکه ای هر فردی که قدرت و توانایی بیشتری در رهبری و تیم سازی داشته باشد موفق تر است. بنابراین هر کس که وارد این بازار می شود، نمی تواند به درآمد عالی برسد زیرا یکی از ابزارهای مهم قدرت و توانایی فرد در رهبری افراد زیرمجموعه خود است.
قدرت رهبرسازی در فروش
همچنین کسی که در بازاریابی شبکه ای کار می کند باید این توانایی را داشته باشد که رهبر بسازد، یعنی زیرمجموعه هایی را تربیت کند که خود بتواند رهبری کند، تیم جمع کند و در تیم های شان ایجاد انگیزه کند.
قدرت مذاکره و فروش
در بازاریابی شبکه ای فرد باید قدرت مذاکره خوبی داشته باشد. باید مهارت های فروش را یاد بگیرد. باید بداند که چطور با مشتری صحبت و مذاکره کند. باید فنون مختلف بازاریابی حضوری را یاد بگیرد. اگر دقت کنیم همه افرادی که وارد بازاریابی شبکه ای می شوند موفق نمی شوند زیرا قدرت مذاکره و فروش ندارند و نمی توانند برای فروش کالا مذاکرات خوبی با خریداران احتمالی داشته باشند.
مطلب مرتبط: بازاریابی شبکه ای، واقعیت یا توهم؟
مزیت های بازاریابی شبکه ای
الف: روشی مناسب برای استقلال مالی
یکی از مهمترین مزیت های بازاریابی شبکه ای رسیدن به استقلال و آزادی مالی است. فرد پس از مدتی که فعالانه در شبکه خود کار می کند، زیرمجموعه می گیرد و محصولات را به فروش می رساند، یک شبکه گسترده ایجاد می کند که آنها هم در پی آزادی و استقلال مالی هستند و به همین خاطر باید محصولات را به اندازه کافی به فروش برساند. در نتیجه هم خودشان و هم سرگروه را یک گام به هدف اصلی که آزادی و استقلال مالی است نزدیک می کند.
ب: کسب درآمد با فروش شبکه ای
بسیاری از بازاریاب های بازاریابی شبکه ای وقتی شبکه خودشان را ایجاد کنند و چند سطح از بازاریاب ها را در زیرشاخه خودشان قرار دهند، می توانند در منزل بنشینند و استراحت کنند؛ زیرا زیرشاخه ها محصولات را می فروشند و به آنها سود می رسانند، اما برای اینکه به این مرحله از فروش برسند باید تلاش های زیادی جهت تیم سازی کرده باشند.
ج: جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی
یکی از مهمترین مزیت های بازاریابی شبکه ای جلوگیری از هدر رفتن بسیاری از هزینه های کسب و کار است. کسی که بازاریابی شبکه ای را انتخاب می کند در واقع دارد محصول یا خدمات خودش را به صورت مستقیم می فروشد و نیازی به تبلیغات نیست. البته این کسب و کارها معمولاً برای تبلیغات هم هزینه می کنند ولی قاعدتاً میزان این هزینه خیلی کمتر از سایر کسب و کارهایی است که از این شیوه استفاده نمی کنند.
د: اشتراک گذاری محصول و خدمات در شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه ای روشی برای اشتراک گذاری محصولات و خدمات در شبکه های مختلف اجتماعی است که مردم به آنها علاقه خاصی دارند. مزیتی که این سبک از بازاریابی دارد این است که افراد یک محصول را امتحان و کیفیت آن را بررسی می کنند و سپس اگر از آن محصول خوش شان آمد، آن را به دیگران پیشنهاد می کنند و اگر کیفیت آن را نپسندند، اهمیتی به آن نمی دهند. به همین خاطر است که بازاریابی شبکه ای مورد توجه بسیاری از محافل بازاریابی است.
دلایل ناکارآمدی بازاریابی شبکه ای
الف: کیفیت کالاهایی که بسیاری از این شرکت ها ارائه می دهند، گاهی فوق العاده پایین است، بنابراین کمتر می توان انتظار داشت که این محصول به طور دائم و مستمر به فروش رود؛ مگر توسط خود بازاریاب و دوستان و آشنایان اطراف او.
ب: برای ثروتمندشدن در بازاریابی شبکه ای باید تیمی بزرگ و فعال تشکیل شود. یک هرم بزرگ که بیشتر اعضای آن فعالند و دائم در حال فروش. و این، تنها حالتی است که فرد می تواند در بازاریابی شبکه ای به فروش بالا و درآمد زیاد برسد.
ج: تعداد بازاریاب ها از حدی که فراتر برود، بازاریاب های بخش متوسط رو به پایین هرم، عملا درآمد قابل توجهی نمی توانند داشته باشند و صرفا اندک فروشی می توانند بکنند و آن سود رویایی فقط می تواند عاید اعضای بالای هرم باشد.
د: برای چنین هرمی قطعا فرد باید یکی از سختکوش ترین و باهوش ترین افراد باشد و فقط یک درصد از افراد در این سیستم ها می توانند چنین موفقیتی داشته باشند. در صورتی که در بسیاری از مشاغل دیگر هم همین است! شما اگر بسیار تلاش کنید و بسیار باهوش باشید می توانید جزو یک درصد ثروتمند در آن زمینه باشید. با این تفاوت که اگر تلاش کردید و جزو آن یک درصد نشدید، کماکان به جایگاه شغلی و درآمدی بالایی در آن شغل رسیده اید.
بازاریابی شبکه ای از نظر قانونی
اگر می خواهید وارد کار بازاریابی شبکه ای شوید وارد وب سایت شرکت شوید و نماد وضعیت شرکت را بررسی کنید. تمامی شرکت های دارای مجوز مکلف خواهند بود در صفحه اصلی سایت خود لوگوی وضعیت فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای را قرار دهند و کاربرانی که خواستار عضویت و بازاریابی رسمی شرکت هستند به راحتی از طریق رنگ لوگوی نمایش داده شده بر روی سایت و اطلاعاتی که بعد از کلیک به دست می آورند از وضعیت شرکت اطلاع حاصل می کنند. اگر سبز بود یعنی مجاز به فعالیت است، اگر زرد بود یعنی مجاز به فعالیت و فرصت یک ماهه برای رفع ایراد دارد اگر قرمز بود یعنی موقتا به مدت شش ماه تعلیق شده است و اگر رنگ مشکی بود به معنای اتمام تاریخ اعتبار مجوز شرکت می باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی شبکه ای قانونی را جدی بگیرید
اگر شما دارای قدرت تیم سازی و رهبری هستید و توانایی شما برای مذاکره و فروش بالاست، می توانید از سیستم بازاریابی شبکه ای استفاده کنید و به اهداف و خواسته های کاری و مالی خود برسید.