اینستاگرام با اختلاف معناداری نسبت به بقیه پلتفرم های آنلاین محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا محسوب می شود. شاید این اپ دوست داشتنی هنوز به اندازه فیس بوک کاربر فعال نداشته باشد، اما نگاهی کوتاه به دامنه کاربرانش تکلیف همه ابهامات را روشن می کند. این روزها از بچه های 6-5 ساله گرفته تا سالمندان همگی در اینستاگرام حضور دارند. بی شک همین نکته برای توجیه حضور میلیونی برندها در این پلتفرم کافی است، مگر نه؟
اگرچه اینستاگرام مثل یک اثر هنری برای کاربران حیرت انگیز است، اما حساب برندها در این فضا از بقیه کاربران جداست. شما نمی توانید انتظار داشته باشید به عنوان یک برند کاربران مثل خودشان با شما رفتار کنند؛ چراکه هدف شما در این فضا نه فقط ارتباط با بقیه، بلکه فروش بیشتر است. وضعیت شما از این نظر مثل یک باشگاه فوتبال تجاری است که هر طور شده باید از این ورزش پول دربیاورد؛ نه اینکه فقط دنبال خوشگذرانی با بازیکنان و خلق اوقات خوش باشد.
وقتی صحبت از بازاریابی در اینستاگرام می شود، از هر ابزاری بشود چشم پوشی کرد، سرویس استوری را دیگر نباید کنار گذاشت. دلیلش هم واضح است؛ چک کردن بخش استوری خیلی راحت تر و صدالبته جذاب تر از سر و کله زدن با پست های تکراری است. البته در همین فضا هم تمام برندها با استوری شان مخاطب را میخکوب نمی کنند. همیشه بازاریاب هایی هستند که با پیروی از کلیشه ها یک شبه اعتبار برندشان را بر باد می دهند. هدف ما در این مقاله مقابله با چنین رفتارهای عجیبی است. شما لازم نیست یک بازاریاب حرفه ای با 20 سال سابقه کار باشید تا برندتان را در اینستاگرام بدل به یکی از گزینه های جذاب کنید. در عوض فقط و فقط به چند تا توصیه حرفه ای برای شخصی سازی استوری تان نیاز دارید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در استوری اینستاگرام با هک های طلایی
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر برند در دنیای بازاریابی باید مثل یک کارگردان مشهور صاحب سبک خاص خودش باشد. اینطوری کاربران ناخودآگاه به سمت شما جذب شده و دیگر لازم نیست چندین هزار دلار روی پروموت کردن محتوای تان از دست بدهید. اگر شما هم دوست دارید استوری های اینستاگرامی برندتان از حال و هوای تکراری در بیاید، این مقاله همان چیزی است که بدان نیاز دارید. ما در ادامه بعضی از تکنیک های کلیدی برای شخصی سازی استوری های اینستاگرام را زیر ذره بین خواهیم برد. پس اگر دوست دارید دستی به سر و گوش استوری اکانت تان بکشید، در ادامه با ما همراه باشید.
استفاده از قالب های حرفه ای
در دنیایی که همه چیز با سرعت نور تغییر می کند، هر کسی نمی تواند یک طراح همه فن حریف باشد. به همین خاطر خیلی از بازاریاب ها در سرویس استوری از قالب مشخصی استفاده نمی کنند. شاید این رفتار برای اکانت های حقیقی ایراد خاصی نداشته باشد، ولی درباره یک برند همیشه باید محتاط عمل کنیم، چراکه شما خواه ناخواه زیر ذره بین کاربران قرار دارید. شاید فکر کنید ما در این بخش از شما می خواهیم فورا در کلاس های گرافیک ثبت نام کنید. در این صورت باید کاملا خوشحال تان کنیم؛ چراکه اینجا اصلا از این خبرها نیست. اجازه دهید با هم روراست باشیم، چه کسی حوصله شرکت در کلاس های مختلف را دارد؟ آن هم درست موقعی که کلی کار و مسئولیت روی سر آدم ریخته است!
میانبر پیشنهادی ما در این بخش استفاده از اپ های حرفه ای طراحی و گرافیک است. اپ هایی نظیر کانوا (Canva) و اسپارک پست (Spark Post) با رابط کاربری بی نهایت ساده حتی به مبتدی ترین آدم هم کمک می کند قالب های شخصی سازی شده و کاملا حرفه ای برای استوری شان داشته باشند. ماجرا به بخش هیجان انگیزش رسید، نه؟
اشتباهی که خیلی از بازاریاب ها هنگام کار با اپ های گرافیکی انجام می دهند، انتخاب اولین قالب حرفه ای است که جلوی راه شان قرار می گیرد. یادتان باشد شما قرار نیست همین طوری الکی یک قالب را انتخاب کنید. در عوض باید ته توی فهرست قالب ها را درآورده و در آخر هم تغییراتی اندک در رنگ یا فونت قالب اعمال کنید. اینطوری امضای ویژه تان پای استوری اینستاگرامی برند خواهد خورد.
اضافه کردن فیلترهای مختلف به استوری
خیلی وقت ها آدم در اینستاگرام استوری هایی با ترکیب رنگ هایی بی نهایت خیره کننده به پستش می خورد. اگر فکر کرده اید پشت این استوری ها یک گرافیست حرفه ای با فوتوشاپ نشسته، کاملا دراشتباهید. این روزها آنقدر فیلترهای مختلف در اینستاگرام به چشم می خورد که دیگر نیازی به استفاده از فوتوشاپ نباشد. اگر حرف ما را باور نمی کنید، کافی است سری به استوری اینستاگرام و بخش فیلترها بزنید. آن وقت حساب کار دست تان می آید.
اگر آشنایی شما با فیلترهای اینستاگرام به دو سه سال قبل برمی گردد، احتمالا از دیدن فیلترهای ساخت بقیه کاربران در این اپ حسابی تعجب خواهید کرد. چراکه تا همین چند وقت پیش اینستاگرام به جز فیلترهای رسمی خودش به هیچ کس اجازه بارگذاری فیلتر نمی داد. پس اگر تا حالا از فیلترهای استوری استفاده نکرده اید، تا اینجای کار هم کلی از فرصت های شخصی سازی محتوای تان را از دست داده اید. کافی است وقتی قبل از اینکه استوری تان را آپلود کنید، به بخش جست وجوی افکت ها (Browse Effects) بروید. آن وقت با کلی فیلتر مختلف رو به رو خواهید شد. قول می دهم اولین بار جست وجو بین میلیون ها فیلتر جذاب این بخش راحت چند ساعت از وقت تان را بگیرد؛ آن هم بدون اینکه اصلا متوجه گذر زمان شوید!
یادتان باشد شما می توانید خودتان هم دست به طراحی فیلتر موردنیازتان بزنید. در این رابطه علاوه بر یک ایده درجه یک باید گرافیست شرکت را هم کنار دست تان داشته باشید؛ چراکه طراحی فیلتر کاری نیست که یکی دو روزه بشود یاد گرفت.
مطلب مرتبط: چگونه نرخ بازدید استوری اینستاگرام برندتان را افزایش دهید؟
داستانسرایی را فراموش نکنید
چه کسی از یک داستان خوب بدش می آید؟ فکر می کنم همه قبول داشته باشند که چنین آدمی اصلا در دنیا وجود ندارد. هرچه باشد داستان های جذاب از هزاران سال قبل تا به امروز سرگرمی درجه یک انسان ها بوده است. با این حساب بد نیست کمی تم داستانی به استوری برندتان اضافه کنید. اینطوری کاربران به غیر از آشنایی با محصولات یا برندتان بهانه دیگری هم برای باز کردن استوری تان خواهند داشت.
اجازه دهید تا دیر نشده همین اول کاری یک نکته مهم درباره داستانسرایی را با شما در میان بگذاریم. شما به عنوان یک بازاریاب قرار نیست داستانی در حد و اندازه آثار داستایوفسکی خلق کنید. همین که کمی درباره محتوای استوری توضیح داده و آن را با سابقه برند یا اتفاقات روز پیوند دهید، کافی خواهد بود. یادتان باشد این روزها هیچ کس حوصله استوری های طولانی را ندارد. پس الکی کارتان را کش ندهید.
اگر شما استرس زیادی برای داستانسرایی در استوری تان دارید، فرمول طلایی ما الگوبرداری از آدم های حرفه ای است. مثلا به جای اینکه در زمان های مرده تان سراغ بازی های کامپیوتری بروید، چرخی در اینستاگرام زده و اکانت برندهای بزرگ را تحت نظر بگیرید. اینطوری کم کم قلق داستانسرایی در بخش استوری دست تان می آید. آن وقت کاربران می مانند و کلی استوری شخصی سازی شده شما که دل هر کسی را خواهد برد!
ما در روزنامه فرصت امروز به غیر از الگوبرداری از روی دست دیگران چندتا توصیه دیگر نیز برای داستانسرایی حرفه ای داریم. پس اگر دوست دارید مو لای درز کارتان نرود، این نکات را هم گوشه ذهن تان داشته باشید:
• تبدیل استوری به یک ولاگ دو دقیقه ای می تواند خیلی از مشکلات تان را حل کند. البته شما نباید در این مسیر زیاده روی کنید؛ چراکه نه اینجا یوتیوب است و نه شما یک اینفلوئنسر هستید. پس ولاگ تان را در حد همان دو یا حداکثر سه دقیقه نگه دارید.
• کمی درباره استراتژی های جاری برند یا حتی سرگذشت کسب و کارتان حرف بزنید. این روزها مشتریان دوست دارند قبل از خرید تا جای ممکن از برند مورد علاقه شان اطلاعات دست اول داشته باشند. پس به جای اینکه دیگران برندتان را به مشتریان معرفی کنند، خودتان این مسئولیت مهم را برعهده بگیرید.
• اضافه کردن اسلایدهای تعاملی با رشته استوری تان همیشه ایده خوبی خواهد بود. مثلا بعد از یک ویدئوی کوتاه از پشت صحنه برند نظر کاربران را جویا شوید. بی شک خیلی از نظرات کاربران غیرحرفه ای خواهد بود، اما دست کم مزه دهان شان را متوجه می شوید.
شخصی سازی با چاشنی گیف و استیکر
آیا تا به حال فکر کرده اید چرا گیف ها اینقدر در شبکه های اجتماعی محبوب هستند؟ مگر نه اینکه گیف همان ویدئوی کوتاه و بدون صداست، پس چرا گاهی اوقات حتی از ویدئو هم جذاب تر است؟ اگر از ما بپرسید، می گوییم گیف ها به خاطر فرمت کوتاه و بدون صدای شان این همه شهرت به هم زدهاند. از این نظر گیف ها مثل کمدینی هستند که بدون حتی یک کلمه حرف زدن همه را از خنده رودهبر می کند. شما را نمی دانم، ولی من که ترجیح می دهم به جای دردسرهای گوش دادن به یک فیلم انگلیسی با زیرنویس نصفه و نیمه کلا یک فیلم صامت ببینم. ماجرا درباره گیف ها هم تقریبا همینطور است.
اگر شما دوست دارید حال و هوای استوری تان کمی عوض شود، گیف و صد البته استیکر بهترین گزینه های ممکن هستند. شما می توانید به راحتی از میان میلیون ها گیف مختلف در اینستاگرام گزینه های دلخواه تان را انتخاب کنید. درباره استیکر هم انواع کیبوردها روز به روز المان های بیشتری به لیست استیکرهای شان اضافه می کنند. به علاوه، خودِ اینستاگرام هم مجموعه ای از استیکرها را پیش روی کاربران قرار می دهد. پس لازم نیست خیلی نگران این موضوع باشید.
بحث ما در این بخش کاملا روشن است. احتمالا شما هم بارها و بارها در اینستاگرام از گیف استفاده کرده اید. با این حال قبل از اینکه سراغ میانبر بعدی برویم، باید یک نکته کلیدی را یادآوری کنیم. شما قرار نیست با گیف یا استیکرهای تان کل فضای استوری را پر کنید؛ چراکه این المان ها اساسا بخشی جزئی در قالب استوری محسوب می شود. پس به جای اینکه الکی روی گیف یا استیکر متمرکز شوید، همچنان به بخش های مهمتر کارتان مثل پیام اصلی استوری فکر کنید. اینطوری شانس تان برای موفقیت در جلب نظر کاربران بیشتر خواهد بود.
مطلب مرتبط: استفاده از قابلیت استوری به سبک حرفه ای ها
استفاده از فونت مخصوص
وقتی تیم های ورزشی آماده فصل جدید می شوند، به غیر از خرید بازیکنان مطرح و برگزاری تورهای آماده سازی مفصل به فکر جنبه های ظاهری کارشان هم هستند. مثلا تیم ها هر فصل لباس مخصوصی برای خودشان طراحی می کنند. اینطوری طرفداران هر سال ظاهری جدید و صدالبته چشم نواز از تیم محبوب شان خواهند دید. اگر بخواهیم از این مثال استفاده کنیم، باید گفت ظاهر استوری های شما هم باید همیشه خاص و منحصر به فرد باشد. قبول دارم اینجا خبری از لباس های ورزشی نیست، اما هیچ کس جلوی شما را نگرفته تا فونت مخصوص تان را طراحی نکنید.
استفاده از فونت خاص برای استوری در کسری از ثانیه شما را از بقیه برندها متمایز می کند. از آنجایی که کاربران در اینستاگرام چند تا فونت محدود دم دست شان است، شما باید به فکر استفاده از اپ ویژه برای تغییر فونت باشید. پیشنهاد ما در روزنامه فرصت امروز اپ Over است. این اپ به شما کمک می کند از بین یک عالمه فونت مختلف گزینه دلخواه تان را پیدا کرده و قبل از بارگذاری استوری آن را طوری شخصی سازی کنید که نگاه هر کاربری را جلب کند.
اضافه کردن کپشن به استوری
بازاریاب ها معمولا شرایط ایده آلی برای مخاطب شان مد نظر دارند. با این حال در دنیای واقعی همه چیز مطابق میل ما پیش نمی رود. از کجا معلوم کاربران همیشه در خانهشان استوری های برند شما را مشاهده کنند؟ شاید خیلی ها اول صبح وقتی داخل اتوبوس هستند سری به استوری های تان بزنند. در این صورت احتمالا صدای استوری شما به هیچ کاری نمی آید.
عنصر صدا در زندگی روزمره اهمیت بی نهایت زیادی دارد. از گپ و گفت های خودمانی گرفته تا اطلاع رسانی های مهم، همه و همه از توانایی ارتباط صوتی بهره می برد. با این حساب سرمایه گذاری برندها بر روی این گزینه امر عجیبی نخواهد بود. البته در این بین شما باید فکر شرایط روزمره را هم بکنید. اگر به هر دلیلی کاربران توانایی گوش دادن به صدای استوری تان را نداشتند، باید دست کم 70 درصد ماجرا را متوجه شوند. شاید فکر کنید منظور ما فاکتور گرفتن کامل محتوای صوتی است، اما راستش ما یک راه حل بسیار بهتر داریم.
فرمول ما در این بخش اضافه کردن کپشن به استوری است. به زبان خودمانی، شما باید زیر نویس های دقیقی برای استوری تان داشته باشید. اینطوری حتی اگر کاربران توانایی گوش دادن به استوری را نداشته باشند، دست کم با زیرنویس از کم و کیف ماجرا مطلع خواهند شد.
مطلب مرتبط: بازاریابی با تکنیک های طلایی در بخش استوری اینستاگرام
این روزها بارگذاری استوری در بین کاربران و صدالبته برندها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. همین امر گاهی اوقات موجب بی دقتی بازاریاب ها در بارگذاری استوری می شود. خب وقتی یک سرویس اینقدر دم دستی است، اصلا چرا باید بدان توجه زیادی کرد. تلاش ما در این مقاله نشان دادن هک های کاربردی برای شخصی سازی استوری بود. از اینجا به بعد همه چیز به تلاش و پشتکار خودتان بستگی دارد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و استوری های برندتان را شخصی سازی کنید.
منابع: