تغییرات دنیای کسب و کار در طول سال های اخیر شدت بسیار زیادی داشته است. به طوری که خیلی از کارآفرینان سنتی عملا با مشکلات زیادی برای تداوم حضور در این عرصه مواجه شده اند. خب از زمانی که همه گیری کرونا به طور جدی مطرح شد، علاقه مردم برای تعامل آنلاین با یکدیگر به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرد. در این میان ارتباط میان مشتریان و برندها نیز دستخوش تغییر شد؛ چراکه دیگر مردم علاقه ای برای خرید حضوری یا حتی تعامل به شیوه های سنتی با برندها نداشتند. در عوض این راهبردهای دیجیتال بود که روز به روز طرفدارهای بیشتری پیدا می کرد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کسب و کاری که توانایی تقویت حضور آنلاینش را نداشته باشد، راه به جایی نخواهد برد.
بی شک اصطلاح حضور آنلاین کمی عجیب به نظر می رسد، چراکه معمولا زیاد به گوش مان خورده و کمتر کسی به طور درست و دقیق درباره اش حرف می زند. خب ما در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه پرونده این اصطلاح در دنیای کسب و کار را برای تان ببندیم.
حضور آنلاین در واقع به تمام محتوا و اطلاعاتی که از برندتان در سطح اینترنت وجود دارد، گفته می شود. حالا فرقی ندارد این اطلاعات و محتوا از سوی شما تولید شده یا مشتریان ثابت تان دست به کار شده باشند. در هر صورت مهم وجود چنین اطلاعاتی است. البته نباید فراموش کنید که مشتریان ناراضی هم در این میان دست به تولید محتوا درباره شما خواهند زد که باید فورا آن را مدیریت کنید.
اگر زمانی نه چندان دور حضور کسب و کارها در متن زندگی مردم ضروری بود، حالا دیگر لازم نیست در دنیای آفلاین حسابی گرد و خاک کرده و خودتان را کنار مشتریان نشان دهید. در عوض ضروری است تا نشان دهید چقدر با فناوری های نوین سازگار بوده و فرصت اثرگذاری درست و حسابی بر روی مخاطب تان را دارید. نکته ای که در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد، استفاده از تکنیک های کلیدی برای اجرای این برنامه است.
مطلب مرتبط: حضور در دنیای آنلاین و افزایش اعتماد مشتریان به برندها
سالانه بسیاری از برندها به هوای اینکه حضور موثری در کنار مشتریان داشته و محتوای اصولی تولید می کنند، با چالش های زیادی مواجه می شوند. این در حالی است که ما در این مقاله قصد داریم به شما یاد دهیم چطور بدون هیچ دردسری کارتان را پیش برده و حضور آنلاین تان را بدون هیچ حرف و حدیثی بهبود بخشید. کافی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکات تازه در دنیای کسب و کار به دست بیاورید.
سوالی که در ابتدای راه درباره حضور آنلاین مطرح می شود، چرایی ضرورت آن است. این مسئله ای است که برای بسیاری از کارآفرینان حکم مرگ و زندگی دارد. درست به همین خاطر باید دلایل روشنی برای یادگیری و تلاش برای اجرای آن داشته باشیم.
اولین نکته ای که باید بدان توجه داشته باشید، موج عجیب و غریب دیجیتالی شدن کسب و کارهاست. بدین معنا که امروزه بسیاری از برندها دیگر بر روی تاسیس شعبه تازه سرمایه گذاری نمی کنند. در عوض سراغ راه اندازی سایت فروش رفته و بسیاری از خدمات شان را در این حوزه ارائه می دهند. این مسئله ای است که در بلندمدت می تواند به تغییرات بنیادی در بازار منجر شود. درست به همین خاطر شما هم باید جهت گیری درستی در قبال این تغییرات داشته باشید. البته همین یک مورد برای توجیه اهمیت حضور آنلاین کافی نیست. پس اجازه دهید در ادامه کمی دقیق تر مسئله را بررسی کنیم.
افزایش اعتبار برند
کسب و کارهایی که در دنیای آنلاین حضور پررنگی دارند، معمولا بیشتر مورد اعتماد مشتریان قرار می گیرند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز حضور آنلاین را یکی از نقاط قوت برندها می دانیم. در دنیایی که کلی برند به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هستند، این شما هستید که باید با کمی تغییرات بدل به کسب و کار مورد علاقه آنها شوید.
بی شک همه ما تجربه خرید آنلاین را داشته ایم. در چنین موقعیت هایی ترس از اینکه نکند برند موردنظر کلاهبردار باشد، تمام وجود آدم را می گیرد. در این میان حضور گسترده یک برند در دنیای آنلاین می تواند معادلات را تغییر دهد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان به شیوه ای مناسب باید فکر موقعیت آنلاین خود نیز باشید.
یافتن مشتریان تازه
امروزه مشتریان برای خرید بیشتر به دنیای آنلاین نظر دارند تا تعاملات رو در رو در بازار. این بدان معناست که اغلب مردم فورا سراغ گوگل رفته و محصولات موردنیازشان را سرچ می کنند. به علاوه، احتمال اینکه از همان گوگل نیز خرید کنند، بسیار بالا خواهد بود. بنابراین اگر شما فکری به حال تولید محتوا و حضور بهتر در دنیای آنلاین نکنید، بهره چندانی از مشتریان تازه نخواهید برد. این در حالی است که در حالت عادی نیاز به مشتری تازه هیچ جوره قابل انکار نیست.
ما در روزنامه فرصت امروز یافتن مشتریان تازه را مثل فروش بلیت های یک کنسرت می دانیم. همانطور که تبلیغات در شبکه های اجتماعی نقش مهمی در خرید مردم دارد، اینجا هم داستان مشابه است. پس باید کمی هم که شده بیشتر به فکر حضور در شبکه های اجتماعی و بهبود کارتان باشید. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت کارتان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. پس به جای اینکه الکی بهانه های مختلفی بیاورید، بهتر است از همین حالا دست به کار شوید.
مطلب مرتبط: کسب شهرت در فضای مجازی خود به خود اتفاق نمی افتد
نکته دیگر اینکه با تقویت حضور آنلاین مشتریان در هر ساعتی از شبانه روز فرصت یافتن شما و تعامل با برندتان را خواهند داشت. این نکته ای است که می تواند اوضاع را به سود شما تغییر داده و کار را برای تان ساده تر سازد.
آشنایی با کانال های ارتباطی بهتر
این روزها کلی کانال تعاملی در دسترس بازاریاب ها قرار دارد که باید درباره اش تصمیم گیری کنند. برخی از بازاریاب ها دوست دارند در تمام کانال های ارتباطی حضور داشته و وضعیت را به سود خودشان در این فضا تغییر دهند. خب این اتفاقی است که احتمال وقوعش بسیار پایین خواهد بود؛ چراکه عملا حضور در فضای رقابتی به این شکل دردسرهای زیادی دارد. اول از همه بودجه تمام برندها در دنیا بی نهایت محدود است. بنابراین مثلا بازاریابی در تمام شبکه های اجتماعی حسابی دردسرساز خواهد بود. این مسئله ای است که در بلندمدت می تواند اوضاع شما را به طور قابل ملاحظه ای چالش برانگیز سازد.
نکته دیگری که در این میان باید بدان توجه کرد، محدودیت زمان است. خب مگر یک تیم بازاریابی چقدر زمان دارد که آن را صرف تولید محتوا در تمام شبکه های اجتماعی کند؟ این سوالی است که برای بسیاری از بازاریاب ها به طور جدی مطرح است. پس بهتر است دست به انتخاب گزینه های بهتر بزنیم.
مسئله کلیدی در این میان ساز و کار انتخاب گزینه های مناسب برای بازاریابی است. این مسئله ای است که به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و بودجه تان را نیز به طور منطقی هزینه خواهد کرد. یادتان باشد، حضور در دنیای آنلاین به مرور زمان شما را با کانال های ارتباطی بهتر نیز آشنا می کند. این یعنی به مرور می توانید تصمیم گیری خوبی درباره گزینه های مختلف داشته باشید. پس نباید کار را به تجربه قبلی یا حتی شانس واگذار کرد. در عوض این مسئله ای است که تکلیفش در دل کار روشن خواهد شد.
خب حالا دیگر به مرحله ای رسیده ایم که فرصت اثرگذاری درست و حسابی بر روی مخاطب فراهم شده است. شما الان می توانید اوضاع تان از نقطه نظر اجرای این استراتژی را مورد بحث قرار دهید. البته ما در این میان شما را تنها نخواهیم گذاشت. در عوض کنارتان هستیم تا نکات کلیدی در رابطه با تقویت حضور آنلاین را یاد بگیرید.
باور کنید یا نه، خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند تقویت حضور آنلاین امری بی نهایت ساده است، اما وقتی وارد متن ماجرا می شوند، تازه سختی های مسیر برای شان روشن می شود. این دقیقا همان مسئله ای است که شما باید نسبت به آن حساسیت نشان دهید.
ما در ادامه سعی می کنیم برخی از نکات کلیدی برای بهبود وضعیت کسب و کارها و تقویت حضور آنلاین برند را با شما در میان بگذاریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تجربه ای بسیار بهتر از نقطه نظر تعامل با مخاطب داشته باشید. پس با ما همراه شوید تا این بخش را به خوبی پشت سر بگذاریم.
مطلب مرتبط: 10 ابزار ضروری برای حضور آنلاین موفق
تعیین اهداف: مرحله ای فراموش شده!
آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید چرا دست به یک کار مشخص می زنید؟ مثلا همین تقویت حضور آنلاین را در نظر بگیرید، بسیاری از برندها فقط به خاطر اینکه رقبای شان در این حوزه فعالیت دارند، وارد گود می شوند. این امر در حالی است شما برای تعامل بهتر با مخاطب فقط نیاز به تقلید از دیگران ندارید. در عوض باید اهداف مشخصی نیز در این میان شما را یاری کند.
برخی از برندها دنبال اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب به منظور فروش بیشتر هستند. این در حالی است که بقیه برندها صرفا حضور آنلاین را ابزاری برای اطلاع رسانی بهتر به مخاطب می دانند. هدف شما از تقویت حضور آنلاین هرچه باشد، باید به خوبی آن را بیان کرد و به دیگران نشان دهید مسئله چقدر برای تان مهم و کلیدی است.
متاسفانه بسیاری از برندها اصلا فکری درباره تعیین اهداف نمی کنند. این مسئله می تواند در بلندمدت اوضاع آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. خب این همه برند کلیشه ای در بازار از اول که وضعیت فعلی را نداشتند. در عوض به مرور زمان به حاشیه رانده شده و دیگر فرصتی برای تعامل با مخاطب پیدا نکردند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید اهداف خودتان را در همان ابتدای امر به طور دقیق مشخص کرده و سعی کنید تا انتها بدان وفادار بمانید. این امر فرآیند توسعه حضور آنلاین برند را هم سریع و هم کم هزینه خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟
شناسایی و تایید مخاطب هدف: کی و کجا؟
سوال دیگری که باید بدان جواب روشن دهید، دامنه مخاطب هدف تان است. به زبان خودمانی، شما قصد اثرگذاری بر روی چه کسانی را دارید؟ شاید این مسئله قبلا اهمیت زیادی نداشت، اما امروزه با توسعه شبکه های اجتماعی و هوشمندی روزافزون الگوریتم گوگل امکان دسته بندی مخاطب و هدف گذاری بر روی دامنه خاصی از افراد فراهم شده است. این مسئله ای است که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب کمک اساسی خواهد کرد. بدین معنا که شما فرصت خوبی برای تعامل درست و حسابی با مخاطب تان خواهید داشت.
یادتان باشد، تولید محتوا برای تقویت حضور آنلاین برند همیشه مسئله ساده ای نیست. شما باید بدانید دقیقا برای چه کسی و کجا تولید محتوا می کنید. مثلا نوجوانانی که در برزیل زندگی می کنند، سلیقه متفاوتی در مقایسه با افراد میانسال در خاورمیانه دارند. این تفاوت درباره جنسیت نیز به چشم می خورد. بنابراین اگر دوست دارید فرآیند تولید محتوای دقیق و بی دردسری داشته باشید، باید مخاطب تان را به خوبی مورد شناسایی قرار دهید.
بی شک شناسایی مخاطب به این سادگی ها امکان پذیر نیست. درست به همین خاطر ضروری است که عملکردتان در این حوزه را به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشید. نکته مهم در این میان تلاش شما برای مطالعه بازار است. این بدان معناست که اوضاع کلی در بازار را زیر ذره بین برده و سعی کنید از دل آن مخاطب هدف تان را مشخص کنید. قبول دارم این امر کمی سخت به نظر می رسد، اما بی شک از فعالیت بدون تکلیف در دنیای بازاریابی بهتر خواهد بود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از آن را ضروری می دانیم. این امر می تواند به شما برای بهبود وضعیت تان در بازار کمک کند. پس چرا منتظر هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
مطلب مرتبط: بهبود کیفیت مدیریت کسب و کار با 7 مهارت کاربردی
طراحی سایت: نماد اعتبار برند
یکی از اقدامات مهمی که برای بهبود چهره آنلاین برند باید انجام دهید، ایجاد سایت است. خب برندهایی که سایت ندارند، همیشه در کانون اتهام هستند. شما را نمیدانم، ولی من که هیچ جوره نمی توانم به کسب و کارهایی که سایت رسمی ندارند، اعتماد کنم. انگار که همیشه یک عامل اساسی میان من و آنها فاصله می اندازد.
بی شک علاقه مردم برای جست وجوی سایت برندها و کند و کار محصولات آنها راز بزرگی نیست تقریبا همه بازاریاب های دنیا این مسئله را به خوبی می دانند نکته کلیدی در این میان عزم شما برای اجرای این پروژه است. طراحی سایت کاری نیست که شما یک شبه انجام دهید. به همین خاطر باید عملکردتان در طول زمان را به طور اساسی مورد ارزیابی قرار داده و سپس دست به کار شوید.
توصیه ما در این میان تلاش برای همکاری با یک تیم متخصص است. موسسات طراحی سایت به طور معمول خدمات خوبی در این حوزه ارائه می دهند. بنابراین شما می توانید بدون هیچ دردسری کارتان در این رابطه را سامان بخشید. این مسئله ای است که می تواند اوضاع شما را به طور قابل ملاحظه ای در بازار متحول سازد.
یک سایت خوب ارزش هزینه کردن دارد. اگر فکر کرده اید بدون هیچ هزینه ای فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب و تغییر اوضاع را دارید، باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه طراحی سایت های جذاب کار زمانبر و صدالبته نیازمند تخصص است. پس بهتر است از همین امروز خیال خودتان را راحت کرده و با یک موسسه حرفه ای همکاری کنید.
بعد از اینکه کار طراحی سایت به پایان رسید، باید سئو آن را نیز مد نظر قرار دهید. خب سئو فرآیندی است که به شما اجازه اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را داده و در واقع سایت تان را از رقبا متمایز می کند. وقتی شما از کلیدواژه های درست استفاده کرده و سایت تان همیشه آپدیت باشد، گوگل نیز رتبه های بالایی در نتایج جست وجو برای کاربران به شما اختصاص خواهد داد.
نکته ای که در این میان باید بدان توجه داشته باشید، فرآیند سئو است. خب این امر کاری نیست که شما برای مدت کوتاهی انجام داده و سپس بی خیالش شوید. در عوض باید به طور مداوم آن را در کانون توجه قرار دهید. وگرنه خیلی زود کارتان به مشکل خواهد خورد. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید همیشه انگیزه تان برای تعامل با مخاطب را در بالاترین حد نگه دارید. پس اگر فکر کرده اید کارتان در این حوزه به این سادگی تمام می شود، سخت در اشتباه هستید.
انتشار مداوم محتوا در شبکه های اجتماعی: چالش اصلی ماجرا
بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدل به هدفی رایج در میان بازاریاب ها شده است. با این حال کمتر برندی توانایی کسب موفقیت های اساسی در این حوزه را دارد. درست به همین خاطر ضروری است فرآیند تعامل با مخاطب تان را به طور جدی متحول سازید. یکی از نشانه های این تحول انتشار محتوا به طور مداوم است. این امر می تواند برای تان جذابیت بسیار زیادی داشته و اوضاع را نیز به طور قابل ملاحظه ای به سودتان تغییر دهد.
فراموش نکنید، در دنیای کسب و کار بسیاری از برندها مشغول رقابت با هم هستند. درست به همین خاطر اگر خیال کرده اید سطح رقابت در این میان به سادگی قابل فروکاستن به انتشار مقطعی محتواست، سخت در اشتباه هستید. این مسئله ای است که می تواند به خوبی توانایی شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب را به خطر بیندازد.
استفاده از یک تقویم محتوا به شما برای انتشار منظم محتوا کمک خواهد کرد. بر این اساس شما برنامه ای اساسی و کلیدی برای تولید محتوا دم دست خواهید داشت. بی شک این امر وضعیت بهتری برای شما در مقایسه با تولید مقطعی محتوا به همراه می آورد. بنابراین ضروری است کارتان را به شیوه ای متفاوت سامان دهید.
بی شک انتشار مداوم محتوا به تدریج مشتریان را به هویت برند و همچنین حضور آن در فضای آنلاین عادت می دهد. این مسئله ای است که تفاوت میان برندهای برنده و بازنده را شکل داده و اهمیت محوری دارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید همیشه برنامه ای اساسی در این رابطه داشته باشید. این مسئله می تواند جذابیت فرآیند تعامل با مخاطب برای شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. پس منتظر چه هستید؟ سعی کنید از این به بعد کمی منظم تر دست به تولید محتوا بزنید. این امر می تواند جذابیت فرآیند تولید محتوا برای شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: بهترین و بدترین الگوهای مدیریت کسب و کار
ایجاد خبرنامه: راهی سنتی اما همچنان موثر
خبرنامه ها هنوز هم یکی از راه های موثر برای تعامل میان برندها و مشتریان هستند. این امر می تواند حضور آنلاین شما را تقویت کرده و اطلاعات مهم را به طور درست به دست مخاطب برساند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز باور داریم شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب باید همیشه انگیزه های قوی داشته باشید؛ چراکه خبرنامه تقریبا زمان زیادی نیاز دارد.
خب خبرنامه، همانطور که از اسمش پیداست، کمک شایانی به شما برای اطلاع رسانی سریع می کند. درست به همین خاطر ضروری است به طور اصولی از آن برای بهبود وضعیت تان سود ببرید. این دقیقا همان مسئله ای است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک خواهد کرد.
یادتان باشد، شما نباید در خبرنامه برندتان دست به تولید محتوای تکراری بزنید. در عوض خلق محتوای تازه و جذاب رمز موفقیت تان خواهد بود این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت جذابیت کسب و کارتان برای مخاطب را به طور قابل ملاحظه ای تقویت کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ایده های مختلف برای طراحی خبرنامه را گردآوری کنید. این امر می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و جذابیت برندتان را نیز افزایش دهد.
فراموش نکنید، یک برند جذاب باید برای مخاطب یک نوع دعوت به عمل (CTA) هم داشته باشد. این یعنی شما باید در خبرنامه تان به این بخش توجه نشان دهید، وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. متاسفانه این نکته ای است که کمتر کسی در دنیای کسب و کار بدان توجه می کند.
بی شک تبدیل شدن به یک برند تکراری کار سختی نیست. هنر شما در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت های بازاریابی به منظور تبدیل شدن به یک برند نوآور است. این مسئله ای است که می تواند اوضاع را به طور قابل ملاحظه ای برای شما تغییر دهد. ماجرا جالب شد، نه؟
ما در این بخش به شما توصیه می کنیم هرچند وقت یکبار وضعیت خبرنامه تان را ارزیابی کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب داشته و اوضاع تان را نیز به طور مداوم بهبود بخشید. خب با کمی نگاه انتقادی خیلی از مشکلات یک برند حل می شود.
سخن پایانی
تقویت حضور آنلاین کسب و کارها مسئله ای است که در طول سال های اخیر همزمان با علاقه رو به رشد مشتریان برای تعامل آنلاین با برندها مطرح شده است. در این میان کم نیستند برندهایی که هنوز به شیوه سنتی کارشان را پیش می برند. به همین خاطر ضروری است دست کم شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمی هدفمندتر فعالیت داشته باشید. این مسئله می تواند در بلندمدت موجب تقویت توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب شده و حتی شرایط متفاوتی را نیز به ارمغان بیاورد.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز سعی کردیم در این مقاله به شما کمک کنیم تا آشنایی کاملی با فرآیند تقویت حضور آنلاین برند داشته باشید. امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای تحقق اهداف تان کمک کند. یادتان نرود، موفقیت شما در گرو استفاده ترکیبی و همزمان از تمام نکات مورد بحث در این مقاله است. پس سعی نکنید دور برخی از آنها را خط بکشید. در نهایت نیز اگر سوالی داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: