چه کسی از حقوق بیشتر بدش می آید؟ بی شک کسی در دنیا نیست که با افزایش مداوم حقوقش میانه خوبی نداشته باشد. با این حال مدیران و صاحبان کسب و کار تا حد زیادی نسبت به این موضوع گارد دارند. هرچه باشد پس انداز در زمینه حقوق کارمندان به معنای منابع مالی بیشتر برای سرمایه گذاری بر روی بخش های دیگر خواهد بود. پس جای تعجب ندارد که کارمندان و مدیران دائما درگیر جنگی بی پایان بر سر میزان حقوق باشند. به طوری که هرچند وقت یکبار ترکش های این جنگ تمام عیار در رسانه ها نیز بازتاب پیدا کند. یک سوال هوشمندانه در این میان به ضرورت این همه جنگ و دعوا مربوط می شود. آیا واقعا راهکاری مسالمت آمیز برای درخواست افزایش حقوق وجود ندارد؟
جواب ما در روزنامه فرصت امروز برای سوال بالا کاملا مثبت است. خب یک فرقی بین کارآفرینان با کابوی ها باید باشد، مگر نه؟ ما در این مقاله قصد داریم سیر تا پیاز درخواست افزایش حقوق در محل کار را زیر ذره بین ببریم. به طوری که آخر این مقاله با دستی پر سراغ مدیرتان بروید.
شما در این مقاله اول از همه با فاکتورهای تخمین میزان حقوق منصفانه آشنا می شوید. سپس زمان مناسب برای درخواست افزایش حقوق را بررسی خواهیم کرد و در نهایت روش هایی برای بیان حرفه ای این درخواست یاد می گیریم. پس با ما همراه باشید تا یکی از بحث های جذاب در دنیای کسب و کار را زیر ذره بین ببریم.
مطلب مرتبط: چالش مذاکره بر سر حقوق: راهنمایی برای کارمندان
فاکتورهای تخمین حقوق منصفانه
میزان حقوق یک کارمند در شرکت چطور مشخص می شود؟ شاید برای خیلی از افراد حداقل دستمزدی که به طور رسمی از سوی نهادهای دولتی اعلام می شود، معیار اصلی باشد. با این حال در عمل خیلی از کارآفرینان تقاضای حقوق هایی بالاتر از این میزان را دارند. به طوری که بسته به مهارت یا سابقه شان در شرکت شاید حتی چند برابر این دستمزد را هم بگیرند. سوال اصلی اینجا نحوه محاسبه میزان حقوق است. واقعا چرا یک طراح گرافیست با سابقه کاری 15 ساله از بازاریابی که همین چند ماه قبل کارش را شروع کرده، حقوق بیشتری می گیرد؟ ما در ادامه سعی می کنیم فاکتورهای تخمین حقوق منصفانه را بررسی کنیم.
مهارت ها
کارمندانی که مهارت های متنوعی داشته باشند، معمولا حقوق بالاتری هم طلب می کنند. البته این تقاضا همیشه با پاسخ مثبت برندها رو به رو می شود؛ چراکه دسترسی به نیروی کار ماهر همیشه بحرانی بزرگ برای کارفرماها محسوب می شود بنابراین هیچ کس دوست ندارد کارمند حرفه ای و دارای مهارتش را به خاطر بحث مالی از دست بدهد. کافی است خودتان را جای کارآفرینی قرار دهید که مطمئن نیست چند وقت دیگر دوباره یک کارمند با مهارت های موردنیازش پیدا خواهد کرد.
اگر شما در طول یک سال گذشته مهارت های تازه ای کسب کرده اید، انتظار اینکه افزایش حقوقی چشمگیری داشته باشید، دور از انتظار نیست. البته در حالت عادی هم میزان حقوق تان بسته به سطح مهارت و تخصص تعیین خواهد شد. بنابراین طبیعی است یک بازاریاب تازه کار با مهارت های اندک در مقایسه با کسی که مهارت های متنوع تولید محتوا و شناخت مشتریان را دارد، حقوق کمتری بگیرد.
تجربه
شما چند سال در شغل فعلی تان تجربه کسب کرده اید؟ این نکته به راحتی قابل چشم پوشی نیست؛ چراکه نیروی کار باتجربه همه راه و چاه ها را بلد است. به همین خاطر دیگر نیازی به شرکت در دوره های آموزشی ندارد و از همان روز اول با کیفیتی خیره کننده شروع به کار خواهد کرد. خب چه کسی دوست ندارد چنین کارمندی را در بین اعضای شرکتش داشته باشد؟
هرچه تجربه افراد بیشتر باشد، حقوق شان هم به همان نسبت افزایش پیدا می کند. البته در این میان ترکیب میان تجربه و مهارت هم مهم است. به طوری که انتظار اصلی مدیران افزایش مهارت افراد به طور همزمان با افزایش تجربه شان است. پس اگر سال هاست در یک حوزه کار می کنید، اما مهارت تان هیچ فرقی نکرده، نباید انتظار افزایش حقوق داشته باشید.
شرکت محل فعالیت
کسانی که در شرکت های بزرگ کار می کنند، همیشه امکانات مالی بهتری دم دست شان خواهد بود. بی شک برندی مثل مایکروسافت تمایل بیشتری برای افزایش حقوق کارمندانش در مقایسه با یک استارت آپ تازه کار دارد. نکته مهم دیگر اینکه برندهای کوچک معمولا به خاطر محدودیت بودجه تا جای ممکن حقوق اعضا را پایین نگه می دارند. بنابراین اگر در یک شرکت کوچک کار می کنید، نباید انتظار افزایش حقوق چشمگیری داشته باشید؛ چراکه در این صورت چیزی غیر از سردرد نصیب تان نشده و خبری از افزایش حقوق هم نخواهد بود.
مطلب مرتبط: کسب و کارهای کوچک و اشتباهات حوزه پرداخت حقوق
موقعیت مکانی
شرکت هایی که در آمریکا فعالیت دارند، باید حقوق بالایی به کارمندان شان بدهند. با این حال وضعیت کشوری مثل چین به طور کامل متفاوت است. اصلا یکی از جذابیت های چین برای سرمایه گذارها همین بحث نیروی کار ارزان است. با این حساب شما موقع ارزیابی اوضاع برای افزایش حقوق باید به موقعیت مکانی تان هم دقت کنید؛ چراکه بدون توجه به این حوزه هیچ نتیجه مثبتی نصیب تان نخواهد شد.
این روزها خیلی از شرکت ها در کشورهای گوناگون فعالیت دارند. با این حال به تمام اعضای شرکت حقوقی یکسان پرداخت نمی کنند. مثلا کارمندان شرکت اپل در آمریکا و کشورهای آسیای شرقی حقوق یکسانی دریافت نمی کنند. پس اگر در کشوری هستید که به نیروی کار ارزان شهرت دارد، نباید انتظار حقوق هایی برابر با کشورهای صنعتی را داشته باشید.
چه زمانی درخواست افزایش حقوق کنیم؟
اگر تا اینجا منتظر بحث درباره زمان مناسب درخواست افزایش حقوق بودید، حالا دیگر به بخش جذاب ماجرا رسیده ایم. اینکه آدم چه موقع و چطوری درخواست افزایش حقوق کند، مسئله ای نیست که به این سادگی ها قابل حل و فصل باشد. خیلی از کارآفرینان برای اینکه خودشان را در موقعیت بهتری قرار دهند، هر لحظه این درخواست را مطرح می کنند. بی شک نتیجه درخواست های تکراری برای افزایش حقوق چیزی به غیر از ناکامی نیست. به علاوه، بعد از مدتی بحث برای مدیران آدم نیز از اولویت خارج می شود. به طوری که شما تک و تنها در بازار خواهید ماند.
ما در این بخش قصد داریم برخی از بازه های زمانی مناسب برای درخواست افزایش حقوق را بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید دستی به سر و گوش اوضاع تان بکشید، در ادامه با ما همراه باشید. اینطوری دست کم زمان طلایی برای درخواست افزایش حقوق را خواهید دانست.
آخر سال: فرصتی برای ارزیابی دوباره حقوق ها
آخر سال معمولا فصل مهمی برای کسب و کارها محسوب می شود. علاوه بر افزایش فروش در روزهای پایانی سال، بسیاری از برندها برای حسابرسی نیز همین بازه را انتخاب می کنند. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه تکلیف کسب و کارشان در سال گذشته روشن شده و برنامه ای نسبی برای سال جدید خواهند داشت.
بی شک هر نیروی کاری انتظار افزایش حقوق به طور سالانه را دارد. با این حال گاهی اوقات تا خودتان پیشقدم نشوید، هیچ پیشرفتی در کار روی نمی دهد. نتیجه اینکه شما باید آخر سال خودتان را برای درخواست افزایش حقوق آماده کنید. البته درخواست شما باید همچنان در قالبی حرفه ای ارائه شود؛ چراکه در ساختار سازمانی هر کاری قاعده خودش را دارد.
مطلب مرتبط: وقتی امکان افزایش دستمزد ندارید / چگونه به عملکردهای درخشان پاداش دهیم
زمان ارزیابی عملکرد: بهترین موقعیت برای نمایش ارزش فردی
شرکت هایی که به کیفیت عملکرد کارمندان اهمیت می دهند، معمولا هرچند وقت یکبار ارزیابی جامعی از کیفیت هر کارمند انجام می دهند. نکته جالب اینکه حتی مدیران نیز در این زمینه در کانون توجه قرار می گیرند. دقیقا به همین خاطر گاهی اوقات جای مدیران و کارمندان در شرکت ها عوض می شود.
اگر شما نسبت به کیفیت عملکردتان رضایت کامل دارید، تردیدی درباره درخواست افزایش حقوق نخواهد بود. این نکته برای کسانی که در طول یک سال گذشته مهارت های تازه ای کسب کرده اند، کاربرد بیشتری دارد. اوضاع شما در اینجا مثل بازیکن بسکتبالی است که با گذشت یک سال از عضویت در یک تیم معمولی و ارائه عملکردی بی نظیر انتظار دریافت پیشنهادهای پر و پیمان از تیم های لیگ NBA را دارد. اگر در این میان چنین بازیکنی به مدیر برنامه هایش درباره یافتن پیشنهاد مالی خوب تذکر بدهد، بی شک جریان نقل و انتقال ساده تری را پشت سر خواهد گذاشت.
تکمیل پروژه با صرفه جویی چشمگیر: گزینه مورد علاقه مدیران
هیچ برندی در دنیا از صرفه جویی بیشتر در بازار راحت نمی گذرد. هرچه باشد پول که علف خرس نیست تا همینطور بی حساب و کتاب در بازار هزینه شود. در عوض برخی از برندها برای دلار به دلار پول شان برنامه دارند. حالا اگر این وسط یک کارمند یا مدیر توانایی ساماندهی پروژه ها با مبلغی کمتر از حد تعیین شده را داشته باشد، چه بهتر!
اگر شما در طول ماه های اخیر برنامه ویژه ای برای مدیریت مالی برندتان داشته اید، گزینه خوبی برای افزایش دستمزد خواهید بود. این امر نه تنها اوضاع شما را حسابی بهبود می بخشد، بلکه در چشم اندازی بلندمدت جزو گزینه های مدیریت نیز خواهید شد. پس کافی است خیلی خودمانی با اشاره به عملکردتان در زمینه صرفه جویی در هزینه ها درواست افزایش حقوق را مطرح کنید. اینطوری بدون جنگ و دعوا امکان بهره مندی از میانگین حقوق بالاتر را خواهید داشت.
چطور درخواست افزایش حقوق کنیم؟
آخرین بخش از مقاله ما اتفاقا جالب ترینش هم هست. اینکه چطور آدم باید درخواست افزایش حقوق کند، امری است که معمولا تمام کارمندان در آن مشکل دارند. اصلا برخی از آدم ها به خاطر درونگرایی و روحیه خجالتی که دارند، سراغ چنین درخواست هایی هم نمی روند. به همین خاطر استفاده از تکنیک هایی مطمئن برای طرح چنین درخواست هایی بی نهایت کلیدی خواهد بود. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از این روش ها را زیر ذره بین ببریم.
ارزش خودتان را بدانید
آیا اطلاع دقیقی درباره ارزش خودتان دارید؟ بی شک شما چیزی فراتر از یک کارمند ساده در ساختاری اداری هستید. مجموعه مهارت ها، تجربیات و ایده هایی که در سر دارید، از شما فردی قابل تأمل می سازد. درست به همین خاطر باید درک درستی از ماجرا داشته و همیشه به خودتان دلگرمی دهید. البته آدم ها تا وقتی ارزش شان از سوی دیگران تایید نشود، دائما دچار تردید خواهند بود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز درک ارزش هر کارمند را منوط به توانایی اش برای جست وجوی دقیق در بازار می دانیم.
مطلب مرتبط: تقویت روحیه کارمندان بدون افزایش حقوق
اگر فکر کرده اید ما شما را با پروسه کسل کننده پرس و جو در بازار درباره ارزش کاری تان تنها می گذاریم، سخت در اشتباهید. هرچه باشد کمتر کسی در دنیا حوصله و حتی پررویی لازم برای انجام چنین کاری را دارد. در عوض کافی است سری به اپ های کاریابی زده و پیشنهادهای کاری برندهای مختلف در رابطه با حوزه تخصصی تان را زیر و رو کنید. شاید این کار عجیب به نظر برسد اما درک درستی از میزان علاقه برندها برای پرداخت حقوق به فردی باتجربه و سطح مهارت شما فراهم می سازد.
ارائه پیشنهادی منحصربه فرد
اینکه آدم بدون هیچ مقدمه یا حتی پیشنهاد خاصی درخواست افزایش حقوق دهد، امر جالبی نیست؛ چراکه مدیران را در موقعیت ساده ای برای نپذیرفتن پیشنهاد موردنظر قرار می دهد. خب هرچه باشد یک مدیر به اندازه کافی اختیار دارد تا دور پیشنهاد شما را خط بکشد، مگر نه؟
یادتان باشد در وضعیت کنونی بازار هر کسب و کاری برای کاهش هزینه ها تلاش می کند. بنابراین باید دلیل محکمی برای افزایش سطح حقوق تان داشته باشید. وگرنه همیشه با مشکلات عمیق رو به رو خواهید شد. توصیه ما در این بخش استفاده از یک پیشنهاد کلیدی است. مثلا بر روی توانایی تان برای بهبود اوضاع بخش های دیگر شرکت نیز تمرکز کنید. اینطوری یک نیروی کار ماهر با مهارت های متنوع خواهید بود. به طوری که همه خواهان همکاری با شما و استفاده از مهارت های تان خواهند بود. بی شک در چنین شرایطی قبول نکات مربوط به افزایش حقوق از سوی تیم مدیریت خیلی راحت تر خواهد بود، مگر نه؟
بی شک سطح میزان افزایش حقوق در هر کشوری فرق دارد. این امر به طور معمول ارتباط نزدیکی با میزان تورم و تغییر کلی قیمت ها خواهد داشت. به همین خاطر شما نمی توانید از یک درصد مشخص در همه جای دنیا استفاده کنید. توصیه ما در این میان توجه به نرخ تورم و توصیه افزایش حقوق براساس آن است. اینطوری دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
کمی به ماجرا بال و پر دهید
آیا داستانی برای تقاضای افزایش حقوق آماده کرده اید؟ اگر جواب تان به این سوال یک نگاه تعجب آمیز است، هیچ بعید نیست درخواست تان برای افزایش حقوق بارها و بارها مورد بی توجهی قرار گرفته باشد. شما باید یک داستان دقیق و کاملا حرفه ای برای این درخواست دم دست داشته باشید. به طوری که کمتر کسی توان «نه گفتن» به آن را داشته باشد. این داستان به هرچه مربوط باشد، نباید پای زندگی شخصی را وسط بکشید.
خیلی وقت ها کارمندان برای اینکه مدیران را به پرداخت حقوق بالاتر راضی کنند، داستان های عجیبی درباره زندگی شان سرهم می کنند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید چنین داستان هایی هیچ جوره باورپذیر نیست، مگر نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم داستان هر کارمند برای درخواست افزایش حقوق باید مربوط به حوزه کاری اش باشد. اینکه شما در طول سال اخیر چقدر تلاش کرده اید، ایده خوبی برای شروع خواهد بود. اینطوری خیلی از کارآفرینان برای افزایش حقوق تان تمایل نشان خواهند داد. باور کنید یا نه، آدم ها عاشق داستان هستند. حالا اگر این داستان ها کمی جذاب هم باشد، چه بهتر!
یادتان باشد، در سرهم بندی داستان تان نباید زیادی به جاده خاکی بروید. منظور ما اغراق های بی موردی است که همه هیجان کار را از بین می برد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر انگیزه ای برای مدیران به منظور ادامه همکاری با شما باقی نمی ماند، چه برسد به افزایش حقوق.
طرح درخواست به طور حرفه ای
بعد از اینکه فکرهای تان درباره افزایش حقوق را کردید، باید این درخواست را به طور استاندارد و در چارچوب اداری مطرح کنید. بی شک خیلی از کارآفرینان برای طرح این درخواست مشکلات زیادی دارند. با این حال اگر مراحل قبلی را به خوبی طی کرده باشید، حالا دیگر یک نامه ساده برای تایپ باقی می ماند. البته ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مراجعه حضوری به دفتر مدیر بخش و گفت وگویی کوتاه با او ایده بهتری خواهد بود.
یادتان باشد، دیدارهای رو در رو همیشه حس بهتری میان افراد ایجاد می کند. پس خودتان را اذیت نکنید و برای درخواست افزایش حقوق روی چنین دیدارهایی حساب کنید. اینطوری کارتان خیلی راحت تر جلو می رود.
نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید، برخورد حرفه ای در صورت تایید یا رد درخواست تان است. مدیران شرکت هیچ بدهی به شما ندارند. بنابراین نباید برخوردهای بی نهایت احساسی یا غیرمنطقی از خودتان نشان دهید؛ چراکه سرانجام چنین برخوردهایی هیچ نتیجه خوبی نخواهد داشت. نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید، صداقت درباره میزان حقوق درخواستی تان است. خیلی از کارمندان بعد از اینکه با درخواست افزایش حقوق شان مخالفت می شود، خیلی سریع دنبال شغل دیگری می روند. اگر به سابقه کاری تان اهمیت می دهید، نباید همینطور بی مقدمه کارتان را رها کنید؛ چراکه مثل نقطه ای تاریک برای همیشه در رزومه تان باقی خواهد ماند. پس برای اعتبار خودتان هم که شده قبل از ترک شرکت به آنها خبر دهید. اینطوری واکنش بسیار بهتری از سوی آنها دریافت خواهید کرد.
سخن پایانی
افزایش حقوق خواسته اصلی هر کارمندی در سراسر دنیاست. با این حال خیلی وقت ها چنین خواسته ای برآورده نمی شود. درست به همین خاطر شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مدیران باید برنامه ای دقیق داشته باشید. هدف ما در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات برای طرح درخواست افزایش حقوق به طور حرفه ای بود. یادتان باشد، شما باید تمام نکات مورد بحث در مقاله را به طور همزمان مورد توجه قرار دهید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود سخت و دشوار خواهد شد.
مطلب مرتبط: 12 راز خوشحال نگه داشتن کارمندان بدون افزایش حقوق
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با راه و چاه درخواست افزایش حقوق کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، همکاران من 24 ساعته آماده کمک به شما هستند.
منابع: