یوتیوب در طول سال های اخیر تبدیل به گزینه ای جذاب برای دسترسی به انواع محتوا شده است. فرقی ندارد شما دنبال محتوای کمدی باشید یا حل یک مشکل اساسی، در هر صورت یوتیوب کلی ویدئوی مختلف برای تان در چنته دارد. میزان تاثیرگذاری این پلتفرم به قدری بالاست که این روزها اغلب مردم وقتی مشکلی جلوی راه شان سبز می شود، با اطمینان کامل سراغ یوتیوب رفته و راه حل را در آنجا جست وجو می کنند.
از آنجایی که یوتیوب کلی کاربر را از سراسر دنیا به خودش جلب نموده، شاخک های بازاریاب ها را نیز حسابی حساس کرده است. به طوری که این روزها کمتر برندی پیدا می شود که در یوتیوب عضویت نداشته باشد. البته قرار نیست همه برندهای حاضر در یوتیوب موفقیت خیره کننده ای در این پلتفرم کسب کنند. هرچه باشد رقابت بر سر جلب نظر مشتریان همیشه بازنده هایی هم دارد. بازاریاب هایی که با الگوریتم یوتیوب آشنایی کافی داشته باشند، در این ماراتن نفسگیر کمتر با مشکل رو به رو خواهند شد. دست آخر هم مثل قهرمان های افسانه ای با موفقیت سر از این چالش بزرگ بیرون می آورند.
ما در این مقاله قصد داریم شما را به یک ماجراجویی هیجان انگیز برای کشف زیر و بم الگوریتم یوتیوب دعوت کنیم. اگر شما هم گاه و بی گاه ایده هایی درباره بازاریابی در یوتیوب به سرتان می زند، این مقاله مسیرتان را هموار خواهد کرد. شما در این مقاله علاوه بر آشنایی با الگوریتم یوتیوب با برخی از توصیه های کلیدی برای تولید محتوای بهتر نیز آشنا خواهید شد. پس آب دست تان است، زمین گذاشته و با ما همراه شوید.
مطلب مرتبط: الگوریتم شبکه های اجتماعی چطور کار می کند؟
الگوریتم یوتیوب چیست؟
الگوریتم یوتیوب در واقع مجموعه ای از ساز و کارهای کامپیوتری است که محتواهای گوناگون در این پلتفرم را طبقه بندی کرده و مطابق سلیقه هر کار آنها را نمایش می دهد. اگر دقت کرده باشید، هیچ کس در یوتیوب مثل فرد دیگری ویدئوهای پیشنهادی سر راهش سبز نمی شود. این پیشنهادات هیجان انگیز نتیجه آپدیت های مداوم الگوریتم گوگل و دقت نظرش در توصیه ویدئوهای تازه به کاربران است.
همانطور که می بینید، الگوریتم یوتیوب تفاوت چندانی با الگوریتم بقیه شبکه های اجتماعی ندارد. همین امر باعث برداشت اشتباه برخی از کارآفرینان می شود. به طوری که همان استراتژی های بازاریابی در اینستاگرام یا فیس بوک را مستقیما در اینجا نیز اجرا می کنند. اجازه دهید همین اول کار خیال تان را راحت کنیم، شاید یوتیوب هم الگوریتمی شبیه به بقیه پلتفرم ها داشته باشد اما این شباهت فقط روی کاغذ خواهد بود. وقتی بیشتر درباره آن تحقیق کنیم، تفاوت ها یکی پس از دیگری نمایان خواهند شد. پس الکی دل تان را به استفاده از استراتژی های از مد افتاده یا کلیشه ای خوش نکنید.
الگوریتم یوتیوب چطور کار می کند؟
الگوریتم یوتیوب مثل یک دوست صمیمی در کنار کاربران است تا بهترین محتوای ممکن را پیدا کنند. بی شک مفهوم «محتوای خوب» برای هر کسی متفاوت است. این دقیقا همان جایی است که الگوریتم یوتیوب هنرش را نشان می دهد؛ چراکه این الگوریتم با بررسی وضعیت هر کدام از کاربران دقیقا مطابق سلیقه شان محتوا را به آنها نشان خواهد داد.
اگر فکر کرده اید توضیحات ما درباره نحوه کار الگوریتم یوتیوب به همین توصیف های خشک و خالی محدود می شود، سخت در اشتباهید. ما جواب سوال اصلی این بخش را در قالب دو بخش متفاوت پیگیری خواهیم کرد. اجازه دهید اول از همه به برخی از نکات ابتدایی درباره نحوه کار این الگوریتم اشاره کنیم:
• یوتیوب به طور مداوم نظرسنجی هایی را برای کاربرانش ارسال می کند. این نظرسنجی ها برای ارزیابی میزان رضایت کلی کاربران از ویدئوهای پیشنهادی است که گاه و بی گاه دریافت می کنند.
• وقتی کاربران بر روی گزینه «به این ویدئو علاقه ندارم» کلیک می کنند، یوتیوب ارزیابی دقیقی درباره سلیقه آنها به دست می آورد. درست به همین خاطر وقتی روی این گزینه کلیک می کنیم، دیگر خبری از آن نوع محتوای نامناسب نخواهد بود.
• یوتیوب برخلاف بقیه پلتفرم ها علاوه بر بخش لایک دارای یک گزینه دیس لایک (Dislike) هم هست. کاربرد این بخش دقیقا نقطه مقابل لایک است. وقتی کاربران این گزینه را انتخاب می کنند، یوتیوب متوجه نارضایتی کاربران از تماشای ویدئوی مورد نظر می شود. بنابراین به سرعت جریان پیشنهاد ویدئوها را عوض می کند تا دیگر کاربران از دستش ناراضی نباشند.
احتمالا توضیحات بالا تا حدودی نحوه فعالیت الگوریتم یوتیوب را آشکار می کند. با این حال ما سراغ نظرات کارشناسی نیز رفته ایم. پاول کاوینگتن، جی آدامز و امری سرگین به عنوان اعضای اصلی تیم ارشد مهندسی گوگل به تازگی نکاتی کلیدی درباره ساز و کار الگوریتم یوتیوب را اعلام کرده اند. اگر دوست دارید کمی تخصصی تر با این الگوریتم آشنا شوید، به این نکات توجه کنید:
• نرخ کلیک (CTR) یکی از مهمترین موارد از نظر الگوریتم یوتیوب است. وقتی یک ویدئو نرخ کلیک بالایی داشته باشد، به طور خودکار به کاربران بیشتری پیشنهاد خواهد شد.
• مدت زمانی که کاربران صرف تماشای یک ویدئو می کنند، نقش کلیدی در توصیه اش به کاربران دیگر دارد. مثلا یک ویدئو از مصاحبه پپ گواردیولا را در نظر بگیرید، اگر کاربران زیادی این ویدئو را تماشا کرده باشند، الگوریتم یوتیوب به طور خودکار آن را به کاربرانی که علاقه زیادی به محتوای فوتبالی دارند، توصیه خواهد کرد.
• هرچه کاربران ویدئوهای بیشتری از یک کانال را تماشا کنند، شانس آن برای قرار گرفتن در فهرست پیشنهادات اصلی بیشتر خواهد شد. به طوری که دامنه هرچه بیشتری از کاربران این ویدئوها را تماشا خواهند کرد.
• ویدئوهایی که در یک حوزه مشخص قرار دارند، معمولا به کاربران علاقه مند به همان حوزه پیشنهاد خواهند شد. این سیستم به یوتیوب کمک می کند تا گروه های کاربرانی که شباهت زیادی از نظر سلیقه به هم دارند را همیشه راضی نگه دارد.
مطلب مرتبط: یوتیوب چطور درآمدزایی می کند؟
• تاریخچه ویدئوهایی که از سوی کاربران تماشا شده، چراغ راه الگوریتم یوتیوب است. این وضعیت به آنها کمک می کند تا بدون دردسر سراغ کاربران رفته و ویدئوهای مشابه به آنها توصیه کند. احتمالا شما هم متوجه شده اید که یوتیوب بیشتر ویدئوهایی که قبلا تماشا کرده اید را به شما توصیه می کند. به زبان خودمانی، بعد از چند وقت یوتیوب سلیقه کلی تان را متوجه شده و براساس همان ویدئوی تازه تحویل تان خواهد داد.
• کاربرانی که در یک موقعیت جغرافیایی خاص حضور دارند، معمولا ویدئوهای محلی را بیشتر دریافت خواهند کرد. مثلا کاربرانی که در لهستان هستند، ویدئوهای لهستانی را بیشتر به عنوان پیشنهاد دریافت خواهند کرد.
بی شک گوگل در یوتیوب هم دوست ندارد کاربران را دچار سرگیجه کند. به همین خاطر قبل از اینکه کارش را با مشکلات زیادی جلو ببرد، سراغ راهکارهای غیرمستقیم برای ارزیابی سلیقه کاربران رفته است. البته در این میان نظرسنجی های کوتاه و سریع نیز نقش مهمی در آپدیت سلیقه کاربران دارد. به طوری که یوتیوب همیشه جزو پلتفرم های محبوب در بین کاربران باقی مانده است.
الگوریتم یوتیوب: توصیه هایی برای تولید محتوا
حالا که با نحوه کار الگوریتم یوتیوب آشنا شدید، نوبتی هم باشد باید سری به توصیه های کلیدی برای موفقیت در این حوزه بزنیم. خب انتظار ندارید که صرف آشنایی با الگوریتم یوتیوب کارتان را به راحتی هرچه تمام تر جلو ببرد؟ ما در ادامه نگاهی کوتاه به برخی از مهمترین نکات برای تولید محتوا با استفاده از مزایای الگوریتم یوتیوب خواهیم داشت. امیدوارم خیلی خسته نشده باشید؛ چراکه این بخش به شما برای موفقیت در یوتیوب کمک خواهد کرد.
تداوم در یک حوزه: موضوعات مختلف برای کسی جذاب نیست!
برخی از کارآفرینان وقتی وارد دنیای یوتیوب می شوند، دنبال تولید انواع ویدئوهای بازاریابی می روند. انگار که کاربران باید هر مدل محتوایی را تحمل کنند. صرف نظر از اینکه شما در قالب یک برند کارتان را شروع کرده اید یا اینفلوئنسر هستید، باید یک حوزه مشخص را انتخاب کنید. تداوم فعالیت در آن حوزه به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. به طوری که دیگر لازم نیست دائما نگران جلب نظر کاربران به کانال تان باشید.
اشتباه مهلک برخی از کارآفرینان در زمینه تولید محتوا تلاش برای پوشش حوزه های مختلف است. خب نه شما شباهتی به یک ابرقهرمان دارید، نه حتی کاربران از یک کانال انتظار پوشش حوزه های مختلف را دارند. پس دور قهرمان بازی های کلیشه ای را خط کشیده و فقط روی یک حوزه مشخص تمرکز کنید. قبول دارم این کار برای کسانی که میانه خوبی با آن ندارند، حسابی سخت خواهد بود. با این حال کمی تمرین اوضاع را حسابی عوض خواهد کرد.
طراحی تامبنیل (Thumbnail) جذاب: اهمیت برخورد اول
کاربران در یوتیوب قبل از اینکه سراع تماشای یک ویدئو بروند، نیم نگاهی به تصویر اولیه ای می اندازند. منظور ما همان تصویر کوچکی است که اصطلاحا تامبنیل نامیده می شود. این تصویر کوچک در واقع چکیده ای از کل ویدئو را پیش روی کاربران قرار می دهد. شما را نمی دانم، ولی من که خیلی وقت ها حتی قبل از تماشای ویدئو به این بخش توجه میکنم. اینطوری خیالم بابت محتوایی که قرار است ببینم، راحت می شود.
شاید فکر کنید بی خیالی نسبت به طراحی تامبنیل چه نتیجه ای به همراه دارد. خب در این صورت باید بگوییم از نظر یوتیوب این کار یک نوع فاجعه است. اگرچه خودِ این پلتفرم یک تامبنیل تصادفی از دل فریم های ویدئوی تان انتخاب می کند اما سیگنال منفی که فرستاده اید، به خوبی از سوی الگوریتم این پلتفرم دریافت خواهد شد. به طوری که دیگر اعتماد زیادی به شما و کارتان نشان نخواهد داد.
وقتی اعتماد الگوریتم یوتیوب از یک کانال سلب شود، دیگر کمتر ویدئوهای آن به کاربران پیشنهاد خواهد شد. آن وقت شما با یک بحران تمام عیار رو به رو می شوید. پس بهتر است از همان اول کار تمام حواس تان را به وضعیت تامبنیل معطوف کنید. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار آورده یا کار را الکی سخت کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اگر طراحی گرافیک بلد نیستید، دست کم با یک گرافیست همکاری کنید.
مطلب مرتبط: ایده های تولید محتوا در یوتیوب برای برندها
تشویق مخاطب به تماشای کامل ویدئو: هنر ترغیب مخاطب
خیلی وقت ها کاربران به محض اینکه چند دقیقه ابتدایی یک ویدئو را تماشا می کنند، قید آن را می زنند. انگار که تماشای ادامه آن ویدئو دیگر فایده ای برای آنها ندارند. این اتفاق هر دلیلی داشته باشد، حسابی برای شما گران تمام خواهد شد؛ چراکه اوضاع تان را به سرعت به هم ریخته و الگوریتم گوگل را نسبت به کانال تان بدبین خواهد کرد.
توصیه ما در این بخش ترغیب کاربران به تماشای ادامه ویدئو است. قبول دارم این کار کمی سخت به نظر می رسد، اما شما نباید ناامید شوید؛ چراکه سرنوشت کانال تان به این تصمیم مهم بستگی دارد. شاید فکر کنید تنها ماموریت شما در این بخش تقاضای رُک و پوست کنده از کاربران برای تماشای ویدئوها تا انتها باشد. خب در این صورت باید کاملا غافلگیرتان کنیم؛ چراکه ماجرا اصلا این طوری پیش نمی رود. در عوض شما باید دنبال جلب نظر کاربران با طراحی ویدئوهای جذاب تر بروید. اینطوری راحت تر از هر زمان دیگری کارتان را جلو خواهید برد.
بی شک ارائه ویدئوهای باکیفیت به مخاطب هدف کار ساده ای نیست. در این مسیر دشوار علاوه بر تجربه های قبلی نیاز به استفاده از نظرات کاربران هم دارید. پس همیشه آغوش تان برای دریافت بازخورد کاربران باز باشد. وگرنه خیلی زود از مسیر درست منحرف خواهید شد. آن وقت هر چقدر هم که تلاش کنید، دیگر شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
یکی از شیوه های ساده و کاربردی برای تولید محتوای باکیفیت استفاده از تجربه بقیه کانال هاست. بی شک همه کارآفرینان در دنیای یوتیوب با رقبای گردن کلفتی رو به رو هستند. بنابراین بد نیست همیشه نیم نگاهی به عملکرد این رقبا داشته باشید. اینطوری بدون اینکه نیازی به یافتن ایده های کاملا تازه باشد، وضعیت تان بهبود پیدا خواهد کرد.
توصیه پایانی ما در این بخش استفاده از یک مقدمه جذاب برای ویدئوهاست. اگر مقدمه تان مثل فیلم های سینمایی عالی باشد، احتمالا کاربران تا انتهای ویدئو را تماشا خواهند کرد. آن وقت الگوریتم یوتیوب ارزیابی بسیار بهتری از شما و کانال تان خواهد داشت.
تمرکز بر روی کلیدواژه های پرطرفدار: میانبری سریع و بی دردسر
ویدئوهایی که در یوتیوب بارگذاری می شود، باید شناسنامه مشخصی داشته باشند. اگر در شناسنامه های عادی کد ملی و تاریخ تولد درج شده، در یوتیوب کلیدواژه ها این نقش را بازی می کنند. اگر هنور فکر می کنید صرف طراحی یک ویدئو خوب برای موفقیت در یوتیوب کافی است، هنوز تجربه زیادی در این پتلفرم ندارید؛ چراکه بخش توضیحات (همان Description) مرز باریک میان موفقیت یا شکست یک محتوا را نشان می دهد.
فرمول ما در این بخش تا حد زیادی مثل یک میانبر عمل می کند. کافی است سلیقه مخاطب تان را پیدا کرده و بعد آن را در قالب کلیدواژه های کلیدی دنبال کنید. یادتان باشد، کلیدواژه های مورد نظر نه تنها در عنوان اصلی ویدئو باید ذکر شود، بلکه در بخش توضیحات نیز باید استفاده گردد. اینطوری ویدئوی تان به راحتی برای کاربران در دسترس قرار می گیرد.
یکی از ایرادات کلیدی که بازاریاب ها برای تولید محتوا دارند، بی توجهی به اهمیت هشتگ در یوتیوب است. انگار که هشتگ ها فقط متعلق به دنیای اینستاگرام و توئیتر هستند. امیدوارم دست کم شما دیگر چنین اشتباهی را در رابطه با یوتیوب تکرار نکنید؛ چراکه می تواند هزینه زیادی روی دست تان بگذارد.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب و 3 نکته ای که باید بدانید
توجه به آمار و ارقام: به هنگام ارزیابی!
شما تا وقتی به آمارهای دقیق دسترسی نداشته باشید، ذهنیت تان درباره موقعیت مناسب برند در بازار کامل نخواهد شد. خیلی وقت ها شکست های ناگهانی به خاطر همین بی توجهی به آمار و ارقام صورت می گیرد. هرچه باشد آمارها که دروغ نمی گویند؟
خوشبختانه گوگل به طور منظم آمارهایی در رابطه با پلتفرم یوتیوب منتشر می کند. البته کار به همین جا ختم نمی شود؛ چراکه یوتیوب گزارش های دقیقی درباره هر ویدئو به صاحب کانال خواهد داد. اینطوری شما در یک چشم به هم زدن امکان بررسی اوضاع ویدئوی تان را خواهید داشت. مزیت این نکته وقتی خودش را نشان می دهد که نوبت به درس گرفتن از ویدئوها یا کمپین های قبلی برسد. آن وقت شما می توانید با خیال راحت از گزارش های یوتیوب استفاده کرده و روز به روز ویدئوهای بهتری طراحی کنید.
بی شک موفقیت در زمینه تولید محتوا یک شبه حاصل نمی شود. به همین خاطر درس گرفتن از اشتباهات گذشته نکته کلیدی خواهد بود. نکته خنده دار ماجرا وقتی نمایان می شود که بی توجهی انبوهی از کارآفرینان نسبت به این نکته را تماشا کنیم. انگار که بررسی اوضاع کمپین اصلا جایی در تحلیل های آنها ندارد.
تمرکز بر روی یوتیوب شُرت: سرویسی جدید و تازه نفس
وقتی تیک تاک قله های موفقیت را یکی بعد از دیگری فتح می کرد، مدیران یوتیوب به جای اینکه دست روی دست بگذارند، سراغ راهکاری اساسی رفتند. واکنش آنها به محبوبیت روزافزون تیک تاک رونمایی از سرویس شرت بود. این سرویس در واقع مثل همان ویدئوهای کوتاه در تیک تاک عمل می کند. با این تفاوت که یک اپ مستقل برای آن طراحی نشده است. در عوض کاربران در کنار تمایای ویدئوهای یوتیوب امکان سر زدن به آن بخش را هم دارند.
این روزها خیلی از کاربران دیگر حوصله تماشای ویدئوهای طولانی را ندارند. به همین خاطر سرویس شرت در طول سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اشتباه نکنید، ما اینجا قصد نداریم شما را کاملا از تولید ویدئو به حالت کلاسیک منصرف کنیم. در عوض ماموریتتان اندکی توجه به ویدئوهای کوتاه در قالب شرت است؛ همین و بس!
اگر از طرفداران تیک تاک باشید، به راحتی امکان طراحی ویدئو در بخش شرت را پیدا می کنید. کافی است برای یک بار هم که شده طراحی ویدئو در این قالب را امتحان کنید. آن وقت برای همیشه مشتری این سرویس خواهید شد.
سخن پایانی
الگوریتم یوتیوب برای بسیاری از کاربران جذابیت خاصی دارد. اینکه این پلتفرم چطور محتوایی دقیقا مشابه با سلیقه ما را انتخاب می کند، یک معمای حل نشده است. البته شما الان دیگر با زیر و بم این الگوریتم آشنایی دارید. به علاوه، تمام نکات کلیدی برای تولید محتوای موفق در این رابطه نیز دم دست تان است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و پله های موفقیت در یوتیوب را دو تا یکی طی کنید.
مطلب مرتبط: بازاریابی در یوتیوب با ترندهای اساسی
منابع: