تولید محتوا در دنیای بازاریابی کاری نیست که همه به راحتی انجامش دهند. بی شک سرهم بندی محتوا کار سادهای است، اما اگر حواس تان نباشد، خیلی زود محتوای تان برای مخاطب تکراری شده و دیگر تره هم برای تان خورد نخواهند کرد. حالا بر فرض که محتوای خوبی هم آماده کرده باشید، اگر محتوای تان به دست مخاطب نرسد، چه؟
سوال بالا سال هاست ذهن بازاریاب ها را به خود درگیر کرده است. خب اگر شما نتوانید محتوای تان را به موقع تحویل مخاطب هدف دهید، اهمیتش را از دست می دهد. از طرف دیگر، امروزه کاربران با کلی برند گوناگون رو به رو هستند که عملا انتخاب را برای آنها بی نهایت سخت می کند. این امر خیلی وقت ها به معنای ناتوانی یک کسب و کار در اثرگذاری بهینه بر روی مخاطبش است. به زبان خودمانی، خیلی وقت ها شما محتوای درجه یک دارید، اما نمی توانید آن را به دست مخاطب درست برسانید. این دقیقا همان وقتی است که پروموت محتوا وارد بحث می شود.
پروموت محتوا به معنای قرار دادن آن در معرض دید مخاطب هدف است. این طوری شما شانس بیشتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان داشته و کارتان خیلی راحت تر جلو می رود. این در حالی است که با بازاریابی ارگانیک شاید الزاما چنین نتیجه ای برای تان حاصل نشود.
بی شک هر بار که کسب و کارها سراغ حوزه تولید محتوا و بازاریابی می روند، هزینه مشخصی روی دست شان گذاشته می شود. درست به همین خاطر ضروری است بازگشت سرمایه درست و حسابی از دل این فرآیند صورت گیرد. وگرنه اوضاع شما خیلی زود به هم ریخته و کارتان بیخ پیدا می کند. خب کارآفرینان که بودجه شان را از سر راه نیاورده اند که همینطور بی حساب و کتاب پای مارکتینگ هدر دهند.
ما در این مقاله قصد داریم به شما اصول پروموت محتوا به طور ایده آل را یاد دهیم. شما در این مقاله نه تنها با برخی از بهترین تکنیک های پروموت محتوا آشنا می شوید، بلکه برخی از چالش های این حوزه نیز سر و کله شان پیدا می شود. البته ما تا آخر کنار شما هستیم تا این مشکل را برای شما حل کنیم. خب دیگر اجازه دهید کم کم ماجراجویی مان در دنیای پروموت محتوا را شروع کنیم.
پروموت محتوا معمولا کاری است که اغلب مردم آن را با هزینه های گزاف یکسان می گیرند. انگار که این هزینه ها بی برو برگشت برای یک برند ضروری بوده و کار آنها را در دنیای کسب و کار جلو می برد. خب اگر شما هم فکر می کنید پروموت محتوا بدون هزینه گزاف امکان پذیر نیست، ما در این مقاله قصد داریم خلاف این ماجرا را نشان تان دهیم. کافی است تا پایان با ما همراه باشید تا نگاه تان نسبت به این حوزه عوض شود.
مطلب مرتبط: پروموت محتوای بازاریابی
استفاده از تبلیغات بومی: میانبری سریع
آیا تا حالا فکر کرده اید چرا کمپین بازاریابی و تبلیغات تان اثرگذاری لازم را ندارد. خیلی وقت ها بازاریاب ها برای به اصطلاح «مخاطب جهانی» دست به تولید محتوا می زنند، در حالی که شرایط هر بازار متفاوت است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اوضاع تان از نظر سطح اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را به خوبی دنبال کنید. خب وقتی شرایط ویژه و منحصر به فرد هر بازار را به خوبی درک کنید، کمپین تان را هم برای آن شخصی سازی خواهید کرد.
شما را نمی دانم، ولی من که واکنش بسیار بهتری در قبال کمپین های شخصی سازی شده براساس سلیقه ام دارم. این امر به آدم کمک می کند تا ارتباط بهتری با کمپین گرفته و حتی نیم نگاهی به برند موردنظر نیز داشته باشد. این طوری کار شما دیگر هیچ ایراد خاصی نخواهد داشت.
یادتان نرود، در دنیای امروز بسیاری از کسب و کارها برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خود را به آب و آتش می زنند. درست به همین خاطر بد نیست کمی هم که شده به فکر استفاده از تبلیغات بومی باشید. اینطوری نه تنها با هزینه کمتر، بلکه دقت بیشتر در کنار مخاطب تان خواهید بود.
کاری که شما در این بخش باید به خوبی انجام دهید، تلاش برای استفاده از المان های بومی در کمپین تان است. اگر بر روی یک بازار خاص هدف گذاری کرده اید، باید طوری رفتار کنید که ویژگی های فرهنگی و همچنین تعاملات تان با مخاطب هدف معنادار جلوه کند. در واقع شما نیاز به اطلاعاتی درباره آنها دارید. پس باید به هر شیوه ای که شده این اطلاعات را به دست بیاورید. وگرنه هیچ وقت نمی توانید بر روی مخاطب تان اثرگذاری لازم را داشته باشید.
به اشتراک گذاری محتوا از طریق ایمیل
تا حالا برای تان پیش آمده یک محتوای ارزشمند از طریق ایمیل به دست تان برسد؟ بی شک اگر چنین تجربه ای داشته باشید، پای برندی در میان نبوده است. چراکه معمولا کسب و کارها علاقه ای برای پروموت محتوای شان از این طریق ندارند. در عوض همه چیز در تبلیغات پرهزینه خلاصه می شود.
ما در این بخش قصد داریم یک شیوه بی نهایت ارزان قیمت را به شما نشان دهیم. وظیفه شما در این میان به اشتراک گذاری محتوا از طریق ایمیل است. البته شما قرار نیست هر محتوایی را به خورد مخاطب دهید. در عوض باید یک راست روی بهترین محتوای تان دست بگذارید.
وقتی درباره «بهترین محتوا» حرف می زنیم، منظورمان چندان روشن نیست. خب در این صورت باید کمی دقت بیشتر به خرج داده و اوضاع را به درستی تبیین کنیم. این یعنی شما باید با بررسی معیارهایی مثل نرخ تعامل، ترافیک دریافتی محتوا و میزان هماهنگی اش با نیاز مخاطب هدف دست به انتخاب بزنید.
تجربه نشان داده وقتی شما بهترین محتوای تان را به وسیله ایمیل پروموت می کنید، بازخوردهای مثبتی هم دریافت خواهید کرد. اینطوری بدون اینکه هزینه اضافه ای از جیب تان برود، فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. همانطور که می بینید، در اینجا پای قرار دادن محتوای برند در یک ویترین جذاب در میان است. پس اصلا نباید خودتان را کنار بکشید؛ چراکه با این کار فقط جا را برای رقبا بیشتر باز خواهید کرد.
مطلب مرتبط: راهکارهای پروموت کردن برند و محتوا در شبکه های اجتماعی
تمرکز بر شبکه های اجتماعی
حضور در شبکه های اجتماعی به طور خودکار به مثابه نوعی پروموت محتوا عمل می کند. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ مشکلی سراغ تعامل با مخاطب هدف رفته و کارتان را به ساده ترین شکل ممکن دنبال کنید. البته وقتی درباره شبکه های اجتماعی حرف می زنیم، منظورمان هر پلتفرمی نیست. خب این روزها در تمام دنیا شبکه های اجتماعی پیدا می شود که اصلا طرفدار زیادی ندارد. بنابراین شما نباید وقت تان را با چنین گزینه هایی تلف کنید.
این روزها همه ما درباره پلتفرم های محبوب در دنیا اطلاعات کاملی داریم. چه بسا خودمان هم در تمام آنها عضویت داشته باشیم. به همین دلیل اصلا نباید با خودتان تعارف کنید. شاید تا چند سال قبل حضور در یک پلتفرم محبوب کافی به نظر می رسید، اما امروزه شما باید خودتان را برای حضور در چند گزینه به طور همزمان آماده کنید. این امر به شما کمک می کند تا کارتان خیلی راحت تر مدیریت شود.
یادتان باشد، مخاطب هدف شما فقط در یک پلتفرم متمرکز نشده اند، بنابراین باید گزینه های گوناگون را مدیریت کنید تا کارتان به بهترین شکل ممکن جلو برود. نکته کلیدی دیگری که در این میان باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، بحث مربوط به تولید محتواست. شما نمی توانید محتوایی یکسان برای تمام شبکه های اجتماعی آماده کنید. این امر به مرور زمان کار شما را حسابی کلیشه ای خواهد کرد. به علاوه، شرایط پلتفرمی مثل اینستاگرام اصلا با ایکس یا یوتیوب قابل مقایسه نیست. به همین خاطر پروموت محتوا تا حدودی از طریق شخصی سازی پست ها برای هر پلتفرم محقق خواهد شد. اینطوری شما می توانید بدون هیچ دردسری بر روی مخاطب تان اثر گذاشته و نظرشان را جلب کنید.
برخی از بازاریاب ها فکر می کنند همیشه باید همکاری پرهزینه ای با شبکه های اجتماعی برای پروموت محتوا داشته باشند. این در حالی است که کمی شخصی سازی بهترین یار شما خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ دستی به سر و گوش محتوای تان کشیده و قبل از انتشار آن را با تیم بازاریابی مورد بررسی قرار دهید. قول می دهم از طریق این فرآیند اطلاعات بی نهایت جذابی به دست تان برسد.
بهبود وضعیت سئو
سئو کلیدواژه ای است که موفقیت بازاریابی با آن گره خورده است. فرقی ندارد شما در چه موقعیتی باشید، در هر صورت سئو به شما کمک می کند تا هزینه های بازاریابی را کاهش داده و محتوای تان را بدون کوچک ترین دردسری در معرض دید مخاطب قرار دهید.
نکته ای که در این میان باید به خوبی رعایت کنید، مربوط به استفاده از تکنیک های درست سئو است. شما فقط قرار نیست مجموعه ای از کلیدواژه ها را کنار هم ردیف کرده و سپس انتظار پروموت محتوای تان را داشته باشید. یکی از نکاتی که معمولا کمتر به آن پرداخته می شود، اهمیت بک لینک ها در دنیای سئو است. خب شما هرچه در محتوای تان بک لینک بیشتری داشته باشید، در واقع بهتر به مخاطب نشان داده اید که تا چه اندازه مشتاق اثبات ادعاهای تان هستید.
از آنجایی که گوگل همیشه تجربه مثبت کاربرانش را در کانون توجه قرار می دهد، اگر شما به خوبی از بک لینک ها استفاده کنید، کارتان حسابی ساده می شود. ماجرا از این قرار است که شما باید خودتان را برای اثبات ادعاهای مختلف تان از طریق ارجاع به محتواهای گوناگون آماده سازید. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت و بی دردسر کارتان را جلو ببرید. یادتان نرود، شما نمی توانید همیشه با مخاطب تان به شیوه های قدیمی تعامل داشته باشید. بنابراین بد نیست در زمینه سئو هم در کنار کلیدواژه ها به فکر راهبردهای دیگری هم باشید.
مطلب مرتبط: بازاریابی و پروموت برندهای خسته کننده در شبکه های اجتماعی
ساده سازی به بازنشر محتوا
محتواهایی که در پلتفرم های اجتماعی به سرعت وایرال می شوند، همگی یک ویژگی بی نهایت جذاب دارند. ماجرا از این قرار است که چنین محتواهایی همگی به سادگی آب خوردن بازنشر شده و کاربران به طور گروهی امکان استفاده از آن را دارند.
اگر اکانت شما در شبکه های اجتماعی خصوصی است، نمی توانید انتظار واکنش های مثبت از سوی کاربران را داشته باشید. به علاوه، مثلا محتوای سایت شما باید گزینه های متعددی برای بازنشر مستقیم در شبکه های اجتماعی داشته باشد. این امر به شما کمک می کند تا هرچه بیشتر رضایت کاربران را جلب کنید.
قبول دارم اعمال تغییر در شرایط سایت امر ساده ای نیست، اما شما برای پروموت بی دردسر و کم هزینه محتوا چاره ای به غیر از این ندارید. به علاوه، سعی کنید از المان های بصری در کارتان استفاده کنید که حجم زیادی نداشته باشد. این طوری کارتان خیلی راحت تر جلو رفته و دیگر لازم نیست دردسرهای زیادی در این زمینه متحمل شوید. خب وقتی المان های بصری سایت حجم زیادی داشته باشد، به مرور زمان کاربران حوصله شان سر رفته و دیگر به سایت تان توجهی نخواهند کرد. آن وقت شما می مانید و سایتی که هیچ ترافیکی ندارد.
استفاده از بنر دعوت به عمل (CTA)
محتوای بازاریابی معمولا یک بخش مشخص تحت عنوان «دعوت به عمل» دارد که نوعی ترغیب کلیدی برای دعوت از کاربران به سوی انجام عملی خاص است. این بخش باید همیشه مدنظر شما قرار داشته باشد. خب هرچه باشد، دعوت به عمل تیر اصلی شما برای شکار مشتری خواهد بود.
متاسفانه برخی از بازاریاب ها فکر می کنند دعوت به عمل بخشی است که به سادگی امکان چشم پوشی از آن وجود دارد. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، اصلا بعید نیست پروژه پروموت محتوای تان با شکست های سنگین رو به رو شود؛ چراکه شما مستقیم یکی از مهمترین بخش های کار را کنار گذاشته اید.
پروموت محتوا از طریق بنرهای دعوت به عمل فرآیند ساده ای دارد. شما باید پیشنهاد اصلی برندتان برای مخاطب هدف را در این بخش قرار داده و با مخاطب تان تعامل نزدیکی داشته باشید. شاید این امر کمی عجیب به نظر برسد، اما به شما برای برقراری ارتباطی بی نهایت کاربردی کمک خواهد کرد. به همین دلیل باید این بخش را با پیشنهاد اصلی و جذاب برندتان تکمیل کنید. این طوری فرصتی هرچند کوتاه برای تعامل سازنده با مخاطب تان خواهید یافت.
مطلب مرتبط: کسب و کارهای کوچک و مسئله پروموت برند در شبکه های اجتماعی
راه اندازی خبرنامه برند
خبرنامه برند به شما کمک می کند محتوای تان را با دردسر کمتر پیش روی مخاطب هدف قرار دهید. این نکته زمانی اهمیت بیشتری خواهد یافت که متوجه علاقه کاربران به زیر و رو کردن خبرنامه برندها شوید. آن وقت انگیزه تان برای تعامل با مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
خبرنامه ها به طور معمول برای مشتریان ثابت برندها ارسال می شود، اما شما لازم نیست به همین دایره محدود کفایت کنید. یک ایده هوشمندانه در این میان قرار دادن لینک عضویت در خبرنامه برند در سایت یا اکانت های رسمی برند در شبکه های اجتماعی است. اینطوری به سادگی هرچه تمام تر فرصت تعامل سازنده با مخاطب تان را پیدا می کنید.
این روزها اگر عضویت در خبرنامه ها برای مخاطب هدف سخت باشد، معمولا کسی سراغ آن را نخواهد گرفت. به همین خاطر شما باید کار را به ساده ترین شکل ممکن برای مخاطب تان جلو ببرید. این امر در بلندمدت به شما کمک خواهد کرد تا بدل به برندی بی نهایت جذاب و اثرگذار برای مخاطب تان شوید. یادتان باشد، شما نمی توانید همیشه انتظار داشته باشید کاربران از محتوای شما استقبال بی نهایت زیادی داشته باشند. درست به همین خاطر گاهی بد نیست خودتان دست به کار شده و محتوای تان را به آنها تعارف کنید. اینطوری مخاطب تان هم برای تعامل با شما کمی وسوسه خواهد شد.
همکاری با برندهای دیگر
کسب و کارها گاهی احساس می کنند تنهایی کاری از پیش نمی برد. این درست همان زمانی است که سراغ یافتن یک شریک تجاری بی عیب و نقص می روند. از آنجایی که برندهای زیادی در بازار مشغول فعالیت هستند، گاهی اوقات اینکه کدام برند را انتخاب کنیم، بدل به امری بی نهایت سخت می شود. خب شما نمی توانید همینطوری شانسی سراغ یک برند رفته و آن را به عنوان شریک تجاری تان در نظر بگیرید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم همکاری با برندهای دیگر یکی از راه های اثرگذاری برای پروموت محتوا محسوب می شود. البته به شرط اینکه بلد باشید چطوری از عهده این کار برآیید؛ در غیر این صورت در میانه راه با کلی چالش ریز و درشت رو به رو خواهید شد.
توصیه ما در این بخش برای شما تلاش برای یافتن یک شریک تجاری مناسب از دل برندهایی است که زنجیره مشتری مشترک با شما دارند. حواس تان باشد، شما نمی توانید با رقیب مستقیم تان سراغ یک همکاری جذاب بروید. در عوض باید طوری برنامه ریزی کنید که برند موردنظر دست کم از رقبای تان نباشد. اگر نظر ما را بخواهید، بهترین ایده در این میان تلاش برای یافتن برندی است که به جای رقیب، محصولش به نوعی محصولات شما را کامل کند. مثلا همکاری میان یک برند فعال در زمینه خودرو با شرکت های تولیدکننده گوشی هوشمند منطقی به نظر می رسد؛ چراکه هر دو این محصولات در دنیای مدرن بی نهایت هوشمند شده و حوزه همکاری خوبی را پدید آورده اند.
نکته کلیدی دیگری که در این رابطه باید مد نظرتان باشد، مشخص کردن حد و حدود همکاری تجاری است. خب شما که نمی توانید کل شرکت تان را در برند مورد نظر ترکیب کنید، بنابراین قبل از شروع به کار باید توافق درست و حسابی در این رابطه بین خودتان شکل دهید.
وگرنه کارتان به طور مداوم با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد. آن وقت دیگر هیچ جوره نمی توانید گلیم تان را از آب بیرون بکشید.
همکاری تجاری با دیگر برندها در مسیر پروموت محتوا باید در راستای تبلیغ یکدیگر به طور منصفانه باشد. یادتان نرود، در این میان خبری از پرداخت پول از سوی طرفین نیست. در عوض منابع مشترک برندها را به هم نزدیک می کند. پس قبل از اینکه انتخاب تان را نهایی کنید، خوب به جزییات قضیه دقت کنید وگرنه خیلی زود پشیمان خواهید شد.
مطلب مرتبط: استراتژی های بازاریابی برای پروموت کردن محصولات
بازنشر خلاصه محتوا در پلتفرم های مختلف
یکی دیگر از ایده هایی که در این بخش جذابیت کار شما را دوچندان خواهد کرد، بازنشر خلاصه محتوا در پلتفرم های مختلف است. مثلا اگر شما محتوایی در سایت رسمی تان منتشر کرده اید، می توانید خلاصه یا بخشی از آن را در اینستاگرام یا ایکس نیز منتشر کنید. اینطوری توجه عمومی به محتوای تان جلب شده و چه بسا کسانی به مطالعه آن توجه نشان دهند. اینطوری کار شما بی نهایت ساده تر دنبال خواهد شد.
یادتان باشد، خلاصه محتوای شما باید کوتاه باشد. خب این روزها کمتر کسی، دست کم در شبکه های اجتماعی، حوصله محتوای طولانی را دارد. پس سعی کنید کارتان را تا جای ممکن جمع و جور دنبال کنید. اینطوری فرصت خوبی برای تعامل با مخاطب هدف دم دست تان قرار خواهد گرفت.
اگر محتوای بازنشری شما کامنتی از سوی مخاطب هدف دریافت کرد، باید آن را به چشم یک فرصت نگاه کنید. فرقی هم ندارد کامنت موردنظر منفی باشد یا مثبت، در هر صورت می توانید از آن برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان به بهترین شکل استفاده کنید. ماجرا از این قرار است که کامنت های مخاطب اطلاعات مفیدی برای آپدیت محتوا و پروموت بهتر آن محسوب می شود. پس هیچ وقت نباید این فرصت کلیدی را از دست بدهید.
سخن پایانی
پروموت محتوا کاری نیست که به همین سادگی ها انجام شود، اما شما الان ایده های بسیار خوبی برای تعامل با مخاطب هدف دم دست دارید. ایده های مورد بحث در این مقاله به شما برای پروموت بی دردسر و صدالبته کم هزینه محتوا کمک خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. شاید در ابتدا مسیرتان کمی ناهموار باشد، اما پس از مدتی قلق کار دست تان خواهد آمد. کارشناس های ما هم در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده دریافت سوالات شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: