هیچ چیز در دنیا برای یک بازاریاب دردناک تر از بی توجهی کاربران به محتوایی نیست که با هزار امید و آرزو طراحی کرده است. اینطور وقت ها آدم حس می کند در مسابقه فینال جام جهانی شکست خورده و دیگر هیچ امیدی به بازگشت نیست. شما هر چقدر هم محتوای درجه یکی برای مخاطب آماده کرده باشید، تا کسی به آن نگاه نکند، حتی یک سنت هم بازگشت سرمایه نخواهید داشت. این دقیقا همان کاری است که استراتژی پروموت محتوا برای تان انجام می دهد.
شما در پروموت محتوا به جای اینکه دنبال دستکاری محتوا به طور جدی باشید، بیشتر روی تکنیک هایی برای افزایش جذابیتش برای مخاطب هدف متمرکز می شوید. اینطوری نتیجه نهایی کارتان بهتر از حالت عادی خواهد شد. خب تا وقتی کاربران در شبکه های اجتماعی خبری از محتوای شما نداشته باشند، چطور باید انتظار بازدید یا تعامل از آنها داشت؟
ما در این مقاله قصد داریم خیلی رُک و پوست کنده پروموت محتوای بازاریابی را زیر ذره بین ببریم. پس اگر همیشه با پروموت کردن محتوای مشکل داشته اید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. در ادامه با ما همراه باشید تا مشکلات تان در این زمینه را رفع کنیم.
مطلب مرتبط: راهکارهای پروموت کردن برند و محتوا در شبکه های اجتماعی
پروموت محتوا: پازلی چندبُعدی
اجازه دهید بحث مان را با یک سوال کلیدی شروع کنیم. به نظر شما چه ارتباطی میان پروموت محتوا و خرج بودجه تیم بازاریابی وجود دارد؟ خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند پروموت محتوا فقط با ولخرجی در بازار امکان پذیر است. چنین افرادی حتی اگر میلیون ها دلار پول هم دم دست شان باشد، باز هم در یک چشم به هم زدن همه را خرج خواهند کرد. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با ولخرجی نداریم، در این مقاله قصد داریم کمی درباره راهکارهای کم هزینه با شما حرف بزنیم.
یادتان باشد، پروموت محتوا فقط یک راه مشخص ندارد. به همین خاطر ما در این مقاله سراغ مجموعه ای از روش ها رفته ایم تا شما با خیال راحت از آنها در کارتان استفاده کنید. پس با ما همراه باشید تا ماجراجویی مان در دنیای پروموت محتوا را شروع کنیم.
انتخاب موضوعات داغ: گزینه ای هوشمندانه
مردم به چه موضوعاتی علاقه دارند؟ این سوالی است که معمولا خبرنگارها در طول روز بارها و بارها از خودشان می پرسند؛ چراکه آنها باید همیشه اخباری داغ و جنجالی برای مخاطب داشته باشند؛ از همان خبرهایی که آدم را میخکوب می کند.
اگر کمی به اوضاع بازاریاب ها دقت کنیم، متوجه شباهت کارشان با خبرنگارها خواهیم شد. آنها هم باید محتوایی برای مخاطب آماده کنند که آنها را حیرت زده کند. بنابراین اگر بازاریابی پیدا شود که فقط براساس تجربه خودش دست به تولید محتوا بزند، هیچ شانسی برای جلب نظر مخاطب نخواهد داشت. البته مگر اینکه یک گوی جادویی برای خواندن ذهن دیگران داشته باشد!
تمام حرف ما در این بخش ضرورت توجه به موضوعات داغ برای تولید محتواست. اینطوری شما به طور خودکار مطلب تان را پروموت کرده اید. لازم نیست نگران باشید، در این مسیر دو تا ابزار کلیدی دم دست تان است:
• گوگل کی وردز (Google Keywords): این ابزار به شما امکان مرور پرطرفدارترین کلیدواژه ها در بازه های زمانی مختلف را می دهد. بنابراین فقط کافی است حوزه موردنظرتان را انتخاب کرده و بقیه کارها را به گوگل بسپارید.
• اهرفز کی وردز (Ahrefs Keywords): ابزار دیگری که ما برای شما آماده کرده ایم، مربوط به موسسه معتبر اهرفز است. این ابزار نیز مثل گوگل کی وردز به شما امکان جست وجوی موضوعات داغ در سراسر دنیا را می دهد. از آنجایی که اهرفز به پایگاه های اطلاعاتی متنوعی متصل است، نتایج آن دقت بالاتری خواهد داشت. پس بد نیست در کنار گوگل نیم نگاهی هم به این ابزار داشته باشید.
پیش نمایش محتوا: گردآوری نظرات اولیه
بهترین بازاریاب های دنیا هم گاهی اوقات محتوای شان ایرادات مشخصی دارد. شاید فکر کنید مارکترهای کارکشته باید توانایی خیلی خوبی در تشخیص ایرادات محتوای شان داشته باشند. خب در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم. نه اینکه پای مهارت پایین وسط باشد، بلکه مسئله اصلی در این میان درگیری گسترده با تولید محتواست. وقتی شما درست در مرکز پروژه ای قرار دارید، توانایی تان برای ارزیابی انتقادی آن به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند. به طوری که دیگر هیچ شانسی برای ارزیابی درست ماجرا نخواهید داشت. درست به همین خاطر استفاده از نظرات دیگران ایده بی نهایت مهمی خواهد بود.
معمولا فیلم های سینمایی قبل از اینکه به طور عمومی اکران شوند، در جمع های خصوصی به نمایش درمی آیند. اینطوری کارگردان و سایر عوامل فیلم امکان نظرخواهی از برخی منتقدان یا هنرمندان را پیدا می کنند. خب اینکه آدم درباره بازخورد کلی افراد پیرامون اثرش پیش فرض مشخصی داشته باشد، خیلی بهتر از آن است که همینطور بی مقدمه وارد حوزه کار شود. اینطور وقت ها آدم اطمینان خاطر مشخصی نسبت به کارش خواهد داشت.
پیش نمایش محتوا علاوه بر اینکه شما را نسبت به نظرات کلی افراد مطلع می سازد، امکان بررسی وضعیت سئو آن را هم به همراه خواهد داشت. خب شما که به تنهایی متخصص سئو نیستید. در عوض کلی آدم در سراسر دنیا هستند که حاضرند به شما برای بهبود سئو محتوا کمک کنند. پیش نمایش محتوا به شما فرصتی طلایی برای همکاری با این دسته از افراد خواهد داد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان را تغییر دهید.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی و نکات ضروری که باید رعایت کنید
استفاده از بک لینک ها (Back Links): الگوی مورد علاقه گوگل
ارتباط میان محتوای مختلف در دنیای اینترنت امری نیست که هر کسی از آن سر در بیاورد. خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند همین که محتوایی جذاب در سایت یا وبلاگ برندشان بارگذاری کنند، دیگر هیچ مشکلی از نظر سطح اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید کمی دیدگاه تان را تعدیل نمایید؛ چراکه الگوریتم گوگل علاوه بر کیفیت محتوا به پدیده بک لینک هم توجه نشان می دهد.
بک لینک ها در واقع پیوندهایی است که میان سایت ها یا به زبان خودمانی محتواهای مختلف ایجاد می شود. اجازه دهید قبل از اینکه بحث را حسابی گیج کننده کنیم، یک مثال دم دستی بزنیم. وبلاگی را در نظر بگیرید که به طور تخصصی در حوزه تمرین های ورزشی فعالیت دارد. بی شک انتظار اولیه آدم مشاهده کلی محتوای آموزشی درباره حرکات ورزشی در چنین وبلاگی است. حالا اگر در میان هر کدام از پست های این وبلاگ ارجاعی به سایت های مشهور ورزشی دنیا باشد، چه احساسی خواهید داشت؟ بی شک اعتماد آدم به چنین محتوایی خیلی بیشتر خواهد شد. خب دست کم بازاریاب موردنظر آنقدر حوصله داشته که سراغ برخی از سایت های مشهور و معتبر دنیا برود، مگر نه؟
الگوریتم گوگل در رتبه بندی محتوا از نظر سئو به میزان استفاده از بک لینک ها توجه دارد. البته شما در این مسیر تنها نیستید؛ چراکه علاوه بر موارد بک لینکی که استفاده می کنید، باید مورد توجه سایر برندها نیز قرار گیرید. به زبان ساده، دنیای بک لینک نوعی جاده دوطرفه است. پس نباید انتظار داشته باشید با استفاده یکجانبه از بک لینک ها تغییری در کارتان ایجاد شود. در عوض هرچه محتوای تان بیشتر مورد توجه بقیه بازاریاب ها قرار بگیرد، محتوای تان راحت تر پروموت می شود.
اگر یادتان باشد، اول مقاله گفتیم پروموت کردن محتوا همیشه نیاز به پول زیاد ندارد. استفاده درست از بک لینک ها به شما برای پروموت رایگان محتوا کمک خواهد کرد. اینطوری دیگر لازم نیست به خودتان زحمت داده و دست به جیب شوید.
افزودن گزینه بازنشر محتوا: راهی ساده برای پروموت محتوا
آیا تا حالا در دنیای آنلاین به محتوایی بی نهایت جذاب برخورده اید که حسابی توجه تان را جلب کند؟ اینطور وقت ها آدم دوست دارد چنین محتوایی را با دوستانش هم به اشتراک بگذارد. البته اغلب سایت ها گزینه ساده و در دسترسی برای بازنشر محتوا ندارند. به همین خاطر آدم باید سراغ انواع اسکرین شات یا حتی ارسال لینک خودِ سایت برود. حالا اگر در این میان یک برند به سرش زده و کار را برای کاربران ساده کند، چه؟
منظور ما از راحت شدن کار دقیقا به یک مورد اشاره دارد: طراحی گزینه بازنشر محتوا!
گزینه بازنشر محتوا معمولا در قالب های پیش فرض سایت وجود دارد. با این حال استفاده از آن خیلی سخت و پیچیده به نظر می رسد. خوشبختانه این روزها خیلی از برندها برای ساده سازی کار سراغ کارهایی نظیر افزودن گزینه بازنشر مخصوص برای هر شبکه اجتماعی میروند. اینطوری کار شما بی نهایت ساده تر شده و علاقه کاربران برای بازنشر محتوای تان نیز بیشتر می شود.
اگر دقت کرده باشید، اغلب برندهای فعال در صنعت غذا هر عکسی که در سایت رسمی شان بارگذاری می کنند، گزینه بازنشر در پینترست را نیز مدنظر دارند. خب این روزها پینترست حرف اول و آخر را در زمینه انتشار محتوا می زند. پس بد نیست شما هم نیم نگاهی به آمادهسازی این گزینه برای عکس های سایت تان داشته باشید.
بی شک طراحی گزینه بازنشر ساده و کاربردی کار هر کسی نیست. پس به جای اینکه با آزمون و خطا اوضاع سایت تان را به هم بریزید، از همان اول سراغ یک فرد حرفه ای بروید. بی شک هر کسی که تجربه طراحی سایت داشته باشد، گزینه خوبی برای همکاری خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و گزینه ای کم هزینه صدالبته حیاتی برای پروموت محتوای تان را اجرا کنید.
مطلب مرتبط: راهنمای تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
طراحی خبرنامه: مشتریان همیشه در اولویت هستند
خبرنامه پدیده ای تازه نیست. تقریبا از همان زمانی که نسل اولیه سرویس های ایمیل سر و کله شان پیدا شد، برخی از برندها به فکر ارسال خبرهای دست اول حوزه کارشان به مشتریان افتادند. البته تا همین چند سال قبل روح کاربران هم از عضویت در خبرنامه برخی از برندها خبر نداشت. با این حال در طول سال های اخیر تغییرات زیادی در رابطه با قوانین چنین کاری روی داده است. به طوری که شما دیگر نمی توانید به همین راحتی روی سر کاربران خراب شوید. در عوض باید رضایت شان برای عضویت در خبرنامه برند را جلب کنید.
معمولا برندها پس از فروش محصولات شان به مشتریان اقدام به طرح درخواست برای عضویت در خبرنامه می کنند. به علاوه، گاهی اوقات در سایت یک برند هم فرم عضویت در خبرنامه به چشم می خورد. بنابراین شما فرآیند دشواری برای دعوت از مشتریان برای عضویت در خبرنامه برندتان نخواهید داشت. نکته مهم در این میان جذابیت محتوای تولیدی برندتان برای کاربران است. وگرنه اصلا استقبال خوبی از عضویت در خبرنامه تان نخواهد شد. خب انتظار ندارید که یک خبرنامه کاملا بی کیفیت جلوی کاربران قرار دهید و همه برای آن سر و دست بشکنند؟
انتشار خلاصه محتوا در شبکه های اجتماعی: ترغیب به بهترین شیوه!
استفاده شما از اکانت برندتان در شبکه های اجتماعی چیست؟ خیلی از بازاریاب ها صرفا به خاطر اینکه رقبای شان در پلتفرم های آنلاین عضویت دارند، به سوی استفاده از این فضا کشیده شده اند. به طوری که هیچ ایده تازه ای برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی ندارند. اگر شما هم نهایت استفاده تان از شبکه های اجتماعی همین است، باید کمی کارتان را بیشتر مورد بازبینی قرار دهید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شبکه های اجتماعی یکی از بهترین گزینه ها برای پروموت محتوا محسوب می شود؛ چراکه عضویت در این فضا کاملا رایگان بوده و دسترسی وسیعی هم به مخاطب هدف خواهید داشت. تنها سوالی که اینجا باقی می ماند، نحوه پروموت محتوا در چنین فضایی است.
اگر نظر ما را بخواهید، بهترین ایده برای پروموت محتوا در شبکه های اجتماعی استفاده از خلاصه محتوای اصلی و بازنشر آن در شبکه های اجتماعی است. این طوری هم پیام اصلی محتوای تان را به کاربران منتقل می کنید، هم اینکه آنها را دچار وسوسه ای شدید برای مشاهده محتوای تان در سایت رسمی برند خواهید کرد. خب اگر این اسمش پروموت محتوا به شیوه ای حیرت انگیز نیست، پس چه نام دیگری برایش سراغ دارید؟
یادتان باشد در شبکه های اجتماعی باید همیشه محتوای کوتاه رو به روی کاربران قرار دهید. پس بد نیست از همین حالا کمی روی توانایی تان برای خلاصه نویسی کار کنید؛ چراکه در ادامه راه قطعا به آن نیاز خواهید داشت.
برقراری ارتباط با سایر بازاریاب ها: کار از محکم کاری عیب نمی کند!
گاهی اوقات بازاریاب ها برای اینکه اثرگذاری محتوای شان بهتر شود، از ارجاعات مختلفی استفاده می کنند. برخی از این ارجاعات ممکن است مربوط به محتوای دیگران باشد. به طوری که یک بازاریاب عملا از کمپین برندی دیگر در محتوای خودش استفاده کند. در این صورت شما باید طرف مقابل را در جریان استفاده از محتوایش قرار دهید.
مطلب مرتبط: راهنمای تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
شاید فکر کنید توصیه ما در این بخش مربوط به قوانین کپی رایت است. خب اجازه دهید خیال تان را راحت کنیم؛ تا وقتی که شما در متن تان ارجاع استانداردی به اثر دیگران می دهید، هیچ خطری از جانب کپی رایت تهدیدتان نخواهد کرد. نکته مهم در این میان جلب توجه صاحب محتوای موردنظر در مسیر پروموت کردن محتواست.
گاهی اوقات یک ایمیل ساده به دیگران درباره استفاده از محتوای شان تاثیرگذاری بسیار عمیقی روی آنها خواهد داشت. به طوری که آنها در واکنش اقدام به بازنشر محتوای شما می کنند. اینطوری شما بدون هیچ هزینه ای از مزیت پروموت محتوا بهره مند خواهید شد. خب مگر یک بازاریاب چه چیزی بهتر از این در بازار می خواهد؟
هماهنگی با کارمندان: به وقت بازنشر دسته جمعی
وقتی یک برند محتوای تازه ای در شبکه های اجتماعی یا سایت رسمی بارگذاری می کند، اطلاع رسانی سریع نکته بی نهایت مهمی خواهد بود. متاسفانه برخی از کارآفرینان انتظار دارند شاخک های مخاطب شان همینطور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی حساس شود. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، کلاه تان پس معرکه است.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر بازاریاب باید با سرعت عملی مثال زدنی در مسیر اطلاع رسانی نسبت به تولید محتوای تازه عمل کند. در این مسیر یک میانبر سریع هماهنگی با کارمندان برند است. هرچه باشد آنها هم در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. بنابراین شما باید از حضور این دسته از افراد در شبکه های اجتماعی به سود خودتان استفاده کنید. وگرنه خیلی زود کارتان به مشکل می خورد.
وقتی کارمندان شرکت همسو با شما محتوای تازه برند را بازنشر می کنند، موج حیرت انگیزی در دنیای آنلاین به راه خواهد افتاد. هرچه باشد افزایش بازدید از یک محتوا در همان روزهای اول نقش مهمی از نقطه نظر سئو خواهد داشت. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز با کارمندان شرکت هماهنگ شده و به سوی پروموت دسته جمعی محتوا به پیش بروید. قول می دهم با این کار نه تنها صرفه جویی خوبی در کار شرکت انجام می دهید، بلکه دیگر خبری از دردسرهای مربوط بی تفاوتی کاربران نسبت به محتوای تان هم نخواهد بود.
تبدیل محتوا به رشته توئیت: به وقت سر و صدای توئیتری
میانه تان با پلتفرم توئیتر چطور است؟ خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند در دنیایی که فرمت ویدئو حرف اول و آخر را می زند، اصلا نباید سراغ توئیتر رفت. خب در این صورت جواب تان برای محبوبیت حیرت انگیز توئیتر چیست؟ این روزها خیلی از مردم تا فرصتی گیر میآورند، سری به توئیتر زده و از محتوای تازه این پلتفرم استفاده می کنند. راستش را بخواهید، تقریبا هر برند، خبرگزاری و سلبریتی هم در این محیط فعالیت دارد. بنابراین شما هیچ وقت حوصله تان سر نخواهد رفت. نکته مهم در این میان استفاده درست از توئیتر برای دسترسی به اهداف تان است.
شما قرار نیست در توئیتر هم مثل بقیه پلتفرم های اجتماعی اقدام به بارگذاری یکی دو تا مطلب ساده کنید. در عوض تبدیل کل محتوا به رشته توئیت ایده بهتری خواهد بود. این روزها رشته توئیت های مهم و مطابق با نیاز کاربران حسابی طرفدار دارد. پس بد نیست شما هم شانس تان در این میان را امتحان کنید. اینطوری حداقل کمی فرصت برای تاثیرگذاری بر روی دوستداران توئیتر خواهید داشت.
اولین سوالی که در زمینه تبدیل محتوا به رشته توئیت مطرح می شود، نحوه انجام این کار است. شما الان مثل ورزشکاری هستید که وارد گود مسابقه شده اما هنوز کاملا با قواعد بازی آشنا نیست. ما برای اینکه کار شما راحت تر شود، در این بخش سراغ یک راهنمای کوتاه رفته ایم. ما راهنمای مان را در قالب چند توصیه کلیدی دنبال می کنیم. پس شش دانگ حواس تان به نکات زیر باشد:
• بخش بندی درست محتوا کلید طراحی یک رشته توئیت جذاب خواهد بود. به طوری که مخاطب با مطالعه هر بخش از توئیتر وسوسه امانش ندهد و سراغ بخش بعدی برود.
• استفاده از محتوای بصری در کنار متن ایده خوبی خواهد بود. با این حال شما نباید کل توئیت تان را با عکس یا ویدئو پر کنید. یادتان باشد، توئیتر فضایی برای تعامل متنی است. پس به این نکته وفادار باقی بمانید.
• قبل از اینکه رشته توئیت تان را منتشر کنید، بد نیست با چند تا از دوستان درباره اش حرف بزنید. اینطوری ایرادات کارتان مشخص شده و نتیجه بهتری می گیرید.
• یادتان باشد، وقتی شما رشته توئیتی جلوی مخاطب قرار می دهید، باید به نظرات آنها نسبت به هر کدام از بخش ها به طور جداگانه جواب دهید. وگرنه کم کم جذابیت رشته توئیت های تان برای مخاطب از بین خواهد رفت.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی با ایده های کاربردی
سخن پایانی
پرموت محتوا دیگر برای شما شبیه به غول مرحله آخر بازی های کامپیوتری نیست. شما حالا آمادگی لازم برای ورود به دنیای پروموت کردن محتوا را دارید. هدف ما در این مقاله بررسی برخی از تکنیک های کلیدی برای انجام بی دردسر این ماموریت مهم بود. حالا دیگر نکته ای باقی نمانده تا به شما آموزش دهیم. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و ماجراجویی تان در دنیای پروموت محتوا را شروع کنید. یادتان نرود، بهتر است همه تکنیک ها را در کنار هم اجرا کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول پروموت محتوا کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی در رابطه با نکات مورد بحث در مقاله داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: