سئوی محتوا کار بی نهایت جذاب و هیجان انگیزی به نظر می رسد. البته به شرط اینکه همیشه یکسری تکنیک های بی نظیر کنار دست تان باشد. وگرنه مثل پلیسی خواهید بود که از پس هزارتوی پیدا کردن بمب در یک مرکز تجاری بزرگ برآمده، اما هیچ ایده ای ندارد چطور باید آن را خنثی کند. اینطور وقت ها آدم به سادگی آب خوردن تمرکزش را از دست می دهد. نتیجه کار هم یک فاجعه تمام عیار خواهد بود (مثل صحنه انفجار بمب در فیلم های هالیوودی!).
این روزها سئوی محتوا طرفدارهای دوآتیشه بسیار زیادی دارد. هرچه باشد رقابت در گوگل اصلا شوخیبردار نیست و پای سرمایه کلی کارآفرین در میان است. بی شک وقتی یک حوزه اهمیت زیادی پیدا می کند، دیر یا زود سر و کله سودجوها هم پیدا می شود. این دسته از کارآفرین نماها کارشان تبلیغ تکنیک های اشتباه یا من درآوردی است. وقتی هم بعد از اجرای چنین تکنیک هایی سراغ آنها را بگیرید، معمولا دود شده و به هوا رفته اند. از طرف دیگر گاهی اوقات کارآفرینان ندانسته اشتباهات بزرگی را مرتکب می شوند. درباره سئوی محتوا چنین اشتباهاتی اغلب برگشت ناپذیر است. دقیقا به همین خاطر شما باید همیشه حواس تان به اشتباهات احتمالی در دنیای سئو باشد.
ما در روزنامه فرصت امروز برای اینکه کار شما در پرهیز از اشتباهات سئو راحت شود، چند تا از رایج ترین نمونه ها در این زمینه را کنار هم قرار داده ایم. این طوری شما با خیال راحت به سئوی محتوا مشغول می شوید و هیچ استرسی بابت اشتباهات احتمالی نخواهید داشت. در ادامه بعضی از مهمترین اشتباهات سئوی محتوا را به اتفاق شما زیر ذره بین خواهیم برد.
مطلب مرتبط: فاکتورهای گوگل در سئوی محتوا چیست؟
بی توجهی به نظرات منفی در گوگل و شبکه های اجتماعی
وقتی یک سایت در گوگل کلی نظر منفی یا انتقادات تند و تیز داشته باشد، الگوریتم این غول اینترنتی هیچ رحمی از خودش نشان نمی دهد. خیلی وقت ها بازاریاب ها محتوای درجه یکی در سایت برند قرار می دهند، اما از بد روزگار نظرات منفی کاربران درباره کلیت آن سایت همه چیز را به هم می ریزد. اوضاع در شبکه های اجتماعی بهتر از این نیست. اگر شما کلی کامنت منفی در اینستاگرام یا یوتیوب دارید، باید دور کمک الگوریتم این پلتفرم ها را خط بکشید. هرچه باشد گوگل و شبکه های اجتماعی کاربران شان را از سر راه پیدا نکرده اند که دقیقا مخالف نظر آنها عمل کنند.
بازاریاب هایی که تازه اول راه هستند، احتمالا با مشاهده نظرات منفی کاربران حسابی دست و پای شان را گم خواهند کرد. هرچه باشد وقتی شما صفر کیلومتر هستید، هر اتفاقی ممکن است حسابی دستپاچه تان کند. دقیقا به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز یک راه حل بی نهایت ساده برای این بحران بزرگ پیدا کرده ایم. همانطور که یک کارگردان شانس استفاده از نظرات منفی منتقدان برای بهبود آثار بعدی اش را دارد، شما هم باید کامنت های منفی کاربران را به فال نیک بگیرید. اول از همه اینکه کاربران آنقدر به شما توجه کرده اند که ایراد کارتان را بیان کنند. نکته دوم اینکه شما عملا بازخوردهای بی نهایت دقیقی درباره مشکلات برندتان دارید. با این حساب کافی است چاله های کارتان را پر کنید تا مشتریان راضی اطراف برندتان را پر کنند.
برندهایی که در سایت های تخصصی یک صنعت یا پلتفرم های نظرخواهی از مشتریان درباره برندهای مختلف عضو نیستند، فرصت های بی نهایت بزرگی را از دست می دهند. وقتی شما در معرض دید مشتریان باشید، دیر یا زود عملکرد بهترتان در حوزه سئو به چشم کاربران خواهد آمد. این خودش یک پیشرفت بی نهایت بزرگ به سوی سئوی بهتر و صدالبته پرهیز از اشتباهات رایج است.
اگر شما هم از آن دست بازاریاب هایی هستید که هر 10 سال یک بار هم به نظرات کاربران نگاه نمی کنید، وقت تجدیدنظر در عملکردتان فرا رسیده است. هرچه باشد سئو بدون چاشنی نظرات کاربران و اعمال آنها در کارتان حتی یک نفر را هم جذب نمی کند.
کمبود صفحات مکان محور
کارمندی را در نظر بگیرید که بعد از یک روز سخت به خانه رسیده و برای شام هم هیچ برنامه ای ندارد. احتمالا شخصیت اصلی قصه ما خیلی زود سراغ جست وجویی ساده در گوگل خواهد رفت. مثلا اگر در شهر لندن باشد، احتمالا عبارت «نزدیک ترین رستوران در لندن» را سرچ خواهد کرد. در این عبارت کلیدواژه های نزدیک ترین و لندن اهمیت محوری دارد، چراکه خواسته اصلی این کارمند خسته دسترسی به نزدیک ترین رستوران است. حالا اگر یک رستوران بغل خانه همین کارمند باشد، اما در سایت رسمی اش هیچ صفحه ای با چنین کلیدواژه هایی نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درست حدس زدید، رستوران مورد نظر به سادگی هرچه تمام تر یک مشتری حاضر و آماده را از دست می دهد!
مطلب مرتبط: چگونه کیفیت سئوی محتوای بازاریابی مان را تضمین کنیم؟
براساس گزارش گوگل جست وجوی عبارت «نزدیک ترین» درباره کسب و کارها از سال 2013 تا 2017 دقیقا 900 برابر افزایش داشته است. معنای خودمانی این آمار انتظار کاربران برای دسترسی به فهرستی بی کم و کاست از برندهای دلخواه شان است که اتفاقا کنار دست شان هم باشند. پس اگر شما هنوز محتوای تان را با کلیدواژه های مکان محور بهینه سازی نکرده اید، هر ثانیه چند صد دلار برای تان ضرر به همراه دارد.
یادتان باشد شما هر چقدر هم که یک برند با شعارهای بین المللی باشید، بازهم در بازار محلی باید دنبال مشتری بگردید. این یعنی استفاده از سئوی محلی گزینه ای اجتناب ناپذیر برای تان خواهد بود. پس برای یک لحظه هم که شده شعارهای دور و دراز را کنار گذاشته و محلی فکر کنید. قول می دهم نتیجه کار یک معجون فوق العاده با طعم افزایش فروش تان باشد!
محتوای تکراری یا دوگانه
محتوای تکراری یا آنطور که کارشناس های سئو می گویند، محتوای دوگانه یکی از اشتباهات مرگبار در دنیای سئو محسوب می شود. وقتی شما در سایت تان کلی محتوای شبیه به هم دارید، کم کم ارزش کارتان پایین می آید. این یعنی گوگل به مرور زمان دیگر حساب ویژه ای روی کارتان نخواهد کرد. از یک جایی به بعد هم کاربران کلا دور شما را خط خواهند کشید.
شاید فکر کنید بازاریاب ها مخصوصا محتوای شبیه به هم در سایت یا شبکه های اجتماعی آپلود می کنند، اما واقعیت کاملا برعکس است. همانطور که یک عکاس به مرور زمان فقط روی سوژه مورد علاقه اش زوم می کند، بازاریاب ها هم اگر حواس شان نباشد فقط درباره یک یا دو موضوع کلی محتوای تولید خواهند کرد. اینطوری با دست خود تمام زحمات شان را به باد خواهند داد!
فرمول ما در روزنامه فرصت امروز برای دوری از اشتباه فوق بی نهایت ساده و در عین حال کاربردی است. کافی است قبل از بارگذاری هر پست از ابزار Copyscape استفاده کنید. این ابزار در صورتی که محتوای تان قبلا در سایت کار شده باشد، سه سوت مطلع تان می کند. آن وقت دیگر لازم نیست نگران محتوای تکراری و صدالبته کاهش رتبه سئوی سایت تان باشید. همانطور که می بینید، این شیوه خیلی سخت یا پیچیده نیست. پس به جای دنبال کردن راهکارهای عجیب یک راست بروید سراغ همین راه حل تا دیگر ذهن تان برای همیشه درگیر نباشد.
استفاده از تصاویر بی کیفیت
محتوای متنی قرن ها تنها ابزار ممکن برای تعامل میان برندها و مشتریان بود. با این حال از زمان عرصه دوربین های باکیفیت ماجرا کاملا عوض شده است. این روزها برندها نه تنها با فرمت متن، بلکه ویدئو و عکس هم به سراغ مشتریان می روند. اینطوری پیام های طولانی شان را در عرض چند ثانیه با نمودار یا دیگر المان های بصری به مخاطب منتقل می کنند. از آنجایی که تعامل با محتوای بصری بی نهایت ساده است، اغلب مشتریان مشاهده محتوای دارای چنین فرمت هایی را ترجیح می دهند. گوگل هم که چشم بسته حرف کاربرانش را تایید می کند. با این حساب اصلا نباید سئوی بالاتر صفحات دارای عکس و فیلم را غیرطبیعی بدانیم!
مطلب مرتبط: سئو محتوا با 6 اقدام طلایی
زمانی نه چندان دور مسابقات ورزشی مهم فقط از طریق رادیو گزارش می شد. آن زمان نه خبری از صحنه آهسته و نه حتی نمایش تماشاچی های پرشور در استادیوم ها بود. اگر کسی را از آن دوران به عصر دیجیتال کنونی بیاوریم، احتمالا دیگر گزارش های رادیویی را سرچشم نخواهد گرفت. ماجرا در مورد محتوای بازاریابی هم همینطور است. شاید در دهه 90 میلادی، وقتی اینترنت هنوز گام های اولش را برمی داشت، متن های خشک و خالی کلی طرفدار داشت. با این حال در سال 2022 دیگر از این خبرها نیست. شما نه تنها باید از تصاویر با کیفیت در محتوای سایت و شبکه های اجتماعی استفاده کنید، بلکه باید مطمئن شوید این محتوای بصری کیفیت بالایی هم دارد. وگرنه کلاه تان حسابی پس معرکه خواهد بود.
فرمول ما برای اطمینان از کیفیت بالای تصاویر در سایت یا شبکه های اجتماعی کاملا سرراست است. فقط باید به طور مداوم محتوای تان را چک کنید. این طوری هر عیب و ایرادی در کسری از ثانیه به چشم تان خواهد آمد. در کنار این ها اضافه کردن آلت تگ (Alt Tag) به محتوا هم ایده بدی نخواهد بود. این اصطلاح به اضافه کردن توضیحات برای هر عکس اشاره دارد. اینطوری الگوریتم گوگل عکس را خیلی زود تشخیص داده و متوجه ارتباط تصاویر با محتوای اصلی می شود. نتیجه کار هم ارتقای رتبه سئوی شما در سایت خواهد بود.
محتوا و اطلاعات تاریخ مصرف گذشته در سایت
کاربران در شبکه های اجتماعی معمولا دنبال محتوای سرگرم کننده هستند. کمتر کسی برای خرید لباس یا لوازم جانبی اتومبیل سراغ اینستاگرام یا توییتر می رود. در سایت رسمی برندها منبع مناسبی برای خرید یا دست کم سبک و سنگین کردن محصولات گوناگون است. دقیقا به همین خاطر خیلی از برندها برای جلب نظر مشتریان حساب ویژه ای روی سایت شان باز می کنند. نکته کمدی ماجرا بی خیالی تعدادی از کارآفرینان نسبت به سایت رسمی برند است. انگار که راه اندازی سایت فقط یک بخش دارد و آن خرید هاست است!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم سایت یک برند ویترین دیجیتال آن محسوب می شود. همانطور که مشتریان با رفت و آمد در غرفه فروشگاه ها درباره خرید محصولات تصمیم می گیرند، گشت و گذار در سایت برندها هم تاثیر بی چون و چرایی روی تصمیم نهایی شان برای خرید دارد. حالا اگر شما سایتی با کلی محتوای قدیمی و اطلاعات به درد نخور داشته باشید، حتی یک نفر هم فکر خرید از برندتان را نخواهد کرد.
سئوی محتوا همیشه مربوط به تولید محتوای تازه نیست. بی شک سایتی که ماه هاست محتوای جدید به خودش ندیده، حتی یک بازدید جدید هم نخواهد داشت. با این حال صرف تولید محتوا برای موفقیت شما در ماراتن رقابتی گوگل کافی نیست. اگر نظر ما را بپرسید، ارائه اطلاعات به روز در سایت برند هم به اندازه تولید محتوای درجه یک اهمیت دارد. قبول دارم عبارت «اطلاعات به روز» کمی شک برانگیز است. با این حال شما لازم نیست خیلی به ذهن تان فشار بیاورید. منظور ما از این عبارت اطلاعاتی مثل آدرس فروشگاه ها، پل های ارتباطی با برند و اسامی هیأت مدیره با چاشنی معرفی کوتاه هر کدام از آنهاست. اگر هر کدام از این بخش ها متعلق به عصر حجر باشد، مشتریان حق دارند ارزیابی بی نهایت منفی از کسب و کارتان پیدا کنند. هرچه باشد هیچ مشتری پول و وقتش را از سر راه پیدا نکرده که پای برندهای بی نام و نشان هدر دهد.
کارآفرینان یا بازاریاب هایی که همیشه تقویم شلوغی دارند، معمولا با استفاده از جدول محتوا کارشان را راحت می کنند. بی شک جدول محتوا برای برنامه ریزی در راستای تولید محتوای درجه یک کاربرد دارد. با این حال اگر شما به دنبال اطلاع از زمان مناسب برای آپدیت اطلاعات سایت تان هستید، می توانید از این نوع جدول ها استفاده کنید. اینطوری قبل از اینکه همه کارها به دقیقه 90 موکول شود، مثل یک بازاریاب حرفه ای اطلاعات سایت تان را آپدیت خواهید کرد؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: سئوی محتوا و اهمیتش در راه اندازی کسب و کار
بی توجهی به کاربران موبایل
این روزها هر شبکه اجتماعی بزرگی در دنیا یک اپ رسمی برای گوشی های موبایل دارد. شاید فکر کنید این اتفاق کاملا عادی محسوب می شود، اما راستش را بخواهید ماجرا خیلی عمیق تر از این حرف هاست. تا همین یک دهه قبل کاربران اینترنتی فقط آنهایی بودند که کامپیوتر شخصی داشتند. با این حال توسعه گوشی های هوشمند تحول مهمی در این صنعت به راه انداخت. الان نه تنها تعداد کاربران گوشی های موبایل بی نهایت بیشتر شده، بلکه دیگر کمتر کسی از رایانه برای وبگردی استفاده می کند. همه این نکات در کنار هم ضرورت بهینه سازی پلتفرم های اجتماعی برای کاربران موبایل را به همراه داشته است. در این بین اغلب شبکه های اجتماعی با یک اپ کاربردی خیال خودشان را راحت کرده اند، اما ماجرا درباره سایت ها کمی پیچیده تر است.
بی شک هر سایتی امکان طراحی یک اپ برای خودش را ندارد. این کار نه تنها هزینه زیادی روی دست کارآفرینان می گذارد، بلکه بازگشت سرمایه درست و حسابی هم ندارد. راه حل جایگزین ما در روزنامه فرصت امروز بهینه سازی سایت ها برای کاربران موبایل است. اینطوری شما نه تنها پول اضافی خرج نمی کنید، بلکه رضایت 100 درصدی کاربران موبایل را هم جلب خواهید کرد.
وقتی از بهینه سازی سایت برای کاربران موبایل حرف می زنیم، در واقع به طراحی نسخه ای سبک تر و صدالبته سازگار با رابط کاربری گوشی های هوشمند اشاره داریم. اینطوری کاربران دیگر ساعت ها منتظر بارگذاری صفحات سایت نشده و درگیری زیادی هم برای دسترسی به بخش های مختلف سایت تان نخواهند داشت. خب وقتی یک سایت طراحی بی نظیری داشته باشد، کاربران موبایل چرا باید از آن ناراضی باشند؟ از همه مهمتر، با رضایت کاربران آیا دلیلی برای رتبه پایین سئوی شما در گوگل باقی می ماند؟
بازاریاب ها دوست داشته باشند یا نه، کاربران موبایل دیگر مهمترین مخاطب هدف شان را شکل می دهند. بنابراین شما باید توجه بسیار ویژه ای به این دسته از کاربران داشته باشید. وگرنه خیلی زود نسخه تان در عرصه سئو پیچیده خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و دستی به سر و روی سایت تان بکشید.
مطلب مرتبط: 7 گام ایجاد محتوای سئویی
حرف آخر
هر کار ساده ای در این دنیا ممکن است اشتباه انجام شود، چه برسد به سئوی محتوا که حساسیت های خاص خودش را دارد. از آنجایی که بازاریاب ها معمولا اشتباهات خطرناکی در رابطه با سئو انجام می دهند، ما در این مقاله مجموعه ای از رایج ترین اشتباهات نابخشودنی در این حوزه را گردآوری کردیم. حالا که شما با این اشتباهات آشنا شدید، تا حد زیادی رتبه مناسب سایت تان در گوگل و شبکه های اجتماعی تضمین شده خواهد بود. البته از آنجایی که همیشه امکان بروز اشتباهات تازه وجود دارد، از این به بعد باید با چشم های باز به سئوی محتوا بپردازید.
منابع: