جهانی شدن در عرصه کسب و کار امر تازه ای نیست. با این حال برخی از شرکت ها هنوز با الزامات این فرآیند به خوبی کنار نیامده اند. امروزه در اختیار داشتن کارمندانی از چهار گوشه دنیا دیگر امری عجیب یا رویایی نیست، بلکه بسیاری از برندها روزانه با چالش های مدیریت کارمندان متعلق به فرهنگ های مختلف دست و پنجه نرم می کنند.
یکی از نکات مهم در افزایش تنوع فرهنگی در شرکت ها بحث دیجیتال سازی عرصه کسب و کار است. این امر در کنار دورکاری بسیاری از نیروهای کار در دوران کرونا موجب سهولت استخدام کارمندانی با فرهنگ های متفاوت و حتی موقعیت جغرافیایی بسیار دور از هم شده است. شاید این امر برای تنوع بخشی به عرصه کسب و کار از نظر فرهنگی بسیار خوب باشد، اما مدیریت کسب و کار را با چالش های تازه ای رو به رو خواهد ساخت.
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای ضروری برای مدیریت تیم های کار چندفرهنگی در عرصه کسب و کار است. اگر شما نیز با کارمندان دارای فرهنگ های متفاوت سر و کار دارید، نکات مورد بحث در این مقاله برای تان به شدت کاربردی خواهد بود.
مطلب مرتبط: ایده های کاربردی برای راه اندازی کسب و کار خدماتی
تمرین برای کار با ذهنیت های متفاوت
وقتی شما با افراد دارای زمینه فرهنگی متفاوت کار می کنید، در حقیقت ذهنیت های متکثری را در کنارتان خواهید داشت. اگر یک هنجار در شرکت برای شما عادی باشد، شاید فردی با فرهنگی متفاوت آن را آزاردهنده ارزیابی نماید. این امر شما را در وضعیت بسیار دشواری از نظر مدیریت کسب و کار قرار خواهد داد. بنابراین توصیه ما در این بخش تلاش برای مدیریت فرآیند کار براساس آشنایی با ذهنیت های مختلف کارمندان است.
شما برای آشنایی درست و مناسب با همکاران و کارمندان تان باید تا حدودی از فرهنگ شان نیز آگاهی پیدا کنید. این امر شما را در موقعیت بسیار مناسبی از نظر تاثیرگذاری بر روی آنها قرار خواهد داد. همچنین در صورت توجه به تعادل میان فعالیت کاری برندتان و زمان های استراحت کارمندان می توانید اعتبار بالاتری در میان آنها کسب کنید.
انتقادپذیری شما در زمینه مدیریت کارمندان یکی از مهمترین نکات برای کار کردن با افراد دارای فرهنگ های متفاوت است. این امر به شما امکان جبران اشتباهات تان در بازه های زمانی مختلف را می دهد. بنابراین هیچ مشکلی از نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان نخواهد بود.
پرهیز از برداشت های نادرست
برداشت های نادرست می تواند هر نیروی کاری را به دردسر اندازد. این امر در بسیاری از مواقع اعتراض ها و شکایت های گسترده ای از سوی کارمندان را به همراه خواهد داشت. توصیه ما در این بخش تلاش برای پرهیز از انواع برداشت های نادرست از طریق توجه به فعالیت کاملا شفاف است. این امر شاید در نگاه نخست برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد، اما پس از مدتی کوتاه به خوبی اهمیت این وضعیت را درک خواهید کرد. به این ترتیب دیگر هیچ مشکلی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.
تقویت خلاقیت در شرکت
بحث خلاقیت در شرکت امر تازه ای نیست. شرکت ها برای باقی ماندن در کورس رقابت با خلاقیت بسیار زیادی نیاز دارند. در این میان اگر شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را داشته باشید، شانس بسیار بهتری برای جلب نظر مشتریان پیدا خواهید کرد. این امر شما را به طور حرف های در کانون توجه مشتریان قرار می دهد.
وقتی شما با تیمی متشکل از کارمندان دارای فرهنگ های متفاوت همکاری دارید، باید به خوبی از اهمیت ایجاد ارتباطات مناسب در شرکت اطلاع داشته باشید. این امر نه تنها همکاری میان کارمندان را تسهیل می کند، بلکه به شما امکان تاثیرگذاری حرف های بر روی آنها را نیز خواهد داد. بنابراین شما هیچ مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی کارمندان و دعوت از آنها برای خلاقیت بیشتر در حوزه کاری نخواهید داشت.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار پاره وقت با راهنمایی های حرفه ای
امروزه مدیریت تیم های کاری در شرکت ها براساس الگوی چندفرهنگی امر دشواری محسوب می شود. با این حال اگر شما از نکات مورد بحث در این مقاله استفاده کنید، وضعیت تان به شدت ساده تر خواهد شد.