به قلم Joanna Milliken
کارشناس فروش و مدیریت ارتباط با مشتری
در دنیایی که تحت سلطه شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند است، بازاریابی ایمیل محور سوژه ای تازه و جذاب نیست. با این حال همچنان این شیوه یکی از مؤثرترین راهکارهای برای هر شرکتی به منظور دستیابی به مخاطب محسوب می شود.
دلیل این امر تا حد زیادی ناشی از خروجی مثبت این شیوه از بازاریابی است. به گزارشUS marketers ، بازاریابی با استفاده از ایمیل 122درصد نتیجه بخش تر از شبکه های اجتماعی و تبلیغات محیطی است. به گزارش eMarketer ، در سال 2016 آمار استفاده از ایمیل در بازاریابی کاهش شدیدی داشته، اما نتیجه بخشی آن همچنان ثابت باقی مانده است.
توصیه های تخصصی در زمینه بازاریابی با سرویس های ایمیلی سال ها در روزنامه ها و مجلات جایگاه خاص خود را داشته اند. با این حال در اینجا قصد ارائه مجموعه ای از توصیه های کلیشه ای را نداریم.
برهمین اساس جوانا میلیکن در این مقاله به بررسی شش راهکار خلاقانه برای موفقیت در فرآیند بازاریابی ایمیل محور پرداخته است.
1- هماهنگی با گوشی های هوشمند
میانگین افراد بالغ آمریکایی روزانه نزدیک به سه ساعت از وقت شان را به گوشی های هوشمند اختصاص می دهند. بیشترین فعالیت آنها در این میان شامل حضور در شبکه های اجتماعی، استفاده از اپ های مختلف و خواند ایمیل هاست. هنگامی که نوبت به مطالعه ایمیل ها می رسد، نرم افزارهای دسکتاپ 16، صفحات وب 30 و گوشی های هوشمند 54 درصد مورد استفاده کاربران قرار می گیرند. به گزارشLitmus ، چنین اطلاعاتی برای بازاریاب ها به معنای ضرورت تمرکز هرچه بیشتر روی همگام سازی کمپین های شان با پلتفرم گوشی های هوشمند است.
به عنوان یک بازاریاب نخستین نکته ای که هنگام مواجهه با گوشی های هوشمند باید به یاد داشت، شناخت مخاطب است. شناخت مخاطب و نحوه رفتار وی یکی از بهترین راهکارها برای جذب شان به کمپین های مان است.
اگر مخاطب تان از IOS استفاده می کند، امکان افزودن انیمیشن و ویدئو برای جلب نظر وی وجود دارد. به یاد داشته باشید که در آیفون تصاویر شما باید همگام با رزولوشن Retina باشد. خوشبختانه با معرفی سری IPhone X این پیش نیاز نیز اهمیت خود را از دست داده است. دلیل این امر پشتیبانی صفحه جدید آیفون از طیف متنوعی از رزولوشن هاست.
2- تفکر فراتر از ساختار ایمیل
عنوان ایمیل نخستین مواجهه مخاطب با طرح بازاریابی تان خواهد بود. این بخش باید در بردارنده عناصر اضطرار، ایده آل گرایی و رمز و راز باشد. به عنوان مثال به جای موضوعاتی که بیانگر امکان ثبت نام در یک جشنواره است، از چنین تیتری استفاده کنید: «وقتش رسیده» یا «الان زمان مناسب است». چنین تیترهای صمیمی و غیرکلیشه ای بیشتر از سایر نمونه ها شانس جلب نظر مخاطب را خواهد داشت. با این حال توجه به محدودیت کاربرد واژگان در تیترها ضروری است. به این ترتیب موضع ایمیل تان نباید بیشتر از 75 کاراکتر باشد.
پس از تیتر اصلی نوبت به بخش کوتاه ابتدای ایمیل می رسد. این بخش معمولا در کنار تیتر برای کاربر به نمایش در می آید. این مرحله آخرین شانس شما برای ترغیب مخاطب به باز کردن ایمیل تان است. برهمین اساس باید بسیار محتاط عمل کنیم. تناسب مناسب در این بخش چیزی بین 100 تا 120 کلمه است. عناصری که در تیتیر اصلی ضروری بودند در اینجا نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
3- شخصی سازی هوش مصنوعی
تنظیم هوش مصنوعی برای پاسخگویی به کاربران در صورت ارائه سؤال یکی از پیشرفت های شگرفت در دنیای تکنولوژی و بازاریابی محسوب می شود. این پدیده در دهه گذشته بسیاری را مجذوب خود کرد. با این حال اکنون چنین شیوه هایی به ندرت کاربردشان را حفظ کرده اند. در واقع مشکل اصلی در ایجاد ماهیت غیرواقعی پاسخ های ارائه شده به کاربران است. به همین دلیل شخصی سازی هوش مصنوعی در چندسال اخیر اهمیت یافته است. بنابر گزارش های رسمی، هنگام استفاده از پاسخ های متنوع و غیریکسان برای پاسخگویی به مخاطب احتمال تأثیرگذاری تا 131درصد در مقایسه با شرایط مشابه با پاسخ های یکسان افزایش می یابد.
ابزارهای مختلفی در زمینه شخصی سازی ایمیل ها وجود دارد. این ابزارها با کمک به بازاریاب ها در راستای انتقال معنایی یکسان در قالب نوشتارهایی متفاوت به جذب هرچه بیشتر مخاطب کمک می کنند. به عنوان نمونه نگاهی به اپ ها و نرم افزارهای کمکی در زمینه نگارش که دارای هوش مصنوعی در زمینه توصیه ترکیب های مختلف هستند، کمک شایانی به ما خواهند کرد.
4- اهمیت تزریق حس فوریت
درحالی که نگارش متن در فضای اینترنت بیشتر با افعال گذشته سروکار دارد، دنیای بازاریابی و به ویژه بازاریابی ایمیلی با افعال حال و آینده دست وپنجه نرم می کند. استفاده از این روش هنگامی که مایل به اقناع مخاطب نسبت به ثبت نام در کمپین تان یا عضویت در یک خبرنامه هستید، تأثیر فوق العاده ای خواهد داشت.
به عنوان مثال هنگامی که یکی از مشتریان تان محصولی مانند تلویزیون خریداری می کند، مرحله بعدی برای شما ترغیب وی به خرید لوازم جانبی محصول مورد نظر است. در چنین موقعیتی استفاده از ترکیب های گذشته کاربرد چندانی نخواهد داشت. در واقع باید با افعال حال یا آینده تا جای ممکن طرف مقابل را در وضعیتی فوری و اضطراری قرار دهید. در چنین پیام هایی باید تا جای ممکن از عبارت های کوتاه و روشن استفاده کنید. به عنوان مثال کاربرد جملات طولانی یا توضیح یک عبارت در جمله های بعدی از تأثیرگذاری پیام تان خواهد کاست.
5- جذب طیف خاکستری
چالش اصلی برای بازاریاب ها ورود به رقابت برای جذب مخاطب هایی است که علاقه چندانی به کمپین شان ندارند. راهکار اصلی برای پیروزی در چنین میدانی ساده است: ارائه محتوای خاص، جذاب و متنوع به مخاطب. تأکید روی علایق مخاطب های خاکستری نیز راه منطقی برای جلب توجه شان محسوب می شود. نحوه جمع آوری اطلاعات مخاطب ها برای تولید محتوای منطبق با علایق شان تا حد زیادی ساده، اما زمان گیر است. به این ترتیب با مشاهده نحوه فعالیت آنها در شبکه های مجازی امکان دریافت اطلاعاتی ارزشمند در زمینه سلیقه شان وجود دارد، اگرچه در مقیاس وسیع این اطلاعات را باید از آژانس های تخصصی خریداری کرد.
6- همیشه در حال آزمایش باشید
پیش از اجرای یک کمپین برای خیل عظیمی از مخاطب ها باید از موفقیت آن اطمینان حاصل کرد. این کار با نمایش محتوای کمپین به جامعه آماری مناسب امکان پذیر خواهد بود. در این زمینه استفاده از دو گروه آزمایشی توصیه می شود.
دو گروه موردنظر را شامل 10درصد از جمعیت کل افراد مدنظرتان قرار دهید، سپس نسخه های مختلف ایمیل تان را در اختیار هر دو گروه بگذارید. توجه داشته باشید که دو گروه باید شرایط و سلیقه های متفاوتی داشته باشند. در نهایت نیز نسخه ای که بیشترین تأیید را از سوی هر دو گروه به دست آورد باید اجرایی شود. تمام این فرآیند نباید بیش از 48 ساعت به طول انجامد. در واقع همانطور که نحوه داوری کاربران نسبت به ایمیل های تبلیغاتی در دنیای مجازی کوتاه است، در حالت آزمایشی نیز باید این زمان را تا حد امکان اندک در نظر گرفت. به این ترتیب اختصاص 24 ساعت به هرکدام از گروه های آزمایشی راهکار مناسبی خواهد بود.