یک استارت آپ پنج ساله با راه اندازی موتور جست وجوی وب عمیق، تلاش می کند نتایجی به مراتب گسترده تر و ناشناخته تر به کاربران ارائه کند و بازار جست وجوی آنلاین را از انحصار گوگل درآورد.
درحالی که بحث و گفت وگو در مورد وضعیت حریم خصوصی آنلاین و حفاظت از اطلاعات شخصی در اینترنت ادامه دارد، یکی از بزرگ ترین دغدغه های مصرف کنندگان و شرکت های خدماتی، نیاز روزافزون به پلتفرم امن تر وب است.
سال گذشته، برخی حرکات شرکت های بزرگ فناوری نظیر گوگل و فیس بوک در استفاده از الگوریتم های نادرست، تبلیغ اخبار دروغین و تغییر فرآیندها برحسب منافع شرکت، باعث شد مردم نسبت به کنترل تجربیات آنلاین خود حساس تر شوند.
استارت آپ میلیون شرت (Million Short) که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده است، موتور جست وجویی راه اندازی کرده که از یک روش جدید و متمرکز برای سازماندهی، دسترسی و کشف داده ها در اینترنت استفاده می کند. این پلتفرم، با گسترش دسترسی عمومی به داده های آنلاین، گزینه های وسیع تری در جست وجوی اطلاعات کاربران، به نمایش می گذارد.
میلیون شرت با دور زدن موتورهای جست وجوی مشهور، سایت های پربازدید و گزینه هایی که با حمایت های مالی در صفحه اول نتایج قرار می گیرند، در هر جست وجوی کاربران، یک میلیون سایت را به آنها معرفی می کند. این شرکت امیدوار است زمین بازی را برای وب سایت های جدیدی که به هر دلیلی از سئوی ضعیف تر برخوردارند، کلمات رقابتی بیشتری دارند یا با یک بودجه بازاریابی پایین اداره می شوند، متعادل کند.
سانجای آرورا، مؤسس و مدیرعامل میلیون شرت، در مصاحبه ای با نشریه فوربس، چشم انداز شرکت خود را به اشتراک گذاشته است.
آنچه در ادامه این مطلب می خوانید صحبت های او در مورد غلبه کردن بر بازار انحصاری گوگل و آینده جست وجوی آنلاین اطلاعات است:
چه مسائلی الهام بخش شما در راه اندازی میلیون شرت بود؟
اهمیت جست وجوی آنلاین بیش از آن است که تحت کنترل چند شرکت شناخته شده باقی بماند و واقعیت این است که من اصلاً اطمینان ندارم دانش و هنری که پشت این موتورهای جست وجو وجود دارد، کامل و بی نقص است. در این حوزه هنوز فضای زیادی برای نوآوری، الگوریتم های جدید، رابط های کاربری و فیلترهای نوین مرتب سازی اطلاعات وجود دارد. یک فرصت فوق العاده پیش روی ما است. چرا به تعداد انگشت شماری از شرکت ها اجازه داده ایم دانشی را که می توانیم از اینترنت کسب کنیم، کنترل کنند؟ من معتقدم مردم جهان به موتورهای جست وجوی بیشتری نیاز دارند. هدف ما این است که با ارائه روش های جایگزین برای سازماندهی، دسترسی و کشف طیف وسیع تری از وب سایت ها، مسیرها و اطلاعاتی را به مردم نشان دهیم که پیش ازاین کمتر دیده شده اند.
در مراحل اولیه کسب وکارتان با چه چالش هایی روبه رو شدید؟
بزرگ ترین چالش ما که هنوز هم ادامه دارد، زیر سؤال بردن تفکر رایج فعلی است که جست وجو را یک مشکل حل شده می بیند. مردم معمولاً درباره ارائه دهندگان خدمات جست وجو و الگوریتم های پشت آن فکر نمی کنند، اما من شبانه روز به این موضوع فکر می کنم. به گزینه های بی شماری فکر می کنم که هرگز در دسترس مردم قرار نمی گیرند. اغلب مردم اظهار می کنند که از جست وجوی گوگل راضی هستند ولی وقتی با آنها صحبت می کنید و توضیح می دهید که به طور بالقوه چه حجمی از اطلاعات را از دست می دهند، ذهن شان به آرامی باز می شود. ما هرروز بازخوردهای متعددی از کاربران مان دریافت می کنیم که اظهار می کنند به نتایج فوق العاده ای دست یافته اند که در موتورهای جست وجوی سنتی، هیچ نشانه ای از آنها نیست.
موتور جست وجوی شما چگونه کار می کند و چه مزایایی برای کاربران دارد؟
با توجه به اهدافی که در مورد آن صحبت کردیم، ما می خواهیم موتور جست وجوی وب عمیق باشیم. زمانی که کاربران از موتورهای جست وجوی سنتی استفاده می کنند، فقط عملیات جست وجو را «اجرا» می کنند، درحالی که میلیون شرت به آنها اجازه می دهد عملیات را «کنترل» کنند. به عنوان مثال آنها می توانند با حذف وب سایت های مشهور از نتایج جست وجو، به کشف محتوای معتبری بپردازند که ممکن بود برای همیشه زیر صدها صفحه نتایج، مدفون بماند.
لطفاً مدل کسب وکارتان را شرح دهید. مهم ترین اجزای این مدل چیست؟
تعیین یک مدل کسب وکار، یکی از بزرگ ترین چالش های ما است. ما هنوز تلاش می کنیم جزییات مدل کسب وکارمان را تکمیل کنیم ولی به طور مشخص، جریان اصلی درآمد ما از تبلیغات حاصل می شود. البته ایده های دیگر هم برای کسب درآمد در ذهن داریم. مثلاً می توانیم از کاربران B2B، حق اشتراک بگیریم.
بزرگ ترین نقطه ضعف این حوزه چیست و شرکت شما چه راه حلی برای این مشکلات ارائه می کند؟
از نظر من، نقطه کور فضای جست وجو، کمبود گزینه های انتخابی است. محدودیت انتخاب نه تنها در تنوع موتورهای جست وجو دیده می شود، بلکه در نتایج جست وجو نیز خودش را نشان می دهد. گوگل روی بخش اعظم بازارهای جست وجو تسلط دارد و این به خودی خود یک نقطه ضعف محسوب می شود. ما امیدواریم نوآوری های که عرضه می کنیم تا حد زیادی این مشکل را کنار بزند.
چگونه میزان موفقیت و تأثیر شرکت تان را می سنجید؟
تیم ما از تعدادی توسعه دهنده برتر تشکیل شده است که فوق العاده مشتاقند محصولی عرضه کنند که جایگزین خوبی برای گوگل باشد. ما مدام از کاربران مان درخواست بازخورد می کنیم تا متوجه شویم میلیون شرت می تواند به آنها کمک کند یا خیر. موفقیت ما در ویژگی های پیشرفته ای که به صورت به روزرسانی به وب سایت مان اضافه می شود، نمود پیدا می کند. درنهایت افزایش تعداد کاربران و همچنین افزایش میزان درآمد و سوددهی شرکت هم فاکتورهای دیگری هستند که موفقیت ما را تأیید می کنند.
تجربیات پیشین شما در عرصه کارآفرینی، چه تأثیری روی راه اندازی شرکت جدید داشت؟
من بیش از ۲۰ سال است که کارآفرین هستم. دو شرکت سابق من، ارائه کننده خدمات نرم افزاری B2B بودند و بر مبنای همین فرضیه اصلی، یعنی ارائه یک موتور جست وجوی جایگزین، فعالیت می کردند. این دو شرکت به نوعی زیرساخت های میلیون شرت محسوب می شوند. راه اندازی و اداره اولین شرکتم به من فرصت داد روی ایده های موردعلاقه ام کار کنم. من یاد گرفتم که به کمک اراده و صبر و همچنین پر کردن اطرافم با افراد مستعد (و البته کمی چاشنی شانس!)، می توانم به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنم.
کلیدهای مقیاس پذیری و پایداری در صنعتی که دائماً در حال تغییر است، چیست؟
امروزه فضای ابری مقیاس پذیری یک موتور جست وجو را بسیار ساده کرده است؛ ولی پایداری قسمت سخت کار ما محسوب می شود. برای من کلید پایداری سرعت عمل است. یعنی چقدر سریع می توانیم ویژگی های جدید و مفیدی توسعه دهیم و به محصول مان اضافه کنیم و چقدر در نوآوری های مان موفقیم.
جایگاه شرکت خود را در سه تا پنج سال آینده، کجا می بینید؟ پیش بینی می کنید چقدر در این صنعت تأثیرگذار خواهید بود؟
ما محصولات جدیدی به بازار عرضه می کنیم. در حال حاضر مشغول کار روی یک نسخه مخصوص کودکان هستیم. من خودم سه فرزند دارم و نگاه می کنم که آنها چطور از این محصول برای جست وجو در کلاس های درس استفاده می کنند. مشکلاتی که اخیراً برای یوتیوب به وجود آمد، مرا به راه اندازی این نسخه مصمم تر کرد. اگر بتوانیم برنامه های توسعه و بازاریابی مان را به خوبی اجرا کنیم، تا پنج سال آینده به یک برند خانوادگی تبدیل خواهیم شد.