به گزارش فرصت امروز به نقل از ایرنا، کارشناس صنعت خودرو گفت: واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ از یک سال گذشته در دولت سیزدهم مطرح و در مجلس تصویب شد که آیین نامه آن مورد تایید هیات دولت قرار گرفت و اثر جدی در تامین کمبود بازار و کاهش قیمت خودرو به نفع مصرف کننده واقعی خواهد داشت.
رسول سلیمانی امروز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به آزاد شدن واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بالا، اظهار داشت: دولت سیزدهم نگران کنترل بازار خودرو بود و این امر باعث شد تا از یک سال گذشته بحث واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ را در دستور کار قرار دهد و با پیگیری آن، آیین نامه را در هیات دولت تصویب کند.
کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: واردات این نوع خودروها با منابع ارزی مشخص و کمتر در نهایت باعث می شود تا قیمت نهایی خودروی وارداتی پایین تری برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ می تواند اثر دومینو در صنعت خودرو داشته باشد، گفت: با این اقدام به موقع دولت سیزدهم، خودروهای سرمایه ای در بازار عرضه می شود و اثر جدی در کاهش قیمت خودرو خواهد داشت که به نفع مصرف کننده واقعی خواهد بود.
سلیمانی عنوان کرد: واردات خودروهای مدل ۲۰۱۹ به بالا به خاطر تنوع و ارزبری کمتر و رنج قیمت پایین تر، قابلیت واردات بیشتر دارد و دولت باید از این ابزار قدرتمند برای کنترل بازار خودرو استفاده کند و در کنار این موضوع باید اقدام به اصلاح صنعت خودروسازی داخلی کند.
وی بیان داشت: مهم ترین مباحث در اصلاح صنعت خودرو بحث های قیمت کارخانه و خصوصی سازی سایر موارد است که دولت می تواند آنها را پیگیری کرد که پیش از این امکان آن فراهم نبود.
این کارشناس خودرو تصویب آیین نامه واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ را اقدامی مناسب برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده عنوان کرد و گفت: پیش از این نگرانی وجود داشت که با از رده خارج کردن خودروهای قدیمی، کمبود در بازار صورت گیرد چراکه مدت ها طول می کشید تا یک خودرویی که سه دهه در کشور تولید شده از رده خارج شود.
سلیمانی بیان داشت: خودروهای قدیمی به خاطر طراحی و استانداردهای قدیمی، ایمنی پایین تری دارند و رضایت مصرف کننده را تامین نمی کرد؛ این مصوبه در دولت سیزدهم باعث می شود تا خودروهای قدیمی راحت تر از رده خارج شود و دولت نگرانی در بحث کنترل بازار نخواهد داشت و کمبود و نوسان بازار خودرو را از این طریق می تواند کنترل و جبران کند.
وی بحث اصلی واردات خودروهای مدل بالای ۲۰۱۹ را مشخص کردن منابع ارزی عنوان کرد و گفت: دولت می تواند به صادرکنندگان این اجازه را بدهد تا بخش کوچکی از ارز حاصل از صادرات را به واردات خودرو اختصاص بدهد که این امر در راستای حمایت و سیاست تشویقی از واردات و صادرکنندگان خواهد بود.
کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: صادرکنندگانی که مواد خام صادر نمی کنند می توانند از این فرصت استفاده کنند و معادل چند درصد از ارزش صادرات را اختصاص به واردات خودروهای مدل 2019 به بالا بدهند؛ این موضوع منجر می شود که منابع ارزی از این محل تامین شده و تسهیل در واردات خودروهای با کیفیت و عمر کمتر صورت گیرد.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت روز گذشته چهارشنبه ۲۷ تیرماه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: مصوبه مهم جلسات اخیر هیات دولت آخرین گام در مقابله با انحصار خودروسازی بود و آخرین گام در امتداد برنامه ای است که از پیش در دولت تدوین شده بود و مرحله به مرحله پیش می رفت.
وی با بیان اینکه واردات خودرو در دولت سیزدهم به تدریج آزاد شد، اعلام کرد: امروز آخرین گام برای واردات خودروی دست دوم برداشته شد و به شرط مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد که آیین نامه آن در دولت تصویب شد. لزوم رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای دست دوم حتمی است.
به گفته سخنگوی دولت، واردات خودروهای پلاک منطقه آزاد به سرزمین اصلی در این آیین نامه مورد تاکید است.