عطش شهرت امری مخصوص افراد در موقعیت های خاص نیست. همه ما در هر موقعیت و مکانی علاقه بسیاری به کسب شهرت و شناخته شدن داریم. این تقاضای عمومی برای شهرت در بسیاری از اوقات باعث شکل گیری رقابت های شدید میان افراد می شود. تقریباً همه افرادی که در کشورهایی با ساختار انتخاباتی زندگی می کنند با رقابت های دوران رای گیری ریاست جمهوری به خوبی آشنا هستند. در سطحی کوچک تر و مربوط به دنیای کسب وکار، آگهی ها نقش شهرت خواهی برندها را بازی می کنند. به عنوان مثال بسیاری از شرکت ها حاضر به پرداخت مبلغ های سرسام آوری به منظور پخش تبلیغ شان در هنگام پخش سریال های محبوب هستند.
راه اندازی و مدیریت یک کسب وکار بدون تلاش برای کسب شهرت معنایی ندارد. برندهایی که اکنون از آنها تحت عنوان غول های دنیای کسب وکار نام برده می شوند، همگی زمانی گمنامی را تجربه کرده اند. نکته مهم در این میان نقطه شروع فرآیند برندسازی است. این فرآیند شکل و ماهیت ثابتی ندارد. حضور در مراسم های بزرگ، راه اندازی کمپین های گسترده، امتحان انواع شیوه های جدید بازاریابی و بسیاری از روش های دیگر، همگی در زمره ابزارهای تبدیل ما به سلبریتی های دنیای کسب وکار است.
در این مقاله «برایان هارت» موسس آژانس برندسازی و بازاریابی Flackable به بررسی راهکارهای کسب شهرت در دنیای کسب وکار با محوریت سازوکارهای رسانه محور پرداخته است.
ستون شخصی روزنامه: دروازه ای به سوی شهرت
همکاری با یکی از روزنامه های محلی پرمخاطب فرصتی استثنایی برای انتقال بهینه ایده های مان به مخاطب هاست. ستون نویسی به افراد جایگاه، پرستیژ و توان تأثیرگذاری بالایی می دهد. اهمیت این موضوع موجب حضور طیف وسیعی از افراد به عنوان ستون نویس در روزنامه های مختلف شده است. از ورزشکاران حرفه ای گرفته تا هنرمندان و سیاستمداران از این درگاه پرمخاطب برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می کنند. بدون شک بسیاری از ما روزنامه نگار حرفه ای نیستیم.
برهمین اساس پیش از نگارش هرگونه متنی باید دو کار مهم را انجام دهیم. نخست تمرین و مهارت آموزی برای نگارش هرچه بهتر متن ژورنالیستی و انتقال مفهوم موردنظرمان. این بخش اهمیت ویژه ای دارد. در واقع اگر قادر به بیان مناسب مطلب و انتقال محتوای مدنظرمان نباشیم، تمام تلاش مان هدر خواهد رفت. گام بعدی همکاری با یک ویراستار حرفه ای در زمینه روزنامه نگاری است. به این ترتیب تا حد زیادی از کیفیت مناسب متن نهایی برای چاپ در روزنامه ها اطمینان حاصل خواهیم کرد.
شناخت محل چاپ مقاله تان در روزنامه در تأثیرگذاری آن اهمیت دارد. به عنوان مثال، مقاله شما با محوریت کسب وکار امکان چاپ در صفحه سیاست یا فرهنگ را ندارد. به طور کلی یا مقاله تان باید در صفحه نخست چاپ شود یا اینکه در بخش کسب وکار قرار گیرد. حضور روزانه شما به عنوان مقاله نویس در صفحه نخست شانس تان برای جلب مخاطب را افزایش خواهد داد.
بنابر گزارش اتحادیه روزنامه نگاران فرانسه، بیش از 45درصد افراد تنها صفحه نخست روزنامه ها را مطالعه می کنند. به این ترتیب حضور در صفحه اصلی اهمیت دوچندانی خواهد یافت. به یاد داشته باشید که گاهی اوقات برای چاپ مقاله در روزنامه های مشهور باید هزینه ای را پرداخت کنید. این امر به دلیل متقاضی بالای ارائه مقاله به روزنامه های مشهور و از همه مهم تر گمنامی شما در عرصه کسب وکار است.
شناسایی به عنوان یک مقاله نویس و تفسیرگر در دنیای کسب وکار مزیتی رقابتی جالبی محسوب می شود. در واقع این درگاه سطح شما و برندتان را بالاتر از رقبا به تصویر خواهد کشید. هر تفسیری از جانب شما در تمام منطقه کسب وکارتان پیچیده شده و به گوش همه می رسد. البته باید توجه داشت که در تفسیر موضوعات بیش از حد جانبدارانه قلم نزنیم.
رادیو: قدیمی اما تأثیرگذار
زمانی در دهه های 30 و 40 میلادی برنامه های رادیویی شهرت بالایی داشتند. در هر خانه یا مغازه ای چند رادیو برای پیگیری همزمان اخبار و برنامه های گوناگون وجود داشت. اگرچه توسعه تلویزیون در نیم قرن اخیر و شبکه های اجتماعی در یک دهه گذشته بسیاری از مخاطب های این رسانه را به تاراج برده، اما هنوز هم افراد زیادی به آن گوش می سپارند. رادیو به کسب وکارها امکان انتخاب دقیق نوع مخاطب شان را می دهد. به لطف پیشرفت ماهواره های فضایی، امکان پخش ویژه برنامه برای پلتفرم های خاص مهیا شده است.
به عنوان مثال، کسب وکارهای مرتبط با صنعت خودرو برنامه هایی مخصوص پلتفرم رادیوی اتومبیل ها تولید می کنند. برخلاف رسانه های دیگر، فعالیت در رادیو هزینه بسیار اندکی در پی دارد. حضور به عنوان مهمان در برنامه ها هیچگونه خرجی برای برندمان نمی تراشد. در صورت علاقه به پخش تبلیغ از این رسانه هم فهرست قیمت ها 50 الی 70 درصد ارزان تر از دیگر نمونه های جایگزین خواهد بود.
اگرچه تبلیغات کوتاه در رادیو در جذب مخاطب و مشتری بی تأثیر نیست، با این حال چنین شیوه ای در تولید مخاطب ثابت ناتوان است. به این ترتیب توصیه من در اینجا راه اندازی برنامه شخصی تان خواهد بود. برخلاف ایجاد یک شبکه تلویزیونی، در رادیو خبری از هزینه های سرسام آور نیست. بسیاری از تولیدکنندگان فعال در رادیو اجازه استفاده از موج یا حتی ساعت های خالی شبکه های شان را به افراد علاقه مند می دهند. به این ترتیب با صرف هزینه ای اندک امکان راه اندازی برنامه شخصی تان وجود دارد.
نکته مهم در اجرای برنامه های رادیویی زمان بندی است. از یکسو اجرای روزانه برنامه احتمال نادیده انگاری از سوی مخاطب را بالا می برد. از سوی دیگر، ارائه برنامه ها به صورت هفتگی یا ماهانه هم ریزش شدید مخاطب را در پی دارد. برهمین اساس بهترین زمان بندی اجرای دو یا سه روز یک بار برنامه است. اینگونه پس از هر برنامه فرصتی کافی به مخاطب برای تفکر یا استراحت خواهید داد.
اگر توان اجرای برنامه های زنده را ندارید، ارائه پادکست به یکی از شبکه های پرمخاطب راهکار جایگزین مطلوبی به نظر می رسد. این پادکست ها را در زمان مناسب تهیه کنید و برای پخش در زمان دلخواه به یکی از برنامه های پرمخاطب دهید.
شبکه های اجتماعی: دستیابی به مخاطب جهانی
اگرچه حضور در روزنامه های محلی و برنامه های رادیویی امکان کسب شهرت مناسبی به ما می دهد، با این حال همه اینها فقط در مقیاس محلی کاربرد دارند. مزیت اصلی شبکه های مجازی امکان گذر از مرزهای زمانی و مکانی است. به عنوان مثال پست های تبلیغاتی در شبکه هایی مانند اینستاگرام یا فیس بوک از 20 یا 30 کشور مختلف بازدیدکننده خواهد داشت. براساس آمارهای رسمی پست های برندهایی نظیر تسلا یا نیویورکر بازدید کنندگانی از بیش از 80 کشور دنیا دارد.
به موازات گسترش مخاطب با استفاده از شبکه های مجازی، نیاز به تهیه محتوای جذاب نیز افزایش می یابد. به این ترتیب اگر هنگام نگارش مقاله در روزنامه های محلی تنها با یک ویراستار همکاری می کردید، اکنون نوبت راه اندازی بخش ویژه بازاریابی در شرکت تان فرا رسیده است. یک نمونه عالی در زمینه تولید محتوای باکیفیت در رسانه های بین المللی استارباکس است. این برند با تمرکز بر محصولاتش به خوبی نام برندش را در دنیا بر سر زبان ها انداخته است. لوگوی استارباکس اکنون در میان 20 لوگوی مشهور جهان جای دارد. بدون شک تمرکز فعالیت های برندسازی این شرکت بر روی لوگوی خود در این ماجرا سهم زیادی داشته است.
مناسبت ها: زمانی مناسب برای حضور در تلویزیون
آشنایی با چهره صاحبان کسب وکار نقش مهمی در شکل گیری ذهنیت مخاطب نسبت به یک برند دارد. برهمین اساس برند تسلا را همگان با ایلان ماسک می شناسند. ماجرا در مورد برند اپل یا مایکروسافت نیز به همین ترتیب است. مناسبت های فصلی زمان مناسبی برای حضور در جعبه جادویی تلویزیون است. در واقع هیچ چیز جای حضور در برنامه های زنده را نمی گیرد. با این حال توجه داشته باشید که به هنگام حضور در برنامه ها به دام کلیشه های رایج نیفتید. هدف شما در این برنامه ها کاملاً روشن است: معرفی برندتان به مخاطب ها. هرکار جانبی دیگری باید در راستای دستیابی بهتر به این هدف صورت گیرد.
بدون شک در برنامه های زنده امکان آماده سازی متن سخنرانی وجود ندارد. در اینجا فقط باید روی محورهای اصلی که قصد پرداختن بدان ها را داریم، تمرکز کنیم. توانایی مدیریت برنامه نیز در مواقعی که مسیر صحبت از هف اصلی مان منحرف می شود، گره گشا خواهد بود.