شرکت هواپیمایی LATAM در آرژانتین، به عنوان یک برند تازه متولدشده، باید فرآیند اطلاع رسانی در مورد برند را انجام می داد. پس هدف اصلی این شرکت، برقراری ارتباط حسی با نسل هزاره ای ها بود.
LATAM می خواست به عنوان برندی جا بیفتد که رویاهای مردم را به واقعیت مبدل می کرد، پس آژانس Graphene تصمیم گرفت از تعطیلات کریسمس بهترین استفاده را کند و به رویای سفر جامه عمل بپوشاند؛ کریسمس و زمستان زمانی است که بیشتر مردم از آرزوها و رویاهای شان سخن می گویند.
به گزارش ام بی ای نیوز قیمت بلیت های هواپیما تابع عرضه و تقاضا است. وقتی بیشتر مردم قصد سفر دارند، بلیت ها گران ترند و این همان اتفاقی است که در کریسمس رخ می دهد. روزهای ۲۴، ۲۵ و ۳۱ دسامبر از این قاعده مستثنی هستند چون تقریبا کسی نیست که بخواهد شب کریسمس به سفر برود و تنها کسانی که می خواهند از قیمت های ارزان بهره ببرند، با پذیرفتن ریسک از دست دادن دورهمی های خانوادگی، این کار را می کنند.LATAM تصمیم گرفت کاری متفاوت برای این گروه از مسافران انجام دهد.
بعد از کمی تحقیق، آژانس دریافت که مردم در جریان جشن ها بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، زیرا جشن برای مردم به معنای به اشتراک گذاشتن عکس ها و آرزوهای خوب است. آمار ویدیوهای منتشرشده در توییتر و فیس بوک نیز در این زمان زیاد می شود.
از دیگر موارد مصرف شبکه های اجتماعی در این زمان، بررسی جشن کریسمسی در مناطق مختلف دنیا است. لپ تا پ ها و کامپیوترها کنار گذاشته می شوند و همه چیز به تلفن های همراه کشیده می شود، از یوتیوب نیز در این روزها برای پخش موسیقی در مهمانی های دوستانه و خانوادگی استفاده می شود.
استراتژی
Graphene به فکر تجربه ای افتاد که قابلیت به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را داشته باشد و حتی به محتوای ویدیویی فکر کرد که بیش از بقیه انواع محتوا می توانست احساسات مردم را درگیر کند.
استراتژی کمپین، آوردن کریسمس به زندگی کسانی بود که به دلیل قیمت های بلیت ها نمی توانستند در تاریخ های دیگر سفر کنند.
از آنجا که همه شرکت های هواپیمایی قیمت های خود را در کریسمس کاهش می دهند، LATAM برای جلب توجه مردم، LATAM باید به پیشنهاد ویژه ای می اندیشید.
LATAM، برندی که به رویاهای مردم می اندیشد و هدفش واقعی کردن آنهاست، تجربه ای متفاوت برای والدینی خلق کرد که قادر نبودند در روزهای دیگر کریسمس به سفر بروند و همه سعی اش این بود که آنها بتوانند از تجربه منحصر به فرد پرواز با فرزندان و بابانوئل در هواپیما لذت ببرند؛ روزی جادویی که پس از آن همیشه به خاطر می آوردند.
با توجه به استراتژی رسانه، هدف اصلی دستیابی به عده زیادی از مخاطبان و اطلاع رسانی در مورد برند و همچنین بازخوردهای مثبت در شبکه های اجتماعی بود. آژانس رسانه ها را براساس عادت های مردم در کریسمس انتخاب کرد.
اجرا
ایده کمپین این بود که به کودکان داخل هواپیما نشان دهند که بابانوئل در شب کریسمس آنها را فراموش نکرده است. پس در ساعت ۱۲ نیمه شب ۲۵ دسامبر، خلبان یکی از هواپیماهای LATAM از بچه های داخل هواپیما خواست بیرون پنجره را نگاه کنند و بابانوئل سوار بر سورتمه اش در آسمان بود.
تصویر بابانوئل و گوزنش در توده ای از ابرها دیده می شد و این طور به نظر می آمد که در حال پرواز است. همه سرنشینان هواپیما می توانستند با این تکنولوژی ساده ابداعی آژانس، بابانوئل را ببینند.
بعد از پخش این تصویر، خدمه پرواز هدیه هایی را که بابانوئل برای بچه ها آورده بود، بین آنها پخش کردند و جشنی فراموش نشدنی آغاز شد.
خوشحالی بچه ها دور از انتظار بود و ویدئویی از این صحنه ها تهیه شد.
ویدئوی آغاز کمپین از ۲۲ تا ۲۴ دسامبر در فیس بوک پخش شد تا مردم بدانند بالاخره رویاهای شان به واقعیت پیوسته است.
فیلم کریسمس نیز بلافاصله در ساعت ۱۲، ۲۵ دسامبر در فیس بوک منتشر شد تا مردم بتوانند خاطرات خود را با دوستان و عزیزان شان به اشتراک بگذارند. یوتیوب نیز از قلم نیفتاد. ۲۶ دسامبر نیز برند، فیلم را در توییتر منتشر کرد؛ توییتر رسانه ای است که مردم برای چک کردن اخبار روز قبل به آن مراجعه می کنند.
نتیجه
نتیجه خارق العاده بود. ویدئوی آغاز کمپین را بیش از ۴ میلیون نفر، در مدت سه روز، در فیس بوک دیده بودند، اما ویدئوی سفر را ۴.۵ میلیون نفر در فیس بوک تماشا کردند.
در یوتیوب ویدیو حدود ۸ میلیون بار دیده شده بود. در توییتر هم آگهی برند تنها در دو روز ۲ میلیون بیننده داشت.
درست است که تنها ۲۰ کودک در هواپیما حضور داشتند، اما حدود ۱۰ میلیون نفر ماجرای کریسمس LATAM را تماشا کردند.