کاتالوگ سالانه IKEA رویداد خارق العاده ای در سراسر دنیا به شمار می رود و نسخه سال ۲۰۱۶ خیلی مفصل به آشپزخانه و محصولات میز غذا مانند سرویس کارد و چنگال، میز و چیدمان فضای غذاخوری پرداخته بود. متاسفانه تحقیقات داخلی برند حاکی از این بود که تایوان بازاری است که مصرف کنندگان کمترین علاقه را به این محصولات را نشان می دهند.
به گزارش ام بی ای نیوز، کافی است یکی از کاتالوگ های IKEA را باز کنید و به تصاویر روشن و شاد محصولات که با دقت طراحی شده اند، نگاهی بیندازید. ممکن است فرهنگ خیلی از کشورها با این تصاویر همخوانی داشته باشد، اما ماجرای تایوان با این کشورها فرق دارد. تایوان کشوری است که فرهنگ غذایی اش بیش از حد مایه مباهاتش است. بازارهای شبانه و غذاهای خیابانی در عین حال که نیاز به غذای ارزان را برآورده می کنند، در همان زمان مرزهایی را برای آشپزی و فرهنگ غذایی تعیین می کنند.
این فروشندگان ثابت می کنند که غذای خوب می تواند در مکان های نامناسبی که از ظروف پلاستیکی و قاشق و چنگال یکبار مصرف استفاده می کنند، خودش را نشان بدهد. به عبارت دیگر، تایوانی ها به غذاها و محیط های عرضه غذای ارزان و ظروف یکبار مصرف عادت کرده اند.
همان طور که می بینید هیچ نشانی از تجربه IKEA در این کشور وجود نداشت و هدف آژانس Mediavest|Spark این بود که به مردم نشان دهد فرهنگ غذای خیابانی تایوان قابلیت ارتقا دارد.
استراتژی
حظ بصری از غذا
آموزش این مفهوم که تجربه غذاخوردن در هم و برهم در تایوان هم می تواند از IKEA استفاده کند، نیاز به تغییری اساسی در ذهنیت مردم داشت. IKEA به عنوان یک برند خارجی برای لذت بردن از غذاهای خاص و ویژه، لازم و ضروری به نظر نمی رسید. برای تغییر این ذهنیت، آژانس باید مردم را وادار می کرد روی تعصب به فرهنگ غذایی شان تمرکز کنند و آن را اصل قرار دهند؛ به عبارت دیگر به آنها نشان دهد که چطور می توانند به جای اینکه سریع غذا بخورند و بعد به دنبال کارشان بروند، یاد بگیرند از لحظه لذت ببرند.
A-Zong Vermicelli ، یکی از مشهورترین غذافروشی های خیابانی در تایوان بود که با سابقه ای ۵۰ ساله به مشتریانش غذا ارائه می کرد. غذاهای این اغذیه فروشی بسیار لذیذ بود و در آن هیچ میز و صندلی برای غذا خوردن وجود نداشت. مردم گرسنه ای که در یک گوشه از خیابان شلوغ با کاسه های کاغذی و قاشق های پلاستیکی، ایستاده غذا می خوردند، تصویر غالب فرهنگ غذا خوردن در این کشور به شمار می رفت.
آژانس بر این باور بود که مردم با چشم های شان غذا می خورند و یک تجربه بصری منحصربه فرد می تواند غذای خوب را به یک غذای عالی تبدیل کند. پس آژانس با قرار دادن میز، صندلی و قاشق و چنگال واقعی در اغذیه فروشی A-Zong امکان حظ بصری از غذا را برای مردم ایجاد کرد.
اجرا
کشف دوباره تجربه غذا خوردن در A-Zong
آژانس تجربه غذا خوردن با محصولات IKEA را با غذاخوری A-Zong ترکیب کرد تا مردم بدانند کیفیت غذاخوردن با ادوات غذاخوری خوب به چه معناست. میز، دستمال های غذاخوری و قاشق و چنگال های این برند مردم را به نشستن و لذت بردن دعوت می کرد.
ویدئویی از این تجربه تهیه و در فیس بوک پخش شد. فیس بوک رسانه ای بود که مردم تایوان اطلاعات اصلی خود را از آن کسب می کردند. همچنین از مردم خواسته شد تصاویر این تجربه را با هشتگ های مخصوص به اشتراک بگذارند.
نتیجه این بود که بازدید از فروشگاه IKEA و فروش محصولات غذاخوری تا 10درصد افزایش پیدا کرد و برند به یکی از موضوعات داغ در شبکه های اجتماعی این کشور تبدیل شد. آژانس توانست این مفهوم را به مردم تایوان منتقل کند که حتی ساده ترین اغذیه فروشی خیابانی را می توان با جادوی IKEA به یک رستوران لوکس تبدیل کرد.