فروش استارت آپ معامله ای است که فرآیند های خاص خود را دارد و اگر به درستی انجام شود، هیچ مشکلی هنگام عقد قرارداد فروش پیش نمی آید. ممکن است به عنوان بنیانگذار یک شرکت خصوصی، به فکر فروش شرکت تان در آینده باشید، بنابراین باید شرکت شما برای این فرآیند به دقت آماده سازی شود.
به گزارش نوپانا، نخستین سوالی که در این فرآیند به ذهن ها می رسد، بهترین زمان برای شروع فرآیند آماده سازی است. البته پاسخ این سوال، همیشه «در حال حاضر» است. شاید کمی برای شروع دیر شده باشد اما هرگز آن را تا زمان قبل از فروش متوقف نکنید.
در اینجا اصولی برای تان آورده ایم که رعایت آنها در فرآیند فروش اهمیت دارد.
۱- اظهارات مالی حسابرسی سه ساله برای ارائه به خریداران یا سرمایه گذاران نیاز است. تهیه و بررسی حساب های مالی هزینه کمی دارد اما کاری بسیار کارآمد و ارزشمند برای شروع آماده سازی است. به عبارت دیگر، اگر کسب وکار کوچکی دارید، با اظهارنامه های مالی و حسابرسی شروع کنید.
۲- هر معامله فروش علاوه بر حسابرسی مالی، به مجموعه ای کامل از لیست شرکت های همکار، سازمان ها، قراردادها و سوابق نیاز دارد. این مجموعه بیانگر تصمیمات مهم و قراردادهای موجود شرکت شماست. تأثیر این مجموعه بر تصمیم خریداران یا سرمایه گذاران به قدری زیاد است که اکثر آنها از شرکت فروشنده می خواهند این مجموعه را تهیه و ارائه کنند.
۳- بسیاری از شرکت ها برای القای ارزش شرکت خود صبر می کنند. ارزیابی شرکت شما، صرفاً یک عدد برای میزان رشد نیست. در اصل ارزیابی یک نقشه راه برای رشد است که باید براساس آن شرکت خود را رشد دهید. پس هدف نهایی را تا بیشترین حد بالا ببرید.
۴- ارزیابی یک شرکت باید شایستگی اصلی شرکت را نیز نشان دهد که عملاً چه چیزی در حال فروش است. معیارهایی را برای دارایی های شرکت بررسی کنید که ارزشمند است. همچنین استراتژی کسب وکار خود را بررسی کنید تا اشتباهات و انحرافات مشخص شود.
۵- هنگامی که تصمیم به فروش شرکت گرفتید، شرکت شما باید نشان دهد که به تنهایی قادر به ادامه فعالیت خود خواهد بود. اکثر فرآیند های فروش، پس از معامله نیز نیاز به کمک بنیانگذار یا شخص مهمی از پرسنل سابق در زمان مشخصی دارد. با این کار خریداران می توانند به پروسه فعالیتی شرکت پی برده و مشتریان و صنعت حوزه فعالیتی خود را بشناسند تا به راحتی فعالیت شرکت را ادامه دهند.
به طور خلاصه، آماده سازی شرکت برای فروش، فکر کردن به استراتژی های آینده و اهداف است. بنابراین با فرض اینکه شرکت شما قرار است در ماه آینده در بازار به فروش برسد، باید همیشه حسابرسی مالی، مجموعه فعالیت ها و گزارش سوابق را آماده داشته باشید. پس این کارها را از قبل انجام دهید تا غافلگیر نشوید.