زمانی که بتوانید آینده کسب و کار خود را به روشنی و وضوح ترسیم کنید، می توانید شرایطی را فراهم کنید که به نقطه ایده آل و مورد نظر خود در آینده برسید.
به گزارش پارک بازاریابی ایران، نخستین کاری که لازم است انجام دهید این است که آینده مدنظر خود را به دقت تعریف کنید. وقتی توانستید تصویر دقیقی از آینده ایده آل خود ترسیم کنید، به شرایط کنونی خود در بازار و بازاریابی بپردازید و با دقت بررسی کنید که در زمینه های مختلفی که در نظر گرفته اید چقدر با آینده ایده آل تان فاصله دارید. بعد از اینکه فاصله خود با آینده ایده آل تان را به دست آوردید می توانید برای رسیدن به آینده مورد نظرتان برنامه ریزی کنید. با پرسیدن سوالات زیر می توانید شناخت دقیقی از شرایط کنونی خود در حوزه بازاریابی به دست آورید و برای آینده خود برنامه ریزی کنید.
یک) شغل اصلی شما چیست؟
در این مرحله مشخص کنید که شغل و کسب و کار اصلی شما چیست؟ چه نوع محصول یا خدماتی را ارائه می دهید؟ با چه صنایعی در ارتباط هستید؟ ممکن است شما به دلیل اینکه دقیقا نمی دانید کسب و کارتان چیست و چه کارهایی باید انجام دهید ورشکست شوید.
دو) عددهای مربوط به کسب و کار خودتان را خوب بشناسید
از نظر مشاوره بازاریابی باید با دقت به محاسبه هزینه ها و سرمایه های خود بپردازید. خط تولید شما به چه میزان هزینه نیاز دارد و چقدر می تواند سودآور باشد؟ نسبت به جنبه های قوی و ضعیف کسب و کار خودتان آگاهی پیدا کنید. هدف های فروش خود را بشناسید و آنها را با نتایجی که به دست می آورید مقایسه کنید. آیا نرخ فروش شما با آنچه که انتظار دارید مطابقت می کند؟ آیا سیر فروش شما یک سیر صعودی دارد یا نزولی؟ اگر میزان فروش شما نزولی است باید به این بیندیشید که چه اقداماتی می توانید برای افزایش آن انجام دهید.
سه) نحوه بازگشت سرمایه شما چگونه است؟
براساس تجربیات مشاوره بازاریابی، باید در این قسمت به تحلیل کسب و کار خود از جنبه محصولات و خدمات تان بپردازید. کدام دسته از محصولات شما فروش خوبی دارند؟ کدام محصول تان سود زیادی برای تان کسب می کند؟ کدام محصولتان فروش کمتری دارد؟ مشکلات کسب و کار شما چیست؟ اگر یکی از محصولات شما فروش خوبی ندارد، هر چه بیشتر آن محصول را بفروشید ضرر بیشتری خواهید کرد. بنابراین، بهتر است تولید آن را متوقف یا کم کنید تا بیش از این متحمل ضرر نشوید.
چهار) مشتریان را سازمان دهی کنید
حتما در کسب و کار خود با مشتریانی مواجه می شوید که بیشترین سود شرکت از جانب آنها به دست می آید، پس بهتر است تمرکز بیشتری روی این مشتریان داشته باشید و برای جلب رضایت و حفظ آنها تمام تلاش تان را بکنید. مشتریانی را که قرار است حفظ کنید باید بدانید که چه چیزی برای آنها خوشایند است و آنها را خوشحال می کند. چه کاری می توانید انجام دهید که مجدداً آنها را برای خرید به سمت شرکت یا کسب و کار خود بکشانید.
پنج) تصور جایگاه آینده کسب و کارتان
سعی کنید از طریق اطلاعاتی که از بخش های قبلی به دست آورده اید آینده کسب و کار خودتان را ترسیم کنید. بهتر است این آینده را برای چهار، پنج سال آینده ترسیم کنید و خودتان را زیاد محدود نکنید، فرض کنید که می توانید برای چهار، پنج سال آینده به صورت نامحدود فعالیت کنید و سپس برنامه هایی را که برای چهار، پنج سال آینده دارید پیاده کنید.
به همراه مشاوره بازاریابی خود به این بیندیشید که شرکت شما چهار، پنج سال آینده در کجاست؟ تصوری که از آن به دست می آورید می تواند آینده را برای شما به صورت عینی به وجود آورد.