کتاب «مدیریت وصول مطالبات و اعتبارسنجی مشتریان» تألیف پرویز درگی، مدرس دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی و سعید محمدی، کارشناس اعتبارسنجی مشتریان از سوی انتشارات بازاریابی چاپ و منتشر شد.
در پیشگفتار کتاب می خوانید: «معروف است كه علم احتمالات برای اولین بار از قمارخانه ها به وجود آمد. موضوع شگفت انگیزی است. چطور ممكن است علم آمار از قمارخانه ها و بازی قمار به وجود آمده باشد؟!»
به نظر شما كسانی كه در قمارخانه ها عمرشان را می گذرانند، خیلی اهل مطالعه بوده اند؟ به فرض اینكه اهل مطالعه نیز بوده باشند هدف شان از حضور در قمارخانه ها كشف فرمول های احتمالات بوده است؟
جواب اینجاست كه مدیران آن زمان در جست وجوی فرمول موفقیت بودند. از طرفی مشاهده می كردند در قمارخانه ها هر بار عده ای بازی را می برند، دسته ای هم می بازند.
بنابراین به این فكر افتاده بودند كه چه منطقی پشت این بردوباخت ها وجود دارد و چه خوب می شد اگر منطق این موضوع را كشف می كردیم و می توانستیم در كسب و کار های مان استفاده كنیم.
با چنین نگاهی مدیران قرن هفدهم به دانشمندان ریاضی پول دادند تا به قمارخانه ها بروند و از مشاهده و بررسی بازی افراد تلاش كنند تا به قول خودشان به فرمول موفقیت دست پیدا كنند. كم كم این تلاش ها ثمر داد و نتیجه شد قوانین احتمالات و آمار.
مدیریت را بزرگ ترین اختراع بشریت تاكنون می پندارند كه در این كتاب به یكی از زیرمجموعه های مهم آن به نام مدیریت وصول مطالبات و اعتبارسنجی مشتریان می پردازیم.
با توجه به ضرورت حاصل از تحولات بازار و متفاوت شدن رفتار بعضی از افراد فعال در حوزه بازار كه نتیجه آن بالا رفتن لاوصولی ها شده است درنتیجه:
- اهمیت تسلط بیشتر بر اصول و فرآیندهای مدیریت و وصول مطالبات بیشتر شده است.
- در عصر جدید ما با مشتریانی مواجه هستیم كه به منظور تعداد زیاد شركت های عرضه كننده، نگران تأمین كالا نیستند.
- به همان علت رقابت زیاد، قدرت چانه زنی شان نیز بسیار بالا رفته است چون حق انتخاب بالایی دارند.
- از طرفی تعدد بانك ها و رقابت بین آنها سبب شده است كه دریافت دسته چك برای مشتریان راحت تر باشد.
- بسیاری از نیروهای فروش شركت ها كم تجربه و كم سواد هستند.
- مشتریان بدحساب می دانند كه پیگیری روند پرونده های حقوقی بسیار كند است.
- از طرف دیگر متأسفانه دچار پدیده دگرگونی واژه ها شده ایم و برای بعضی افراد مفاهیمی همچون زرنگی به معنای پول دیگران را ندادن شده است.