این روزها راه حل های CRM تبدیل به عضو جدایی ناپذیر بسیاری از سازمان ها و شرکت های معتبر شده است. اگرچه بسیاری از افراد با مزایای استفاده از این نرم افزار آشنا هستند اما در سطور بعدی به معرفی پنج مزیت اساسی CRM برای افراد ناآشنا با کاربردهای متنوع آن خواهیم پرداخت:
1. ذخیره، سازماندهی و مدیریت مشخصات مشتریان
داده ها و اطلاعات مهم و ویژه مرتبط با مشتریان یکی از مهم ترین بخش های کار هر سازمان و شرکت معتبر را تشکیل می دهد، نحوه طبقه بندی، رمز گذاری و ذخیره اطلاعات مشتریان همانقدر مهم است که امنیت این اطلاعات. درواقع به خطر افتادن اطلاعات مهم مشتریان می تواند به اعتبار هرنوع کسب و کار خدشه وارد کند.
از سوی دیگر، مخدوش شدن، مفقود شدن پرونده ها و اطلاعات و مشکلاتی مشابه باعث شده اند قابلیت ذخیره سازی اطلاعات مشتریان در CRM به عنوان یک امتیاز مهم و مثبت تلقی شود. این اطلاعات نه فقط برای ذخیره سازی بلکه برای مدیریت ارتباط با مشتری به شکل آنلاین نیز حائز اهمیت است.
2. شناخت همه جانبه مشتریان
CRM کمک می کند اطلاعات مشتریان و سوابق همکاری و فعالیت ها به شکلی نظامدار طبقه بندی شوند، این نوع نظم بخشی به اطلاعات مشتریان و شرکای تجاری از این جهت مفید است که می تواند نه فقط وضعیت فعلی، بلکه آینده شغلی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. درواقع درک فرصت های تجاری آینده و پیگیری روابط تجاری کمک می کند مدیران دامنه همکاری های خود را با مشتریان به شکلی منطقی تر طرح ریزی کنند.
3. ساخت پلت فرم مشترک و آنلاین بودن دائمی
در بسیاری از مشاغل لازم است که در طول روز، جداول، یادداشت ها و اطلاعاتی در اختیار تیم های کاری مختلف قرار گیرد. روش سنتی برای به اشتراک گذاری چنین اطلاعاتی کپی و پرینت گرفتن اطلاعات و پخش آنها در سازمان است که واجد صرف هزینه و زمان خواهد بود.
اما روشی وجود دارد که این اطلاعات ظرف کمترین زمان و با شتاب هر چه بیشتر در بین تیم های مختلف سازمان پخش شود. در نرم افزار CRM اطلاعات روی پلت فرم مشترک سازمان به اشتراک گذاشته می شود. این سیستم نه فقط به نفع کارمندان و مدیران سازمان، بلکه به نفع دریافت کنندگان خدمات نیز هست، چرا که با توسعه فرآیندهای ارتباطی، دقت و سرعت ارائه خدمات نیز افزایش خواهد یافت.
4. برنامه ریزی جلسات
شاید دوره کردن اطلاعات یا بررسی روند کاری ماهانه و سالانه به واسطه پرونده های کاغذی یا اطلاعات مندرج در رایانه ها کار سختی باشد اما همین امور با کمک CRM در زمانی بسیار کوتاه تر میسر خواهد شد. همچنین می توان از این نرم افزار برای برنامه ریزی جلسه های شغلی و دوره ای در سازمان کمک گرفت و با جمع بندی داده های ثبت شده، فضای جلسات را به شکلی دقیق تر برنامه ریزی کرد.
5. بررسی عملکرد نزولی و صعودی
با توجه به فضای رقابتی حاکم بر کسب و کار و لزوم تلاش برای پیشرفت شغلی، بسیاری از صاحبان مشاغل تلاش دارند سیر حرکتی خود را در نقاط صعوی یا لااقل مطمئن حفظ کنند. CRM می تواند خط سیر حرکت سازمان را به وضوح نشان داده و مقاطع نزول یا صعود را پررنگ تر کند. همچنین CRM هزینه ها، نوسانات فروش و مسیرهای پیشرفت را تعیین می کند.
با وجود تمام نکات ذکر شده اگر هنوز هم در رابطه با استفاده از CRM تردید دارید می توانید به این موضوع فکر کنید که این نرم افزار فارغ از تمام مزایا، یک روش نوین و سیستماتیک برای مدرن کردن کسب و کار شما و جدا شدن از روش های منسوخ شده و قدیمی در دنیای تکنولوژیک محسوب می شود.
تقابل هر چه بیشتر منابع انسانی و نرم افزارها و تجهیزات تکنولوژیک نه تنها جلوه های بیرونی حرفه شما را اعتلا می بخشد، بلکه میزان بازدهی مالی و خدماتی را افزایش می دهد. نگاهی به نحوه عملکرد اغلب شرکت های موفق در سطح جهان نشان می دهد این روزها CRM طرفدارانی پرشمار دارد.