یک حقیقت انکارناپذیر در مورد محتوای موجود در شبکه های اجتماعی ضرورت افزودن قابلیت تغییر به آنهاست. با احترام تمام به حوزه های کسب وکار مختلف، هدف نهایی از فعالیت در شبکه های اجتماعی ترغیب مخاطب به خرید است. به همین دلیل مدیران بخش بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی در هر برند باید به خوبی از المان ها و ترندهای جذاب برای مخاطب آگاهی داشته باشند. فقط در این صورت یک برند فرآیند جذب مخاطب و فروش محصولاتش را به طور موفقیت آمیز پشت سر خواهد گذاشت.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
یک نکته کلی در این مورد، وجود گونه های بسیار اندک محتوای جذاب برای مخاطب در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه در ادامه این مقاله من پنج نمونه از محتوای جذاب با تاثیرگذاری بسیار بالا بر روی مخاطب را مورد بررسی قرار خواهم داد.
1. محتوای تعاملی
محتوای تعاملی به مشاهده کنندگان فرصت واکنش و پاسخگویی فراتر از درج کامنت یا لایک را می دهد. ماجرای این نوع از محتوا از سال 2015 شروع شد. بر این اساس در یک نظرسنجی اینترنتی شمار بالایی از کاربران نسبت به امکان تعامل پایین در واکنش به محتوای اینترنتی اظهار نارضایتی کردند. در پاسخ به این نارضایتی بسیاری از برندها به سوی طراحی گونه تازه ای از محتوا رفتند. نمونه موفق این گونه استارتاپ ها برند Buzzfeed است. این استارتاپ در زمینه تعال دوجانبه میان برندها و مشتریان خدمات نوینی را ارائه می دهد.
یک نکته جالب دیگر در اینجا توجه به محبوب ترین محتوای روزنامه مشهور نیویورک تایمز است. برخلاف بسیاری از پیش بینی ها، محبوب ترین محتوای این برند نه یک مقاله، بلکه نظرسنجی خلاقانه ای است. موسسه Hubspot نیز به مانند نیویورک تایمز بیشتر محتوای آنلاین خود را به همراه نظرسنجی منتشر می کند. با بررسی ساده صفحه اصلی این برند در فیس بوک با خیل عظیمی از نظرسنجی ها مواجه خواهیم شد. هدف Hubspot از این نظرسنجی ها ترغیب مخاطب به تعامل بیشتر است. با نگاهی به میزان بازخوردهای پست های این موسسه به نظر آنها در دستیابی به هدف شان کاملا موفق عمل کرده اند.
در حالت ایده آل، آنچه برندهای این بخش انجام دادند، الگوی مناسبی برای شرکت شما محسوب می شود. تولید محتوای تعاملی در قالب نظرسنجی، پرسش و پاسخ یا پرسش های جنجالی از جمله بهترین راهکارها در این میان هستند.
2. کتاب های الکترونیکی
اگر شما اقدام به تهیه یک کتاب الکترونیکی و توسعه آن در شبکه های اجتماعی کنید، شاید از میزان بازخوردهای مثبت کاربران شوکه شوید. توجه داشته باشید که برای توسعه کتاب مان در شبکه های اجتماعی علاوه بر راهکار معمولی امکان پرداخت هزینه تبلیغات به پلتفرم میزبان هم وجود دارد. به این ترتیب با پرداخت مبلغ مشخصی محتوای ما (در اینجا کتاب الکترونیک) برای شمار بالایی از کاربران علاقه مند به حوزه کسب وکارمان به نمایش در می آید. اگر به دنبال صرفه جویی در بودجه تان و به تبع آن شیوه معمولی برای توسعه کتاب تان هستید، ایده های نوین و جنجالی کمک شایانی به شما خواهد کرد. همچنین همیشه انجام تبلیغات در سایر شبکه های اجتماعی را در ذهن داشته باشید. این فرآیند تبلیغاتی باید از طریق اکانت رسمی برندتان در سایر پلتفرم ها صورت گیرد. به این ترتیب دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی از سوی شما نخواهد بود.
اگر شما توانایی تبدیل محتوای تان به یک کتاب را ندارید، همکاری با یک متخصص امور رایانه ای گزینه منطقی محسوب می شود. همچنین آژانس هایی نظیر گروه رسانه ای Godot آماده کمک به شما در ازای مبلغ بسیار اندکی هستند.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید
3. محتوای به شدت مثبت
براساس مطالعات مرکز تحقیقاتی Maximize Social Business پست هایی که احساسات قوی در مخاطب ایجاد می کنند، شانس موفقیت بیشتری در شبکه های اجتماعی دارند. اینکه بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی علاقه بالایی به بازنشر محتوای خنده دار، غم انگیز یا امیدوارکننده دارند، نکته عجیبی نیست. چنین موضوعاتی بسیاری از ما را تحت تاثیر قرار می دهد. در زمینه بازاریابی آنلاین نیز برای موفقیت باید بر روی همین گونه از محتوا تمرکز کنیم. اگر نگاهی دقیق به فعالیت برندهای بزرگ در شبکه های اجتماعی بیندازیم، بسیاری از آنها توصیه فعلی را به خوبی رعایت می کنند. برای مثال برند تاکو بل یا Old Spice در زمینه انتشار محتوای طنز فعالیت فراوانی دارند. به این ترتیب مخاطب های این دو برند علاوه بر علاقه به محصولات آنها برای تفریح هم به سراغ صفحات شان در شبکه های اجتماعی می روند. در مورد محتوای خنده دار باید نوع نگرش مان به تولیدشان را نیز عوض کنیم. بر این اساس حتی موضوعی نظیر موفقیت ما در یک مراسم بین المللی نیز می تواند جنبه خنده دار داشته باشد. با تاکید بر روی این گونه جنبه ها، در هر حالتی، ماهیت اصلی برندمان را حفظ خواهیم کرد.
یکی از راهکارهای ساده برای تولید محتوای جذاب با رویکرد مثبت ارسال آنها برای آژانس های تحلیل محتوا پیش از انتشار رسمی است. کار اصلی این نوع آژانس ها بررسی کیفیت مطالب موجود در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب با بررسی دقیق محتوای ما نقاط ضعف و قوت آن آشکار خواهد شد. این فرآیند به شما در زمینه انتشار محتوای باکیفیت برای مدت زمان طولانی کمک شایانی می کند.
4. محتوای بصری
با توجه به پژوهش سایت Neomam نرخ فهم برچسب های دارای متن فقط 70درصد است. در حقیقت بسیاری از افراد به دلیل متن دشوار و پیچیده توانایی فهم منظور ما را ندارند. به همین دلیل در دنیای امروز اهمیت محتوای بصری افزایش چشمگیری دارد. نکته مشترک در خصوص توصیه افراد ضرورت استفاده از محتوای بصری است. با این حال کمتر کسی در مورد چگونگی استفاده از این الگوی محتوایی حرفی به میان می آورد. ماهیت محتوای بصری ما می تواند کمدی، جدی یا حتی سرگرم کننده (از طریق بازی های مختلف) باشد. یکی از بهترین نمونه های جلب نظر مخاطب در شبکه های اجتماعی با استفاده از محتوای بصری مربوط به سازمان های حفاظت از محیط زیست است. به این ترتیب اغلب این سازمان ها برای جلب نظر مخاطب از المان های به شدت بزرگ در کنار متنی کوچک استفاده می کنند. این نوع از تضاد باعث جلب نظر مخاطب و واکنش بهتر آنها خواهد شد.
به هنگام تولید محتوا برای برندمان در شبکه های اجتماعی همیشه یک پرسش کلیدی را از خود بپرسید: آیا امکان انتشار محتوای فعلی در قالب تصویر یا ویدئویی کوتاه وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت بود، هرگز به سراغ الگوهای متنی یا صوتی نروید. دنیای اینترنت اکنون تحت سیطره کامل محتوای بصری است. تلاش برای سرمایه گذاری بر روی سایر فرمت ها در کوتاه مدت برای برند شما هیچ سود آشکاری به همراه نخواهد داشت.
5. محتوای تولیدی کاربران
محتوای تولیدی کاربران در زمینه کسب احترام و توجه مخاطب هدف برندها نقش بسیار مهمی را بازی می کند. به ویژه در پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام که امکان همکاری با کاربران بیشتر است، چنین ایده ای بسیار کارآمد تلقی می شود. بازنشر کپشن، استوری، ویدئو و تصاویر کاربران از سوی اکانت رسمی یک برند علاوه بر نمایش سطح ارزشمندی محتوای کاربران به توسعه دامنه مخاطب هدف ما نیز کمک خواهد کرد. یک نمونه جالب از بازنشر محتوای کاربران مربوط به برند مشهور De Beers است. این برند در زمینه ساخت الماس های زیبا فعالیت دارد. در شبکه های اجتماعی آنها به طور تخصصی به بازنشر کارهای حرفه ای مخاطب های علاقه مندشان به حوزه ساخت جواهرات می پردازند. به این ترتیب هر دو طرف ماجرا سود قابل توجهی را به دست می آورند. از یک طرف تیم بازاریابی De Beers محتوای رایگان پیدا می کند و از سوی دیگر کاربران علاقه مند نیز کارهای خود را به طیف وسیع تری از مخاطب ها نشان می دهند.
به هنگام بازنشر محتوای تولیدی کاربران باید نسبت به کاربرد هشتگ های مناسبت و متن احترام آمیز توجه ویژه داشته باشیم. بر این اساس همیشه باید با احترام از کاربر تولیدکننده نام برده شود. همچنین استفاده از هشتگی ویژه برای پست های مروبط به دیگر کاربران ضروری خواهد بود.
اگر به دنبال جلب نظر کاربران در مقیاس وسیع هستیم، محتوای ما باید علاقه به گفت وگو را در مخاطب تقویت کند. امیدوارم پنج توصیه من در اینجا به شما در زمینه دستیابی به این هدف کمک کند. البته همیشه روش های بسیار بیشتری نسبت به پنج مورد من وجود دارد. نکات حاضر فقط نقطه شروعی برای شما قلمداد می شود.