امروزه در میان دنیای چهرههای مطرح شوهای تلویزیونی در خارج از کشور کمتر کسی است که نام اپرا وینفری را نشنیده باشد. او مجری و تهیهکننده برنامههای تلویزیونی و کنفرانسهای مختلف است. همچنین یک مدیر و میلیاردر خودساخته با 7/2میلیارد دلار ثروت است.
کافی است نگاهی به برنامههای آموزنده او بیندازید تا شما هم علاقهمند به اجراهای موفق او شوید. او برنامههای زنده و تورهای آخر هفته فراوانی برگزار میکند و دستی هم در امور خیریه دارد.
اپرا در نوع خود یک استاد بازاریابی است. او مخاطب خود را بهخوبی میشناسد و به سلایق و ذائقه همه مخاطبان خود توجه میکند. او در زمینه بازاریابی درسهایی به ما میآموزد که میتوانیم در کسبوکار خودمان نیز آن را اعمال کنیم. در ادامه به پنج مورد از این درسها اشاره میکنیم.
1- مشتریان وفادار خود را دریابید
اپرا لیستی از ایمیل مخاطبان مهم خود دارد و آنها را از همایشها یا برنامههای جاری و آینده با خبر میکند. شما نیز میتوانید لیستی از ایمیلهای مشتریان خاص و مهم خود یا اصطلاحا VIP تهیه کنید و آنها را از کنفرانسهای مرتبط با شرکت، معرفی محصول جدید و دیگر برنامهها آگاه کنید. آگاهی مشتریان وفادار و افراد مهم به چرخش خبر و رساندن آن به دیگران کمک میکند، پس از آنها غافل نشوید. همچنین میتوانید با ارسال بروشور به محل کار یا منزل آنها نیز این کار را انجام دهید. مشتری وفادار نقش تبلیغات زنده را ایفا کرده، فروشنده را تمجید و او را به دیگران معرفی میکند.
2- حس مشارکت به وجود آورید
صدالبته برگزاری کنسرتهای تبلیغاتی، سمینار و سخنرانی همیشه دارای سطحی از مشارکت مشتری است. این کاری است که اپرا برای اجرای برنامههایش انجام میدهد. مثلا او از یکی از گروههای موسیقی دعوت کرد که در برنامهاش اجرای زنده داشته باشد. مسلما اگر مشتریان بدانند در همایش شما چنین برنامههایی وجود خواهد داشت، حضور به هم میرسانند. همچنین اپرا بهنوعی دیگر نیز مخاطب را در برنامهاش درگیر میکند استفاده از مچ بندهایی برای حمایت از کمپینی خاص تا کتابها و ویدئوها. او قلب همه را به یک اندازه تسخیر میکند. همینطور او هشتگ (#) خاص توییتر را برای اطلاعرسانی استفاده میکند. با استفاده از آن میتوانید افرادی که مسئله مشابه شما را دارند پیدا کرده و تماس برقرار کنید. پس از سمینارهای تبلیغاتی استفاده کنید تا مشتری بدون واسطه مقابل تان حضور داشته باشد. همینطور میتوانید سایتی برای آگاهی مشتریان از اخبار و محصولات تان راه بیندازید.
3- یک یادگاری هدیه بدهید
اپرا به کسانی که در همایشهایش شرکت میکردند اجازه دانلود رایگان همایش یا ضبط صدایش از اسپیکرها را میداد تا پس از رفتن به خانه هم از آن تجربیات استفاده کنند. این کار باعث میشد که مخاطب به موضوع و پیگیری آن علاقه داشته باشد و جوابهایش را از کتابهای چاپی و صوتی او دنبال کند. همین کار نوعی بازاریابی برای کتابهایش نیز بود. همچنین او در یکی از برنامههای سال ۲۰۰۴، به تمام ۲۷۶ مخاطب حاضر در سالن یک اتومبیل هدیه کرد. یا در بیستوپنجمین و آخرین سری برنامه خود، تمام حاضران در آن برنامه را به سفر به استرالیا مهمان کرد.
پس چرا مشتریان و علاقهمندان خود را دست خالی روانه خانه کنید؟ بهتر نیست یک یادگاری تبلیغاتی به کسانی بدهید که تجربه حضور در همایش تبلیغاتی شما را داشتهاند؟ این نوعی استراتژی برد – برد است. زیرا، هم آنها دست خالی نمیروند و هم راه ارتباط با محصول و کسبوکار شما را نیز در کنار خود خواهند داشت.
4- از فرصتها استفاده کنید و ایده بگیرید
وینفری پس از اینکه تولیدات هارپو را تاسیس کرد، تصمیم گرفت مالکیت برنامه خود را نیز به دست بگیرد. مدیرعاملی هارپو به او قدرت میداد تا تمامی جنبههای برنامه را تحت کنترل خود داشته باشد. این موضوع حتی به او فرصت داد به فیلم سازی بپردازد، برنامه رادیویی راه بیندازد و یک مجله منتشر کند. اپرا پیشنهادهای زیادی برای پشتیبانی از محصولات شرکتهای مختلف را رد کرد. هر چیزی که اپرا بگوید، خلق کند یا به هر شکلی به او مرتبط باشد، تحت مالکیت خود او است و او تا به حال این کار را تقریبا بدون هیچ سرمایهگذاری خارجی انجام داده است.
وینفری ۹۰ درصد سهام هارپو را در تصرف خود دارد. همچنین او به داشتن یک برنامه تلویزیونی اکتفا نکرده و از سال ۲۰۱۱ شبکه خصوصی خود را افتتاح کرده است. همینطور که انتظار میرفت نام این شبکه OWN یا شبکه اپرا وینفری است. پس همیشه حواس تان به تمام فرصتهای بهوجودآمده و پیش روی شرکت تان باشد تا از آنها در جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف تان بهترین استفاده را بکنید. این لحظه مال شماست، آن را تصاحب کرده، سرمایهگذاری کنید و کسبوکارتان را گسترش دهید.
5- با شرکتهای دیگر مشارکت کنید و حامیان مالی داشته باشید
تاکنون شرکتهای تویوتا، روغن اولی، موفی، پروکتر و گمبل و... از جمله اسپانسرهای همایشهای اپرا بودهاند. آنها در تبلیغات شرکتی خود شعار همایش اپرا را نیز استفاده میکردند. روغن اولی در کمپین تبلیغاتیاش هشتگی را به کار برد که شعار همایش اپرا وینفری «زندگیای که شما میخواهید» بود. روی صحنه کمپین آنها از دو زن موفق استفاده کردند که نگاه زیبایی به زندگی داشتند. تویوتا هم در کنفرانس اپرا به دختران شایسته دیترویت که در امر کارآفرینی موفق بودند هدیهای به یادگار داد. همچنین همه شرکتکنندگان کتاب و برنامههای همایش را داشتند و میتوانستند آن را بفروشند. چه کسی است که دوست ندارد بیشتر بداند؟
اسپانسرینگ قوی و تبلیغات مناسب میتواند یکی از عناصر موفقیت شرکت شما باشد. پس شرکتهای هم رده خود را بشناسید و با آنهایی که تمایل به همکاری در زمینههای تبلیغاتی مشترک دارند مشارکت کنید. این کار علاوهبر تقسیم هزینهها، سبب ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب میشود.