دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

تصور کنید که یک ماشین آخرین سیستم با یک موتور بسیار قوی، سرعت عالی، کنترل راحت و طراحی داخلی فوق‏العاده می‏خرید. شما برای اولین بار سوار این ماشین می‏شوید و در حال لذت بردن از قدرت و راحتی رانندگی با آن هستید که ناگهان متوجه می‏شوید هیچ چیزی که به شما در مورد عملکرد ماشین هشدار دهد وجود ندارد. نه سرعت‏سنج، نه کیلومترشمار و نه نمایشگر سوخت. بدون این ابزارهای مهم و اساسی برای گرفتن بازخورد درمورد عملکرد خودرو هرگز حداکثر لذت و استفاده از این وسیله را نخواهید برد. همیشه نگران تمام شدن بنزین خواهید بود، نگران خواهید بود که مبادا از سرعت مجاز عبور کنید و نمی‏دانید که چه زمانی باید ماشین‏تان را برای سرویس کردن به تعمیرگاه ببرید. 

راندن یک ماشین قوی بدون ابزارهایی که به شما درمورد عملکرد آن بازخورد دهد مانند ایجاد یک کسب‏وکار جدید پرآتیه بدون ارزیابی و گزارش بازخورد درمورد عملکرد آن است. متاسفانه، بسیاری از صاحبان کسب‏وکار در این وضعیت قرار می‏گیرند. در بهترین شرایط بسیاری از آنها تنها بر یک یا دو معیار مانند بازده سرمایه‏گذاری و فروش کل احاطه دارند و در بدترین شرایط هم قطعاً هیچ ایده‏ای در رابطه با اینکه کسب‏وکارشان چگونه عمل می‏کند ندارند و تنها امیدوارند که بانک‏ها به آنها زنگ نزنند و بگویند که موجودی حساب‏شان خالی شده است. مدیران دانا براساس بازخورد و اطلاعات به دست آمده از عملکرد همه جنبه‏های کسب‏وکار خود پیشرفت می‏کنند. آنها از ارقام و اعداد، اظهار‌نظرها و معیارها برای پیشبرد تصمیمات‏شان استفاده می‏کنند و با دید باز درمورد عملکرد کسب‏وکار با همه افرادی که در ایجاد آن سهیم بوده‏اند به بحث‏ و گفت‌وگو می‏پردازند.

فرآیند استفاده از معیارهای عملکرد کسب ‏وکار برای درک آنچه در کسب ‏وکار شما در حال رخ دادن است و پاسخ به آن امری ضروری است...

در این فرآیند شما باید ارزیابی کنید، نتیجه را گزارش دهید و اصلاحات لازم را انجام دهید سپس دوباره ارزیابی کنید، گزارش دهید و اصلاح کنید و مجدداً این چرخه ادامه خواهد داشت. وقتی از این چرخه استفاده کنید کسب‏وکار وارد فرآیندی از یک پیشرفت همیشگی که نتیجه تلاش آگاهانه شماست می‏شود. بدون داشتن معیار، پیشرفت مداوم احتمالاً نتیجه یک شانس خواهد بود. ایجاد این فرآیند در مراحل اولیه چرخه عمر کسب‏وکار نسبتا آسان است، زیرا معیارها و اندازه‏ها برای کسب‏وکارهای جدید خیلی پیچیده نیست. ارزیابی موضوعات مهم در کسب‏وکارهای بالـــــغ‏تــــر ممکن است چالش‏ بیشتری ایجاد کند، اما مطمئناغیر‌ممکن نیســـت. تا جایی که ممکن است این کار را زودتر شروع کنید و ارزیابی و پاسخگویی را جزیی از فرهنگ سازمانی‏تان کنید. به یاد داشته باشید که در هر ارزیابی چیز ارزشمندی به دست می‏آورید.

 اصول مهم برای ارزیابی خوب از عملکرد کسب ‏و کار

اگر به‏ ایجاد یا اصلاح معیارهایی که برای ارزیابی موفقیت کسب‏وکار از آنها استفاده می‏کنید مشغولید، توصیه می‏کنیم به این اصول که براساس تجربه و مطالعات به دست آمده‏اند و غالبا بدون درنظر گرفتن صنعت یا اندازه کسب‏وکار می‏توانند به‏کار گرفته شوند توجه داشته باشید و آنها را در سیستم ارزیابی عملکردتان ادغام کنید:

سادگی

حســابداران گاه‌ بیــان می‏کنند که نمی‏دانند چرا در کسب‏وکارها و به‏ویژه کسب‏وکارهای کوچک‌تر افراد بسیار کمی به اطلاعاتی که آنها ارائه می‏دهند توجه می‏کنند. یک دلیلش این است که غالباً این افراد نمی‏توانند از این اطلاعات سر‌در‌بیاورند. قوانین حسابداری پیچیده‏اند و قابل درک و استفاده کردن‌شان برای افراد عادی کار مشکلی است. اگر می‏خواهید افراد در سیستم ارزیابی سهیم باشند پس آن را ساده کنید و ساده نگه دارید. 

آنها تنها وقتی در مورد عملکرد کسب‏وکار صحبت می‏کنند که معیارهای ارزیابی برایشان واضح و ساده باشد. برای این منظور کارهای زیر را انجام دهید:

- بر تعدادی از معیارهای مهم تمرکز کنید نه ارائه حجم زیادی از اطلاعات 

- معـــــــیارهــا و مکانیزم‏هایی را که پشت هر‌یک از معیارهای مهم وجود دارد برای همه افراد سازمان توضیح دهید.

- همراســتا با رشــد کسب‏وکار، افراد جدیدی را که وارد کسب‏وکار می‏شوند در رابطه با اینکه این معیارها چه هستند و چه معنایی می‏دهند آگاه سازید.

- سعی کنید که زبان معیارهای مهم برای سازمان‏تان را بخشی از DNA سازمانی کنید. 

تعادل

در رویکردهای قدیمی تقریبا مبنای همه‏ معیارها براساس نتایج مالی است. ولی این کار باعث می‏شود که تنها نشانه‏ها مورد‌ملاحظه قرار گیرند و علل مشکلات و موفقیت‏ها نادیده گرفته شوند. یک کسب‏وکار مجموعه‏ای به‏‌هم پیوسته از فعالیت‏هایی است که یک سیستم نسبتاً پیچیده را ایجاد می‏کند، بنابراین باید سعی شود که عملکرد تمام سیستم اندازه‏گیری و ارزیابی شود، نه فقط نتایج مالی آن. می‏توان برای این کار یعنی برای درک واقعی فعالیت‏های به‏هم‌پیوسته‏ای که یک کسب‏وکار را شکل می‏دهند، از کارت ارزیابی متوازن که چهار حوزه فعالیت را مورد ارزیابی قرار می‏دهد استفاده کرد. یک سیستم ارزیابی عملکرد موثر عملکرد کسب‏وکار را در تمام این چهار حوزه ارزیابی خواهد کرد و این حوزه‏ها عبارتند از:

افراد: چقدر افرادمان برای کاری که انجام می‏دهند مهارت و انگیزه دارند و در نقش‏هایی که برای آنها طراحی شده چگونه عمل می‌کنند؟

فرآیند: فرآیندهای داخلی شما چقدر موثر و کارآمدند؟

مشتریان: مشتریان‏تان چقدر راضی هستند؟

امور مالی: از نظرامور مالی در چه وضعیتی هستید؟

برای این کار:

- یک مجموعه متوازن از معیارها را در تمام مولفه‏های کسب‏وکار به‏کار بگیرید.

شفافیت

روش‏های قدیمی اداره کسب‏وکار غالباً اینگونه‏اند که مدیران از دادن اطلاعات به همه افراد خودداری می‏کنند و تنها تعداد کمی از افراد صلاحیت داشتن اطلاعات را دارند، اما این روش دیگر کارآمد نیست و شرکت‏های پیشرو متوجه شده‏اند که به اشتراک گذاشتن نتایج با هر‌کسی که در به دست آوردن آنها مشارکت داشته است کاری مفید و موثر است. اگر می‏خواهید منفعت حاصل از ارزیابی عملکرد کسب‏وکارتان را به حداکثر برسانید، نتایج را پوشیده نکنید. افراد تنها براساس اطلاعاتی که در دست دارند عمل می‏کنند و اگر کارکنان‏تان ایده‏ای درباره اینکه شرکت چگونه دارد عمل می‏کند نداشته باشند نمی‏توانند آنچه را که برای بهبود اوضاع لازم است انجام دهند.

بسیار‌خوب است که درمورد نتایج به‏ خصوص با افراد ارشد شرکت بحث کنید. این کار به شما کمک می‏کند تا به‏عنوان مدیر یا صاحب شرکت از هوش جمعی همه افراد سازمان برای تفسیر نتایج و انجام اقدامات اصلاحی استفاده کنید. افراد مختلف نقش‏های مختلفی دارند و بنابراین دیدگاه‏های مختلفی درباره آنچه در سازمان درحال رخ دادن است دارند. اشتراک دیدگاه‏ها و درک نتایج باعث یادگیری میان بخش‏ها و میان کارهای مختلف می‏شود و فرصتی را برای مدیر- صاحب شرکت فراهم می‏کند تا آنچه را که واقعاً در کسب‏وکارش در حال رخ دادن است دریابد.  

برای این کار:

- نتایج کسب‏وکار را با کارمندان تا جایی که ممکن است به طور مرتب (حداقل هر سه ماه یک‏بار) درمیان بگذارید.

- تفسیر افراد را درباره نتایج جویا شوید. نتایج بد و خوب را با افراد در سازمان تفسیر کنید.

مسئولیت و پاداش

بسیاری از اوقات سازمان‏ها عملکرد جنبه‏های مختلف کسب‏وکارشان را ارزیابی می‏کنند و سپس هیچ کاری در رابطه با این نتایج انجام نمی‏دهند. آنها از توجه به حوزه‏های مساله‏دار و از دادن پاداش به افرادی که در قبال عملکرد بد خود پاسخگو هستند خودداری می‏کنند. مهم‏ترین درس در کسب‏وکار این است «سخت‏گیری‏ درمورد نتایج و سهل‏گیری درمورد افراد». اگر در زمینه‏ای مشکل وجود دارد درباره عملکرد ضعیف توضیح دهید و مستقیماً با افرادی که در آن سهیم هستند درباره اینکه چگونه می‏توان این موضوعات را حل کرد صحبت کنید.

پوشاندن مسائل باعث ایجاد بلاتکلیفی و شبهه برای کارکنانی می‏شود که در این مشکلات سهیم بوده‏اند. درضمن مدیران بیشتر موضوعات منفی را مطرح و مستقیماً درباره آن بحث می‏کنند، اما همینطور وقتی که افراد کارهایشان را به‏خوبی انجام می‏دهند هم باید از آنها قدردانی کرده و به آنها پاداشی که مستحق‏شان است بدهید. برندگان با قدردانی شکوفا می‏شوند. لازم نیست پاداش‏ها همیشه مالی باشد. مرخصی، یک نامه دست نوشته یا یک تبریک‏ در مقابل دیگران می‏تواند به‏عنوان مشوق‏های بسیار عالی برای آنهایی که کارشان را خوب انجام داده‏اند عمل کنند. یک کسب‏وکار خوب یک سیستم پایدار است که جوان و با طراوت شده و به آن انرژی تازه داده می‏شود، پاداش‏ها افراد را باانگیزه نگه می‏دارد و باعث می‌شود که بر انجام کارهای درست تمرکز کنند. اگر قصد ندارید برای نتایج مثبت و منفی حاصل از سیستم ارزیابی عملکرد کاری انجام دهید پس هرگز به خودتان زحمت داشتن این سیستم را ندهید. 

در غیر این صورت برای این کار:

- در مورد عملکردهای ضعیف، با افرادی که در ایجاد آن سهیم بوده‏اند آشکار و مستقیم درباره نتایج بحث و گفت‌وگو کنید. بر موضوع تمرکز داشته باشید، نه بر شخص.

- و در مورد کارهای خوب بر شخص تمرکز داشته باشید و با تشخیص سهم و مشارکت آنها در انجام آن کار به ایشان پاداش دهید.

* کارشناس ارشد کارآفرینی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UXjPG6Bb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه