استراتژی برندسازی میبایست در کلیه طرحهای کسبوکار علاوه بر سایر بخشها مورد توجه قرار گیرد. در واقع، این طرح نوشتاری چگونگی بهکارگیری برند را به شیوه استراتژیک و از طریق شرکت موردنظر طی زمان تعیین میکند. بهطور کلی، استراتژی موفق برندسازی همواره نشاندهنده یک یا دو خصوصیت بارز از محصولات یا خدمات است، که اهداف نهایی شرکت را توصیف میکند و پیرو آن نیز مشتریان نهایی محصول یا خدمات نامبرده را مشخص میسازد. درنتیجه این موارد، مهمترین برنامه کاری برای شرکت و مشتریان آن فراهم میشود. جای هیچگونه نگرانی نیست.
خلق هرگونه استراتژی برندسازی به آن اندازه که تصور میکنید پیچیده نیست. در این بخش به معرفی مراحل آن خواهیم پرداخت:
گام اول: متفاوت باشید
افراد به چه دلیل خریدکردن از سایر شرکتهای مشابه در سراسر شهر را نسبت به شرکت شما ترجیح می دهند؟ سعی کنید به کیفیتهای نامحسوس محصولات و خدمات شرکت خود بیندیشید و با استفاده از صفاتی مانند «دوستانه» یا «سریع» و یا کلماتی مشابه در این طیف، کیفیت ارائه شده را ارزیابی کنید.
هدف شما کسب جایگاهی ویژه در اذهان مشتریان است؛ بهطوریکه مشتریان تفکری ورای رقابت در مورد شرکتتان داشته باشند. لورا رایس، مشاور بازاریابی و نویسنده کتاب «22 قانون پابرجای برندسازی: چگونه محصولات یا خدمات را به برندی جهانی تبدیل کنیم؟» براین عقیده است که «برندهای قدرتمند همواره با واژهای مختص به آن تداعی میشوند - مانند ولوو که ویژگی امنیت را به خاطر میآورد- شرکت شما بیانکننده چه واژهای است؟ یک سالن زیبایی ممکن است بر ویژگی «راحتی» معطوف شود و تا ساعاتی پس از عصر نیز برای مشتریانی که تا دیرهنگام مشغول کارند، دایر باشد؛مقولهای که بهطور معمول در سایر سالنهای زیبایی مرسوم نیست. شما چگونه خود را از سایر رقبا متمایز میسازید؟ پاسخ به این پرسش گنجینه ارزشمندی است که در راستای نهادینهسازی برند امری حیاتی تلقی میشود.
گام دوم: مشتریان نهایی خود را بشناسید
به محض آنکه فهرستی از محصولات یا خدمات مجموعه خویش تعریف کردید، به مشتریان نهایی این محصولات بیندیشید. احتمال دارد که پیش از ورود به این مرحله اطلاعاتی پیرامون بازار هدف کسب کرده باشید، با این حال شایسته است که به مشتریان خاص و ویژه بازار خویش فکر کنید. ویژگی مشتری مورد نظر چیست و چه انتظاراتی از محصول یا خدمات وابسته به شرکت خواهد داشت؟ درهرصورت، مشتری نهایی بنابر دلیل ویژهای به خرید آن محصول اقدام میکند. انتظارات مشتریان از شرکت چه خواهد بود؟
گام سوم: هویت تجاری خود را گسترش دهید
چگونه سعی دارید که خصوصیات شرکتتان را هرروز به مشتریان یادآور شوید؟ بسیاری از شرکتهای کوچک از طریق درج چشماندازهای سازمانی با مضمون ارزشنهادن بر مشتریان و تمایل به ارائه برترین خدمات به آنها، این امر مهم را میسر میسازند. متاسفانه چنین کلامی تنها جنبه نمادین داشته و عاری از هرگونه عمل است. سعی کنید که با اندیشهای ژرف تمام قوای خود را در تحقق جلوه حقیقی برند و ارائه هرچه بهتر ارزشها و خدمات تضمینشده شرکت برای مشتریان بهکار گیرید. اگر شعار شرکتتان ارائه سریع خدمات است، واژه «سریع» در مجموعه شما چگونه تعبیر خواهد شد؟ چگونه از ارائه خدمات سریعالسیر در مجموعه اطمینان حاصل خواهید کرد؟ در طی چنین فرآیندی، شرکت شما در حال نهادینهسازی استراتژی استخدام نیروی انسانی است، به طوریکه در همین مرحله انتظارت سازمان از کارکنان آتی مجموعه در نحوه برخورد با مشتریان تعیین خواهد شد. همچنین این روند در ایجاد الگوی تبلیغات و استراتژی بازاریابی نقش موثری ایفا خواهد کرد.
پیادهسازی 3 گام موثر در استراتژی برندسازی
بسیاری از شرکتهای کوچک و بزرگ هنگام مشارکت با کارکنان خود در راستای استراتژیهای برندسازی با مشکل روبهرو میشوند. درحالیکه، کارکنان مجموعه از دیدگاه مشتریانِ در حال خرید بهمنزله سازمان مورد نظر تلقی میشوند. کارکنان سازمان شما در ایجاد یا تخریب تصویر برند در اذهان مشتریان نقش حیاتی دارند، پس هیچگاه کارکنان خویش را فراموش نکنید. در ادامه به معرفی برخی راهکارهای مفید در راستای موضوع مطرح شده میپردازیم:
کارکنان مجموعه را مطابق با استراتژی برند استخدام کنید. گفت وگوی پیرامون برند سازمانی با کارکنان به منزله آغازی صحیح برای انتخاب آنها است. پیش از استخدام کارکنان، استراتژی برند مجموعه را بهدقت مورد توجه قرار دهید. درصورتی که استراتژی سازمانی برپایه خدمات مشتریان بنا شده است، از کارکنان آن سازمان انتظار میرود که دارای روحیهای دوستانه، خونسرد و باانگیزه باشند. سعی کنید که با تهیه رونوشتی از اصول استراتژی برند سازمانی و امکان دسترسی به آن برای کارکنان، گفت وگوی منظمی پیرامون موضوعات یادشده با کارکنان فراهم کنید. از درک کامل انتظارات خویش توسط کارکنان اطمینان حاصل کنید. برای کارکنانی که اعمالی فراتر از وظایف تنفیذشده انجام میدهند پاداش نفیسی مدنظر قرار دهید. ارتباطات خود با کارکنان را تداوم بخشید.
حفظ کارکنان در مسیر مشخص سازمانی مستلزم برقراری ارتباطات مداوم با آنان پیرامون تلاشهای برندسازی سازمان است. چنین کوششهای ویژهای از طریق برگزاری نشستها، ایجاد پوسترهای تبلیغاتی، آموزش و سایر روشها امکانپذیر است. هیچگاه تصور نکنید که کارکنان قادر به خواندن ذهن شما هستند. محتوی استراتژی برندسازی لزوما بیش از یک صفحه نیست و حتی گاهی در یک بند کوتاه خلاصه میشود. استراتژی برندسازی تابع محصولات یا خدمات ارائه شده از سوی صنایع مربوطه است. مهم آن است که پیش از ورود به بازار قادر به پاسخگویی به پرسشهای مطرح شده در این زمینه باشید.