سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

همه آنچه که باید درباره قوانین سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی بدانید!

اگر صاحب یک کسب وکار هستید، احتمالا اسم سامانه مؤدیان را شنیده اید. اگر قصد ارسال صورتحساب به سامانه مؤدیان را دارید ولی نمی دانید از کجا باید شروع کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان

سامانه مؤدیان چیست؟

سامانه مؤدیان مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورت حساب های الکترونیک است که به منظور تبادل موثر اطلاعات میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی راه اندازی شده است.

هدف از راه اندازی سامانه مؤدیان چیست؟

سامانه مؤدیان با هدف جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات مؤدیان مالیاتی راه اندازی شده است. این سامانه موجب شفافیت مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، جلوگیری از فرار مالیاتی، رصد و کنترل نظام توزیع کالا و آگاهی مصرف کننده از مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات دریافتی می شود.

نحوه کار با سامانه مؤدیان

در سامانه مؤدیان هر مؤدی دارای یک کارپوشه اختصاصی است که تبادل اطلاعات میان مودی و سامانه از طریق آن انجام می شود. مودیان موظف اند صورتحساب های الکترونیکی خود را از طریق این کارپوشه در درگاه ملی خدمات الکترونیک وارد کنند. برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی به سامانه مودیان نیاز به دریافت شناسه حافظه مالیاتی دارید.

حافظه مالیاتی

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، شناسه ای منحصربه فرد و متشکل از 6 کاراکتر است که به هر حافظه مالیاتی در کشور اختصاص داده شده است.

صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب دارای شماره منحصربه فرد مالیاتی است که مشخصات و اقلام اطلاعاتی آن متناسب با نوع کسب وکار توسط سازمان تعیین و اعلام می شود. مودیان می توانند صورتحساب الکترونیکی خود را از طریق بهترین نرم افزار های سامانه مودیان یا شرکت های معتمد مالیاتی به این سامانه بفرستند. "هدف نرم افزار مؤدیان حذف پیچیدگی ارسال فاکتور به سامانه مؤدیان است."

پایانه فروشگاهی چیست؟

پایانه فروشگاهی هرگونه نرم افزار و سخت افزار اعم از کامیپوتر، دستگاه کارتخوان، درگاه پرداخت الکترونیکی، گوشی هوشمند یا هر ابزار دیگری است که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مؤدیان را داشته و قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی منطبق با استانداردهای سازمان صدور مالیاتی را دارد.

نکات مربوط به پایانه فروشگاهی

  • در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تمامی خریداران بابت خرید کالا و خدمات خود از فروشندگان صورتحساب دریافت می کنند.
  • در صورتی که خریدار، خود مؤدی بوده و خریدش را بابت کسب وکار خود انجام داده باشد، صورتحساب صادرشده توسط فروشنده به صورت خودکار به کارپوشه مودی خریدار منتقل می شود و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او منظور می شود. این مودی موظف است ظرف سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مؤدیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب اقدام کند و عدم اظهارنظر وی ظرف سی روز به منزله تایید صورتحساب است.
  • اگر خریدار مصرف کننده نهایی باشد و خرید خود را بابت مصرف شخصی از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام داده باشد، از هر ده صورتحساب صادرشده برای وی، یک صورتحساب به صورت قرعه کشی برخط انتخاب شده و دوبرابر مبلغی که براساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده، به عنوان جایزه دریافت می کند.
  • تمامی خریداران اعم از مؤدی و مصرف کننده نهایی می توانند با توجه به امکانی که سامانه مؤدیان در اختیار ایشان قرار داده است، درخصوص استعلام و بررسی صحت و اعتبار صورتحساب های دریافتی از فروشندگان اقدام کنند.

چه اشخاصی مشمول قوانین سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی هستند؟

تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی و حتی عرضه کنندگان کالا و خدمات معاف از قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر قوانین مالیاتی و همچنین فعالان اقتصادی مستقر در مناطق تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی که حجم معاملات سالانه آنها از مبلغی که به پیشنهاد سازمان به تایید هیئت وزیران می رسد، بیشتر باشد، ملزم به عضویت و ثبت معاملات خود در سامانه مؤدیان هستند.

قوانین و مقررات اشخاص مشمول سامانه مؤدیان

  • مؤدیان باید برای فروش تمامی کالا و خدمات خود صورتحساب الکترونیکی صادر کنند. برای این منظور باید پایانه های فروشگاهی منطبق به استانداردهای سازمان امور مالیاتی تهیه کنند.
  • مؤدیان پس از صدور صورتحساب های الکترونیکی، ملزم به ارسال اطلاعات این صورتحساب ها به سامانه مؤدیان براساس استانداردهای سازمان امور مالیاتی هستند. برای ارسال صورتحساب ها می توانید از نرم افزار سامانه مؤدیان استفاده کنید. نرم افزار سامانه مؤدیان افزونه ای است که بهترین نرم افزارهای حسابداری مجهز به آن هستند و به عنوان نرم افزار واسط برای ارسال صورتحساب های الکترونیکی استفاده می شود.
  • چنانچه خریدار، مصرف کنندۀ نهایی نیست و خود عضو سامانه مؤدیان است، می تواند صورتحساب خرید خود را مانند فروشنده در کارپوشه خود مشاهده کرده و نسبت به تایید یا رد آن اقدام کند.

تکالیف مؤدیان مالیاتی چیست؟

  • ثبت نام و عضویت در سامانه
  • تهیه و استفاده از پایانه های فروشگاهی
  • صدور صورتحساب الکترونیکی در ازای فروش کالا و خدمات و ارائه صورتحساب به خریدار
  • ارسال صورتحساب الکترونیکی منطبق با استاندارهای سازمان امور مالیاتی به سامانه مؤدیان با بهترین نرم افزار مؤدیان
  • اعلام شماره حساب یا حساب های بانکی، شناسه یکتای دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده خود به سازمان
  • اعلام مراتب عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به علت روی دادن حادثه یا نقص فنی از طریق کارپوشه یا به سایر روش های اعلامی سازمان
  • اعلام تعطیلی (موقت یا دائم) واحد کسب وکار ظرف ده روز از تاریخ توقف استفاده از پایانه فروشگاهی از طریق کارپوشه یا شررکت معتمد
  • اعلام تغییر شغل، محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب وکار ظرف دو روز از طریق کارپوشه حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد

جرائم اجرا نکردن قانون سامانه مؤدیان

در صورت عدم ثبت نام شخص مشمول در سامانه در مرحله اول اخطار کتبی دریافت کرده و اگر ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مؤدیان اقدام نکند برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه تعطیل خواهد شد. در صورت تداوم تخلف تا یک سال، مجوز فعالیت واحد متخلف توسط مرجع صادرکننده مجوز ابطال خواهد شد. بانک مرکزی نیز موظف است درگاه ها و پایانه های پرداخت واحد متخلف را در زمان تعطیلی یا تعلیق فعالیت آن واحد، مسدود کند.

چگونه صورتحساب الکترونیکی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم؟

برای ارسال صورتحساب به سازمان امور مالیاتی باید ابتدا در این سامانه طبق مراحل زیر ثبت نام کنید.

1. ثبت نام در پورتال نظام مالیاتی

ابتدا باید به سایت register.tax.gov.ir مراجعه کرده و در نظام مالیاتی ثبت نام کنید. درصورتی که مشمول ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت نام در سامانه مؤدیان انجام دهید.

ثبت نام در پورتال نظام مالیاتی

2. ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید. در بخش دریافت اطلاعات کاربری، اطلاعات خود را وارد کنید. پس از دریافت اطلاعات از بخش ورود به درگاه ملی وارد سامانه شوید.

3. ایجاد کارپوشه

از بخش داشبورد مدیریتی نسبت به عضویت در سامانه و ایجاد کارپوشه اقدام کنید.

4. ورود به کارپوشه و واردشدن به سامانه مؤدیان

بعد از ورود به کارپوشه در صورت عدم مشکل باید پرونده مالیاتی خود را مشاهده نمایید. روی آن کلیک کنید و وارد سامانه مؤدیان شوید.

ورود به کارپوشه و واردشدن به سامانه مؤدیان

5. دریافت گواهی امضای الکترونیک

برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی وارد سایت gica.ir شوید و روی گزینه «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک کنید. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت، یک کد رهگیری به شما داده می شود. سپس با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت می توانید توکن حاوی امضای الکترونیک را دریافت کنید.

6. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مؤدیان

برای دریافت این شناسه باید کلید عمومی را که بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیک دریافت کرده اید، در قسمت «شناسه های یکتای حافظه مالیاتی» در کارپوشه سامانه مؤدیان وارد کنید. بعد از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، با مراجعه به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت و ارائه این شناسه، می توانید توکن سامانه مؤدیان را دریافت کنید.

7. دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

در سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادرشده از طرف این سازمان شناسه کالا و خدمات خود را بیابید. اگر شناسه کالا و خدمات شما در فایل سازمان امور مالیاتی وجود ندارد، با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران شناسه کالا و خدمات موردنظر خود را ایجاد کنید.

8. ارسال فاکتورها از طریق نرم افزار مؤدیان یا شرکت های واسط

پس از انجام دادن مراحل فوق و تکمیل ثبت نام با کمک بهترین نرم افزار سامان مؤدیان یا از طریق شرکت های معتمد مالیاتی می توانید فاکتورهای صورتحساب خود را به سامانه ارسال کنید. لازم به ذکر است که بهترین نرم افزارهای سامانه مؤدیان امکان تولید کلید خصوصی، کلید عمومی و فایل CSR را دارند.

جمع بندی

سامانه مؤدیان مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب های الکترونیکی مؤدیان است. این سامانه به جمع آوری اطلاعات مالیاتی مؤدیان و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بر حسب آن، تسهیل تعامل مؤدیان با سازمان امور مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی کمک می کند. تمامی مؤدیان موظف هستند فاکتورهای خود را با استفاده از خدمات و امکانات شرکت های معتمد مالیاتی یا از طریق نرم افزار مؤدیان به این سامانه ارسال کنند

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8LpQUDAC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه